Gazeta de Sud, mai 2009 (Anul 15, nr. 4322-4345)

2009-05-04 / nr. 4322

2* EVENIMENT Magistrații instanțelor craiovene au ajuns de poveste după mai multe hotărâri judecătorești de contencios administrativ în care au suspendat... aplicarea unei legi.” Adrian DINU în sistemul juridic românesc, magistrații au obligația să aplice legea și să vegheze la respectarea sa. Judecătorii craioveni au dovedit însă că legea nu înseamnă nimic pentru ei, suspendând-o după bunul plac, atunci când diverse interese o cer. Așa s-a întâmplat de 40 de ori doar anul trecut, iar această atitudine de aroganță a judecătorilor din Dolj față de lege a continuat și în acest an. Iată mai jos despre ce este vorba: Suspendare „de drept“ Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, în forma sa actuală republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007, prevede - în cadrul art. 94 litera m - că raportul de serviciu al funcționarilor publici „se suspendă de drept“ în cazul în care față de funcționarul public „s-a dispus trimiterea în judecată pentru săvârșirea unei infracțiuni de natura celor prevăzute la art. 54 lit. b)“. Mai precis, funcționarul public este suspendat „de drept“, în baza legii, în cazul în care a fost trimis în judecată de procurori „pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice“. în baza acestor texte de lege, în mod normal, conducătorul unei unități, în momentul în care ia la cunoștință de trimiterea în judecată a unui funcționar din subordine, ar trebui să dea o decizie prin care să „ia act“ că raportul de muncă al subordonatului său a fost suspendat de drept, conform Legii nr. 188/1999, republicată. Lege opțională pentru judecători în situația în care un funcționar public atacă în justiție decizia de suspendare a sa din funcție, pe baza textelor legale menționate mai sus, judecătorilor nu le-ar rămâne decât să respingă o asemenea acțiune, pe motiv că suspendarea nu este dispusă de conducătorul unității, ci se aplică de drept, în baza legii, în momentul trimiterii în judecată, și durează până la pronunțarea unei sentințe definitive și irevocabile. Așa spune legea, așa spun și judecătorii din orice alt colț al țării. Nu însă și cei de la instanțele craiovene... La Tribunalul Dolj și Curtea de Apel Craiova, judecătorii au inventat o cale prin care să fie mai tari chiar decât parlamentul, dispunând după bunul plac dacă o lege se aplică sau nu. Folosind drept paravan Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, magistrații celor două instanțe au decis în repetate rânduri că decizia conducătorului unității, prin care acesta „ia act“ că subalternului său i se aplică „de drept“ suspendarea din funcție, poate fi atacată în justiție ca orice alt act administrativ. Așa au ajuns judecătorii să dispună suspendarea actului administrativ, dar, de fapt, prin aceasta dispuneau direct suspendarea aplicării unei norme imperative a legii. Profită cine trebuie Aceasta este calea prin care au scăpat de suspendarea dispusă obligatoriu de lege cei 36 de funcționari de la Direcția Generală a Finanțelor Publice Dolj, trimiși în judecată de DNA pentru că au produs bugetului de stat un prejudiciu de 30 de milioane de euro, semnând documentele pe baza cărora s-a rambursat ilegal TVA firmelor controlate de Genică Boerică, Samir Sprânceană și Ion Fotescu în perioada 2001-2004. Tot astfel au scăpat de suspendare șeful Serviciului Disciplina în Construcții din cadrul Primăriei Craiova, Gheorghe Daici, și unul dintre subalternii săi, Ionel Păpălă, care au recunoscut cu sinceritate în fața procurorilor DNA că au săvârșit un fals. Trimiși în judecată pentru fals și abuz în serviciu, cei doi funcționari au fost suspendați abia două luni mai târziu și numai atunci când Gazeta de Sud i-a atras atenția primarului că e obligat să-i suspende. Au fost însă repuși în funcție de Tribunalul Dolj, ai cărui judecători s-au gândit că, deși suspendarea e „de drept“, bieții funcționari