Gazeta Învățământului, 1949 (Anul 1, nr. 25-39)

1949-10-14 / nr. 28

ANUL I Nr. 28 Să sprijinim activ campania însămânțărilor de toamnă O campanie de proporții uriașe se desfășoară în prezent în toată țara : milioane de țărani muncitori, mobilizați și îndrumați de organizațiile de Partid și de Comitetele Provizorii au ieșit pe ogoare pentru a pune bazele recoltei noastre viitoare de grâu. Campania însămânțărilor de toamnă prezintă o importanță deosebită pentru asigurarea hranei întregului popor muncitor. Lupta pentru construirea socialismului în țara noastră — luptă condusă de Partidul clasei muncitoare — sporește neîncetat nevoile de pâine. Peste tot se înalță fabrici, uzine, șantiere noi. Orașele cresc, crește numărul muncitorilor. Se înmulțesc școlile, sporește numărul celor însetați de lumina pe care regimurile burghezo-moșierești le-au ascuns-o în trecut. Se pregătesc cadre noi, viitori constructori ai socialismului. Toți aceștia au nevoe de pâine. Numai având hrana asigurată muncitorii de la orașe vor putea lucra cu spor pentru a fabrica mai multe mașini și unelte cu care să ajute țărănimea muncitoare să iasă din starea ei de înapoiere și mizerie ; numai așa ei vor putea da tot mai multe produse care să contribue la ridicarea neîncetată a nivelului de trai a celor ce muncesc, caracteristică principală a operei de construire a socialismului. Iată de ce problema îndeplinirii la timp și în bune condițiuni a campaniei însămânțărilor de toamnă, este o problemă care interesează îndeaproape întreg poporul nostru muncitor. Partidul și Guvernul țării sprijină din timp această campanie. Țăranii muncitori sunt ajutați cu mașini și unelte puse la dispoziție prin S.M.T. și centrele de pe lângă cooperative. Ei primesc semințe selecționate pentru a-și putea spori recoltele și sunt îndrumați — prin organele tehnice ale Ministerului Agriculturii — să însămânțeze după datele științei agrotehnice. In fiecare Duminică sau zi de sărbătoare, caravane întregi de muncitori de la orașe iau drumul satelor pentru a repara uneltele țăranilor săraci și mijlocași. Țărănimea muncitoare primește și sub această formă ajutorul clasei muncitoare, aliatul și conducătorul ei în lupta pentru o viață mai bună. In această luptă pentru câștigarea bătăliei însămânțărilor de toamnă, pentru asigurarea hranei întregului popor muncitor, învățătorii și profesorii din satele noastre nu pot și nu trebue să stea de o parte. Nu se poate să nu ne intereseze dacă vom avea sau nu pâine la anul. Și noi vom avea pâine tocmai dacă vom ști să ducem la îndeplinire planul însămânțărilor de toamnă. Succesul campaniei de însămânțări este legat de o seamă de măsuri organizatorice, de planificarea muncilor, de îndrumarea și mobilizarea maselor de țărani muncitori. Satele noastre sunt în prezent asemeni unor stupi de albine. Se ară, se grăpează, se selectează și se tratează semințele, se însămânțează de zor. Dar fiecare activitate în parte trebue să decurgă organizat. Trebue planificate atelajele, trebue rânduită folosirea semănătorilor pentru ca un număr cât mai mare de țărani muncitori să se poată întrebuința. Cadrele învățământului nostru de la sate își pot da aici cu prisosință aportul lor, învățătorii trebue să sprijine pe tovarășii din Comitetele Provizorii. Un învățător sau un profesor cinstit care-și iubește Patria și dorește să ajute la înflorirea ei, nu poate rămâne indiferent dacă observă — de pildă — că elementele chiaburești încearcă să saboteze mersul însămânțărilor. Ei pot și trebui de aceea să participe activ la acțiunea de demascare a manevrelor dușmănoase ale chiaburimii. In multe regiuni ale țării, pe lângă Comitetele Provizorii au luat ființă, de jos, din masse, active cetățenești. Acestea sprijină efectiv Comitetele Provizorii în munca lor de asigurare a reușitei însămânțărilor de toamnă. Intrând în aceste active cetățenești, învățătorii din satele noastre vor putea participa din plin la câștigarea bătăliei însămânțărilor. Ei vor ajuta