Gazeta de Sud, iunie 2016 (Anul 22, nr. 6449-6473)

2016-06-11 / nr. 6458

LOCAL I Sâmbătă - Duminică, 11-12 iunie 2016 • Gazeta de Sud Doi labradori au schimbat destinul a două femei Klint și Breehan sunt doi labradori care au fost crescuți și antrenați special pentru a însoți persoanele nevăzătoare. Cei doi câini au fost oferiți gratuit de Asociația Light Into Europe. la Ana Dănescu ■■r* ana.danescu@gds.ro M arta Mită are 42 de ani și este din Craiova. S-a născut cu probleme de vedere. Odată cu înaintarea în vârstă, aceste probleme s-au agravat, iar după vârsta de 30 de ani nu a mai văzut deloc. „M-am văzut în imposibilitatea de a mă mai descurca. Mi-a fost enorm de greu, în casă am învățat să mă descurc singură, însă pe stradă este cumplit. Este înfiorător să ai emoții când îți duci copilul la școală, când treci strada, când urci scările, când te ajuți doar de un baston...“, a povestit Marta. Totul a început în urmă cu aproximativ doi ani, când a auzit un reportaj la televizor despre un câine-ghid. Ulterior, a făcut rost de un număr de telefon al unei persoane care primise un câine-ghid din partea fundației Light Into Europe și a sunat să ceară sprijin. „Așa a început povestea mea, așa am reușit și eu să primesc un câine crescut special pentru a mă ajuta. De aproximativ o lună am început instructajul cu Breehan și cu reprezentanta fundației. Este un cățel minunat, face parte din familia mea. S-a atașat de fetița mea în vârstă de șapte ani“, a adăugat craioveanca. Catlngubea are 27 de ani și locuiește în Alexandria. A venit însă la Craiova pentru a fi în această perioadă alături de Marta. Și-a pierdut vederea în urmă cu 12 ani din cauza unor probleme grave de sănătate: „în urmă cu patru ani am aflat de această asociație și despre cânii instruiți special pentru nevăzători, însă nu m-am simțit pregătită. Anul trecut, însă, am contactat fundația pentru a cere detalii, pentru a înțelege exact ce presupune această șansă de a avea un câine-ghid. După ce m-au cunoscut, mi-au adus câinele potrivit temperamentului meu, pe Klint. Acest cățel minunat mi-a transformat viața, mi-a dat șansa să fiu, în sfârșit, independentă. Foarte mulți oameni se opresc și mă întreabă cum pot lucra cu el, cât de greu este. Este greu, iar cei care ar putea schimba ceva nu țin cont de noi. Autoritățile ar trebui să se gândească mai des la persoanele cu deficiențe, adaptând clădirile, infrastructura la nevoile noastre. De asemenea, Ministerul Educației ar trebui să se gândească foarte atent la toți copiii nevăzători din țară care nu au posibilitatea să învețe decât în școli la sute de kilometri distanță de casă. Școli pentru copiii cu deficiențe de vedere sunt doar în câteva orașe din România“, a spus Cati. „AVEM NEVOIE DE ACCES ÎN SPAȚII PUBLICE PENTRU CÂINII-GHIZI" Cei doi labradori primiți de aceste femei au fost donați de Asociația Light Into Europe, prin programul „Câini-ghizi pentru nevăzători“. Programul a început în anul 2009, „în urmă cu trei ani, am fost în Liverpool - Marea Britanie și am urmat un curs de șase luni pentru a deveni un instructor la Guide Dog Mobility Center. Aceasta a fost șansa mea. Când m-am întors din Marea Britanie am devenit instructor pentru câini-ghizi în dresaj, după care am început să coordonez întregul program «Câini-ghizi pentru nevăzători». în acest moment sunt managerul programului care include coordonarea și instruirea voluntarilor care au grijă de câini, acomodarea și testarea persoanelor nevăzătoare, activități educaționale cu publicul sau sponsori și, în general, participarea la strategia fundației. De asemenea, pregătesc câinii pentru dresajul de bază și apoi pentru cel avansat, cu nevăzătorul. A trebuit să înțeleg impactul unui câine ghid în viața unui nevăzător. Câinii cu care lucrez au schimbat vieți și nu doar pe cea a beneficiarilor“, a spus Anca Vasile, manager de program pentru câinighizi. Pregătirea durează patru sau mai multe luni după care câinele este evaluat, iar apoi se găsește persoana nevăzătoare compatibilă în funcție de personalitatea și carteristicile sale tehnice (V.ză, motivație, tipul și durata de muncă). Instructajul cu persoana nevăzătoare durează în mod normal de la trei până la șase săptămâni. Apoi câinele este pensionat după șase - șapte ani de muncă, devenind animal de companie. Nevăzătorul poate alege să păstreze câinele sau, în caz contrar, se poate găsi altă familie. „Comunitatea trebuie să înțeleagă că strada este utilizată de diverși oameni, inclusiv persoane nevăzătoare cu câini-ghizi. Avem nevoie de acces în spații publice pentru câinii-ghizi și pedepsirea severă a șoferilor care blochează trotuarul, parcând neregulamentar. Comunitatea are responsabilitatea morală de a ajuta și sprijini persoanele cu dizabilități. Trebuie să educăm copiii și elevii, începând din școala primară, pentru a înțelege că n> pot face diferența în lume. Să fii nevăzător sau surd nu este un motiv pentru a nu avea o viață normală“, a adăugat â. Anca Vasile. ES TE VOR AȘA SĂ nu vezi, să nu pui întrebări, să nu auzi. Să crezi tot ce îți spun profesorul, primarul sau preotul. Și, mai ales, să nu te implici, pentru că oricum nu o să poți să schimbi nimic în orașul ăsta. TU CUM VREI SA FII? Gazeta de Sud caută un jurnalist de investigație care să aibă curajul să scrie despre problemele majore ale oltenilor. De la cazuri de corupție în rândul funcționarilor publici până la situații de abuz în serviciu, scopul tău este să descoperi ce alții încearcă să ascundă. Pentru început, vei beneficia de cursuri oferite de Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație și Rise Project. Vei lupta să obții informații de la instituțiile publice, să îți construiești o rețea de surse ca să afli, în cele din urmă, adevărul. Nu este simplu, dar când munca ta duce la arestarea unui funcționar corupt sau la demisia unui politician necinstit, vei simți importanța meseriei de jurnalist de investigație. Dacă îți place să scrii și vrei să lupți pentru adevăr și justiție, trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție la angajari@gds.ro. GAZETA le Silift Cotidianul oltenilor de pretutindeni Ja Radio Sud și Craiova.ro te scot în oraș! Participă la concursurile săptămânale organizate de Radio Sud și craiova.ro și câștigă invitații la: A. iad" TEATRU EVENIMENTE SPORTIVE craiova.ro/concursuri «7,4 «•ud.ro CONCERTE FILARMONICA FOTO: Claudiu Tudor