Gazeta de Sud, iunie 2008 (Anul 14, nr. 4044-4068)

2008-06-11 / nr. 4052

2| EVENIMENT Mulți îi privesc doar ca pe niște purtători de uniformă. Sunt obligați să ia parte la intervenții, dar mașinile lor de patrulare cu sirenele pornite nu pot trece nici măcar de un semafor pe roșu. Polițiștii comunitari sunt prinși între acuzele și disprețul cetățenilor și atribuțiile „în doi pe zi“ pe care le au. Dragoș GAVRILĂ Dintre cei 470 de polițiști comunitari craioveni, 380 au calitatea de agenți de ordine publică. Patrulează în echipe de doi, opt ore pe zi, în trei schimburi: în fiecare tură, 50 de agenți comunitari poartă la șold pistoale semiautomate Glock, îi vedem de multe ori însoțind polițiștii de la Rutieră, alteori dirijează traficul în zonele în care se lucrează la partea carosabilă. Pe străzi, prin parcuri, prin centru sau prin cartiere, îi întâlnești peste tot. Cu toate acestea, câți craioveni pot susține că se simt în siguranță pe stradă datorită polițiștilor comunitari? Poartă uniforme, dar nu haina impune respectul. Oamenii le răspund: „Cu ce drept îmi ceri mie actele? Pleacă, băi, de aici! Ești polițist comunitar, nu ai ce să îmi faci!“. Marin Rădoi și Leontin Cristescu lucrează în cadrul Poliției Comunitare încă de la înființarea acesteia, în urmă cu trei ani, în acest timp, au văzut și au auzit de toate. „Oamenii au rămas cu concepția că noi suntem gardieni pentru că majoritatea polițiștilor comunitari provin din rândurile foștilor gardieni publici. E adevărat, fiecare pădure are uscături, dar ei nu știu ce atribuții are Poliția Comunitară. Un cetățean m-a oprit odată la gară și m-a întrebat dacă noi, polițiștii comunitari, ne ocupăm cu câinii comunitari. Am rămas stupefiat“, a povestit Rădoi. La limita ridicolului Una dintre cele mai haioase situații este aceea când polițiștii comunitari sunt solicitați la o intervenție în baza unui protocol încheiat cu Inspectoratul Județean de Poliție și cu Jandarmeria. Când se primește o sesizare prin u2 despre un conflict stradal, de pildă, conform protocolului, către locul indicat se îndreaptă simultan polițiști, jandarmi și agenți comunitari. Sirenele mașinilor pornesc, semnalele luminoase sunt puse în funcțiune și se pleacă în viteză la fața locului, întâlnirea unui semafor pe culoarea roșie este inevitabilă. Mașina de poliție trece mai departe, la fel și patrula de jandamerie, mașina Poliției Comunitare frânează. O fi urgență, dar roșul semaforului e mai „tare“ decât albastrul comunitar. „Vă dați seama în ce situație suntem puși într-un astfel de caz. De aceea, folosim sirenele și girofarurile până la intersecții, apoi le oprim“, explică agenții. Polițiștii comunitari își doresc schimbarea legislației, mai multe atribuții - chiar dacă acest lucru înseamnă mai multe responsabilități -, dar și schimbarea numelui instituției în Poliție Locală, spre exemplu. Hotărârea de consiliu local care reglementează în prezent activitatea polițiștilor comunitari are multe hibe și îi pune frecvent în situații penibile. „Am încercat să îi determinăm pe cei care vând legume să meargă la mesele din piață și să nu vândă pe trotuar“, spune Cristescu, dând exemplu piața din zona Spitalului de Urgență, „încalcă legea dacă vinde pe trotuar, dar cum să amendez eu cu 800 de lei o femeie în vârstă că vinde trei chite de verdeață?“, a adăugat agentul Rădoi. Speranțele polițiștilor comunitari se leagă de un proiect de lege a poliției locale, care ar rezolva o parte din problemele cu care se confruntă. Curajul se impozitează întâmplarea a făcut ca tocmai agenții Cristescu și Rădoi, împreună cu un șofer de ambulanță, Sorin Voicu, să fie cei care i-au reținut pe romii implicați în scandalul cu pistoale din curtea Spitalului de Urgență din Craiova, de la sfârșitul lunii aprilie. „Eram chiar la intrarea în curtea spitalului. Uneori, taximetriștii staționează acolo și blochează accesul ambulanțelor. Am auzit împușcăturile și am văzut o ambulanță ieșind în viteză pe poartă, urmată de un BMW, asupra căruia un rom trăgea cu pistolul. Ne-a văzut, a fugit aruncându-i. Ne-am luat după el, l-am prins de mâini“, povestește Cristescu. „Atunci am văzut alt rom care venea din spatele nostru, cu o sabie în mână. Mi-a fost frică, mă putea lovi“. Cei doi romi au fugit către o mașină în care se aflau alți doi romi, parcată peste stradă, după ce au scăpat din mâinile polițiștilor comunitari și de șoferul ambulanței, care se aruncase asupra unuia dintre ei. „Ne-am pus în fața mașinii, iar colegul a scos pistolul. L-a amenințat pe șofer că va face uz de armă dacă pornește motorul“, a spus Rădoi. La câteva clipe după ce romii au coloculai polițiști de la Vectra 2 și •úáháwfii. .