Gazeta de Sud, iunie 2009 (Anul 15, nr. 4346-4371)

2009-06-11 / nr. 4355

¥ ii EVENIMENT Mulți s-au îndoit că se poate, că are vreun rost, că e acțiunea potrivită, că oamenii din oraș merită. Cu toate acestea, campania „Craiova curată“ a început ieri în forță, în ciuda temperaturilor ridicate și a cârcotașilor. Clara STANESCU Nici nu s-a făcut ceasul 9.00 și soarele încinge ca și cum ar fi uitat să mai plece de pe cer din ziua precedentă. Prin buruienile și mărăcinii ce se-nalță nestingheriți pe terenul Unității Militare de la Făcăi se aude concertul frenetic al greierilor. La circa o sută de metri de la șoseaua care duce spre Malu Mare, vitele localnicilor din apropiere pasc agale, mișcându-se leneș și bălăngănindu-și zurgălăii. Câțiva bărbați le păzesc de la umbră. Se uită mirați la oamenii care dau năvală cu saci și mănuși galbene, la mașinile care plimbă containerele pe teren și la microbuzul din care coboară, gălăgioși, niște elevi. Câteva întrebări și se dumiresc imediat ce se petrece, apoi adaugă: „A,păi degeaba faceți dumneavoastră curat, o să vedeți că nici n-o să plecați bine și or s-apară căruțe sau mașini cu gunoaie. Așa se-ntâmplă. Dacă nu păzește nimeni locul, fiecare face ce vrea“. Cârcotași, dar muncitori „Craiova curată“. Campania de curățare a orașului începe cu dreptul. Din microbuzul închiriat special, coboară elevi de la Grupul Școlar „Matei Basarab“. Unii au ajuns cu mașinile personale, alții cu cele trei cadre didactice care-i însoțesc. Au venit aproape din fiecare clasă, de la a IX-a la a XH-a. „Am încercat să implicăm cât mai multe secții. De altfel, aceasta nu este prima acțiune de ecologizare la care participăm. Am fost și la Dăbuleni, și la Plenița. Am obținut chiar «steagul verde» «de la Euroscola»“, spun profesorii Mirela Dodenciu, Ileana Bitoleanu și Marian Văruicu. Echipați cu mănuși și saci, copiii se-mprăștie pe câmp și trec la treabă, sticle de plastic, cârpe, papuci, haine vechi putrezite și îngropate în pământ, bucăți de WC, pamperi, ciorapi sau ce-a mai rămas din ei, cutii de conserve ruginite, pahare de plastic. Din loc în loc, câte o grămadă de moloz, cărămizi, betoane. Aici, intervin angajații de la Serviciul Public de Salubritate, cu utilaje adecvate. Câțiva puști sunt abia în clasa a IX-a ascultă muzică la telefon, în timp ce umplu sacii. Nu le este foarte clar pentru ce sunt aici, dar ar fi venit oricum, „să nu se plictisească acasă“. Sunt vorbăreți, agitați, comentează des, nu le convine căldura, nu le plac buruienile, nu le place locul, dar fac treabă. Se opresc doar pentru a lua câte o sticlă cu apă, apoi își continuă treaba. Se mișcă în grup, ca și cum ar fi o echipă: Cătălin Drăgan, Mădălin Marinescu, Constantin Luță, Gabriel Zamoiu. Ciudățenia de a fi responsabil Coordonați de cei trei profesori, au dat o zi de ștrand pe una de voluntariat. Dar nu se pare rău. Au destulă vreme și pentru bălăcit. Așa, s-au mai întâlnit toți înainte de vacanță. Cei mai mulți dintre ei au participat și la alte acțiuni de ecologizare. Mihai Dincă spune că, dacă nu i-ar fi plăcut, n-ar fi fost aici. Costinel Lilea e obișnuit cu munca, pentru că, în vacanțe, își ajută părinții de la Bucovăț. „Uite, se vede cine muncește!“, râde triumfător Victor Totora, plimbând o mănușă ruptă prin fața colegilor. La acțiunea de ecologizare participă și angajații de la Ford, care vor veni în fiecare zi de campanie. Gunoaie sunt peste tot. „Eu sper să dezvoltăm o Craiova ecologică, o Craiova verde. Eu cred într-un oraș care să atragă atenția asupra aspectului său arhitectural și ambiental. Campania aceasta este și un semnal pentru cei care sunt certați cu legea și aruncă deșeurile acolo unde se nimerește. încercăm să atragem atenția oamenilor și să-i educăm pe cei care nu știu să fie responsabili“, rezumă primarul Antonie Solomon obiectivul campaniei „Craiova curată“. La final, ștafeta va fi preluată de Garda de Mediu, al cărei rol este acela de a monitoriza cele 15 puncte curățate și de a aplica amenzi atunci când legile