Gazeta Mureşului, 1933 (Anul 3, nr. 1-47)

1933-06-11 / nr. 23

Pagina 6. GAZETA MUREȘULUI 11. Iunie 1933. — ——Veşti şi întâmplări— Câteva precizări în legătură cu marea adunare naţională ţinută în Tg.-Mureş. In legătură cu marea adunare naţională antirevizionistă, care a avut loc în Tg.-Mureş în ziua de 28 Mai, şi despre care am publicat frumoasa dare de seamă din Nr. trecut al gazetei, ţinem să mai aducem următoarele precizări, care în grabă ne-au scăpat din vedere. Anume : Păr. Protopop I. MaloŞ din Reghin, a vorbit în numele Partidului Naţional Agrar de sub şefia Dlui Oct. Goga; Dl Dr. Ion Harşia, cunoscutul advocat din Reghin, a vorbit în numele Baroului Avocaţial din Tg.-Mureş, ca delegat al Dlui Dr. Aurel Baciu decanul Baroului; Dl Dr. Augustin Frăţilă a vorbit în numele Voluntarilor ardeleni din Mureş; Dl Gh. Vlassa, industriaş, a vorbit în numele Meseriaşilor din loc, în impunătoarea defilare care a avut loc în faţa Palatului Primăriei, au luat parte delegaţii din mai toate comunele de pe cuprinsul judeţului. A le enumera pe toate ar fi un lucru aproape imposibil, dat fiind micul spaţiu de care dispune gazeta. Totuşi nu ne putem opri de a nu cita frumoasa ţinută a locuitorilor din comunele plasei Râciu, cari au defilat în frunte cu Dl Vulcii, senator; a locuitorilor din comunele Sântioana, Voiniceni, etc, cari au defilat în frunte cu Preotul deputat I. Roman; a locuitorilor din comunele de pe valea Beicii, cari au defilat în frunte cu Dl Pop, senator, etc. Tot printre defilanţi trebue să amintim deasemenea şi Corpul Voluntarilor ardeleni din Mureş, cari au defilat în frunte cu Dl Şaiu, recoltând prin impunătoarea lor atitudine, ovaţiile entuziaste ale tuturor. Sărbătoarea ziarului «Universul«. Marele ziar din Bucureşti »Universul« a împlinit zilele acestea 50 de ani de existenţă. Cu această ocazie, ziarul a apărut Duminică într-un impunător număr festiv, de 128 pagini, bogat ilustrat şi cu numeroase articole festive semnate de numeroase personalităţi străine şi române. Tot Duminică, dimineaţa, în marele palat al ziarului din Bucureşti, a avut loc cu această ocazie, o frumoasă şi mişcătoare serbare, la care au luat parte S. Sa Patriarchul Miron, reprezentanţii guvernului, ai Academiei şi principalelor societăţi culturale din Capitală, precum şi numeroşi oameni politici, toţi lăudând fiinţa demnă românească, pe care totdeauna acest ziar a avut-o, neîntrerupt, în cei 50 ani de viaţă. Asociindu-ne din toată inima acestei sărbătoriri, urăm din inimă marelui confrate și vrednicului lui director, Dl Stelian Popescu, mulți ani încă de viață și de glorie. p.o O mare nenorocire de cale ferată în Franţa Un tren accelerat francez, mergând cu o viteză de peste 90 Km. pe oră, a sărit de pe şine, răsturnându-se într-o prăpastie. De sub sfărămăturile vagoanelor au fost scoase 14 cadavre şi aproape 150 călători greu răniţi. Ca prin minune, mecanicul trenului a scăpat neatins; el a fost însă arestat de autorităţi şi va avea să răspundă de această groaznică nenorocire, întrucât, după cum spun ziarele, pe acea porţiune de drum, el nu avea voe să meargă cu mai mult de 30 Km. pe oră, p o M. Sa Regele vizitează satele bănăţene.. In minunata staţiune de băi Mehadia (Băile Herculane), locuitorii au înălţat, ca semn