Gazeta de Sud, iulie 2009 (Anul 15, nr. 4372-4398)

2009-07-01 / nr. 4372

Director: Adrian VOINEA Abonează-te la Gazeta de Sud și primești cadou Cartela Vodafone! Nr. 4372 | 10+16 pagini | www.gds.ro | Miercuri, 1 iulie 2009 | Preț: 1,2 lei Caută detalii în ziar» Tabără rusă ilegal O firmă din anturajul consilierului județean PNL, Cosmin Enea, a „ras“ tabăra pentru tineret de la Calafat fără să dețină autorizație de demolarev sau construire. Dora Construct a primit pleașcă un contract de modernizare a taberei, de peste 900.000 de lei, pe ultima sută de metri a mandatului fostului director liberal al Direcției pentru Tineret Dolj, Cosmin Enea (stânga), omul din umbră, și Adrian Lușcă, executantul, în operațiunea „Tabăra“ 1 3 luni-dimineață am băut o cafea cu nea Vergică, lăptarul nostru care ne aprovizionează de trei ori pe săptămână cu lapte proaspăt, țărănesc și fără „E“-uri. Prilejul mi-a fost oferit de un bec. Becul de pe holul de la intrarea în apartament, care și-a încheiat existența într-o ultimă explozie de lumină, arzându-mi și o siguranță, chiar în clipa în care nea Vergică îmi bătea la ușă, vestindu-și sosirea, l-am deschis, am luat bidonul de lapte, ex - „Pepsi-Cola la 2,5, acum la preț de doi litri!“, și l-am invitat să intre. M-am surprins întrebându-l pe nea Vergică dacă se pricepe la schimbat siguranțe de tablou electric. „Mă pricep, cum să nu!". „Păi, mă ajutați și pe mine să schimb o siguranță, că mi se arlă!“. „Vă schimb!“, îmi zice nea Vergică, ajustând realitatea și reamintindu-mi involuntar postura de solicitant neputincios. Aduc repede un scaun și îl asist pe nea Vergică. O siguranță face o scânteie și cu tresar speriat. „Aveți grijă, vă rog, că face scântei!“, îi zic cu jumătate de glas lui nea Vergică. „Păi, să facă, d’aia e siguranță, să facă scântei“, îmi răspunde, parcă amuzat, nea Vergică. „Aveți pregătire în chestii din astea, electrice, de vă pricepeți?“. „Mă descurc“, îmi risipește nea Vergică zâmbind neliniștea. Operațiunea „Siguranța“ s-a desfășurat sub coordonarea lui nea Vergică, eu fiind pe post de ucenic. Am căutat disperat prin debara după niște liră, „da’ să fie mai groasă, că altfel nu ține“, cum mi-a cerut molcomnea Vergică și am privit aproape fascinat la ușurința cu care lăptarul nostru a readus curentul electric în apartament. O fascinație de „atehnîc“, vorba lu’ taică-meu, săracul, care era aproape oripilat de lipsa de aptitudini tehnico-practice de care dădeam dovadă eu, fiul unui îndrăgostit de electronică, fost ofițer de transmisiuni și subinginer la fabrica de avioane. Când nea Vergică a terminat de reparat siguranța, am avut revelația egoismului meu. Acest om îmi aduce lapte, de trei ori pe săptămână, de aproape un an și jumătate. Niciodată nu l-am invitat în casă. Mereu l-am ținut la ușă, să aștepte să-i dau banii pe lapte. Acum, la greu, i-am cerut să mă ajute. Putea să mă refuze, dar nu a făcut așa. Dimpotrivă, mi-a oferit ajutorul. L-am întrebat pe nea Vergică dacă bea o cafea. A fost de acord să-mi dăruiască încă treizeci de minute din viața lui. încercând cu stângăcie să-i răsplătesc bunăvoința, i-am oferit un exemplar din cartea mea de editoriale și astfel i-am aflat numele: „Vergică“. Povestea lui nea Vergică este simplă și, în același timp, minunată, ca orice poveste în care îl descoperim ca erou principal pe țăranul român supraviețuitor. Lăptarul nostru locuiește într-o comună din apropierea orașului. „Mă judec cutia de la primărie de câțiva ani, că au dat pământul meu la alții și mie mi-au zis că nu mai au pământ să-mi dea. Era pământul de la tata. Am acte din 1945, când i-au dat pământ lu’ tata pentru că a fost pe front, rănit și în prizonierat. S-o face dreptate până la urmă!“, îmi destăinuie nea Vergică din necazurile vieții lui, fără tristețe și fără obidă, cu glas cald, parcă spunându-mi o poveste cu zâne, zmei și Feți-Frumoși. „Copii ai, nea Vergică?“. „Am, cum să nu am? Două fete și trei nepoți de la ele. Una din fete stă chiar prin cartierul matale, pe la blocul 101, e frizeriță, și alta stă în satul vecin de mine, e poștăriță. Trecu bărbatu-său pe la mine azi-dimineață, că-mi adusă un braț de praz. Fete muncitoare, aranjate la casa lor, cu copii și familie!“. Nea Vergică îmi povestește despre viața satului, despre necazurile și bucuriile țăranilor, înțeleg din poveste că elita comunei lui nea Vergică e ca peste tot în România. Politicienii locali, popa din co mună, micii afaceriști își văd egoist de bogăția lor, prea puțin interesați de binele semenilor. Nea Vergică suferă din cauza acestui egoism. Se judecă pentru pământul asupra căruia are drepturi evidente, anii trec, dreptatea nu se face. Totuși, nu observ în glasul lui vreo supărare sau vreo speranță. Doar un fel de așteptare filosofică. Sunt înduioșat de această expresie vie a eminescianului îndemn „Nu spera și nu ai teamă!