Gazeta Mureşului, 1934 (Anul 5, nr. 1-48)

1934-06-10 / nr. 23

Pagina 4 GAZETA MUREȘULUI 10 Iunie 1934 VESTI SI ÎNTÂMPLĂRI Porumb pentru Românii din Cehoslovacia. Guvernul fiind informat de situaţia îngrijorătoare în care se găseşte populaţia românească din comunele Apşa de Mijloc, Apşa de Jos, Biserica Albă şi Slatina din Cehoslovacia, a hotărât să trimită 25 vagoane de porumb pentru asigurarea aprovizionării lor. In atenţia proprietarilor de moşii. Se face cunoscut proprietarilor agricultori din acest judeţ, că Regimentul 39 Artilerie din Tg.-Mureş, dă oameni pentru munca câmpului la secerat, treerat, cosit fânul, etc. Agricultorii, cari au nevoie de oameni, se pot adresa Regimentului în fiecare zi de lucru, până la 5 Iunie a. c. între orele 11 —12 pentru a afla condiţiunile. o.o Congresul invalizilor se va ţine In Septembrie. Ministerul de interne a admis să se ţină congresul invalizilor în luna Septembrie. o.o Pentru învăţători, Asociaţia tineretului învăţătoresc din România organizează în vara acestui an o colonie de ordihnă pentru învăţători în staţiunea balneară Lipova-Banat. Cu ocazia acestei colonii de odihnă Asociaţia a întocmit un program de activitate al învăţătorilor cari vor face parte din această colonie. Programul rezidă într’o Săptămână a educaţiei morale şi naţionale, într’o Săptămână a artei naţionale şi educaţiei cetăţeneşti, într’o Săptămână a artei naţionale şi a igienei rurale şi înfârşit într’o Săptămână a filozofiei şi a pedagogiei. Data deschiderei acestei colonii se va comunica la timp celor care depun înscrieri. Adresa pentru orice informaţie şi înscrieri la această colonie este următoarea: d. George Beuran, preşedintele Asociaţiei tineretului învăţătoresc din România, comuna Chizdia, oficiul Şiştorovăţ-Lipova, judeţul Timiș Torontal. o.o .TIRI Din activitatea cercului cultural al XV-lea Satul Urisiul de Jos în Dumineca de 13 Mai a. c. a înbrăcat haină de sărbătoare, ca să primească pe învăţătorii cercului: «Sânmihaiul de Pădure« sub preşidenţia Dlui înv. loan M. Pop. Şedinţa intimă s’a început cu o lecţie practică la cl. II. din Istorie, cu titlul «Altarul mănăstirii Putna» ţinută de Dl. înv. Mihail Gora. Conferinţa pedagogică a ţinut-o subsemnatul, vorbind despre romanul «Apostol» de Cezar Petrescu. In cuvântul de deschidere la şedinţa publică, Dl preşedinte Pop M. Ioan vorbeşte despre: Cultura raţională a pământului». In cuvinte alese şi din experienţa proprie dă sfaturi preţioase sătenilor. Dl. înv. loan Sălăgeanu vorbeşte despre: »Criza morala şi materiala«. Cu o căldură deosebită mai vorbeşte părintele Iuliu M. Pop despre: «Pacatele noastre şi credinţa în Dumnezeu». In 28 Mai a. c. membrii cercului cultural al XV-lea şi-au ţinut şedinţa la şcoala primară din Urisiul de sus. Şedinţa intimă : Lecţie practică la cl. IlI-a, ţinută de Dra Aurelia Roman. Conferinţa pedagogică a fost ţinută de Dna Niţa Mirion. La oarele 3 d. m. în faţa unei numeroase asistenţe s-a desfăşurat şedinţa publică. Programul a constat din poezii, dialoguri şi cântece alese. Acest program a fost oglinda fidelă a muncii asidue pe care au depus-o unii înv. Buciu Teodor şi Sălăgeanu Ioan. Dl. înv. Mihail Gora, vorbeşte sătenilor despre : »Originea poporului Român«, după care părintele Pop M. Iuliu vorbeşte sătenilor despre: »Creşterea ce trebuie s’o dea părinţii copiilor«. Dl înv. Cioloca Simion, din experienţa sa de peste 60 ani vorbeşte sătenilor despre: »Superstiţii şi urmările lor«. Cu această şedinţă, cercul cultural al XV-lea îşi mai încheie un an de rodnică activitate pusă în slujbă neamului. Hărnicia şi vrednicia preşedintelui Ioan M. Pop, animatorul şi îndrumătorul acestui cerc, merită să rămână încrestată în paginile acestui far de lumină în aceste părţi ardelene, care este »Gazeta Mureșului«. Petru Natea