al recunoştinţei lor, un frumos monument de bronz, marelui Rege Ferdinand I, întregitorul, a cărui desvelire a avut loc Duminica trecută, în prezenţa chiar a M. S. Regelui Carol II. După solemnitatea desvelirii, M. Sa, însoţit de Marele Voevod Mihaiu, a vizitat numeroase sate bănăţene, fiind primit cu un entuziasm de nedescris de săteni. M. Sa Regele s-a interesat îndeaproape de traiul sătenilor şi a asistat în câteva sate la jocurile de Duminică ale flăcăilor, rămânând fermecat de frumuseţea acestor jocuri. Suveranul a avut cuvinte de laudă pentru toţi şi i-a îndemnat să ţie şi mai departe, cu aceiaşi statornicie, frumoasele obiceiuri strămoşeşti. p.o Conferinţa statelor agrare. Duminică s-a deschis la Bucureşti, sub preşidenţia Dior miniştri G, Mironescu şi Virgil Madgearu, o conferinţă a statelor agrare din peninsula balcanică, care iau parte miniştrii de finanţe ai Bulgariei, Iugoslavia, Greciei, Cehoslovaciei, Poloniei şi României, precum şi delegaţi ai Poloniei, Ungariei şi Turciei. Scopul acestei importante conferinţe este de a se găsi mijloacele pentru ca produsele agricole ale acestor state să fie pe viitor mai bine preţuite şi mai ferite de concurenţa necinstită pe care o fac statele mai mari cum sunt Rusia şi unele state din America, care scoborînd mereu preţurile cerealelor, aduc la ruină plugărimea din această parte a Europei Conferinţa va dura mai multe zile şi despre rezultatele ei vom încunoştinţa pe cititorii noştri. p:o Congresul Ligei Culturale. Duminică a avut loc la Călăraşi , Ialomiţa congresul anual al Ligii Culturale ca sub preşidenţia Dlui Prof. N. Jorga, la care au luat parte un mare număr de preoţi, profesori şi învăţători. După desbateri, a avut loc un mare banchet dat de congresişti în onoarea Dlui Jorga. Viitorul congres se va ţine în 1934 la Vălenii-de-Munte, p o O familie întreagă a turbat. Din Atena se anunţă că în satul Agride, din Corfu, un ţăran a fost muşcat de un câine turbat. Ţăranul a muşcat apoi pe fiii săi cari la rândul lor au muşcat pe mama lor, întreaga familie turbând, ţăranii din sat, cuprinşi de frică, au organizat un asediu al casei lor. Mama şi fiii au fost izolaţi, dar tatăl a trebuit să fie ucis cu focuri de puşcă. Numeroase persoane muşcate au fost transportate la spital. S-a sfârşit răsboiul chino-japonez. Răsboiul dintre Chinezi şi Japonezi, care ţinea de mai bine de un an de zile şi în care răsboiu Chinezii au suferit numai înfrângeri, a luat zilele acestea sfârșit. Chinezii au cerut pace, recunoscând japonezilor toate cuceririle făcute în nordul Chinei, adică țara Manciuriei și provincia Jehol. De vin In iii ii M Cuvântările rostite de Dl Dr. Ion Harşia, în numele Baroului de Mureş şi de Dl Dr. Augustin Frăţilă, în numele Voluntarilor Cuvântarea Dlui Dr. Ion Harşia, in numele Baroului La marea adunare naţională antirevizionistă, care a avut loc în Tg.Mureş în ziua de 28 Maiu, Dl Dr. Ion Harşia, avocat în Reghin, a rostit o frumoasă şi energică cuvântare, în numele Baroului avocaţial din Mureş, ca delegat al Dlui Dr. Aurel Baciu, decan. Distinsul avocat, începe prin a enumăra pe acei avocaţi cari au fost în acelaş timp şi mari luptători naţionali, dintre cari, în primul rând, vin cu cinste: Avram Iancu, eroul de la 48, Dr. Ion Raţiu, eroul