ca unele deficiențe să fie lichidate. In cadrul activelor cetățenești, în cadrul organizațiilor de massă, sub îndrumarea organizațiilor de Partid si a Comitetelor Provizorii, învățătorii și profesorii din satele noastre pot și trebue să ia parte activă la lupta pentru câștigarea campaniei însămânțărilor de toamnă. Făcând așa — în afară de contribuția lor la opera de luminare a copiilor de țărani muncitori — ei vor trăi din plin sentimentul că ajută la asigurarea hranei întregului popor muncitor, că participă la lupta generală condusă de Partid pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, pentru construirea socialismului în țara noastră. Să sprijinim activ campania însămânțărilor de toamnă ! 6 PAGINI 5 LEI Vineri 14 Octombrie 1949 Proletari din toate țările, uniți-vă! REDACȚIA : «TR. IL I. IOFOV NR. 28—30 TeI 4.68.M ADMINISTRAȚIA: „SCRISUL LIBER" STR. DOBROGEANU GHEREA NR. 3 TeI. 3.26.20 ABONAMENTE •. LEI 4 6 LUNI: 130 * Z TOVARĂȘI. In curând se împlinesc 32 de ani de la Marea Revoluție Socialist, deschizătoarea unui drum nou în viața popoarelor lumii. 7 Noembrie a însemnat victoria științei marxist-leniniste, începutul unei vieți noi pentru poporul rus și celelalte popoare înrobite de țarism și semnalul de luptă pentru toate popoarele împotriva burgheziei și a capitalismului. Victoria din Octombrie a făcut posibilă lichidarea înapoierii seculare economice, culturale și sanitare a vechii Rusii și a dus la construirea socialismului, la făurirea Patriei fericite, în care omul sovietic, eliberat de lanțurile sclaviei, a devenit stăpân pe propria lui viață. Astăzi, Uniunea Sovietică, condusă de marele Stalin, pornește spre o etapă superioară: comunismul. Marii Revoluții Socialiste din Octombrie îi datorează și Republica noastră Populară drumul victorios pe care merge astăzi, drumul construirii socialismului. Condusă de Partidul Muncitoresc Român, clasa muncitoare dă bătălia pentru lichidarea înapoerii economice, culturale și sanitare în care poporul nostru a fost ținut de regimurile burghezemoșierești. Din ce în ce mai mult se ridică nivelul de trai economic, cultural și sanitar al oamenilor muncii din țara noastră. Cei ce muncesc în școală, învățători, profesori și toți salariații din învățământ, nu pot și nu trebue să uite că sarcina lor este de a participa cu toate forțele la lupta pe care clasa muncitoare din țara noastră o dă pentru construirea socialismului, luptă a cărei cale a fost deschisă de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. In cinstea celei de a 32-a aniversări a Marii Revoluții din Octombrie, Secția de Invățământ-Cultură a Comitetului Provizoriu al județului Iași își ia ca sarcini de îndeplinit până la 7 Noembrie următoarele: 1. Să urmărească pe teren cu stăruință progresul îmbunătățirii calitative a învățământului; 2. Să asigure o frecvență școlară de 100 la sută; 3. Să asigure condițiile necesare alfabetizării unui număr de 10.000 neștiutori de carte din județul Iași; 4. Să viziteze toate școlile din județ; 5. Să sprijine căminele culturale din județ; 6. Să grăbească procurarea manualelor și rechizitelor școlare pentru toate școlile din județ. TRAIASCA REPUBLICA POPULARA ROMANA C. Tolcea Șeful Secției de Invățământ-Cultură TOVARĂȘI, In ziua de 26 Septembrie a. c] noi salariații școlii în comuna Cireșul Nou, județul Severin, am ținut o ședință în vederea organizării muncii în noul an școlar. Cu acest prilej, hotărîți să contribuim zi de zi prin munca noastră la consolidarea păcii, ne-am luat următoarele angajamente în cinstea zilei de 7 Noembrie: 1. Să urmărim cu deosebită atenție frecvența regulată a elevilor; 2. Să întocmim la zi planurile de lecții la toate obiectele de studiu; 3. Să ne pregătim lecțiile cât mai temeinic; 4. Să formăm echipe sportive; 5. Să realizăm o cât mai frumoasă pavoazare a școlii; 8. Să păstrăm o cât mai mare curățenie a localului școlii și să avem grijă de curățenia hainelor elevilor; 7. Să lucrăm cât mai multe grafice care să