Gazeta de Sud, septembrie 2009 (Anul 15, nr. 4425-4450)

2009-09-15 / nr. 4437

Director: Adrian VOINEA Nr. 4437 | 10+12 pagini | www.gds.ro | Marți, 15 septembrie 2009 | Preț: 1,2 lei | Titlurile zilei__ EVENIMENT / PAGINA 2 Cu 300 km/h între Craiova și Balș Un motociclist s-a filmat în timp ce conducea pe E 574, între Craiova și Balș, cu aproape 300 km/h, după care, foarte mândru de isprava sa, a trimis imaginile la o televiziune ACTUALITATE / PAGINA 3 Români, dar de etnie romi Dacă în prima zi a fost vizitat satul țiganilor cărămidari din Dolj, Lișteava, în cea de-a doua, vizita continuă cu un tur al comunităților de romi din Craiova Știința, zero Universitatea Craiova rămâne fără puncte câștigate în deplasare în acest sezon, după ce a fost învinsă aseară la limită, scor 1-0, de Poli Iași. Sigurul gol al meciului a fost marcat de Blache (70), după o gravă eroare a internaționalului de tineret Ștefan Bărboianu. Reușita moldovenilor a fost precedată de o ratare monumentală care i-a aparținut lui Mihai Costea, acesta trimițând în transversală din zece metri, cu poarta goală. După zece ani, Eugen Trică a îmbrăcat din nou tricoul Științei. Ta 1 pagina I J Mihai Costea (în negru) nu a putut marca nici cu poarta goală la Iași încă 20 de zile de arest pentru fiul polițistului Craioveanul Ionuț Dinu, fiul de polițist cercetat pentru omor după ce a împușcat-o în cap pe Alexandra Iancu cu arma de vânătoare a tatălui, va rămâne încă 20 de zile în spatele gratiilor, după cum a decis Tribunalul Dolj la solicitarea procurorilor. Dacă judecătorii nu ar fi dispus prelungirea arestului preventiv, Dinu ar fi fost pus în libertate mâine. în dimineața zilei de 25 iunie, Alexandra Iancu, în timp ce se afla în locuința familiei Dinu, a fost împușcată în cap de Ionuț, cu o armă de tir UMC cu glonț, de calibrul 5,6 milimetri. Tânăra a fost transportată la Spitalul de Urgență Craiova în stare gravă, însă a doua zi, în ciuda eforturilor medicilor de a o ține în viață, a decedat. După incident, atât Ionuț Dinu, cât și tatăl său au susținut că arma s-a descărcat accidental, aceasta căzându-i din mână tânărului în timp ce a trecut cu ea prin fața camerei în care se afla Alexandra. Această variantă a fost însă infirmată atât de raportul criminaliștilor, cât și de cel al armurierilor Biroului Arme, Explozivi și Substanțe Toxice Dolj, care au arătat că arma nu s-a descărcat accidental, iar traiectoria glonțului a fost descendentă, ca și când autorul ar fi ochit înainte să tragă. Cercetările în acest dosar sunt aproape încheiate. Mai lipsește doar rezultatul expertizei complexe, balistică și traseologică, solicitată de procurorulanchetator la București, însă nefinalizată până în prezent. Unul dintre motivele acestei întârzieri ține de găsirea cu mare greutate a resurselor financiare pentru achitarea expertizei necesare în dosar. Săptămâna trecută, au fost obținute fondurile și s-a achitat contravaloarea expertizei, rezultatul său fiind așteptat, probabil, săptămâna viitoare. Adrian DINU Apostrof Toată lumea se gândește la bani, normal. Legea salarizării unice a avut darul să antagonizeze profesorii cu judecătorii, doctorii cu polițiștii și funcționarii. Te și întrebi de ce se încăpățânează guvernul Boc să intre la bătaie cu o asemenea lege, de care toată lumea va fi nemulțumită, motivul psihozei fiind gândul că alții au căpătat mai mult. Până acum, guvernele s-au obișnuit să rostogolească spre viitor orice chestiune controversată. Din cauza asta au și mers reformele atât de încet. Politicienii se feresc ca dracul de tămâie de tot ce îi poate face nepopulari. Grija lor de a nu pierde voturi, imagine, prestigiu îi obligă să se țină de o parte. Să vorbească în dodii și, în general, să nu se amestece în lucruri conflictuale, dificile, care să îi arunce în certuri. Alții adoptă altă tactică. Anume, de a declanșa dinte miri ce scandaluri. Sunt toată ziua moi la televizor, au păreri despre orice, chiar dacă nu se pricep. Se supraexpun, nu se bagă pe gât și în ochi. Nu contează, să nu ne lăsăm înșelați de aparențe, și aceștia evită chestiunile sensibile, cu costuri sociale, politice și de imagine. De fapt, nu au nimic de zis chiar dacă sunt contra cuiva, resping o lege, se opun cu vehemență. Ei se hrănesc din scandaluri, din vociferări, din ba pea mă-tii, din luatu-n gură cu diverși preopinenți. Dar nu înseamnă neapărat că aceștia ar fi mai fermi și doresc să schimbe lucrurile. Este numai o aparență. De fapt, Dracul & tămâia și ei reduc problema la per soana lor și dau o glazură de mahala oricărei intervenții. Succesul e asigurat, ziarele reproduc replicile piperate întotdeauna, televiziunile se grăbesc să fie prezente cu camera la gura certărețului etc. Dar nicăieri