Gazeta de Sud, iulie 2011 (Anul 17, nr. 4978-5003)

2011-07-01 / nr. 4978

EVENIMENT Vineri, 1 iulie 2011 • Gazeta de Sud Q Purgatoriu în universități , inspectorii de muncă au început controlul la universități, iar studiile de doctorat se vor concentra de acum încolo pe partea de cercetare. Sunt doar câteva dintre anunțurile ministrului educației, Daniel Funeriu, care s-a întâlnit ieri la Craiova cu managerii școlilor, elevii olimpici și mediul academic. Valentin Tudorare valentin.tudor@gds.ro Ministrul a precizat că guvernul a aprobat în ședința de miercuri o hotărâre referitoare la Codul Studiilor Doc. „Codul pune studiile :torale De o cale corectă,ropeana. De acum înainte, iitoratele vor avea un nivel o seriozitate mult mai mare. S-a încheiat perioada doctoratelor date pe bandă rulantă. El este rezultatul unui proiect pe fonduri structurale, derulat pe parcursul mai multor ani. Banii pentru doctorate vor fi alocați pe bază de competiție, locurile la doctorat nu vor mai fi distribuite din pixul ministrului, cei mai buni profesori universitari vor câștiga aceste burse, urmând ca ei și universitățile să-și angajeze studenții doctoranzi. Este un ac înainte și pentru statutulenților doctoranzi care, potrivit noului Cod, sunt într-o relație mult mai apropiată cu tot ceea ce ține de cercetare“, a spus ministrul, care a criticat modul în care se desfășoară acum studiile. „în prezent, pe durata studiilor, în loc să facem cercetare, nu facem decât să reluăm o serie de cursuri din licență și master“, a spus Funeriu. FUZIONAȚI ȘI PRIMIȚI BANI ÎN PLUS Ministrul a făcut lobby pentru fuziunea universităților și pentru reducerea funcțiilor de conducere, promițând că statul le va răsplăti cu bani în plus. „Sunt un adept al fuziunii universităților. Este important să concentrăm resursa financiară. Ele vor primi fonduri mai multe de la bugetul de stat. invit universitățile din Craiova să reflecte asupra acestui aspect. Am decis împreună cu conducerea Consiliului Național al Finanțării învățământului Superior din România că universitățile vor primi cu atât mai mulți bani, cu cât vor avea mai puține funcții de conducere. Statul român nu trebuie să finanțeze veleitățile unor vânători profesioniști de funcții academice. De ce Harvard poate funcționa cu 15 facultăți, iar cele din România nu pot fără 20 sau mai multe? Dintr-un motiv foarte simplu, pentru că acolo oamenii se gândesc să facă educație și cercetare și mulți la noi se gândesc să obțină funcții cu titluri pompoase“, a spus ministrul. DOCTORATUL, ÎN DIFICULTATE? Funeriu a abordat și problema numărului exagerat de norme didactice pe care le au unii profesori universitari, întrebat dacă profesorii pot să aibă norme gratuite doar pentru a controla sistemul, deși nu au timp fizic să ajungă la ore, Funeriu a spus că acest lucru este ilegal. „Conform noii legi, un profesor universitar poate să aibă maximum o normă în plus față de norma de bază. Patru-cinci era situația înainte de intrarea în vigoare a legii, când se petrecea un abuz. De ce? Pentru că aceste norme suplimentare erau date pentru a servi o clientelă universitară, îți dădeam mai multe norme ca tu să iei mai mulți bani, pentru ca, după aia, să mă susții în senatul universitar. Asta era ecuația. Am fost informat de Ministerul Muncii că inspecția teritorială a muncii a început controale și în universități pentru a verifica încadrarea în lege. Participarea la cursuri este o activitate normală care nu se poate face așa, că vreau eu“, a spus el. Problematică este și situația viitorilor doctoranzi, deoarece după noua lege un profesor nu poate avea mai mult de opt persoane înscrise în același timp. Cum, la