Gazeta de Sud, aprilie 2008 (Anul 14, nr. 3992-4016)

2008-04-01 / nr. 3992

7 1 V înfrunzește Bănia! Cu un copac nu se face primăvară, dar cu mai multi, da. 160 de frasini au fost plantați ieri-dimineață în cartierul Craiovița ! Nouă de angajații cotidianului Gazeta de Sud. Lor li s-au alăturat reprezentanți ai firmelor care sprijină donarea de hârtie, ai ONG-urilor și asociațiilor studențești, care au vrut să dea o mână de ajutor la plantarea celor trei mii de pomișori din campania „înfrunzește Craiova!“, inițiată de 7 t Fundația Gazeta de Sud. pagina 3 Primii copaci care vor înfrunzi Craiova au fost plantați ieri de angajații GdS Pensiile, majorate înainte de 1 ianuarie 2009 Majorarea punctului de pensie la 45% din salariul mediu pe economie, programată pentru 1 ianuarie 2009, ar putea fi devansată cu câteva luni dacă bugetul de asigurări sociale va termina anul 2008 pe excedent, a anunțat ministrul muncii, Paul Păcuraru. Acesta a spus că majorarea punctului de pensie, de la 37,5% la 45% din salariul mediu pe economie, este un efort considerabil pentru bugetul de asigurări sociale. „Nu este nimic stabilit, totul depinde de încasările la bugetul de asigurări sociale. Dar, dacă bugetul va înregistra un excedent, așa cum s-a întâmplat și în 2007, și în 2006, punctul de pensie ar putea fi majorat înainte de ianuarie 2009“, a spus Păcuraru, citat de NewsIn. Ministrul a explicat că, deși contribuțiile sociale la bugetul de asigurări au fost diminuate, iar o parte din ele se duc din acest an către pilonul II de pensii private, totuși, în 2008 plata pensiilor se va asigura integral din acest buget, în opinia lui Păcuraru, pentru plata pensiilor majorate, începând cu 2009, bugetul de asigurări sociale va trebui suplimentat cu aproximativ două miliarde de euro de la stat. Potrivit ministrului, în 2008, bugetul de asigurări va însuma aproximativ zece miliarde de euro. Potrivit Legii nr. 250/2007, valoarea punctului de pensie a fost majorată, în 2008, la 37,5% din salariul mediu pe economie și a ajuns la peste 581 de lei. Din 2009, punctul urmează să ajungă la 45% din salariul mediu, adică la o valoare de peste 740 de lei. Adrian DINU COMENTARIU în cazul în care nu sunt evidente asemănările și deosebirile dintre cele trei personaje, permiteți-mi să le evidențiez. Care este pretextul? Cea mai recentă declarație a omului de afaceri Dinu Patriciu, miliardarul Forbes de pe poziția 462, creditat cu o avere de 2,5 miliarde de dolari, făcută în fața studenților de la Cluj. Potrivit Ziarului Financiar, domnul Dinu Patriciu a declarat: „Dacă mă lăsați gol în piața publică, într-un an îmi refac averea“. Măi să fie! Declarația Domniei sale mă duce cu gândul la alți oameni, celebri și bogați, care au făcut bani, goi, câteodată în piața publică și cu siguranță pe internet. Și care ar fi asemănările dintre Dinu Patriciu, Paris Hilton și Pamela Anderson? Vii imaginați într-o galerie pe toți? Să începem cu asemănările izbitoare: numele lor încep cu litera „P“: Pamela, Paris, Patriciu. Alte asemănări? Toți au avut probleme cu legea, în special Paris și Patricia. Pamela și omul nostru de afaceri au alte lucruri în comun, cu care au împărțit camera. Pamela, cu un rocker (Tommy Lee), iar omul nostru de afaceri, cu un hacker, atunci când a fost audiat mai multe ore în dosarul Rompetrol. Strămoșii mamelei, din partea mamei, sunt originari din Olanda, profiturile Rompetrol se duc tot pe acolo, în Antile sau Elveția (țineți minte declarația domnului Patriciu, care, cu mândrie, spunea că, în urma vânzării Rompetrol către kazahi, statul român nu va încasa nici un ban). în aprilie 1997, Pamela Anderson, la începutul show-ului ei „Saturday night Live“, a spus: „Dacă sunteți nervos pe scenă, ar trebui să vă dezbrăcați“. Pe scenă sau în piața publică, dezbrăcatul poate aduce bani. Dar chiar 2,5 miliarde de dolari într-un an? Pamela Anderson chiar a făcut bani goală, când a pozat pentru Playboy, Stuff sau GQ. Asemănările cu Paris Hilton? Probabil că, atunci când sunt plecați de acasă, atât omul nostru de afaceri, cât și Paris Hilton dorm în hoteluri. Și acum, deosebirile. Paris Hilton, deși e una dintre moștenitoarele imperiului hotelier Hilton, și-a făcut, de mică, banii singură. A lucrat ca model, actriță, cântăreață și are propriile afaceri. Potrivit Forbes, ea a făcut două milioane de dolari în 2003- 2004, 6,5 milioane de dolari în 2004-2005 și șapte milioane de dolari în 2005-2006. O parte din bani i-a făcut și datorită faptului că și-a întreținut celebritatea, nu întotdeauna foarte îmbrăcată. Diferența majoră este că nici Paris, nici Pamela nu au făcut afaceri cu statul. Nici Paris, nici Pamela nu au cumpărat o rafinărie în urma unui contract de 51 de milioane de