sunt săraci și n-au din ce trăi. Pe aceeași cale s-a ajuns la o situație incredibilă în alt dosar al procurorilor craioveni de la DNA. Astfel, inspectorul-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj, Silviu Viorel Cotigă, a fost trimis în judecată pentru șantaj, procurorii DNA considerând că acesta l-a șantajat pe patronul unui service auto din Craiova, trimițându-i controalele pe cap pentru a-l convinge să „facă uitată“ o datorie. Martorii principali în acest dosar erau chiar doi inspectori de la ITM Dolj. Suspendat de Ministerul Muncii, Cotigă a fost însă repus în funcție printr-o decizie a Curții de Apel Craiova, revenind pe postul de șef al... martorilor din proces în atenția CSM Aceste decizii incredibile ale justiției craiovene au făcut subiectul unei analize la un seminar al reprezentanților din mass-media locale, organizat de Freedom House România, în cadrul proiectului „Inițativa pentru o Justiție Curată“ și finanțat de CEE Trust. La acest seminar, care a avut loc luna trecută, la Pârâul Rece, județul Brașov, s-au aflat printre invitați Daniel Morar, procuror-șef al Direcției Naționale Anticorupție (DNA), Horațiu Baias, procuror DNA, Livia Săplăcan, purtătoare de cuvânt a DNA, judecătorul Cristian Danileț, vicepreședintele SoJust, Laura Ștefan, coordonator anticorupție în cadrul Societății Academice Române (SAR), dar și cunoscutul jurnalist de investigații transfrontaliere Paul Radu. Discuțiile pe marginea acestui subiect au scos la iveală, în cadrul seminarului amintit, faptul că astfel de decizii ale instanțelor de contencios administrativ, prin care judecătorii și-au arogat dreptul de a suspenda executarea unei norme imperative, precum cea privind suspendarea de drept a funcționarilor deferiți justiției, pot fi întâlnite doar în județul Dolj. „Așa ceva nu e posibil! Ce se întâmplă la voi în Craiova?“, a întrebat judecătorul clujean Cristian Danileț, vicepreședintele SoJust, în timp ce reprezentanții DNA au susținut că trebuie sesizat Consiliul Superior al Magistraturii pentru a verifica în ce condiții s-au dat astfel de soluții. Justitia, subiect de banc După cazul Gorbunov, care, din păcate, nu este nici pe departe culmea gafelor din justiția craioveană, judecătorii din Dolj au ajuns chiar să fie subiectul unui banc, spus între avocați la ușa sălilor de judecată și pe care vi-l prezentăm mai jos: Doi avocați discutau la o bere: -Ai auzit că Ucraina și-a recâștigat teritoriile din Marea Neagră pe care le pierduse la Curtea Internațională de Justiție de la Haga? - Nu știam. Cum a făcut? - Simplu, a făcut recurs la Tribunalul Dolj! Judecătorii, mai presus de lege Judecătorii doljeni au făcut de multe ori legile praf Traficanți de cocaină, arestați la Craiova Un grup de trei traficanți de droguri a fost destructurat de ofițerii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate (BCCO) Craiova, după ce asupra celor trei au fost găsite 100 de grame de cocaină. Potrivit reprezentanților BCCO, vineri a fost organizată o acțiune de prindere în flagrant, ocazie cu care au fost depistați Ramona Cicea, de 22 de ani, Marius Lazăr, de 20 de ani, și Marian Tudorache, zis Sebi, de 20 de ani, toți din municipiu, care dețineau în vederea vânzării aproximativ 100 de grame de cocaină. Polițiștii doljeni au precizat că ei făceau parte dintr-un grup infracțional organizat, ce se ocupa cu traficul de droguri de mare risc pe ruta Spania - Craiova, și erau în atenția lucrătorilor Antidrog de aproximativ două luni. Drogurile au fost descoperite în căptușeala unei geci, într-un colet ce fusese trimis din Spania de alt membru al grupului infracțional organizat printr-o firmă de curierat. în baza probatoriului administrat, procurorul DIICOT - Serviciul Teritorial Craiova a emis ordonanțe de reținere pe 24 de ore pe numele celor trei persoane. Tinerii craioveni au fost prezentați sâmbătă Tribunalului Dolj cu propunere de arestare preventivă, pentru constituirea