Gazeta Mureşului, 1934 (Anul 5, nr. 1-48)

1934-06-10 / nr. 23

Anul IV. No 23. NuiB Anul 2 lei Foaie pentru răspândirea culturii in popor ABONAMENTUL : 100 lei pe ar« Pentru preoţi, învăţători şi săteni 50 Lei pe an Pentru autorităţi — 300 Lei pe an Redactor: Profesor MIHAIL DEMETRESCU Administraţia: Prefectura Jud. Mureş Redacţia: Pasagiul Ştefan Iosif No. 11. Trăiască Regele! Se împlinesc Vineri 8 iunie, 4 ani de când pe căile albastre şi d însorite ale văsduhului, asemeni Făt-Frumosului din bătrâneştile noastre poveşti, M. Sa Regele Carol II, a venit din lunga Lui pribegie în buna, în frumoasa, în mănoasa noastră ţară... 4 ani de când, urcat pe tronul legiuit al eroicului Său Părinte şi al înţeleptului Său Unchiu, El a luat în mâna lui tânără şi vânjoasă, destinele ţării noastre, spre a o conduce, mereu mai înainte, mereu mai sus, spre acele culmi pe care, fără îndoială că Dumnezeul dreptăţii le-a hărăzit şi mult îndelungului trudit neam românesc. Născut pe pământ românesc şi crescut laolaltă cu fiii acestui pământ, copilăria i-a fost legănată de şoapta poveştilor noastre, de şopotul isvoarelor noastre, de susurul codrilor noştri. Zilele Craiului falnic ca brazii s’au împletit din faşă cu zilele ţării şi ale poporului, necazurile, bucuriile şi nădejdile româneşti fiind astfel şi ale Lui. De aceia, atunci când ceasul cel mare al dreptăţii neamului a sunat în vârtejul de sânge şi de foc al răsboiului, El a fost alături de umilii feciori ai ţării, împărţind de-a valma cu ei, suferinţele şi necazurile. Având pururi înainte, vie, pilda celor doi mari şi glorioşi înaintaşi, trecutul de mucenicie şi de eroice strădanii a atâtor şi atâtor mari şi mici Voevozi şi Domni, tânărul nostru Suveran a pus în călăuzirea ţării, printre grelele piedeci şi împrejurări din aceşti din urmă 4 ani, o minte luminată şi atotcuprinzătoare, o voinţă fermă şi hotărîtă, o nobilă şi sinceră dragoste de popor, un ferbinte dor de bine şi de propăşire. Asemeni cârmaciului destoinic şi vânjos, cu mână sigură şi hotărîtă, El conduce ţara spre acel liman fericit spre care cu toţii năzuim, şi pe care, mai mult ca oricând cu toţii avem astăzi presimţământul că-l vom atinge. Căci prin strălucitele Sale calităţi, prin râvna neobosită pe care zi de zi şi ceas de ceas o depune pentru binele ţării, fiecare dintre noi îşi dă seama, că Regele nostru este cea mai sigură şi cea mai solidă garanţie a consolidării şi propăşirii patriei noastre iubite. Poporul întreg românesc ştie şi simte aceasta şi aşa se şi explică marea Lui popularitate, adânca şi respectuoasa dragoste cu care de pretutindeni este înconjurat. Simbol al ţării întregi şi al tuturor nădejdilor de mai bine şi de înălţare a ei, în această zi de sărbătoare a Lui şi a ţării, ne ridicăm glasul nostru umil, pentru ca alături de întreg poporul, să strigăm din toată inima noastră : Trăiască Regele! »GAZETA MUREŞULUI« După cum se ştie, Palatul Cultural din oraşul nostru adăposteşte de foarte multă vreme o importantă galerie de tablouri, al cărei custode este de vreo doi ani, cunoscutul pictor Aurel Ciupe. Din totalul de 113 tablouri, achiziţionate pe seama acestei Pinacoteci de către Primărie, în decursul anilor, numai 8 tablouri însă erau de-ale pictorilor români, restul fiind toate numai opere de-ale artiştilor minoritari. Ori, acest lucru constituia, atât pentru prestigiul Municipiului — ori care i-ar fi conducerea, — cât şi pentru prestigiul nostru naţional românesc, o inadmisibilă ştirbire. In primul rând, pentru că în faţa vizitatorilor şi a publicului minoritar, noi Românii apăream pe tărâmul artistic intr’o cu totul nedreaptă şi jignitoare stare de inferioritate; în al doilea rând, pentru că tinerii români de la şcoalele secundare locale pentru a căror iniţiere şi educaţie artistica trebuie să servească Pinacoteca, erau lipsiţi tocmai de opere româneşti necesare