Gazeta de Sud, aprilie 2016 (Anul 22, nr. 6399-6423)

2016-04-01 / nr. 6399

LOCAL Q Vineri, 1 aprilie 2016 • Gazeta de Sud LOTO 4/49 21,11,44,43,32,5 NOROC NOROC PLUS SUPER NOROC 7940623 875105 819701 Magistrații Tribunalului București au hotărât, ieri după-amiază, să-l trimită în arest la domiciliu pe primarul PSD al municipiului Craiova, Lia Olguța Vasilescu. Procurorii anticorupție au explicat în referatul prin care au cerut arestarea preventiva cum acesta cerea bani firmelor care câștigaseră contracte importante cu Primăria Craiova. Cu banii primiți din aceste sponsorizări au fost plătite concertul lui Goran Bregovic de pe U mai 2012, zeci de mii de pixuri, brichete, căni și pungi de plastic pentru campania electorală din același an, dar și vopsirea fațadelor clădirilor din Centrul Vechi al municipiului Craiova. Printre firmele de care vorbește Direcția Națională r rr Anticorupție se numără Mitliv, UTI și Recon feri Aldezir Marin Suare de mită, folosirea autorității în scopul obținerii de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite și spălare de bani. Acestea sunt infracțiunile ce ar fi fost comise de edilul Lia Olguța Vasilescu în campania electorală din 2012 și în cursul anului 2014, cu ocazia reabilitării clădirilor din Centrul Vechi al municipiului Craiova. Să vedem, mai întâi, ce au reținut pe scurt procurorii Direcției Naționale Anticorupție. „Cu prilejul campaniei electorale pentru alegerea primarului municipiului Craiova (2012 - n.r.), mai mulți oameni de afaceri au fost determinați de candidatul Vasilescu Lia Olguța, personal sau prin intermediul unor persoane din echipa de campanie, să efectueze diverse sponsorizări. în scopul obținerii acestor foloase, inculpata s-a folosit de influența pe care o avea asupra oamenilor de afaceri, în calitatea sa de vicepreședinte al organizației județene a unui partid politic“, spun procurorii DNA. Sponsorizările din campanie au fost estimate de procurori la suma de 135.907 euro. Olguța Vasilescu a câștigat fotoliul de primar al municipiului Craiova, iar în cursul anului 2014, inculpata Vasilescu Lia Olguța a pretins și primit de la mai mulți oameni de afaceri, pentru și printr-o asociație nonprofit, cu titlu de mită, suma totală de 544.209,33 lei, în legătură cu îndeplinirea unor acte ce intrau în îndatoririle sale de serviciu", precizează DNA. Asociația de care vorbește DNA se numește Asociația Pro Craiova și este condusă de Elena Popescu, inculpată și ea în acest dosar penal. La acea vreme, Elena Popescu era angajată la RAT Craiova, regie al cărui director era Radu Preda, al treilea inculpat din dosar. Ulterior ea s-a transferat, iar în prezent lucrează la SC Piețe și Târguri Craiova SRL, societate deținută de Primăria Craiova. „Concret, în perioada respectivă, inculpata Vasilescu Lia Olguța, direct sau prin intermediari, beneficiind de ajutorul celorlalți inculpați, a solicitat oamenilor de afaceri care aveau în derulare contracte cu Primăria Craiova să efectueze sponsorizări către asociația reprezentată de inculpata Popescu Elena, în vederea efectuării unor lucrări de reabilitare a fațadelor unor clădiri din municipiul Craiova“, au mai explicat anchetatorii. BANI PENTRU CAMPANIA ELECTORALĂ în referatul prin care au cerut arestarea preventivă a primarului Olguța Vasilescu, anchetatorii au precizat că, în 2012, „și-a folosit influența de lider politic pentru a determina mai mulți oameni de afaceri din zonă să contribuie cu sume de bani la sprijinirea campaniei, în scopul obținerii unor foloase necuvenite pentru candidată. Valoarea acestora a fost de 44.241,96 euro. Ulterior, materialele respective au fost dobândite și folosite de Vasilescu Lia Olguța, cunoscând că provin din infracțiunea de folosire a influenței în scopul obținerii de foloase necuvenite“. Procurorii mai spun că Vasilescu a monitorizat constant realizarea materialelor electorale pentru campania din 2012: „în mod constant, inculpata Vasilescu Lia Olguța venea la sediul firmei lui (...) la ore matinale, pentru a-l întreba de stadiul execuției materialelor de publicitate electorală (brichete, pixuri, căni etc.). Camioanele încărcate cu produse de publicitate electorală au fost direcționate conform indicațiilor date de Vasilescu Lia Olguța în municipiul Craiova, la locurile indicate“, se mai arată în documentul DNA. Același om de afaceri i-ar fi plătit candidatei și o sumă de bani cash, tot pentru susținerea campaniei electorale, plus cheltuielile cu concertul susținut de Goran Bregovic pe 14 mai 2012 în Craiova. în total, omul de afaceri a plătit materiale electorale în valoare de 44.241,96 euro, 25.000 de euro pentru sponsorizarea concertului lui Goran Bregovic, plus suma de 300.000 de lei pentru