dolari, fără să plătească datoriile (ulterior, eșalonate și superreeșalonate), ba chiar cu bani cuveniți statului român, dar încasați din Rompetrol (creanța din Libia, banii pe care spaniolii de la Repsol trebuia să îi plătească statului, prin intermediul Rompetrol). Nici Pamela, nici Paris nu au cumpărat o rafinărie subevaluată, încasând ulterior taxe și impozite, neplătindu-le la timp, după care obținând facilități și megafacilități. Pamela și Paris știu să facă bani și altfel decât cu ordonanța, altfel decât cu statul. Chiar dacă sunt goale, ele știu să scoată bani din asta. Mesajul domnului Patriciu - „Dacă mă lăsați gol în piața publică, într-un an îmi refac averea“ - îmi aduce însă aminte de altceva. în urmă cu doi ani, publicam în Curte de Radu SOVIANI Cul Național editorialul „Puterea lui Patriciu“. Descriam acolo mecanismele care l-au ajutat pe omul de afaceri și puterile succesive care l-au ajutat și l-au propulsat spre ceea ce avea să confirme în 2008 topul Forbes. Și vă spuneam atunci că „Dinu Patriciu poate să facă tot ce vrea, atât timp cât este legal“. Dacă însă procurorii vor convinge instanța că driblingul printre legi a fost ilegal, că amnezia plății taxelor poate fi definită ca evaziune și că datoriile Petromidiei nu sunt cum le denatura domnul Patriciu „datoriile statului către el însuși“, ci încălcări consecutive ale legilor, mă întreb dacă fostul șef de la Rompetrol România va mai avea încă o putere, aceea de a spune „Mă voi întoarce“. Poate ultima putere a domnului Patriciu, sau poate nu... Continuare în pagina 7 Pamela, Patriciu, Paris V 1 Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Copil bătut cu biciul Un băiețel de numai șase ani, din Olt, a fost internat în Spitalul de Urgență din Craiova după ce bunicul său l-a lovit cu un bici în zona ochiului stâng SOCIETATE/PAGINA 5 Rentierii riscă să piardă banii Pentru că nu și-au vizat carnetele de rentier, o parte din beneficiarii rentei viagere din Dolj riscă să piardă cei 50, respectiv 100 de euro la hectar, aferenți anului 2007 ECONOMIE/ PAGINA. Cererea de case bate oferta Mii de craiovenilor case. Anul trecut s-au construit în Bănie doar 530 de locuințe noi. La prețurile din prezent, puțini își pot permite un apartament decent ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ / PAGINA 7 România își caută locul în NATO Țara noastră speră să obțină un rol mai important în regiune după summit-ul NATO SPORT / PAGINA 12 Bănia visează frumos Cu excepția înfrângerii din meciul cu CFR Cluj, Universitatea Craiova a reușit un parcurs foarte bun în acest an, obținând 14 puncte în ultimele șase partide Taxa auto, 2-3% din valoarea mașinii . Taxa auto va reprezenta 2- 3% din valoarea mașinii, potrivit noii metode de calcul dezbătute ieri de guvern într-o primă lectură. „De exemplu, pentru un autoturism Dacia Logan de 1.400 cmc, taxa va fi de 246 de euro (3% din valoarea autovehiculului), iar pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cmc - 570 de euro (aproximativ 2% din valoarea mașinii)“, a explicat ministrul economiei și finanțelor, Varujan Vosganian. Comparativ cu valoarea actuală, noua taxă auto va scădea pentru un Renault Clio, cu o vechime de cinci ani, de la 1.000 de euro la 600, iar pentru un Renault Megane, cu o vechime de trei ani, de la 1.250 de euro la 840. „Cu cât au o tehnologie mai veche și emit mai multe noxe, cu atât taxarea este mai mare“, a explicat Vosganian principiul aplicat. în ceea ce privește autoturismele noi, ministrul a precizat că pentru unele mașini taxa va înregistra o „ușoară creștere“, dar a apreciat că noua formă de calcul este „mai degrabă un stimulent pentru industria autohtonă de automobile“. De la plata taxei vor fi scutite automobilele destinate, printre altele, instituțiilor din domeniul culturii, sănătății, educației, ministerelor și altor organe ale administrației publice, autoturismele patronatelor și sindicatelor reprezentative la nivel național, cele pentru asociațiile și fundațiile care au statut de utilitate publică, mașinile utilizate de persoanele cu handicap și cele pentru armată: „în situația în care formula actualei taxe este avantajoasă, atunci cetățenii vor primi diferența înapoi, iar dacă în formula actuală suma este mai mare, nu le vom mai cere nici o diferență“, a spus ministrul, citat de Newson. Noua formulă prevede taxarea noxelor în proporție de 70% și a dioxidului de carbon - 30%. Ca noutate, este reglementată o reducere de 25% din valoarea taxei pentru mașinile cu motoare diesel prevăzute cu filtre de particule. Adrian DINU De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a 9 Gazetei de Sud? Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD . Cotidian al oltenilor de pretutindeni n