înv. O mare expoziţie in Bucureşti De la 20 iunie la 1 Iulie a. c. va avea loc în Bucureşti Bulevardul Brătianu 2, o expoziţie de animale mici. Ea va cuprinde următoarele secţii: A) Câini şi pisici de rasă; B) Pasări de rasă: Găini, raţe, porumbei, etc. şi păsări cântatoare ; C) Albine ; D) Gândaci de mătase; E) Peşti, icre, instrumente de pescuit; F) Animale domestice: oi, capre, iepuri, etc.; G) Animale sălbatice: vulpi, dihori, veveriţe, etc.; H) Horticultura. Birourile Comisariatului expoziţiei funcţionează până la 15 Iunie 1934 la sediul Asociaţiei în Pasagiul Român No. 11, iar de la 15 Iunie, pe terenul Arenei Coloseum. Expozanţii se bucura de 50°/o reducere transport pe C. F. R. iar pentru materialele expuse se acorda 75°/o reducere. , Informaţiuni detailate se dau la Camera de Agricultura din Tg.-Mureş. Ziua Eroilor la Tranşel La chemarea Dlui preşed. Ioan M. Pop de a comemora pe eroii căzuţi în războiul pentru întregirea Neamului, în poiana »Tranşelului» au răspuns peste 600 de săteni veniţi din satele: Sânmihaiul de Pădure, Şerbeni, Comori şi Urisiul de Jos cu elevii de şcoală şi săteni din corn. Cacuciu şi Urisiul de sus. Părintele Iuliu Moldovan şi Remus Păcurar au oficiat un părastaş pentru odihna sufletelor Eroilor căzuţi pe câmpul de lupta. In cuvântul de deschidere al serbării populare Dl. Ioan M. Pop vorbeşte cu multă căldura despre: «Eroii Neamului». Din partea învăţătorilor mai vorbeşte P. Natea despre: »Jertfele eroilor Români în războiul pentru întregirea Neamului«. Din partea preoţilor vorbeşte Dl Iuliu M. Pop. Toate aceste cuvântări au fost alternate de poezii şi coruri, recitate şi executate de elevii de la cele patru şcoale conduşi fiind de Dnele şi Dnii înv.: Mărişor M. Pop, Aurelia Roman, Ghe. Mareş, Remus Păcurar şi P. Natea. Situaţia agricolă în ţară Timpul ploios din a doua jumătate a lunii Mai a fost foarte prielnic semănăturilor. Precipitaţiunile atmosferice au avut mai mult caracter local, au fost însă numeroase şi destul de abundente, astfel că în prezent au rămas numai foarte puţine regiuni unde solul să nu aibă umiditate suficientă. Scăderea temperaturii, zăpada căzută în regiunile de munte şi bruma înregistrată în nordul ţării nu au pricinuit pierderi agriculturii. Grâul de toamnă semănat din vreme, în ogor, este frumos; reprezintă însă numai o mică parte din suprafaţa cultivată cu această cereală. Cea mai mare parte din semănăturile de grâu în toamna trecută s’au făcut după porumb, deci cu mare întârziere, din cauza timpului neprielnic care nu a îngăduit coacerea din vreme a porumbului. Acest grâu a suferit mult din cauza secetei din primăvara anului curent, a înfrăţit slabşi are paiul scurt, spicul mic, totuş se poate spera că boabele vor fi plineşi de bună calitate. Situaţia cea mai bună este în Transilvania, cea mai nemulţumitoare în şesul Munteniei şi înDobrogea. Păioasele de primăvară sunt în general slabe, orzul şi mai ales ovăzul se prezintă foarte prost în câmpia Dunării; în unele judeţe din Moldova însă starea ovăzului s’a îndreptat în urma ploilor căzute. Porumbul se desvoltă în prezent în condiţiuni favorabile, dar fiind semănat în bună parte târziu are nevoe de o toamnă lungă pentru a ajunge la maturitate. Ploile au folosit mult fâneţelor şi păşunelor, totuşi în judeţele Buzău, R.Sărat, Brăila starea păşunelor este încă rea. Viile se prezinte în bune condiţiuni, deasemenea şi pomii cu excepţia unor regiuni din răsăritul şi nord-vestul Transilvaniei, unde mai ales merii nu promit decât o recoltă mediocră. Suprafaţa cultivată cu grâu în toamna anului 1933 şi în primăvara 1934 poate fi evaluată la maximum 3.000.000 hectare. Presupunând că recolta mijlocie la hectar nu va trece în medie de 500 kg. la ha., putem conta pe o recoltă de 150.000 vagoane grâu. Această cantitate