Gazeta de Sud, decembrie 2010 (Anul 16, nr. 4806-4829)

2010-12-02 / nr. 4806

1 t N Răfuială cu primarul întâlnire cu scântei între primar și locuitorii din comuna doljeană Malu Mare. Proiectul „Fii vocea comunei tale“, pus în practică de Gazeta de Sud, i-a adus față în față pe cetățenii nemulțumiți și pe primarul Alexandru Dicu. Edilul a trebuit să răspundă întrebărilor incomode, iar în unele momente a rămas fără cuvinte, deoarece nu avea soluții la problemele oamenilor. Extrem de supărați, locuitorii din Malu Mare i-au reproșat lui Dicu că-și bate joc de ei. pagina. Prezenți la întâlnirea din cadrul proiectului „Fii vocea comunei tale!“, locuitorii din Malu Mare i-au cerut socoteală primarului ♦ Parcă a reînviat interesul pentru lectură. Lectura ca hrană fizică, nu numai mentală. Adică se citește de foame? Sau o fi, cumva, o tentativă de fugă din (și de) realitatea noastră fragmentată în „curiozități“ ale perioadei, în „tensiuni“, în consecințe tipice capitalismului de junglă, precum înfrângeri, boli, sărăcie lucie, ură, răzbunări politice, pe de o parte, și bogăție nemăsurată, deșănțată, pe de altă parte? Și totuși a reînviat interesul pentru lectură... Lumea citește. Deși cărțile sunt scumpe, cu mult peste buzunarul unui salariu minim pe economia de piață, după ce a fost repartizat pe cheltuieli administrative, majoritatea restante. Un pesimist spunea că 20 la sută din populația oricărei țări (prin urmare, și noi, ca popor!) încă citește și sunt semne că, la noi, procentul ar fi în creștere. De ce, însă, doar 20 la sută? Fiindcă diferența de 80 la sută fie a citit toate cărțile din propria bibliotecă, aproape cinci-șase bucăți, fie nu are timp să citească nici o carte, pentru că se simte mai în largul ei când descifrează cuvinte încrucișate, fie merge la cazino și, deci, nu mai are timp și pentru lectură, ori citește în alte limbi de circulație mondială fel de fel de broșuri de specialitate... Cu alte cuvinte, citește pe apucate și nu din dorința devoratoare de a ști mai multe. Din vreun impuls formator. Precizare: un mic procent din cei 80 la sută nu știe să citească. Dar, ca de obicei, la noi, situația este mult mai gravă, comparativ cu alte țări, fiindcă iarăși am ajuns la coada Europei - suntem într-o neobosită alunecare spre mai rău! - și tot nu ne vine mintea la cap. Lăsăm totul pe seama altor minți care se tot fălesc, de pildă, că ar fi mințile națiunii momentului. Iar națiunea momentului crede. Sau nu mai vrea să audă ce spun creierele alese de ea. De aceea se adâncește în cititul cărților procentul mai sus pomenit. Spre a nu se înțelege greșit, lumea citește, în general, depinde însă ce anume. După cum se vede, însă, nu citește ceea ce trebuie. Așa că nu ne-ar face rău dacă am auzi, în viitorul foarte apropiat, de un târg de carte pentru înțelepțire, plănuit cam la patru luni pe an. Un asemenea târg ar putea deveni, la români, o sărbătoare națională a destupării minții. Absolut pentru toată lumea - de la mic la mare - indiferent de vârstă, de religie, de etnie, de sex, de orientare politică. Dar și de interese de partid, de intenții de jefuire a bugetului țării, de orgolii nemăsurate, de inginerii financiare criminale... etc. Ar dobândi amploare planetară. Fiindcă, oricât de mult ar citi omul, tot îi mai trebuie o picătură de informație, poate de speranță, de bucurie, ba chiar de înțelegere a lumii și a mersului ei, pe jos, de-a lungul