noi, profesorii depășesc cu mult acest număr, ei trebuie să demonstreze că vor ajunge în trei ani la cifra impusă de lege. „Cei care au mai mult de opt doctoranzi vor ajunge la opt ducându-i în lichidarea studiilor pe cei pe care îi au înscriși; în același timp, ei pot să ia noi doctoranzi, exclusiv pe bază de concurs, dar am prevăzut ca aceia care au mai mult de opt și care vor câștiga burse doctorale să demonstreze că până în 2013-2014 se vor înscrie în acest număr", a spus ministrul. Olimpicii doljeni s-au întâlnit cu ministrul educației Prezent la Craiova, ministrul educației, cercetării, tineretului și sportului s-a întâlnit ieri, la Colegiul Național „Carol I“, cu elevii care au reprezentat cu succes Doljul la concursurile naționale și olimpiadele naționale și internaționale. Principalul mesaj transmis elevilor de către ministrul educației a fost acela de a avea încredere în ei. „Cel mai important lucru pentru tineri este să fie încrezători, să fie siguri pe ei, pe alegerile pe care le fac. în ceea ce privește rămânerea în țară, am spus de nenumărate ori că este important ca tinerii noștri să rămână în țară, așa cum este deopotrivă important ca aceia care pleacă să se și întoarcă“, a declarat ministrul Daniel Funeriu. Pe parcursul întâlnirii, ministrul le-a povestit celor prezenți atât despre activitatea sa școlară (la sfârșitul anilor ‘80 fiind el însuși, doi ani la rând, „olimpic în loturile naționale de chimie“), cât și despre cariera sa (despre doctoratul său, despre studiile făcute în Franța și despre cercetările pe care le-a făcut în SUA, Japonia și Germania). „A fost o întâlnire unde am mers cu foarte mare bucurie, mai ales că unul dintre cei mai buni prieteni ai mei - Mihai Bărboi, un eminent chimist - este absolvent al acestui colegiu. Cred că a fost o discuție foarte plăcută, de natură să le dea elevilor câteva repere despre ceea ce înseamnă munca de cercetător științific“, a adăugat Daniel Funeriu. „CRED CĂ ROMÂNIA AR FI ARĂTAT MULT MAI BINE “ întâlnirea cu elevii a fost urmată de o întrevedere cu cei 50 de profesori doljeni care au participat la elaborarea legislației secundare a Legii Educației Naționale, cu inspectorii și managerii unităților de învățământ din Dolj. „Am discutat despre centralizare, despre administrarea școlilor și despre modul în care au fost implicați în elaborarea legislației secundare de punere în aplicare a Legii Educației Naționale", a precizat Daniel Funeriu, care s-a arătat mulțumit de modul în care a fost organizat examenul de bacalaureat la nivelul județului Dolj; în plus, a atras atenția asupra faptului că România ar fi fost total diferită dacă, după 1989, examenul de bacalaureat ar fi fost mult mai serios. „Cred că România ar fi arătat mult mai bine astăzi dacă printre cei care au dat bacalaureatul în ultimii 20 de ani nu s-ar fi aflat și unii care l-au obținut în mod fraudulos. Elevii ar fi știut că nu te joci cu respectarea legii și cu seriozitatea unui examen“, a spus ministrul educației. ♦ Andreea Horcane Ministrul educației (centru) în vizită la Universitatea din Craiova, alături de prefectul Nicolae Giugea (dreapta) și de rectorul Ion Vladimirescu FOTO: Claudiu Turini Organizezi un eveniment de calitate? Noi te ajutăm să îl promovezi gratuit! Concerte Baluri Spectacole Acțiuni caritabile ! Târguri și expoziții Alte evenimente ! Promovează-ți evenimentul în Gazeta de Sud, la Radio Sud și pe craiova.ro fără costuri. Contactează-ne pentru detalii la telefon 0723.292.269 sau e-mail promovare@gds.ro. ÎV -»■*< / .an GAZETA de.SI Cotidian al oltenilor de pretutindeni a craiova.ro orașul începe QSI SUD _______________________________________