-tiias'i.i . : în ceea ce îi privește pe cei doi agenți de poliție comunitară, aceștia au primit o primă. „I-am premiat pentru curaj“, a declarat Constantin Petrescu, șeful Poliției Comunitare Craiova. Au primit bonus 400 de lei fiecare. Impozabili. Strutocămilele de la Poliția 9 » Comunitară Copiii străzii se feresc de polițiștii comunitari Imigrant român, ucis de italieni Un muncitor român, de 28 de ani, a fost omorât de un cuplu din Verona, pentru încasarea unei asigurări de viață în valoare de un milion de euro. Tancredi Valerio Volpe și Cristina Nero, proprietarii unei firme de transport, l-au ucis pe românul Adrian Ioan Cosmin, de 28 de ani, a informat ieri La Repubblica. Pentru că românul lucra fără contract la firma lor de aproximativ doi ani, patronii italieni au condiționat intrarea acestuia în legalitate de încheierea unei asigurări de viață. Unicul beneficiar al asigurării era chiar Cristina Nero. Corpul carbonizat al românului a fost găsit sâmbăta trecută într-un vehicul, în localitatea Caraion Veronese, situată în apropiere de Verona. Incidentul ar fi trebuit să pară o sinucidere, dar autopsia a demonstrat că în plămâni nu erau urme de fum. Bărbatul fusese sedat în altă parte, iar ulterior udat cu benzină și urcat în mașină. După un interogatoriu îndelungat, Cristina Nero, de 31 de ani, a recunoscut crima, fiind plasată în arest la domiciliu, pentru că are un copil de câteva luni. Concubinul ei, de 34 de ani, a fost, de asemenea, arestat. Adrian DINU A' Șpagă la IGPR Procurorii DNA au dispus ieri trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a comisarului-șef de poliție Mircea Moraru, din cadrul Direcției Buget-Contabilitate a Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), sub acuzația de luare de mită și primire de foloase necuvenite de la polițiștii trimiși în Italia, în rechizitoriu, procurorii au reținut că, în perioada ianuarie-aprilie 2008, statul român a detașat lucrători de poliție în Italia, pentru misiuni specifice în cadrul programelor de cooperare polițienească ITARO și TASK FORCE. La revenirea în România, lucrătorilor de poliție le-au fost decontate anumite cheltuieli efectuate în interes de serviciu, pe care aceștia le-au suportat în timpul misiunilor desfășurate. Potrivit DNA, Mircea Moraru, în calitatea sa de ofițer la Direcția Buget-Contabilitate a IGPR, a solicitat și a primit de la opt lucrători de poliție, în perioada aprilie-mai 2008, suma totală de 6.600 de lei, pentru ca în schimb să urgenteze și să îndeplinească formalitățile legale referitoare la procedura de restituire a sumelor de bani cheltuite de polițiști în cadrul misiunilor menționate mai sus. Procurorii anticorupție au dispus instituirea sechestrului în vederea confiscării speciale, prin poprirea sumei de 6.600 de lei, aflată într-un cont bancar aparținând comisarului-șef. Pe 15 mai 2008, Mircea Moraru a fost reținut pentru 24 ore și, în aceeași zi, Curtea de Apel București a dispus arestarea preventivă pe o perioadă de^^ 30 de zile. Dosanul a fost înaintat spre judecare Tribunalului București. Adrian DINU Abonează-te la Gazeta de Sud cu 50% reducere! ► Primești ziarul în fiecare dimineață în cutia poștală ► Participi automat* * la Tombola Abonaților dacă te abonezi prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud ► Economisești 50% față de prețul de la chioșc Evaziune intracomunitară de milioane de euro în Dolj Comisarii Gărzii Financiare Dolj au descoperit în luna mai încă două cazuri de evaziune fiscală și fraudă fiscală, estimate la 13-16 iunie TEATRUL NATIONAL Marin Sorescu IMBRAl SI INCA! pentru femei, barbati si cot TRICOTAJE ILENJERII Târg cu vanzare! Intrare libera! GAZETA de SUD Cotidian al oltenilor de pretutindeni Orele CEL MAI TARE GHID DIN ROMAN 1,39 milioane de euro, din comerțul intracomunitar cu cereale. Din această sumă, aproximativ două milioane de lei reprezentau TVA sustrasă, iar 2,93 milioane de lei - impozit pe profit nedeclarat. Comisarii au solicitat organele lor de cercetare penală o anchetă în acest sens. Garda Financiară a sesizat, de asemenea, organele de cercetare penală în alte trei cazuri în care cei vizați s-au sustras verificărilor, în timp ce alte opt controale au fost făcute la cererea IPJ Dolj și a Poliției TF Craiova. în total, au fost efectuate verificări și supravegheri de achiziții intracomunitare la frontieră pentru 248 de agenți economici, dintre care 144 au fost sancționați cu amenzi contravenționale în valoare de 309.000 de lei. Aceste cazuri se adaugă celor șase descoperite în luna mai, în valoare totală de 1,3 milioane de euro. „Unele firme profită că nu mai sunt controlate în vamă dacă fac achiziții din spațiul UE și nu mai înregistrează marfa în contabilitate. Noi luăm datele firmei din vamă și ulterior controlăm dacă achiziția a fost înregistrată“, a explicat comisarulșef Dragoș Ursulescu modul în care se desfășoară aceste controale. Bogdan GROȘEREANU întrebarea zilei la www.gds.ro Credeți că firma care lucrează la modernizarea Gării Craiova ar trebui înlocuită? DA: 87% N: 13% O25I/412.146 TELEFON ABONARE * - Pentru a participa la Tombola Abonaților, abonații prin Poșta Română sau Rodipet trebuie să trimită dovada plății prin poștă, pe adresa redacției. ** - Cost adițional distribuție: prin rețelele proprii: 6,6 RON; prin Poșta Română: 2,5 RON.Preț abonament: numai 12,9 RON' 9 *