și de-a latul istoriei și al planetei noastre. Un târg de carte pentru înțelepțire. Asta ne trebuie. De trei ori pe an. Pare o utopie, nu-i așa? Dar tocmai utopiile sunt realizabile, spun înțelepții, iată cum ar putea fi conceput: un stand imens adăpostit de o rotondă construită în buricul Capitalei, unde 11 edituri ar putea oferi tuturor doritorilor de lectură cu folos, din țară, la un preț aproape simbolic, 11 cărți pe tema înțelepțirii omului, a înțelegerii rostului său în viață și a importanței sale în lume. Și în țara lui. Atât. Volumele ar putea conține extrase din cărțile mai multor autori-scriitori și filosofi celebri, oameni de artă, psihologi, sociologi, antropologi care și-au bătut capul să scrie pentru alții vorbe de duh, cuvinte de îndemn, de ieșire din orice fel de impas, fie el criză economică, financiară, politică, ori criză conjugală, criză de personalitate etc. Deși avem și scriitori, și cercetători contemporani... Trebuie doar descoperiți și așezați în lumina valorii lor. Precis, editurile deștepte se vor întrece să câștige cititori. Noi am lansat ideea. Acest articol nu este o glumă, un haz de necaz, ci o dorință imensă de a ne ridica din prăpastia în care am fost împinși. Este o invitație la înțelepțirea noastră, ca națiune. Și la o lectură cu folos. de Veronica MARINESCU - CurierulNational.ro Carte pentru înțelepțire Í Titlurile zilei SOCIETATE / PAGINA 5 Spitalele au irosit fonduri pe avocați In timp ce bolnavii internați erau trimiși la farmacii ca să-și cumpere medicamentele, spitalele risipeau sume importante din bugetul asigurărilor de sănătate pe contracte cu cabinete de avocatură ECONOMIE/ADMINISTRAȚIE / PAGINA 6 Furnizorii se înghesuie în curtea Ford Pe lângă Johnson Controls, care a început chiar recrutările de personal pentru fabrica pe care o va pune în funcțiune în incinta Ford, alți furnizori au ales să își deschidă operațiuni în curtea fabricii auto din Craiova. Este vorba despre companii de calibru din industria componentelor auto. Multe dintre aceste firme își deschid pentru prima dată facilități de producție în România. Aflați din GdS care sunt furnizorii ce vin la Craiova SPORT/ PAGINA 10 Gică Craioveanu. Știința nu pierde la Cluj Fostul mare golgheter al Universității a spus că meciul de vineri, CFR vs. Universitatea, este unul echilibrat și este convins că oltenii lui Piți nu vor pierde. Gică, aflat de marți în România, a vrut să meargă la meciul de la Cluj, dar a fost rechemat în Spania, deoarece guvernul îi va oferi chiar vineri seară o distincție CENTRUL MEDICAL I K1 Str. Caracal, Nr. 86; Mobil: 0725.442.860; Tel/Fax: 0251.533.310. 0351.463.772; Email: clinica Jrina^yahoo.com; Web: www.mercut.ro v/ oftalmologie -optică / fizio - kinetoterapie v ortopedie ✓ neurologie ✓ remodelare corporală & terapii unice în Craiova v pedologie (cd. 40335) C jft//u/atia % CyilA’fMiA de SUD Olteni pentru olteni. derulează în perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2010 campania SĂRBĂTORI ȘI PENTRU El Ajută și tu un copil să zâmbească și înseninează fruntea unui bătrân lăsând un dar în urnele amplasate la casele de marcat din fieatr Cei care doresc să se implice în campania inițiată de Fundația Gazeta de Sud pot face donații în contul: R074 BACX 0000 0030 2887 2000 Informații suplimentare la fel: 0723.292.269 sau 0251/413.100. Parteneri ai campaniei: real, Hipermarket și Polystart. (Autopromovare) (cd. 39491)