Gazeta de Sud, iunie 2007 (Anul 13, nr. 3737-3762)

2007-06-11 / nr. 3745

Seceta arde guvernul Sătul să tot aștepte despăgubiri de la guvern pentru suprafețele cultivate calamitate din cauza secetei, producătorii agricoli din Dolj s-au hotărât să dea statul în judecată. Tăcerea guvernului este cu atât mai suspectă cu cât există o lege a calamităților naturale, care prevede acordarea de despăgubiri de până la 70% în astfel de cazuri. Chiar dacă executivul s-ar hotărî să respecte legea, nu toți agricultorii vor primi bani, ci doar aceia care și-au asigurat culturile. Despăgubirile nu vor fi plătite însă din bugetul firmelor de asigurări, ci de la bugetul de stat. pagina Agricultorii vor banii de la guvern pentru ogoarele pârjolite Fiul primarului din Bolboși, reținut pentru omor Fiul primarului din comuna gorjeană Bolboși a fost reținut ieri de poliție, sub acuzația de omor calificat, între Cornel Croitoru, de 19 ani, și Daniel Ionașcu, de 19 ani, din Turceni, a avut loc o altercație în fața unei discoteci din oraș ieri-dimineață, în jurul orei 4.00. Potrivit unor surse judiciare, fiul primarului l-a înjunghiat în abdomen, cu un cuțit pe Daniel Ionașcu. Din cauza hemoragiei interne, cel rănit a decedat. Polițiștii din Turceni au audiat ieri zeci de martori, concluzia anchetatorilor fiind că fiul primarului a fost cel care a lovit cu cuțitul. „Nu știu ce l-a apucat, îmi pare rău de băiatul omorât pentru că era un copil cuminte, crescut fără tată. Vreau să ajut familia îndoliată, iar dacă băiatul meu a făcut așa ceva, nu are decât să plătească“, a declarat primarul din Bolboși, Viorel Croitoru. Eugen MĂRUȚĂ Contrabandă de sute de miliarde de dolari La 200 de miliarde de dolari s-a ridicat piața bunurilor contrafăcute puse în circulație în lume în urmă cu un an. Aceasta este concluzia Comisiei Europene în legătură cu activitățile vamale comunitare în ceea ce privește contrabanda și pirateria pentru anul 2006. Statisticile, spun specialiștii, prezintă capturi de bunuri care cad sub incidența Reglementării nr. 1383/2003 privind activitățile vamale împotriva mărfurilor suspectate de încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală. Ionela NEAGU-STĂNILĂ COMENTARIU de Alina MUNGIU-PIPPIDI Raportul Marty, speculații și prejudecăți Apariția raportului despre închisorile CIA în Europa al unui membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, avocatul elvețian Dick Marty (care nu trebuie confundat cu Parlamentul European, pentru care se țin alegeri speciale), nu mi se pare un eveniment de mare importanță. Raportul, pe care am pierdut ceva vreme să îl citesc integral în versiunea engleză, este de la un capăt la altul o însăilare de speculații, de surse anonime și de relatări la mâna a doua sau a treia. Din păcate, se va vorbi despre el, pentru că, așa diletant cum este, oferă o mană cerească jurnaliștilor de stânga antiamericani, care nu au găsit nici un fel de surse ca să scrie direct despre operațiile CIA din Europa, autoritatea unui parlamentar elvețian. Nu mai e nevoie de dovezi, nu mai e nevoie de trei surse, nu mai e nevoie de nimic din ABC-ul jurnalismului de calitate. E suficient să atribui domnului Marty tot ce dorești ca să afirmi că SUA și aliații lor sunt adevărata problemă a păcii pe planetă. Nici un om serios, că e jurist sau ziarist, nu va da doi bani pe el, pentru că nu merită. Raportul aduce acuzații serioase României, despre care spune nu doar că a oferit fără discernământ condiții pentru CIA să aducă la noi prizonieri din Afganistan și Irak, în general mai de mâna a doua, pentru a fi investigați prin „tehnici avansate“, pe care dl. Marty le asociază, după părerea mea eronat, cu tortura, dar a și ascuns acest lucru. Lăsați-mă să spun întâi de ce raportul nu merită luat în considerare și apoi