Gazeta Mureşului, 1935 (Anul 5, nr. 1-20)

1935-09-15 / nr. 17

Anul V. No. 17 Foaie săptămânala pentru răspândirea culturii în popor ABONAMENTUL: 100 lei pe an Pentru preoţi, învăţători şi săteni 50 Lei pe an Pentru autorităţi — — — 300 Lei pe an Românul 2 Lei Redactor: Profesor IKlHfllL DEffiETRESCU Administraţia: Prefectura Jud. Mureş Redacţia : Pasagiul Ştefan Iosif No. 11 Deschiderea şcoalelor Un cuvânt pentru învăţători Toamna bogată, binecuvântată de Dumnezeu şi de oameni, a sosit şi odată cu ea, porţile tuturor şcoalelor s’au deschis spre a primi sufletele curate ale copiilor, veniţi să se împărtăşească din lumina nobilă şi atot răsbătătoare a cărţii. In pragul anului şcolar care începe, ca întotdeauna, şi acum, gândul nostru se îndreaptă cu dragoste şi cu încredere la voi, învăţători, cari prin satele pierdute pe întinsul şesurilor şi prin văgăunile munţilor, săpaţi mereu şi cu trudă multă, ca nişte harnici mineri, la stânca întunerecului, pregătind în lumina adevărului, a dragostei de neam şi de lege, generaţiile viitoare, ţara de mâine. I . Dar, mai înainte de a intra din nou în altarele luminării, acolo unde zi de zi se desfăşoară sfântul vostru apostolat, e bine să vă opriţi o clipă şi să cugetaţi mai adânc la rostul vieţii şi al vremurilor de acum, precum şi la grozava răspundere ce apasă pe umerii voştri. A instrui pe cineva, a învăţa carte pe un copil, nu înseamnă a-l închide cu de-a sila în paginile, pentru el plicticoase, ale cărţilor, nici a-l îngropa sub grămada regulelor şi fomulelor moarte ale ştiinţelor, cât mai ales a-i deschide ochii asupra lumii şi a vieţii din jurul lui, a-i ajuta ca să le privească pe amândouă cu bucurie şi cu curaj. Cărţile cu poveţile şi cu învăţăturile lor, nu sunt a se înţelege ca un scop absolut, mijloace pentru acumularea unui material intr’un timp mai mult sau mai puţin fix, ci ele trebue să fie mijloacele, cheile cu care cineva să poată deschide, cât mai cu folos pentru el şi pentru ai lui, porţile vieţii de toate zilele, viaţă din ce în ce mai anvoioasă şi mai plină de răspundere. Nu uitaţi o clipă că trăim în condiţii de viaţă excepţională, că dela marele râsboiu, a răsărit de pe urma groasnicelor suferinţi îndurate de omenire, o altă lume, o lume nouă, cu noui nevoi, cu noui îndatoriri, cu noui aspiraţii. Dacă în trecut n’aveam decât să ne închidem cu îndârjire in noi pentru a putea rămâne şi mai departe ceia ce ne lăsase bunul Dumnezeu să fim, astăzi suntem şi vom fi tot mai muit nevoiţi să ieşim la larg, în câmpul vast al vieţii, pentru a da aici, deschis, lupta de întrecere pentru existenţa noastra şi a neamului nostru. Uitaţi-vă cu atenţie, cu grijă şi,— să nu ne fie ruşine a o spune, — şi cu admiraţie, la neamurile străine din mijlocul nostru; daţi-vâ seama de îndârjirea cu care îşi apără limba, biserica şi şcolile, şi pnvindu-le copii care se strecoară de pe porţile şcolilor lor, cu sufletele încă vibrânde de vorbele dascălilor lor, întoarceţi-vă ochii şi spre copii daţi în grija voastră şi cutremuraţi-vă la gândul că vouă vă e dată pregătirea oastei ce va fi nevoită, mâine, să încrucişeze armele minţii şi sufletului, cu oastea ceialaltă. Astăzi, mai mult ca oricând, se cere să vă pătrundeţi de însemnătatea şi de răspunderea misiunii voastre. Creşteţi oameni temători de D-zeu, păstrători de lege şi datini, încrezători in puterile lor şi, mai ales, bucuroşi şi mândri de lupta cu care îi va îmbia viaţa. Dacă ruşinea analfabetismului poporului nostru a avut până acum scuza vitregiei trecutului, sâ vă gândiţi că de acum înainte ea nu mai are nici una. In voi sălăşluesc puterile biruitoare ale întunerecului şi în munca voastră, prestigiul breslei voastre, prestigiul ţării şi viitorul ei. La muncă deci, cu dragoste de ea şi cu spor! " Mihail Demetrescu la monument I. S. Reginei Illaria la Sovata In ziua de Marţi 10 Septembrie, a avut loc la Sovata desvelirea cu mare solemnitate a statuei M. s. Reginei Maria, luând parte autorităţi locale civilo-miliare, precum şi un numeros public, venit atât din Tg.