unui grup infracțional organizat, introducere în țară de stupefiante și trafic de droguri de mare risc. Instanța a hotărât ca ei să fie arestați preventiv pentru 29 de zile. Ofițerii BCCO Craiova au mai precizat că vor continua cercetările în acest caz în vederea identificării tuturor membrilor rețelei de traficanți, precum și a stabilirii întregii activități infracționale. Aldeziz MARIN ítiplátírt* întreținerea ! Familia ta poate fi una dintre cele trei norocoase. Dacă locuiești la bloc completează cât mai multe taloane” și vino cu ele la redacția GAZETA de SUD sau trimite-le prin poștă, până pe 12 mai 2009 la adresa: GAZETA de SUD, str. Câmpia Islaz, nr. 97 A, 200 420, Craiova, Dolj. In urma tragerii la sorți, ce va avea loc pe data de 14 mai 2009, GAZETA de SUD va plăti întreținerea pe luna aprilie pentru trei familii care locuiesc la bloc. *La extragere participă doar taloanele corespunzătoare lunilor aprilie-mai (AM) 1 TALON DE PARTICIPARE CONCURS îți plătim întreținerea Nume........................................Prenume......................................... OcUpație............................................................... 4.l...................... Adresă .............................................................................................. Vârstă..................................Telefon....................................... A-M Abonează-te la Gazeta de Sud cu 43% reducere! ► Primești ziarul în fiecare dimineață în cutia poștală ► Participi automate la Tombola Abonaților dacă te abonezi prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud ► Economisești 43% față de prețul de la chioșc Pentru a participa la Tombola Abonaților, abonații prin Poșta Română sau Rodipet trebuie să trimită dovada plății prin poștă, pe adresa redacției. * Costul include și distribuția prin rețelele proprii: 0,6 RON. Preț abonament: numai 18 RON <0251/412.146 TELEFON ABONARE lx CALCULATOR H PERFORMANT 1Scurte știri Contestație respinsă pentru șefii Tribunalului Dolj Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a respins, pe 30 aprilie, contestațiile formulate de judecătorii Constantin Diaconu, fostul președinte al Tribunalului Dolj, Dumitru Stanciu, fost vicepreședinte la aceeași instanță, precum și pe cea formulată de Aurelia Munteanu, fostă președintă a Tribunalului Brașov, împotriva hotărârilor Secției pentru Judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, informează CSM printr-un comunicat. Prin hotărârea Secției pentru Judecătoria CSM, magistrații au fost revocați din funcțiile de conducere pe care le dețineau la Tribunalul Dolj, respectiv Tribunalul Brașov, pentru deficiențele manageriale constatate cu prilejul controlului efectuat la aceste instanțe în dosarul prin care s-a dispus întreruperea executării pedepsei condamnatului Serghei Gorbunov. Cei trei demiși mai au o șansă de a reveni pe funcțiile de conducere împotriva hotărârii plenului CSM, ei pot formula recurs la Secția de contencios administrativ și fiscal a înaltei Curți de Casație și Justiție. Adrian DINU Au murit din cauza vitezei Doi tineri din Motru și-au pierdut viața vineri noapte, în urma unui accident de circulație. Claudiu Vâlceanu, de 25 de ani, conducea un autoturism Opel Calibra pe drumul județean 671 B, care face legătura între comuna I Samarinești și Motru. în mașină se mai afla un tânăr de 23 de ani. Din cauza vitezei excesive, șoferul a pierdut controlul volanului, a ieșit de pe partea carosabilă și s-a izbit puternic de un stâlp de pe marginea șoselei; în urma impactului foarte puternic, cei doi tineri au murit pe loc. „Accidentul s-a produs pe raza localității Horăști, aparținătoare de municipiul Motru. Șoferul a condus cu viteză excesivă, iar stâlpul de înaltă tensiune s-a făcut una cu pământul“, a declarat Daniel Tică, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Gorj. Mihaela FLOROIU Cu remorca în stâlp Un accident de circulație a avut loc miercuri