este suficientă pentru acoperirea consumului intern ţinând seama de faptul că din recolta trecută se găsesc încă în ţară cantităţi apreciabile. Orzul şi ovăzul nu vor da, după toate probabilităţile, decât jumătate din producţia anului trecut, astfel că din recolta păioaselor nu va fi disponibil pentru export decât o cantitate de orz, ce nu poate fi precizată încă. Anunţ. Adiţia de constatare Mureş aduce la cunoştiinţa publicului, că Minist. de Finanţ. cu ord. Nr. 60041934 a prelungit pânâ la 23 iunie a. c. termenul pentru vizarea contractelor de închiriere, fără amendă. Cinematograful Oraşului Vineri, Sâmbătă, Duminecă şi Luni Tragedia Romanovilor cu familia celebrilor tragedieni John, Ethel şi Lionel Barrymore Marţi, Miercuri şi Joi Pescarul din San Diego Duminecă orele 11 şi 15 Mare matineu Cerc cultural în Şaulia Duminecă 3 Iunie 1934, învăţători din cercul cultural Band, de sub preşidenţia D-lui Olteanu, s’au deplasat in comuna Şăulia, unde au desfăşurat programul după cum urmează: La ora 10 toţi membrii cercului au plecat în corpore la biserică, unde au dat majoritatea răspunsurilor liturghiei. După slujbă a avut loc şedinţa intimă, unde s-a ţinut o lecţie practică din gimnastică, de către D-şoara Natalia Pirtea, la clasa I. Lecţia a fost foarte reuşită. Urmează recenzia romanului D lui Cezar Petrescu „Apostol”, făcută de către Dl Iuliu Titrar, înv. în Grebeniş. Prin felul deosebit de-a expune, Dl Timar a reliefat cât se poate de frumos şi interesant, romanul care arată viaţa şi greutăţile întâmpinate de către un coleg idealist. După masă au sosit Dl profesor Mişu Demetrescu şi Dl Dr. N. Stoianoviciu, preşedintele Camerei de Agricultură. Im prezenţa unui numeros public se desfăşoară programul, care cuprinde coruri, recitări şi jocuri naţionale, sub conducerea înv. Boncuţ, D-ra Pirtea, Dl Ştefănescu, Dl Georgescu şi alţii. Programul primeşte un colorit deosebit prin vorbirea D-lui prof. Mişu Demetrescu, care a căutat să infiltreze în sufletele ţăranilor dragostea de muncă şi de realizare a tuturor sfaturilor bune, date de către cărturarii satelor cât şi ai oraşelor. La ora 4 şi jumătate, programul sfârşindu-se, atât ţăranii cât şi învăţătorii au plecat mulţumiţi. De notat e, că dintre cei 22 învăţători cari fac parte din acest cerc, n a lipsit cu această ocazie nici unul. Ceontea. No 146.934, Comitetul şcolar Teaca Publicaţiune. Comitetul şcolar de stat din comuna Teaca jud. Mureş dă prin licitaţie publică cu ofertă închisă, executarea lucrărilor de reparaţie şi schimbare la closetele şcoalei primare de stat din Teaca. Ofertele se primesc în cancelaria şcoalei până la data de 13 Iunie a. c. ora 10 unde se pot vedea devizul lucrărilor şi condiţiunile. Teaca la 22 Maiu 1934. Preşedinte : Pr. Dion, P. Decei Secretar: Indescifrabil Tip. „PAX“ Tg.-Mureş, No. 6309 din 31 Maiu 1934. Publicaţiune Noi, Chestorul Poliţiei Municipiului Tg--Mureş, în conformitate cu ordinul Direcţiunei Poliţiei No. 33282 din 28 Aprilie 1934, aducem la cunoştinţa generala că în ziua de 2 Iulie 1934, ora 10 dimineaţa, se va ţine licitaţie pentru vinderea mobilierului de prăvălie ce a fost în prăvălia »Tosca« şi cam în prezent sunt depozitate la Chestura poliţiei Târgu - Mureş, camera No. 9. Licitaţia se va ţine în camera 11, a Chesturei. Ofertele pentru mobilier se vor depune până în ziua de 2 Iulie 1934, ora 10. Licitaţia se va face în conformitate cu art. 81—103 din legea asupra contabilităţii publice şi asupra controlului bugetului şi patrimoniului public, depunând concurenţii odată şi garanţa de 5°/o asupra ofertei făcută în efecte de stat sau în numerar. Actul de sarcini şi orice relaţiuni se pot vedea în orice de lucru la Chestura Poliţiei, camera 11. Chestorul Poliţiei Şeful. Bir. Pol. Adm. Tg.-Mureş, comisar ajutor, Diaconescu Sándor