vor fi încălcate. Un singur voluntar le place frumusețea. în absența ei, înfierăm, criticăm, pretindem. Când se transformă în ceva concret, o privim ca pe un bun dat și o neglijăm. Pare că orașul ar trebui să fie curat de la sine. Aruncăm, să strângă alții. Stricăm, să repare ceilalți. Suntem indiferenți, nepăsători, iresponsabili. Dar știm să vrem, să cerem și ne place să comentăm. Când trebuie să acționăm, amuțim. Vorbele sunt mai grăitoare decât faptele. La acțiunea de ieri a fost prezent... un singur voluntar! Din tot orașul, în curtea Gazetei de Sud, a ajuns, la 8.30, un singur om. Motivația sa? „Am fost surprins că nu am observat toate gunoaiele de pe câmpuri și de la marginea orașelor decât atunci când am călătorit în unele locuri unde nu există gunoaie. Impactul e mult mai puternic și te face să realizezi cât de mult mai e de lucrat la mentalitatea oamenilor. Am fost și curios să văd dacă e doar o campanie de imagine a primăriei și nu sunt convins că nu este. Să vedem ce măsuri se vor lua pentru a preveni ca alte gunoaie să «populeze» spațiile curățate“. & A început curățenia la Craiova Prima zi de campanie La podul Popoveni Strada Râului, zona Popoveni, cel de-al doilea punct unde se face curățenie. Printre utilajele care mută mormanele de gunoaie, deținuții din cadrul Penitenciarului de Maximă Siguranță îndură căldura soarelui fără să crâcnească. 18 la număr, fac parte din regimul deschis. Ei vor participa la campania „Craiova curată“ până pe 15 iunie. trecerile de pietoni pe care mai ieri Primăria Craiova avea de gând să le mute din stațiile de autobuz tocmai au fost revopsite. Í Marian BĂDÎRCI După ce, în urmă cu câteva zile, spuneau că vor remăsura distanța la care sunt amplasate zebrele față de stațiile de autobuz și vor propune în Comisia de sistematizare a circulației mutarea acestora, funcționarii craioveni s-au răzgândit. Motive: stațiile de autobuz sunt amplasate la o distanță suficient de mare față de trecerea de pietoni și, pe deasupra, sunt prevăzute și cu alveole. Ca atare, nu se mută zebrele, ba chiar sunt revopsite, cum este cazul celor de pe strada Caracal. Craiovenii vor fi astfel obligați să traverseze în continuare strada prin fața autobuzelor oprite în stații, expuși pericolului de a fi accidentați de șoferii care vin pe celelalte benzi. „Stațiile pentru mijloacele de transport în comun sunt distanțate față de trecerile de pietoni și, oricum, sunt prevăzute cu alveole. Șoferii de autobuze și microbuze sunt vinovați, pentru că nu opresc în stații, ci prea aproape de marcaje“, a spus purtătoarea de cuvânt a Primăriei Craiova, Carmen Licu. Poziție care reflectă fidel gradul de incompetență al angajaților din Primăria Craiova și dezinteresul acestora pentru administrarea orașului. Pentru că pe străzile Caracal, Arieș sau pe bulevardul Carol I trecerile de pietoni sunt la doi pași de stațiile de autobuz, care nu au alveole. Comisarul Florin Cristea, de la Serviciul Poliției Rutiere, a spus că a făcut de mai multă vreme propuneri pentru creșterea gradului de siguranță în trafic în zona stațiilor de autobuz. „Noi am propus construirea de alveole în anumite stații, unde considerăm că ar fi mai sigur în vederea prevenirii evenimentelor rutiere, în special pe drumurile cu numai două benzi de circulație. Tot acolo mai considerăm că este necesară mutarea trecerilor de pietoni în spatele stațiilor de autobuz, la distanță de cel puțin zece metri, pentru ca șoferul autovehicului care vine din sens opus autobuzului să aibă vizibilitate; în alte cazuri, cum este și cel de pe strada Caracal, suntem de părere că este nevoie și de alveolă, și de distanțarea trecerii de stație. Prin mutarea uneia dintre acestea. Noi am făcut toate aceste propuneri primăriei“, a spus comisarul Cristea. Polițistul a precizat că astfel de măsuri sunt menite să reducă riscul de accidente rutiere. Cu zebra în gard Serviciul specializat în gestionarea traficului rutier se numește Siguranța circulației, transport public, parcări și este condus