-Mureş, cât şi din satele din apropiere. Din partea guvernului a luat parte Dl. Alexandru Lapedatu, Ministrul Cultelor şi Artelor, iar din partea Palatului, Dl. Colonel adjutant Zwidenek. Serviciul religios a fost oficiat de către P. S. S. Episcopul Stroie, asistat de către S. S. protopopul Ștefan Russu, protopop D. Şuteu, Laurenţiu Curea din Cluj şi alţi clerici. După oficierea acestui serviciu divin, a urmat desvelirea statuei rostind cuvântări P. S. Sa episcopul militar Stroie, D-l General Teodorescu, preşedintele comitetului de iniţiativă, D-l Francisc Porubski, prefectul judeţului Mureş, D-l general medic Vicol, D-l Petrovici, decanul baroului Ilfov, D-l Eugen Nicoară din Reghin şi D-l Dr. Vescan, fost prefect de Mureş. D-l Ministru Al. Lapedatu, luând cuvântul a spus, in rezumat, următoarele : ,In acest minunat lăcaş de linişte s’a aşezat monumentul iubitei noastre Suverane în semn de stimă şi recunoştinţă. In sufletul acestei femei s’a contopit întreaga ţară. Nu cunosc in trecutul neamului o figură mai plăcută şi mai frumoasă decât M. S. Regina Maria. Numele ei va răsuna veşnic pe plaiurile româneşti pentru faptele ei mari. In aceste sentimente ale întregului neam românesc, să strigăm : trăiască M. S. Regele Carol II-lea, trăiască M. S. Regina Maria, trăiască Marele Voievod Mitraiu.“ După solemnitatea desvelirii a urmat defilarea trupelor şi un banchet. Dintre participanţii din Tg.-Mureş, au mai luat parte D-nii: Dr. Emil Dandea, primarul Municipiul Tg.-Mureş, deputat N. S. Ionescu, colonel Boerescu, Dr. Aurel Baciu, decanul Baroului de Mureş, D. Gafton, deputat, etc. Târgu-Mureș, 15 Septemvrie 1935 Congresul advocaţilor După cum am anunţat, în zilele de 7-10 Septemvrie s-a ţinut în oraşul nostru congresul general al Uniunii advocaţilor români. Acest congres a fost onorat şi cu prezenţa D-lui Valeriu Pop, Ministrul Justiţiei. Congresiştii au început să sosească încă de Sâmbătă în mare număr. Tot Sâmbătă după masă a sosit şi Dl Ministru al Justiţiei, fiind primit în gară de şefii autorităţilor civilo-militare locale, precum şi de congresiştii deja sosiţi, în frunte cu Dl Perieţeanu, vice-preşedintele Uniunii. Au rostit cuvinte de bun sosit Dnii: Dr. Emil Dandea, primarul oraşului, în numele cetăţenilor Municipiului; Dr. Aurel Baciu, decanul Baroului Mureş şi I. Gr. Perieţeanu, tuturor răspunzându-le Dl Ministru. Cei de faţă au plecat apoi la catedrala ortodoxă, unde s’a oficiat o vecernie, cu care ocazie s’a făcut şi sfinţirea marelui candelabru. Deschiderea congresului. Cuvântările rostite. Congresul s-a deschis dimineaţa la orele 11 în sala de onoare a Municipiului. Înainte de aceasta, la orele 10, congresiştii în frunte cu Dl Ministru au participat la un serviciu divin, oficiat in catedrala ortodoxă de către S. Sa protopopul Ştefan Russu, asistat de protopopul Doriul Şuteu şi preotul Runcanu. Congresul a fost deschis de către dr. Dr. Perieţeanu, care, după ce a salutat pe cei prezenţi, a propus trimiterea unei telegrame omagiale M. S. Re- D1 Dr. Aurel Baciu, în numele Baroului local, a mulţumit pentru onoarea ce s-a făcut oraşului şi Baroului local, alegându-se ca loc al congresului general, Tg.