Gazeta de Sud, iunie 2014 (Anul 20, nr. 5849-5872)

2014-06-10 / nr. 5855

Q Marți, 10 iunie 2014 • Gazeta de Sud CEA MAI MARE RECOLTĂ DE GRÂU DIN ULTIMII 27 DE ANI România își va consolida a cincea poziție în topul celor mai mari producători de grâu din Uniunea Europeană și va reduce cu o pătrime distanța față de Polonia, ocupanta locului patru, arată un raport făcut public la sfârșitul lunii mai, care prognozează că fermierii vor strânge 8,3 milioane de tone de grâu în iulie, cea mai mare recoltă din ultimii 27 de ani. Vor fi schimbate fântânile artezii Fântâna muzicală din Piața „Mihai Viteazul“ din Craiova ar putea să-și schimbe aspectul arhitectural în următorii ani. Mai sunt vizate de schimbare fântâna de la Ciupercă și cea din zona fostului restaurant Doljeana. Maria Cernătescu maria.cernatescu@gds.ro Anunțul administrației locale că va schimba radical aspectul unora dintre fântânile arteziene din Bănie, cum ar fi fântâna muzicală din Piața „Mihai Viteazul", cea de la Ciupercă și cea din zona Doljeana, îi surprinde pe craioveni. Părerile locuitorilor urbei sunt împărțite când vine vorba de aspectul peisagistic din centrul orașului, fiindcă oamenii s-au obișnuit cu această arhitectură. Fântânile reprezintă pentru mulți dintre craioveni un punct de reper. Aici, tinerii se întâlnesc în serile călduroase de vară, copiii se joacă, iar vârstnicii se relaxează. Cetățenii orașului au păreri pro și contra schimbării fântânilor. Unii susțin că transformarea acestor construcții din inima orașului este bine să se facă, deoarece nu mai au aspectul dorit. Alții sunt de părere că Piața „Mihai Viteazul“ și Calea Unirii îi încântă atât pe localnici, cât și pe vizitatori așa cum sunt în acest moment. Cu toții însă cred că alte investiții sunt prioritare în Craiova. „Ar fi păcat să dispară această fântână (fântâna muzicală -n.r.) după ce s-au făcut atâtea cheltuieli. Este frumos, are lumea unde să se plimbe, copiii să se joace. Nu cred că mai poate orașul să suporte alte cheltuieli. Este o sărăcie cumplită, de ce să se arunce bani? Mai bine să se asfalteze străzile, să se rezolve cu canalizarea în tot orașul", este de părere craioveanca Florina Nică, în preajma fântânilor din centrul orașului, unii dintre craioveni spun că vin să se relaxeze zilnic. „Aerul este mai curat aici, lângă fântânile arteziene. Este foarte bine cum arată acum și centrul orașului arată bine așa. Venim zilnic aici. Este frumos, este util. Vin și copii, și bătrâni, ne relaxăm, mai uităm de probleme, în altă parte să facă astfel de investiții în fântâni, dar aici să rămână așa că este acum. Să lase fântânile așa", spune craioveanul Gheorghe Freci. Un alt localnic consideră că orașul are alte priorități: „Atâta timp cât se fac investiții pentru modernizarea centrului vechi, de ce să schimbăm aici? De ce să demolăm? Să păstrăm și de la vechiul primar, fiecare edil cu investițiile lui. Dacă schimbăm primarii, să schimbăm și fântânile? Pasajul subteran a rămas neterminat, trebuie să-l continue spre Carol, să traverseze pe sub Calea București. Să facă fântâni arteziene, de exemplu, în Craiovița, în 1 Mai, unde nu sunt. Astea sunt ” ambiții, bani aruncați în vânt“.  „DACĂ ARATĂ MAI BINE, SĂ SE MODIFICE“ Totuși, schimbările bune nu sunt respinse. Primăria „are mână liberă“, spun unii dintre craioveni, ca să transforme actualul aspect al fântânilor arteziene. „Eu știu că tot ce a întreprins doamna primar în Craiova sunt lucruri benefice, în legătură cu ceea ce se va modifica la fântânile arteziene, nu cunosc, dar dacă sunt modificări bune, în favoarea aspectului plăcut al arhitecturii, al zonei, să se facă. Să aleagă varianta cea mai bună“, afirmă Dumitru Bizan. Surprinzător sau nu, aspectul fântânilor actuale nu mai este pe placul unora dintre locuitorii urbei. Schimbarea artezienelor, susțin unii craioveni, chiar se impune. „Depinde cum vor arăta celelalte, dacă arată mai bine, să le modifice. Și astea am înțeles că înghit mulți bani ca să fie întreținute. Dar să facă altele, pentru că aici fântâna muzicală merge doar câteva ore. Arată urât cu țevile alea cu rugină. Să facă altele cu altă arhitectură, cu țevile mascate. Dar să lase totuși aceste investiții mai la urmă, acum să investească în ce este prioritar“, afirmă Alexandru Urziceanu. 