ilustreze activitatea școlară. TRAIASCA REPUBLICA POPULARA ROMANA. Salariații din învățământ ai școlii elementare din comuna Cireșul Nou, județul Severin. In întâmpinarea zilei de 7 Noembrie Angajamente luate de învățători, profesori și salariați din învățământ în cinstea celei de a 32 aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie lua de 7 Noembrie, ziua Marii Revoluții Socialiste, stârnește elanul creator al clasei muncitoare pentru a grăbi construirea socialismului și în Patria noastră. Iată două dintre scrisorile primite la redacția gazetei noastre, scrisori care dovedesc că școala noastră este însuflețită și ea de elanul creator al poporului muncitor și de lupta pentru apărarea păcii. Rolul Secțiilor de învățământ și cultură ale Comitetelor Provizorii Constituirea, pe baza Legii Sfaturilor Populare, a Comitetelor Provizorii, ca organe ale puterii populare de stat a însemnat în viața politică a țării noastre unul din marile acte revoluționare înfăptuite de Partidul Muncitoresc Român. Numeroasele atribuțiuni trecute pe seama Comitetelor Provizorii, au simplificat aparatul de stat, au grăbit efectuarea multor operațiuni de interes local și au dus, în acelaș timp, la creșterea prestigiului forurilor locale. Activitatea Comitetelor Provizorii îmbrățișează toate sectoarele de muncă și trebue să le îmbrățișeze fiindcă viața însăși impune acest caracter unitar. Nu există ramură de activitate, indiferent dacă este de ordin administrativ financiar, economic, educativ sau cultural, care să poată fi privită izolat. Nu este îngăduit, de pildă, să considerăm că învățământul se poate desfășura în bune condițiuni indiferent dacă factorul administrativ, financiar sau economic îi sunt propice sau nu, așa după cum nici celui economic, administrativ sau financiar nu-i sunt indiferente influența și sprijinul factorului cultural. De aceea, prin înființarea Comitetelor Provizorii se pune capăt, pe de o parte, caracterului vechi și anarhic de organizare a vieții statului, iar, pe de altă parte, caracterului său arbitrar de compartimentare în sectoare izolate unul față de altul. Prin secțiile sale, Comitetul Provizoriu urmărește întreg ansamblul de probleme ale județului sau ale comunelor urbane asimilate cu județul. Ele sunt deopotrivă preocupate atât de problemele de ordin administrativ, financiar sau economic cât și de cele privind învățământul sau cultura poporului. A neglija un sector în favoarea celuilalt înseamnă a lucra în afară de realitățile vieții, înseamnă nu ține seamă de faptul că toate a ramurile sunt strâns legate unele de altele, înseamnă a uita că progresul într-un sector de muncă este legat de progresul din celelalte sectoare. Este cât se poate de greșită atitudinea unor Comitete Provizorii care trec problemele de învățământ pe un plan cu totul secundar. Așa s’a procedat de pildă la Făgăraș și Prahova. Greșit s’a procedat acolo unde șefilor secțiilor de învățământ și cultură inspectorilor școlari li s’au încreșidințat în primul rând, atribuțiuni care nu privesc direct școala. Greșit s’a procedat acolo unde munca administrativă a fostelor inspectorate școlare n’a trecut pe seama secțiilor respective ale Comitetelor Provizorii (secretariat, cadre secția financiară, etc.). De aceea este necesar să se înțeleagă faptul că în construirea socialismului în țara noastră învățământul și cultura ocupă un loc deopotrivă de însemnat ca și toate celelalte probleme de care trebue să se îngrijească Comitetele Provizorii. De fapt acest lucru s’a și înțeles în multe părți. Din acest punct de vedere este de menționat ei nai peste tot în țară, școala a avut, în vara aceasta sprijinul material al autorității locale, grație căruia noul an școlar a început în condițiuni incomparabil mai bine decât în anii precedenți. Poate fi menționat îndeosebi orașul Brașov unde tov., Jinga, președintele Comitetului Provizoriu, vizitat școlile din oraș, convingânadu-se personal de starea localurilor Continuare în pag. 5) Lucrări