memorandist, Take Ionescu şi alţii. Trecând la pretenţiile ungurilor de a ştirbi hotarele actuale ale ţării, Dl Dr. Harşia arată ca : „drepturile fireşti ale neamului nostru de a trăi toţi între marginele etnice, sub acelaş acoperiş de ţară, sub domnia aceluiaş, Rege şi aceloraşi legi, nu se mai pot răpi şi scânteia sfânta, aprinsă în inimele noastre de căldura unei vieţi naţionale libere, fie vremurile cât de vitrege, nu se va mai stinge niciodată din inimele şi piepturile noastre. Noi vrem bună pace şi frăţie sinceră şi adevărată cu toţi fii credincioşi ţării, precum şi cu toate popoarele civilizate a lumii; cinstim drepturile şi libertăţile tuturor, căci ne mândrim a fi noi cei dintâi cari am preconizat şi înfiinţat de plaiurile acestea, atât în viaţa de stat cât şi în viaţa individuală, principiul: «Nici om peste om, nici popor peste popor» şi a preconizat aceste principii îndeosebi baroul român, care totdeauna a fost în stare a pricepe şi a-şi însuşi şi a lua în apărare orice idee mare, orice simţire nobilă, care a fost şi este un zid de apărare pentru toate drepturile publice şi private, pentru fiecare cetăţean contra mâniei detentorilor puterii, contra încălcărilor de legi şi contra persecuţiunilor nedrepte. Preconizând aceste principii, nu admitem ca dreptul verdict al istoriei, tocmai pentru că e drept, să fie falsificat şi schimbat. Deci să ştie toţi câţi vreau şi aspiră la pământul nostru sau la o bucăţică cât de mică a pământului cucerit de braţele româneşti şi adjudecat nouă de soborul popoarelor lumii, că întru apărarea şi menţinerea acestui pământ suntem gata a ne jertfi cu toţii cu toate bunurile noastre, până la ultimul ban, până la ultima picătură de sânge, până la ultima suflare.« Cuvântarea Dlui Dr. Ion Harşia a fost des întreruptă de salve de aplauze, D-sa fiind la sfârşit îndelung ovaţionat. Cuvântarea Dlui Dr. Augustin Frăţilă In numele Voluntarilor. In numele Asociaţiei Voluntarilor din Mureş, a rostit o vibrantă cuvântare Dl Dr. Augustin Frăţilă. D-sa îşi începe cuvântarea făcând un succint dar mişcător tablou al tuturor jertfelor aduse de înaintaşi pe altarul libertăţii naţionale, precum şi de întregul neam în actualul răsboiu. Dacă Românii au sângerat atât de mult pentu libertate, nu astăzi vor abdica Românii de la datoria lor ,supremă, de a apăra hotarele ţării întregite, de lăcomia împilătorilor de veacuri ai neamului românesc. Duşmanii de la Budapesta trebue să ştie, spune oratorul, că dacă imediat după răsboiu, în bucuria isbânzii şi a eliberării, am ştiut uita şi ierta toate suferinţele ce ni le-au impus, astăzi sau mâine, dacă vom fi provocaţi, vom răsplăti cu vârf şi îndesat aceste suferinţe. Noi foştii voluntari, declarăm răspicat că vom face zid de nepătruns în jurul Tronului, în faţa căruia ne prosternăm cu alipire neclintită şi exprimăm omagiile noastre şi aducem prinosul nostru de recunoştinţă şi supunere M. S. Regelui Carol II şi întregei familii Domnitoare, iar guvernanţilor şi conducătorilor noştri le cerem imperios ca să ne reprezinte ţara cu demnitate şi cu fruntea ridicată, fără şovăire. Programul serbărilor de Joi. Joi, 8 iunie, ziua aniversarii urcării pe tron a M. S Regelui, va fi serbată in oraşul nostru, după următorul program: La ora 9, Te-Deum la biserica