“. Nea Vergică soarbe din cafea cu poftă, dar și cu grabă. „Am lăsat plasa cu bidoanele de lapte afară, la intrarea în bloc, că nu știam că stau la matale așa de mult. Mai am câțiva oameni la care trebuie să duc lapte. Cred că o să plec. Sărut mâna pentru cafea!“, se scuză nea Vergică și îmi cere voie din priviri să se ridice și să plece. „Eu îți mulțumesc, nea Vergică, îmi aduse și lumină!“. L-am condus până la ușă fără să am curajul să-i mărturisesc că îmi adusese cu adevărat lumină în suflet. Nea Vergică este, de fapt, românul care se încăpățânează să supraviețuiască. Lupta lui nu este eroică, lupta lui este calmă. Zbaterii mai-marilor zilei, acestei goane imorale după îmbogățire prin furt și ipocrizie, îi răspunde cu liniștea așteptării. Românul știe că are de partea lui veșnicia și că în veșnicie va fi învingător. Așa m-a învățat nea Vergică, lăptarul... Mâine In GolS Bonul fiscal, scump la vedere în Bănie Dacă în unele centre din Craiova există și comercianți care dau bon fiscal, în altele, casele de marcat nici măcar nu sunt pornite, iar de anunțuri cu privire la solicitarea bonului nici nu poate fi vorba. Luna trecută însă, în urma a 378 de acțiuni de control, doar cinci agenți economici au fost sancționați din această cauză. li Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Piruete în fața liceului Un craiovean de 21 de ani a ajuns la spital după ce mașina pe care o conducea a făcut mai multe piruete și s-a izbit de doi pomi SOCIETATE / PAGINA 5 Prințesa romilor creștini s-a mutat în casa socrilor Prințesa Ana Maria Stănescu și soțul său, Mihai Biriță, au ajuns luni după-amiază la casa socrului mare din cartierul târgu Jian Meteor. Petrecerea de nuntă a început la Palatul Regal din Argeș și a continuat, încă două zile, la casa socrului mare, omul de afaceri Ion Biriță. De acum, locuința lui Biriță va deveni „Casă regală“, iar socrul mare, „lord“ SPORT / PAGINA 10 Dragomir. Știința a început noul sezon cu scandaluri în timp ce în Austria echipa se pregătește în condiții deosebite și în liniște, la Craiova continuă să facă valuri cazul Gîngioveanu, internaționalul de tineret devenind persona non grata pentru conducerea clubului Ionuț Dinu, arestat Ionuț Dinu, tânărul de 20 de ani cercetat pentru comiterea infracțiunilor de omor și efectuare fără drept de operațiuni cu arme sau muniții, după ce joi, 25 iunie, a împușcat-o în cap pe Alexandra Iancu, de 19 ani, cu arma de tir a tatălui său, agentul de poliție Nelu Dinu, a fost arestat. Tânăra a fost transportată la Spitalul de Urgență Craiova în stare gravă, iar a doua zi dimineața, în ciuda eforturilor medicilor de a o ține în viață, a murit. După incidentul din locuința familiei Dinu de pe strada Jiețului din Craiova, Ionuț Dinu a susținut în fața anchetatorilor că arma s-a descărcat accidental, când i-a căzut din mână în timp ce o scotea din casă, urmând să i-o dea tatălui său. Procurorii doljeni au dispus efectuarea mai multor expertize tehnice de specialitate în baza cărora să se stabilească în ce condiții a fost împușcată tânăra. Varianta descărcării accidentale a armei de tir susținută de agentul Nelu Dinu și de fiul acestuia, Ionuț Dinu, a picat, după ce ofițerii de la Biroul Arme, Explozivi și Substanțe Toxice (BAEST) Dolj au încheiat raportul de expertiză balistică. Acesta a arătat că arma nu putea să se descarce accidental și că nu prezenta defecțiuni. Luni, procurorul de caz a dispus începerea ummăririi penale față de Ionuț Cristian Dinu pentru săvârșirea infracțiunii de omor și reținerea acestuia pentru 24 de ore în baza unei ordonanțe. Fiul polițistului Dinu era cercetat și pentru comiterea infracțiunii de efectuare fără drept de operațiuni cu arme sau muniții. Ieri-dimineață, Ionuț Dinu a fost prezentat Tribunalului Dolj cu propunere de arestare preventivă, iar magistrații au admis dupăamiază propunerea formulată de Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj. Pe numele lui a fost emis un mandat de arestare preventivă pentru 29 de zile, începând cu 30 iunie și până pe 28 iulie, inclusiv. Ieri, în jurul orei 15.00, Ionuț Dinu a fost scos încătușat din clădirea Tribunalului Dolj și dus în arestul IPJ. Aldeziz MARIN Ionuț Dinu, cercetat pentru omor FOTO: GPS/Bogdan Dănescu