organizarea a diferite evenimente. în documentul DNA se menționează că în jurul datei concertului „a fost organizată o masă la restaurantul (...) din Craiova de către Lia Olguța Vasilescu, cu sprijinul lui (...). La acel eveniment au participat și (...), (...) cu un asociat al său, (...), (...), (...), (...) fost președinte al Consiliului Județean, (...) și alții“. De asemenea, DNA spune că un deputat l-a sfătuit pe omul de afaceri să fie „larg“ la pungă cu candidata Olguța Vasilescu, pentru că va avea, la rândul lui, o serie de avantaje. „A fost abordat și de către deputatul (...), care i-a cerut, la rândul său, să o ajute cu bani pe Vasilescu Lia Olguța pentru campania electorală, afirmând că pe lângă influența politică pe care cei doi o au va primi«înzecit», cu referire la perspectiva avantajelor aferente favorizării unor activități comerciale“, mai susțin anchetatorii. Din referat nu se precizează clar dacă deputatul a făcut aceste propuneri la masa organizată la restaurant. Potrivit Agerpres, care citează surse judiciare, deputatul în cauză ar fi Claudiu Manda, președintele PSD Dolj. Contactat telefonic, Manda a negat acest lucru: „Acum aud prima dată în viață despre acest lucru. Nu am fost la nici o masă, habar nu am despre acest lucru. Mă închin și spun Doamne ferește!“, a declarat el. OPERAȚIUNEA REABILITAREA FAȚADELOR DIN CENTRUL VECHI Anchetatorii mai spun că, în cursul anului 2014, aceeași Lia Olguța Vasilescu a comis alte infracțiuni. Totul a început în luna martie, când edilul i-a explicat unui om de afaceri că ar vrea „să efectueze lucrări de renovare la fațadele imobilelor din zona centrală a Municipiului Craiova, adiacentă Primăriei și Teatrului Național Craiova, întrucât urma să aibă loc Festivalul Internațional de Teatru Shakespeare“, după cum susțin procurorii anticorupție. " Omul de afaceri a fost de acord cu renovarea, însă nuși cu „rețeta“ de sponsorizare. „Vasilescu Lia Olguța i-a spus că avea în vedere ca firma (...) să sponsorizeze Primăria Craiova și, la rândul ei, primăria să sponsorizeze asociația de locatari“, se arată în referatul DNA. Omul de afaceri a explicat că acest lucru ar fi ilegal, și, „tot cu această ocazie, i-a spus inculpatei că singura variantă prin care se putea realiza această lucrare era interpunerea unei ONG care să fie sponsorizată de diverși sponsori, iar ONG-ul să angajeze lucrările de renovare. La această discuție a fost de față și inculpatul Radu Preda, în prezent city managerul municipiului Craiova, iar la acea dată director al Regiei Autonome de Transport Craiova. Ulterior, Lia Olguța Vasilescu și Radu Preda i-au indicat Asociația (Pro Craiova - n.r.) pentru a fi folosită ca vehicul intermediar de sponsorizare“. Astfel s-a ajuns la o altă procedură: firmele sponsorizau Asociația Pro Craiova, care încheia acorduri cu asociațiile de proprietari din zonă și angaja executantul lucrărilor de renovare. Mai departe, anchetatorii au descris rând pe rând cum au fost făcute aceste sponsorizări. De exemplu, în cursul lunii martie 2014, „inculpata Vasilescu Lia Olguța, primar al municipiului Craiova, cunoscând că (...), reprezentant al SC (...) SA, avea în derulare cu municipiul Craiova contractele nr. (...)/29.03.2013 și nr. (...)/19.09.2013, i-a solicitat să efectueze o sponsorizare pentru reabilitarea unor fațade de imobile din centrul Craiovei". La acele date au fost semnate două contracte între municipalitate și Recon SA Craiova. Omul de afaceri a acceptat să sponsorizeze Asociația Pro Craiova „pentru a nu întâmpina din partea acesteia dificultăți în buna desfășurare a contractului, în efectuarea plăților, în recepționarea lucrărilor", mai spune ]>" ALTE CONTRACTE. ALTE SPONSORIZĂRI în aceeași situație a fost și Mitliv, firma care a realizat pasajul subteran și parcarea subterană din centrul municipiului Craiova. „în primăvara anului 2014, incipata Vasilescu Lia Olguța, în prezența inculpatului Preda Radu, cunoscând că SC (...) SA (Mitliv SA - n.r.) avea/ urma să aibă în derulare cu Primăria Craiova contracte privind execuție lucrări parcare Teatrul Național, respectiv construire pasaj subteran zona Universitate Craiova, i-a solicitat să efectueze o sponsorizare pentru reabilitarea unor fațade de imobile din centrul Craiovei, întrucât în luna mai 2014 urma să aibă loc Festivalul Shakespeare, spun procurorii. Pentru a nu avea probleme cu cele două lucrări, Mitliv a semnat pe 4 martie 2014 cu Asociația Pro Craiova un contract de sponsorizare pentru lucrări în valoare de 74.082,04 de lei. Nici firma care a reabilitat linia de tramvai nu a „scăpat“ fără a contribui la reabilitarea fațadelor clădirilor din Centru Vechi. A scos din Primarul PSD al Craiovei, în arest aldezir.marin@gds.ro