importante pentru buna funcționare a școlilor din jud. Dâmbovița O deosebită preocupare a Comitetului Provizoriu al orașului Târgoviște, în strânsă colaborare cu cadrele didactice, a fost reparația radicală a celor trei școli medii din oraș și a acoperișului la școlile elementare Nr. 1, 2 și 3 din Târgoviște. S’au reparat grădinițele de copii Nr. 2, 3 și 4 și școala elementară Nr. 4. Comitetele Provizorii, populația sătească și învățătorii au pornit să înlocuiască lipsurile școlilor, cu posibilități locale și muncă voluntară, transformând împrejurimile școlilor sătești în adevărate șantiere. S’au reparat astfel acoperișurile școlilor Răscăeți, Cojocaru, Thubtârg și Puțul cu Salcia, ale căror tavane erau amenințate cu căderea din cauza ploilor, iar la școlile Mănești, Pietrari și Titu-Târg, sălile de clasă au fost pardosite. Localul școlii elementare Văcărești, care timp de 7 ani de zile a stat netencuit, acum, cu sprijinul Comitetului Provizoriu și prin munca voluntară a sătenilor și învățătorilor, a fost terminat. In cursul lunii August inaugurat cele două localuri sau de școală: Brănești și Pietroșița. Prin muncă voluntară la construcția școlii din Brănești s-au făcut economii de 1.000.000 lei, iar la în urma reformei învățământului, numărul instituțiilor școlare, — atât cu limba de predare română, cât și în limbile naționalităților conlocuitoare — a fost mult sporit. Astfel, ținându-se seama de nevoile locale, a luat ființă anul acesta, pe lângă școala elementară turcă și seminarul musulman din Medgidia, o grădiniță de copii și o școală pedagogică în limba tătară. Sub îndrumarea Secției de învățământ a Comitetului Provizoriu, cu concursul cadrelor didacșcoala din Pietroșița 1.200.000 lei, din fondurile repartizate pentru construcție. In plasa Ghergani, lucrările de reparații și curățenie a tuturor școlilor au fost terminate până la 1 Septembrie. Cu mijloace locale și munca voluntară a locuitorilor,, în comuna Brezoaiele s’au construit două săli de clasă, iar în comuna Lungulețul o sală de clasă, zice dela toate școlile din localitate și prin mobilizarea părinților, s’a început amenajarea localurilor necesare. In fosta casă a chiaburului Suliman Emarla, care, în timpul regimului burghezo - moșieresc, exploata nemilos populația săracă, iau acum primul contact cu lumina învățăturii copiii populației tătare. In altă clădire, locuită până de curând de un alt chiabur, vor începe să funcționeze cursurile școlii pedagogice, pentru pregătirea cadrelor didactice necesare școlilor cu limba de predare turcă. In comuna Brodina, jud. Rădăuți, s-a clădit un nou local de școală In comuna Brodina-Rădăuți se ridică un spațios local de școală, cu patru săli de clasă din cărămidă, corespunzătoare nevoilor accentuate ale învățământului elementar și preșcolar. Deși lucrările au început târziu — la 15 Iulie — la data de 5 Septembrie s-a terminat zidăria. La începutul anului școlar, școala a fost terminată și dată în folosință. Datorită faptului că Secția de învățământ și Cultură a județului Rădăuți a planificat întreaga activitate de construcție și datorită muncii voluntare a țăranilor muncitor din comună, s-a putut învinge cea mai mare parte din greutăți, cum a fost, de exemplu, aprovizionarea șantierului cu materialele necesare. Gavril Gaina corespondent La Medgidia a luat ființă o grădiniță de copii și o școală pedagogică cu limba de predare tătară Instituțiile preșcolare din Republica noastră Populară, și-au început activitatea MuBettMg Hanaâ la »satana aadatin ta» indat« GxpoajM Indus aid Scmotte» din Capitală Nu se poate imagina o educație sovietică justă ca o educație lipsită de activitate. Munca a fost totdeauna în viața omenirii o baza pentru crearea fericirii și culturii. In țara noastră munca a încetat de a mai fi obiect de exploatare, ea a devenit o chestiune de cinste, de glorie, vitejie și eroism. A. S. MACARENCO („Opere pedagogice alese“) ȘCOLILE SPECIALE DE DOI ANI*) „Avem nevoie acum de grupuri