gr, cat, precum şi la bisericile tuturor cultelor, în prezenţa autorităţilor civile şi militare. La ora 10d/2 Te-Deum oficial, oficiat de clerici în piaţa din faţa Primăriei, în prezenţa autorităţilor, armatei, şi şcoalelor. La ora 11 va avea loc depunerea jurământului nouilor cercetaşi din cohorta „Horia“ în faţa comandantului legiunii Mureş, Dl I. Roman, deputat, care va rosti şi o cuvântare în legătură cu însemnătatea cercetăşiei. La ora 12 va avea loc defilarea armatei şi cercetaşilor. După masă, la orele 4 va avea loc în sala mare a Palatului Cultural un mare festival organizat de cercetaşi şi cercetaşe. Va conferenţia Dr. Căpitan Şt. Dranca, comandantul cohortei. După masă între ora 5-7 şi seara de la 9-11 muzicele militare vor cânta în piaţă. CONVOCARE. Domnii acţionari ai Băncii Meseriaşilor Români S. A. Tg.-Mureş sunt invitaţi la a Va ADUNARE GENERALA ORDINARĂ care se va ţinea în Tg.-Mureş Duminecă în 18 iunie orele 11 a. m. în sala mică la Camera de Industrie şi Comerţ din Tg.-Mureş. Intrucât numărul acţionarilor nu va fi cel prevăzut în statut. Adunarea Generală va fi amânată pe ziua de 25 Iunie ora 11 a. m. când se va ţinea fără considerare la numărul acţionarilor prezenţi sau acţiunilor reprezentate. Consiliul de Administraţie. Bilanţ ca 31 Decemvrie 1932. Debit: Consiliul de Administraţie. 1. Disponibil la Bănci . . 38.130 2. Scont.............................422.100 3. Credite Cambiale ipot. 643.700 4. Mobilier.................... 1 1.103.931 Credit: 1. Capital ......................... 800.000 2. Fond de rezervă general 114.479 3. Fond pt creanțe dubioase 28.000 4 Fondul calfelor . . . 10.829 5 Dividende .... 39.910 6. Conturi curente ... 8 102 7. Interese tranzitoare . 29.900 8. Diverse........................ 4 804 9. Profit........................ 67 907 1.103.931 No. 150 933, Not. Căpuşul de Câmpie. Publicaţiuni în ziua de 9 Iunie 1933 orele 11 a. m. se va ţinea în localul primăriei comunale Căpuşul de Câmpie licitaţie publică cu oferte închise şi prin bună învoială pentru procurarea materialului mai jos: 1. 20.500 cărămizi arsă 20/14/6.5. 2. Materialul lemnos de dulgherie m. c. 23.021. 3. Materialul lemnos pentru uşi şi fereşti m. c. 3.260, 4. Ţigle bucăţi 2500. 5. Ţigle coarne bucăţi 130. 6. Ciment kgr. 5250. 7. Var ars kgr. 4400. 8. Materialul necesar de fier la 8 fereşti 160—130 şi 3 uşi 2—130. Caietul de sarcini devizul, planul şi estimarea generală a materialului să vor putea vedea ca orice zi de lucru intră oarele de birou la notariatul sau Primăria comunală Căpuşul de Câmpie. Terminul de lucrare el5 Iunie 1933. Garanţa e 10 °/p din preţul oferit. Materialele se vor preda la reşedinţa firmelor. Vor putea concura furnizorii numai pentru câte un soi de material din celea de sub punctul 18. Pentru a putea fi admis la licitaţie licitanţii trebuie să îndeplinească condiţiunile prescrisă de L. C. P. Licitaţia se va ţinea în prezenţa consiliului comunal Căpuşul de Câmpie. Furnitura va fi pe riscul furnizorului. Prevederile L. C. P. precum normele generale pentru modul tratărilor prin bună învoială încuviinţate de L. C. P. apărută în Mon. Of. No. 127—931 vor fi aplicabile acestei licităţii. Căpuşul de Câmpie, la 20 Maiu 1933, Notar, Szilágyi Primar, Deac, Tipografia „PAI"’ Târgu-Mureș