seară în comuna Șimian, județul Mehedinți. Remorca unui microbuz de transport persoane, plină cu marfă, s-a desprins și a început să meargă singură pe stradă. După câteva zeci de metri, a lovit un stâlp de medie tensiune de pe marginea străzii. Cei care locuiesc în apropiere spun că au rupt-o la fugă prin curți și nici nu s-au mai uitat înapoi de frică. „Am zis că intră în curte peste noi. Am luat-o la fugă prin grădină, cu sapă cu tot în mână, fără să mă mai uit înapoi“, a spus o femeie. Pompierii și angajații de la Electrica au intervenit prompt, pentru ca stâlpul să nu cadă pe case. „Am intervenit la un accident la intrare în comuna Șimian; în această curbă au loc des evenimente rutiere. Din fericire, nu au fost înregistrate victime, însă, în urma impactului, un stâlp de medie tensiune amenința să cadă pe una dintre case“, a spus Gheorghe Breazu, de la ISU „Drobeta“. Alin GHICIULESCU credeți că medicii specialiști de h spitare ar trebui să acționați atunci când întârzie la serviciu? DA: 84% NU: 16% «JKt 10 xICO LEI NOI A ■*?.' ^SSiSBM Copil de 13 ani, omorât în accident Un băiat de 13 ani a fost accidentat mortal în noaptea de sâmbătă spre duminică, pe DE 70, în dreptul localității mehedințene Ghelmegioaia. El se plimba cu bicicleta pe stradă, fiind lovit de un Volkswagen Golf, condus de un tânăr de 27 de ani, din localitate, în urma impactului deosebit de puternic, copilul de 13 ani a murit pe loc, iar șoferul a suferit un traumatism cranian, fiind transportat la spital, pentru a primi îngrijiri medicale. Acestuia i-au fost recoltate probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei. Polițiștii spun că accidentul s-a produs din cauza vitezei excesive. „Pe DE 70 s-a produs un accident rutier, soldat cu decesul unui copil și rănirea șoferului. Din primele cercetări, se pare că biciclistul se deplasa pe contrasens, iar șoferul mașinii circula cu viteză. în continuare se fac cercetări“, a declarat Robert Coman, subcomisar la IPJ Mehedinți. Medicii nu au mai putut face nimic pentru copil, dar încearcă să-l salveze pe șofer, care a suferit traumatisme craniene. „în urma accidentului, copilul a decedat pe loc, iar șoferul a suferit un traumatism la cap și față și mai multe leziuni la mâini. Șoferul este în stare de șoc“, a spus Aurelia Veropaeva, medic la SIA Mehedinți. Circulația pe DE 70 a fost blocată aproximativ două ore, pe toate cele patru benzi. Coloanele de mașini au depășit patru kilometri. Alin GHICIULESCU Impact frontal pe strada Toamnei Patru persoane au ajuns la spital, după ce autoturismele în care se aflau s-au ciocnit frontal pe o stradă din Craiova. Accidentul s-a produs sâmbătă, în jurul orei 18.00. Marian Băzăvan, de 21 de ani, din Craiova, se deplasa pe strada Toamnei la volanul unui BMW negru, cu numărul de înmatriculare DJ-99-REV. Era însoțit de Ileana Stan, de 20 de ani. Aproape de intersecția cu strada Ramuri, șoferul BMW- ului a observat că mașina din față frânează brusc, pentru a nu intra într-un șanț de pe carosabil. A frânat și el, dar și-a dat seama că riscă să intre direct în mașina din față, așa că a virat brusc stânga. Din păcate, exact atunci venea din sens opus un Opel Astra alb, cu numărul de înmatriculare DJ-15-MIC. Cele două mașini s-au ciocnit frontal, în urma impactului deosebit de violent, șoferul Opelului, Cristian Constantin Ilie, de 31 de ani, soția sa, Mihaela, de 26 de ani, și fiica lor de 11 luni au fost răniți, fiind transportați la spital pentru îngrijiri medicale. Tot la spital a ajuns și pasagera din BMW, care a prezentat leziuni, având nevoie de îngrijiri medicale. „După primele cercetări, se pare că accidentul s-a produs din cauză că șoferul autoturismului BMW nu a păstrat o distanță suficientă față de autovehiculul care circula în fața sa“, a precizat agent-șef adjunct George Duțu, din cadrul Serviciului Poliției Rutiere Craiova. Adrian DIM BMW-ul a intrat pe contrasens, tamponând frontal Opelul * ■h