de „expertul“ Mihăiță Fetoiu. Câtă siguranță poate oferi circulației rutiere, prin experții săi, acest serviciu? Cât să fie obligați craiovenii să traverseze strada prin gardul viu? Este una dintre gafele monumentale ale funcționarilor publici, reușită în 2007, când aceștia au dispus amenajarea unei treceri de pietoni prin gardul viu. „Experții“ s-au scuzat, spunând că n-au verificat la fața locului, chiar dacă „auziseră“ că ar fi niște probleme cu acea zebră. Siguranță, nu glumă! Primă zi prinsă cu zebra vopsită Funcționarii văd aici suficientă distanță între zebră și stație, precum și o alveolă í 4 Scurte știri Craiovița, fără apă Craiovița Nouă va rămâne astăzi fără apă aproximativ cinci ore. Compania de Apă Oltenia SA anunță că furnizarea apei potabile va fi întreruptă, între orele 10.00 și 15.00, în unul dintre cele mai mari cartiere ale Craiovei. Motivul îl reprezintă remedierea unei avarii la conducta de distribuție a apei, produsă în zona blocului 136B. Disconfortul creat locuitorilor este cauzat de firma care se ocupă de lucrările de reabilitare la sistemul de canalizare. Se pare că angajații de la Vtr. ..tel și-au dat cu stângul în dreptul și, prinși de febra lucrărilor, au avariat conducta respectivă. „Noi vom încerca într-un timp foarte scurt să finalizăm lucrările la conducta de apă potabilă. Am mediatizat cât s-a putut de repede acest eveniment, pentru ca oamenii să-și facă provizii cu apă pentru această zi“, a declarat Alexandra Mihaela Chirițescu, șef Birou relații cu publicul la Compania de Apă Oltenia. Maria CERNĂTESCU Strada adâncită Pe strada Constantin Brâncoveanu din Craiova, constructorii rețelelor de canalizare au uitat un șanț chiar în curbă. Șoferii au tendința ca la intrarea în curbă să evite groapa, circulând astfel pe contrasens. Un craiovean susține chiar că, de câte ori trece prin zonă, încearcă să ocolească tranșeele. „(...) E risc de accident în curba aia, risc zilnic ca să nu dau prin groapă“, ne trasmite cititorul. Reprezentantul Primăriei Craiova, administratorul drumului, spune că strada va fi adusă la starea inițială în câteva zile. „Autorizația pentru lucrările la canalizare este încă valabilă. S-a turnat deja un strat de beton, pentru tasare, în următoarele zile va fi turnat și stratul la nivel", a spus purtătoarea de cuvânt a Primăriei Craiova, Carmen Licu, Marian BĂDÎRCI Cod galben de vânt și ploi Administrația Națională de Meteorologie a emis o atenționare meteorologică de cod galben, pentru intervalul 11 iunie, ora 1 3.00-12 iunie, ora 15.00, când instabilitatea atmosferică va fi accentuată în Banat, Crișana, Maramureș, Transilvania, nordul Moldovei, vestul și nordul Olteniei și se va manifesta prin intensificări ale vântului, care temporar pot avea aspect de vijelie. Cantitățile de apă vor depăși local 25-30 de l/mp și izolat, îndeosebi în zonele de munte, 40-45 de l/mp. Izolat va cădea grindină, în Oltenia, sunt atenționate județele Gorj, Mehedinți și jumătatea nordică a județului Vâlcea. Click News Avarie pe Câmpia Islaz Groapa zilnică a fost săpată ieri pe Câmpia Islaz, traficul rutier fiind deviat pe străzile adiacente de la intersecția cu strada Petuniilor. O echipă a Companiei de Apă „Oltenia“ SA Craiova a dat spargerea pentru a repara o conductă de alimentare cu apă potabilă, după cum au arătat reprezentanții primăriei municipiului. „Am fost informați că până seara defecțiunea la rețeaua de alimentare cu apă va fi remediată“, a spus Carmne Licu, purtătoarea de cuvânt a municipalității. Aceasta a mai afirmat că avaria s-a produs cel mai probabil din cauza vechimii țevilor. Marian BĂDÎRCI 20 la sută din suprafața agricolă a Doljului, necultivată Cele 90.000 de hectare sunt fărâmițate în gospodării individuale și nu sunt cultivate din lipsă de resurse. Cu toate că are printre cele mai mari suprafețe agricole, Doljul nu produce după potențial și în acest an este amenințat de secetă. Cu toate că dispune de una dintre cele mai mari suprafețe agricole din România, județul Dolj va avea anul