0 „FONTANA DI TREVI“ LA CRAIOVA Primarul orașului, Lia Olguța Vasilescu, dă gara șiii că va alege doar cel mai bun proiect, făcând referire la concursul de proiecte care a fost inițiat și care vizează modificarea fântânilor arteziene din centrul orașului Craiova. „Este o investiție care este uzată moral și fizic (fântâna muzicală - n.r.). De șapte ani se ascultă aceleași melodii în centrul orașului. Nu vreau să fiu în pielea celor care lo f xc aici și care ascultă de fiecare dată aceeași melodie. Dar nu aceasta este problema, nu mai găsim piese de schimb pentru această fântână. La ora actuală, facem improvizații pentru că piese de schimb nu mai există. A fost o fântână cumpărată din China la un preț mult prea mare, nejustificat de mare față de cât merita această investiție. Nu vom demola fântâna dacă nu vom găsi o soluție mult mai bună. Poate fi o soluție gen Fontana di Trevi, adică și iarna poate avea un aspect estetic plăcut. Sau ceva cu holopne. Nu putem spune acel. iu- Q-c" Emil Boroghină susține un dublu recital poetic în SUA și Canada Actorul și regizorul Emil Boroghină, societar de onoare al Teatrului Național „Marin Sorescu“ din Craiova, va efectua, în perioada 12-23 iunie, un turneu în SUA și Canada cu un dublu recital poetic: „Recitindu-l pe Shakespeare... Lumea întreagă e o scenă“, respectiv „Recitindu-l pe Eminescu... La steaua care a răsărit“. Ambele recitaluri sunt prilejuite de împlinirea a 450 de ani de la nașterea lui William Shakespeare și a 125 de ani de la moartea lui Mihai Eminescu, iar spectacolele beneficiază de traduceri în limbile engleză și franceză. Potrivit secretarului literar al teatrului craiovean, Nicolae Coande, prima întâlnire cu publicul de peste Ocean va avea loc pe 13 iunie la sala Auditorium a Institutului Cultural Român din New York. Emil Boroghină, care a susținut recitalul dedicat poeziei lui Eminescu în câteva țări europene, va recita din poezia marelui poet și la Biserica „Sf. Ioan Valahul“, din Alpine, New Jersey, pe 14 iunie. Din 15 iunie, Emil Boroghină va susține o serie de recitaluri în Canada, unde primul recital va fi dedicat lui Eminescu, în Piața României din Montreal (coorganizator este Communauté Moldave du Quebec). Pe 16, respectiv 18 iunie, Emil Boroghină va avea întâlniri cu personalități ale lumii teatrale din Canada, cărora le va prezenta Festivalul Shakespeare de la Craiova, pe 17 iunie, actorul craiovean va susține recitalul Shakespeare la Montreal, sala Pavilion de l’Entrepot, pe 20 iunie va susține ambele recitaluri la sala Expo-Theatre, Quebec (coordonator Asociația Rocade), pe 21 iunie, un recital Eminescu-Shakespeare la sala Theatre de la Cour des Arts, Ottawa (Asociația Rocade), iar pe 22 iunie va susține același dublu recital la Toronto, la sala Centrului Cultural Canadiano-Japonez (organizator Asociația Rocade). Turneul peste Ocean al lui Emil Boroghină este organizat în parteneriat cu ICR București și ICR New York, cu sprijinul Ambasadei României la Ottawa și al Consulatelor generale ale României la Montreal și Toronto. Agerpres Str. Caracal nr. 9‘ www.clubq.ro 0151.593.4JS IOV Vă așteptăm la mai terasă . Club, unde mâncarea delicioasa se îmbină perfect cu muzica bună, berea rece sau cocktailurile de excepție. Vara aceasta vom privi campionatul mondial din Brazilia pe proaspăt instalatul ecran de proiecție. Distrează-ți viața/ TERASA RESTAURANT /SING BILLIARD CAMEL ^ape&ft&xit!?,° Y/ro www.filarmonica-oltenia.ro FILARMONICA OLTENIA Telefon: 0351.414697 In program Joseph Haydn: SONATA IN Ml BEMOL MA|OR. HOB. Serghei Rahmaninov: variațiuni pe o temă de Corelli Robert Schumann: humoresque, op. 20___________