în aceste dispute nu se întrevede o soluție. Ca și cei care se feresc să nimerească în toiul unui scandal, și scandalagiii sunt pe alături. Tehnica lor este de a înlocui dezbaterea reală, la care, oricum, mental și prin educație nu au acces, cu vulgaritățile pe care le aruncă dezinvolți pe piață, cu înjurăturile, hohotele și agresiunile lor verbale. Explicația îndrăznelii guvernului Boc e în altă parte. Boc nu a înnebunit, cum ar putea crede niște observatori grăbiți. Guvernul s-a împrumutat de la FMI și atunci a trebuit să accepte anumite constrângeri, să își ia anumite obligații. La București, în general, reformele s-au făcut numai dacă Bruxellesul sau alte capitale importante neau condiționat, ne-au împins de la spate și, în unele situații, ne-au dat un ghiont, dacă nu chiar un șut în fund. Prin voința lor proprie, politicienii români nu se mișcă. Ei sunt prea preocupați să își umple buzunarele, prea speriați să nu fie prinși asupra faptului, prea hotărâți să nu cadă ca musca-n lapte în cine știe ce criză și să pice de la putere. De data asta, guvernul este între ciocan și nicovală. De o parte, lumea nemulțumită, frustrată și sindicatele amenință de ochii lumii cu proteste, greve, demonstrații. Pe de altă parte, există amenințarea organizațiilor internaționale că ne taie fondurile și rămânem fără parale anul viitor, când criza va fi și mai și decât anul ăsta. Și anul 2010 e numai un an. Vin alții la rând, cu alte obligații. Așa că Boc nu are ce face. Cu această lege își îndeplinește obligații deja asumate la începutul anului. E cu inima cam mică, ce e drept, are parte de nesfârșite negocieri, cu declarații contradictorii, cu asumarea răspunderii guvernului în parlament și tot tacâmul. Paradoxal, asta s-ar putea să îl coste scaunul. Băsescu ar putea să îl sacrifice chiar înainte de alegeri, ca să ia o gură de oxigen dacă popularitatea sa scade prea tare. Fie după alegeri, în iarnă, când va dori altă formulă guvernamentală. - cn SOCIETATE / PAGINA 5 Lacrimi de boboci Deschiderea anului școlar 2009-2010 în județul Dolj a fost controversată. Pe de o parte, bucurii, emoții pentru prichindeii care au început școala, pe de altă parte, lacrimi de tristețe în ochii altora care nu au avut șansa să își cunoască învățătoarea ECONOMIE/ADMINISTRAȚIE / PAGINA 6 Umbra Papei în Bănie Cracovia este pe lista de înfrățiri a autorităților din Craiova, iar statuile Papei Ioan Paul al ll-lea și PF Teoctist pe lista de investiții *e le Sfl «■* TSh <®. 32 __ Mâine In GoS Marile firme din Dolj driblează criza Marile firme din Dolj au avut cifre de afaceri impresionante în 2008, dar la unele dintre acestea profiturile au scăzut considerabil. Patronii spun că sunt pierderi financiare rezultate din diferențe de curs valutar. Pe primele șase luni din 2009, scăderile afacerilor nu au fost dramatice, unii manageri fiind chiar optimiști. Aflați din GdS cum merg afacerile marilor jucători din economia Doljului, businessmenii care fac milioane de euro pe an, cei care au mii de angajați. Cei mai mulți însă au avut disponibilizări de personal anul acesta. Calangiu rămâne manager Ordinul prin care ministrul Ion Bazac a aprobat destituirea din funcție a managerului Spitalului de Urgență Craiova, dr. Cristina Calangiu, a fost suspendat la sfârșitul săptămânii trecute, potrivit biroului de presă al Ministerului Sănătății. Prin urmare, Cristina Calangiu este în continuare managerul unității sanitare. Suspendarea ordinului, mai spun reprezentanții Ministerului Sănătății, va dura până când organele de anchetă vor definitiva cercetările privind cererea falsă de demisie, în baza căreia ministrul ar fi dispus schimbarea acesteia din funcție. Pe 4 septembrie, ministrul sănătății a emis un ordin prin care managerul Spitalului de Urgență Craiova era eliberat la cerere din funcție începând cu 7 septembrie. Toate bune și frumoase, numai că managerul nu își dăduse demisia, cererea fiind trimisă de altcineva. Prin urmare, ministrul sănătății și-a dat acordul pe un act fals. Mai grav este că nimeni de la Ministerul Sănătății nu și-a dat seama că documentul nu era autentic. Nici Serviciul de Investigare a Fraudelor și nici Serviciul de Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Dolj nu au primit până ieri o plângere de la Cristina Calangiu privind actul de demisie fals. Prin urmare, în prezent ancheta penală, a cărei definitivare este așteptată de Ministerul Sănătății, pare să nu existe. Simona TUDOR Trimite imagini sau filme pe tema "Nesimțiți în trafic" și poți câștiga un telefon Nokia 6303 și două abonamente la Gazeta de Sud! Cum să trimiți mesajele tale: Web: www.gds.ro/reporter E-mail: reporter@gds.ro SMS/MMS: 0732.800.000 ReporterGDS Tu faci știrile. (Autopromovare) *