cum ar trebui să reacționăm public la nivel de țară. Pentru că unele reacții pripite sau stângace pot uneori compromite situații care inițial nu prezentau mari probleme. Să spunem din start că omul e în dreptul lui. Tot așa cum americanii au construit acest sistem extrateritorial ca să scape de unele restricții juridice și să obțină informații mai repede decât printr-o investigație judiciară obișnuită (fapt esențial când vrei să prevezi fapte de terorism), la fel dl. Marty consideră că poziția lui îi dă dreptul să se suprapună instanțelor naționale împuternicite să judece plângerile deținuților supuși acestor tratamente. Dar, spre deosebire de aceste instanțe, dl. Marty procedează constant ca un amator. Nu citează decât surse anonime, și acelea puține. Nu reușește să construiască nici un caz original, cele de tortură raportate nu privesc contenciosul european al închisorilor zburătoare (americanii predau, de exemplu, pe un cetățean sirian suspect Siriei, care se poartă cu el cum se poartă investigatorii în Siria; ce treabă are România sau Europa sau Consiliul Europei cu asta - nici Siria, nici SUA nu sunt membri); singurele cazuri presupuse de abuz sunt deja reclamate la diverse instanțe, deci își urmează cursul firesc, orice situații sau documente secretizate i se par probe esențiale care îi sunt ascunse, și nu încercări firești de a proteja lupta antiteroristă etc. Raportul e tendențios la culme când citează proamericanismul din România și Polonia ca dovadă că noi suntem complicii americanilor la torturat suspecți. România a luat-o chiar înaintea NATO în a anunța că sprijină SUA după 11 septembrie, spune el, indignat. Da, și? Are aerul, după dl. Marty, că atitudinea corectă era ca românii să privească acest conflict în mod imparțial și să nu se repeadă în ajutorul cuiva, ca nu cumva, Doamne ferește, să dezechilibreze balanța conflictului. Cam ca în Star Trek legea unu, dacă v-ați uitat vreodată. Nu ai dreptul să te amesteci în viața culturilor extraterestre, indiferent ce se petrece acolo sub ochii tăi. (continuare în pagina 3) 1 Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Zece ani de luptă cu moartea După un sfârșit de săptămână în care au fost solicitați să intervină la mai multe accidente de circulație, dintre care unul mortal, medicii din cadrul SMURD au organizat ieri un exercițiu în centrul Craiovei ACTUALITATE / PAGINA 3 Evacuați și abandonați » » * în stradă După o viață petrecută pe strada Bujorului, familiei Radu i-a venit rândul, ca și altor zeci de craioveni, să fie evacuată de foștii proprietari COMUNITATE / PAGINA 4 Secția de libertate Cinci ani de condamnare, din care doar trei executați până astăzi. Marius a început să se acomodeze cu viața din pușcărie, să-i accepte rigorile și lipsurile. Peste doi ani se va elibera din iadul în care tinerețea și inconștiența l-au aruncat LOTO 6/49 48, 22,18, 20, 34, 3 NOROC 2007159 Rezultatele extragerii din 10.06.2007 Stațiunea Didactică Banu Mărăcine vinde la preturi avantajoase o gamă diversificată de vinuri, distilate, orz și fructe. Informații la tel: 0251.43.59.26 sau 0746.175.556. TLdSSIB RTlflSSIOM ancn^teiss in fiecare MARTI^ din 22 mai INFORMAȚII: la agenția din orașul tău Tipografiak Sud angajează personal necalificat în vederea calificării pentru muncitor tipograf. Tel: 0251/413.100 Angajări GAZETA de SVD Cotidian al oltenilor de pretutindeni. Distribuitor abonamente -Valea Roșie Vânzători volanți - Craiova Operator birou de publicitate - Balș Relații la telefon 0251/413.100 De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a I 9 Gazetei de Sud? Pentru că numai așa poți citi Gazeta în fiecare zi, la cafeaua de dimineață. "it" kW". ..••U-1.■ Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD| Cotidian al oltenilor de pretutindeni JS