-Mureş. D-sa a mai amintit, în cuvinte mişcate, că se aduce prin aceasta şi un omagiu memoriei acelui mare erou al Românismului, Avram Iancu, care aici şi-a început cariera de advocat, şi de aici apoi a pornit acea mare mişcare naţională care avea să-l sue pe culmile gloriei şi al martiriului. In acelaş timp, salutând prezenţa D-lui Ministru Valeriu Pop, D-sa i-a mulţumit pentru sprijinul acordat în menţinerea Curţii locale de Apel. Dl Dr. Emil Dandea, primarul Municipiului, a adus salutul cetăţenilor oraşului, salut care se adresează cu bucurie oaspeţilor congresişti, şi cu recunoştinţă Dlui Ministru al Justiţiei, care pentru prima oară descinde în înalta-i calitate, în acest oraş. In cuvinte entuziaste, D-sa a arătat importanţa acestui vechiu municipiu pentru istoria noastra românească şi amintind despre faptul că în acest oraş Avram Iancu a iniţiat şi a pus bazele marei lui mişcări, a amintit şi de toţi acei tovarăşi ai eroului, tineri cancelişti, cari n’au pregetat să’şi închine forţele şi viaţa în întregime neamului lor. Făcând apoi un succint tablou al rolului advocaţilor în viaţa socială şi naţională a unui popor, Dl Dandea a încheiat, arătând că prezenţa atâtor dragi oaspeţi de pe cuprinsul întregei ţării, este pentru D-sa un impuls mai mult, de a continua cu şi mai multă stăruinţă opera de dreptate şi de reconstrucţie românească pe care a început-o în acest oraş. După D-sa, Dl I. Gr. Perieţeanu, vice-preşedintele Uniunii şi preşedintele congresului, a rostit o lungă expunere, arătând activitatea Uniunii în anul expirat, precum şi necazurile şi greutăţile ce s’au pus în calea activităţii ei. Mulţumind D-lui Ministru pentru participare, Dlui primar Dandea şi D-lui Baciu, pentru buna primire, Dl Perieţeanu a făcut o mişcătoare evocare a lui Avram Iancu şi tovarăşilor săi de la 1848, după care, D-sa a făcut elogiul şi pomenirea avocaţilor morţi în cursul anului, şi în special a lui C. Naumescu, înfiinţătorul şi organizatorul Uniunii. Discursul Dlui Ministru Valeriu Pop Dl Valeriu Pop, Ministrul Justiţiei, primit de congresişti cu ovaţii, a arătat bucuria ce o simte luând parte la acest frumos congres, în mijlocul căruia se găseşte ca intr’o familie, D-sa fiind însuşi advocat şi membru al Uniunii. D-sa a arătat contribuţia preţioasă pe care advocaţii i-au adus-o la făurirea diverselor legi, precum şi la marea operă de unificare legislativă, la care D-sa lucrează necontenit de mai bine de un an. D-sa a terminat, asigurând pe congresişti de tot sprijinul său. Desvelirea plăcii comemorative a lui Avram Iancu După aceasta, congresiştii în frunte cu Dl Ministru şi cu şefii autorităţilor locale, s’au îndreptat spre Curtea de Apel, unde a avut loc desvelirea unei plăci comemorative a lui Avram Iancu, act pios realizat la iniţiativa şi prin străduinţa Dlui Dr. Aurel Baciu, cu concursul autorităţilor locale. S’au rostit aici cuvântări de către Dl Francisc Porubski, prefectul judeţului, protopop Ştefan Russu, protopop Elie Câmpeanu, Partenie Duca, revizor şcolar, D. Martinaş, preşedintele Asociaţiei profesorilor secundari şi Dl Bersan, preşedintele Curţii de Apel, după care a vorbit Dl Ministru Valeriu Pop, lăudând pe cei cari s’au gândit să comemoreze in acest mod pe eroul Avram Iancu. După această pioasă festivitate, a urmat în sala oglinzilor din Palatul Cultural, un mare banchet, la care s’au rostit numeroase toasturi. După banchet, Dl Ministru Valeriu Pop a plecat spre Bucureşti. Congresul a continuat şi în zilele de Luni şi Marţi, el terminându-se cu o excursie la Sovata, făcută în după amiaza zilei de Marţi.