întregi, de sute de mii de cadre noi de bolșevici, care știu să stăpânească munca în toate domeniile de cunoștințe. Fără acest lucru nici nu poate fi vorba de o construcție rapidă socialistă în țara noastră“. Aceste cuvinte ale tovarășului Stalin sunt deosebit de actuale azi in țara noastră. Prin Legea pentru Reforma învățământului, inițiată de Partidul nostru, s-a pornit încă de anul trecut la rezolvarea acestei probleme, înființându-se numeroase școli și Institute tehnice și de specialitate. Continuând aplicarea treptată a Legii pentru Reforma învățământului folosind bogata experiență sovivietică, Partidul și Guvernul au trecut anul acesta la înființarea unor școli speciale de doi ani pentru muncitori. Aceasta înseamnă punerea în viață a uneia din cele mai revoluționare prevederi din Legea pentru Reforma învățământului. Școlile de doi ani constitue un pas însemnat înainte pe drumul revoluției culturale din țara noastră, pe drumul creării UNEI NOI INTELECTUALITĂȚI El i RÂNDURILE CLASEI MUNCITOARE. Ele formează o parte integrantă a operei de transformare socialistă a țării, contribue la desvoltarea culturii și științei noastre. Școlile speciale de doi ani sunt chemate să formeze și să crească noi cadre tehnice, științifice și pedagogice superioare, din sânul clasei muncitoare. Inginerii, tehnicienii, profesorii ieșiți din rândurile clasei muncitoare vor fi cei mai în stare să înțeleagă, să-și însușească și să înfăptuiască politica clasei muncitoare, propria lor politică. Cei o mie de muncitori scoși din producție, care intră anul acesta și cei ce vor intra în anii viitori în aceste școli speciale capătă prilejul de a studia și a-și însuși cunoștințele de bază ale învățământului mediu numai în doi ani, deci într-un timp mult mai scurt decât durata normală a cursului mediu. Absolvenții acestor școli pot intra apoi în Universitate sau în orice Institut de învățământ superior, deschizându-li-se astfel cele mai largi perspective de creștere științifică. Statul creazâ acestor elevi muncitori, condițiuni favorabile de studiu. Ei primesc casă și masă, manuale și rechizite. Pe timpul cursurilor, muncitorii sunt scoși din producție, dar primesc mai departe salariul pentru a-și putea susține familiile. Iată cum clasa muncitoare, forța conducătoare a Republicii noastre Populare, condusă de avantgarda ei, Partidul Muncitoresc Român, crează fiilor ei posibilități din ce în ce mai mari de a-și ridica nivelul ideologic și cultural general, de a-și fundamenta teoretic și de a-și desvolta științific cunoștințele lor profesionale. In țările capitaliste acest lucru nu se întâmplă și nu se poate întâmpla. Acolo, unde clasa conducătoare este burghezia monopolistă, bugetul pentru învățământ este redus la minimum, oamenii muncii sunt împiedicați să învețe. Dragostea muncitorilor pentru învățătură, capacitatea lor de muncă și asimilare s’a vădit cu deosebită putere și la examenele de admitere. S’a prezentat voluntar o serie întreagă de elemente muncitorești, din toate colțurile țării: metalurgiști, siderurgiști, mineri, petroliști, textiliști, etc., bărbați și femei, tineri și vârstnici. Răspunsurile lor orale și tezele scrise au oglindit un înalt nivel politic, combativitate de clasă, spirit revoluționar, dragoste fierbinte pentru carte, pentru Patrie și pentru cauza păcii și socialismului. Din rapoartele profesorilor examinatori reiese că majoritatea covârșitoare a candidaților s’a prezentat foarte bine la examen, iar numeroși muncitori au dat dovadă de aptitudini și cunoștințe excepționale, cum sunt de pildă cei mai mulți din grupul de la Rafinăria Teleajem, care au obținut medii mari, sau grupul muncitorilor de la Sovrommetal-Reșița sau de la C.F.R., etc., cu toate că în cea mai mare parte candidații sunt absolvenți a numai patru clase elementare. Examenele au decurs într-o atmosferă de entuziasm. Unii elevi au făcut sacrificii materiale pentru a urma această școală. Mulți au consimțit să se despartă pentru un timp de familiile lor și au avut de învins și alte piedici. Ei au arătat că sunt capabili de a înfrunta greutăți pentru a învăța, că înțeleg să îndeplinească cu acelaș devotament ca și în producție, această noua sarcină pe care le-o dă Partidul și întreg poporul muncitor. Iată ce scrie, de pildă, in teza sa de limba română, U.T.M.