acesta circa 90.000 de hectare de teren necultivate. „Această suprafață aparține gospodăriilor individuale și nu este cultivată din cauza forței de muncă îmbătrânite și a lipsei de resurse financiare. Pe de altă parte, în zonă nici nu există multe societăți agricole care ar putea concesiona aceste suprafețe. Noi îi sfătuim pe cei care nu cultivă acest pământ fie să se asocieze pentru a-l lucra, fie să-l concesioneze. în ambele cazuri profiturile sunt mai mari“, a spus Constantin Cucu, directorul general al Direcției pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (DADR) Dolj. Suprafața totală arabilă a județului în acest an este de 488.000 de hectare, ceea ce înseamnă că suprafețe rămase necultivate însumează aproape 20%. Potrivit lui Constantin Cucu, 180.000 de hectare din suprafețele cultivate aparțin societăților sau asociațiilor agricole, ceea ce înseamnă foarte puțin în opinia sa. „Este vorba de exploatații agricole care au mărimea medie de 1,8 hectare. Vă dați seama ce tehnologie poți să ai la aceste suprafețe“, mai spune Cucu. Acesta a explicat și de ce agricultura pe suprafețe mari este avantajoasă: „în primul rând, se respectă tehnologia specifică fiecărei culturi, apoi resursele financiare mai mari garantează lucrări agricole de calitate, fertilizări conforme cu cartograma agrochimică, semințe certificate de calitate superioară, lucrări de erbicidare și întreținere. De asemenea, asociațiile sau societățile pot negocia și obține prețuri mai scăzute pentru erbicide, semințe, îngrășăminte și prețuri mai bune la valorificarea produselor. Profitul pe unitatea de suprafață este și el mai mare. Asociațiile agricole trebuie însă să ceară consilierea unor specialiști în domeniu pentru a obține rezultatele scontate. Seceta amenință culturile O problemă la ordinea zilei este seceta anunțată în acest an. „Dacă în următoarele două săptămâni nu plouă, va fi rău. Primele afectate vor fi zonele de nisip din sudul județului: Teasc, Dăbuleni, Ciuperceni, Calafat și Desa“. Cea mai afectată este zona din sudul județului, a nisipurilor. Este vorba de zonele Teasc, Dăbuleni, Ciuperceni, Calafat și Desa. Problema este că o foarte mare parte a suprafețelor nu va fi irigată, fie pentru că nu este pregătită, fie pentru că agricultorii nu au bani să încheie contracte de irigații. „Anul acesta, 80.000 de hectare sunt pregătite pentru irigat. Din această suprafață, s-au încheiat contracte doar pentru 24-25.000 de hectare. Suprafața irigată înainte de 1990 era de 350.000 de hectare în sistem centralizat, iar 50.000 de hectare erau irigate cu motopompe, a concluzionat Constantin Cucu. Agricultorii care nu au încheiat contracte pentru irigații nici nu și-au asigurat culturile, în condițiile în care 2009 se anunță cel mai secetos din ultimii 13 ani. Bogdan GROȘEREANU Abonează-te la Gazeta de Sud cu 43% reducere! Primești ziarul în fiecare dimineață în cutia poștală ► Participi automat la Tombola Abonaților dacă te abonezi prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud . Economisești 43% față de prețul de la chioșc #0251/412.146 TELEFON ABONARE întrebarea zilei la www.gds.ro Credeți că Universitatea va reuși să se califice in cupele europene după meciul cu Vaslui? 1x £ £ SCULATOR PERFORMANT” DA: 77% NU. 23% Familia Chelaru Ilie și Marinela deplânge trecerea în neființă a celui ce a fost văr și fin, CHELARU NICOLAE (BIBI). Familia Costoiu Anca, Aristide și Mihai regretă trecerea în neființă a celui ce a fost văr, CHELARU NICOLAE (BIBI). Chelaru Elena - mamă și fratele Siminică anunță cu profundă durere decesul celui ce a fost fiu și frate, CHELARU NICOLAE (BIBI). înmormântarea va avea loc la Cimitirul Izvorul Rece din Craiova, ora 12.00. Dumnezeu să-l odihnească în pace! 10 xIOO MONOI - Pentru a participa la Tombola Abonaților, abonații prin Poșta Română sau Rodipet trebuie să trimită dovada plății prin poștă, pe adresa redacției. *" Costul include și distribuția prin rețelele proprii: 0,6 RON. Preț abonament: numai 18 RON (Autopromovare)