să le mobileze sufletele şi să le crească mândria de a fi Români. Pentru remedierea cât mai grabnică a acestei deplorabile stări de lucruri, şi întrucât Municipiul in prezent nu dispune de mijloacele băneşti necesare achiziţionării unui număr mai însemnat de tablouri, D-l profesor Mihail Demetrescu, vice-preşedinte al Comisiei interimare municipale, a adresat Comisiei un raport, prin care, semnalând situaţia de mai sus, a cerut, ca în numele Municipiului să se facă apeluri către instituţiile de stat şi particulare din Capitala, cât şi artiştilor români, pentru a dona, pe seama Pinacotecei municipale, din operele ce le prisosesc. Aceasta cu atât mai mult, cu cât se ştie prea bine, că mai toate Ministerele din Bucureşti posedă numeroase opere de artă de-ale pictorilor şi sculptorilor români, cumpărate de stat de pe la diferitele expoziţii, opere care in marea lor majoritate stau fără de nici un folos prin birourile şi sălile Ministerelor. Comisia interimară, insuşindu-şi vedenie raportului a hotărit trimiterea unor astfel de apeluri şi în acelaş timp a delegat pe Dnii Mihail Demetrescu şi Aurel Ciupe ca să plece la Bucureşti pentru a încerca personal câştigarea operelor de artă. Cei doi delegaţi, plecaţi la Bucureşti In ziua de 27 Aprilie, au isbuit să câştige, in urma intervenţiilor personale făcute pe la artişti, următoarele opere de artă pentru pinacotecă: 1. un tablou: „Peisaj de la Muntele Athos" de maestrul Marius Bunescu ; 2. un tablou : „Peisaj din sudul Franţei", de pictorul Paul Miracovici; 3 un tablou : „Cap de expresie“, de pictorul Aurel Kessler; 4. o statuetă in plastilină : „Ardelenca“ şi 5. bustul lui Bourdeile, ambele de maestrul M. Ondfreiu ; 6. bustul lui Delavrancea şi 7. bustul lui O. Goga, de maestrul Corneliu Medrea ; 8. o statuetă : „Cântăreţul din balalaică“ de Dna Serova Medrea. Tot maestrul Corneliu Medrea a binevoit să mai doneze şi un „Cap de Satir“, de răposatul maestru Paciurea (9). Luând contact cu maestrul C. Han, care este şi deputat de Mureş, Dsa a donat Pinacotecei două din cele mai caracteristice opere ale D-sale. Tot datorită intervenţiei sale precum şi ,a Dlui Prof. univ. Gh. Bogdan Duică, deputat de Mureş, s au abţinut de la Ministerul Şcoalelor 15 tablouri, opere de-ale pictorilor români mai cunoscuţi. Mulţumită astfel frumoasei iniţiative a D-lui profesor M. Demetrescu şi străduinţelor D-sale şi ale Dlui Aurel Ciupe, Pinacoteca noastră s’a îmbogăţit, aproape fără de nici o cheltuială, cu opere de artă româneşti de mare valoare, care luându-şi locul cuvenit printre celelalte opere artistice româneşti, vor face să se şteargă umilitoarea stare de mai înainte. Demersurile D-lor Demetrescu şi Ciupe vor continua şi sunt toate nădejdile că în curând Pinacoteca se va îmbogăţi şi cu câteva lucrări de-ale marilor artişti ieşeni: Octav Banală, Bălţatu, Cosmovici, Mateescu etc. O faptă românească îmbogăţirea Pinacotecei municipale cu opere artistice româneşti Târgu-Mureș, 10 Iunie 1954. Marile serbări de Vineri 8 iunie Cu ocazia sârbătoarei Restauraţiei de Vineri 8 iunie, autorităţile locale au alcătuit următorul program după care se vor urma festivităţile, lansând în acelaş timp şi un călduros apel către cetăţeni de a lua parte la ele: Ora 9: Te-Deum festiv în biserica gr. cat. şi in toate bisericile cultelor minoritare, în prezenţa delegaţilor autorităţilor civile şi militare; Ora 10 30: Te-Deum oficial în faţa Primăriei, în prezenţa autorităţilor şi a cercetaşilor; Ora 11 : Sfinţirea drapelelor cercetaşilor, depunerea legământului, cuvântarea delegatului Marei Legiuni; Ora 12: Revista şi defilarea cercetaşilor şi armatei; Ora 1230: Desvelirea plăcii comemorative din salonul Primăriei în prezenţa capilor de autorităţi; Ora 15.30: Serbarea cercetăşească la arena sportivă. Intre orele 17—19, muzica militară va cânta în Piaţă. Ora 21: retragere cu torţe.