-istul Ciupercă Petre, muncitor la Direcția Dunării Maritime de la Sulina: „Am așteptat cu nerăbdare clipa în care am fost chemați pentru a da examenul de admitere, pentru a putea păși înainte înspre cucerirea științei progresiste”. „Dacă o să învăț mai multă carte voi putea lucra la mai multe strunguri deodată și voi putea să îngrijesc mai bine strungurile — acești copii ai mei“, spune U.T.M.istul Lungu Nicolae, muncitor •) Articol de fond apărut tip „Scânteia” nr. 1550 din 3 X 1949.________________________ Continuare în pag. S) Aspecte ale cosmopolitismului americanizant O Ofensiva contra cosmopolitismului în filosofie, literatură, artă și știință, pornită din inițiativa Comitetui Central al Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice este un aspect important al luptei generale a forțelor de progres din lumea întreagă, pentru democrație reală și conviețuire pașnică a popoarelor. S'a scris și s’a vorbit mult la noi, în ultimele luni, pe tema cosmopolitismului. Totuși, unele nedumeriri subsistă încă în mintea câtorva. Ele se manifestă în convorbiri „neoficiale", cel mai adesea sub forma unei „naivitați", poate nu totdeauna involuntare. — De când cu cosmopolitismul, asta dăunăzi un coleg, mă sfiesc să mărturisesc că sunt doctor în litere de la Paris!... Dar dumneata cum faci? Mai citezi la curs numele lui Newton sau al lui Einstein? Că doar sunt reprezentanți ai științei occidentale... Și dând din cap, gânditor, adăugă într'un târziu: — Ce să faci, această izbucnire de naționalism era inevitabilă, după războiul cumplit prin care am trecut... Acest exemplu arată clar că înțelegerea justă a problemei cosmopolitismului comportă nuanțe de gândire care încă nu au fost asimilate de toți intelectualii noștri. De aceea s'ar putea să nu fie de prisos cele câteva precizări de noțiuni pe care voi încerca să le fac în rândurile de față. ★ Este „cosmopolit"—ne-o spune orice lexicon — acel ce se proclamă „cetățean al lumii". Faimosul Garry Davis — mare preot al cosmopolitismului în occident — n'a inventat deci nimic, în fond. El are doar meritul de a spune pe șleau că, deslegându-se de orice obligații față de propria sa nație, cosmopolitul revendică drepturi universale; că, negând suveranitatea națională, expresie a unui „particularism perimat prin urmare condamnabil", cossimopolitul se afirma partizan al ,,super-statului mondial", în care vede panaceul tuturor suferințelor omenirii... Romantismul pseudo-revoluționar al acestei doctrine este pură demagogie în slujba imperialismului. Căci nu e greu de văzut că, în perioada istorică actuală, consecințele practice ale cosmopolitismului ar fi subjugarea popoarelor, strivirea lor sub călcâiul de fer al capitalismului american. Astăzi, cosmopolitismul se confundă cu „americanismul". întotdeauna, cosmopolitismul a caracterizat clasele sociale exploatatoare, în faza lor de descompunere. Nobilimea feudală, de pildă, era esențialmente cosmopolită. Ruptă de interesele și de sentimentele populare unite de deasupra fruntariilor prin inextircabile alianțe de rudenie și de avere, aristocrația secolului al XVIII-a nega cu ură și dispreț ființa națională- In^ consecință, trădarea națională a fost o constantă a politicii aristocrației. Emigrația franceză de la Cobleniz, pe vrerevoluției burgheze din 1789, emigrația albă de după Revoluția Socialistă din Octombrie sunt exemple grăitoare la aceasta regulă în contrast cu patriotismul eroic al iacobinilor de acum două secole, al bolșevicilor, ozi și azi. Triumful capitalismului asupra feudalismului a avut ca urmare, o evoluție a omenirii Alexandru Sanielevici _________profesor universitar Continuare în pag. 4)