Gazeta Mureşului, 1936 (Anul 6, nr. 1-19)

1936-09-15 / nr. 14

Anul VI. No 14. Numărul 2. lei Târgu-Mureş, 15 Septemvrie 1936. Administraţia: Prefectura Jud. Mureş Redacţia: Str. Traian No. 19. Foaie săptămânală pentru răspândirea culturii în popor 100 lei pe ars Pentru preoţi învăţători şi săteni 50 Lei pe an Pentru autorităţi — — — 300 Lei pe an Redactor: Profesor MIHAIL DEMETRESCU O nouă biruinţă românească la Tg.~Mure$ nTWW"~tTrTTgir^tri,nrT^iTrTTF"^WTTÎT'-TTTTIT Sfinprea noul tol$erici greco^ romane din Tcp.~Mureş Pregătirile. Oaspeţii. Festivitatea sfinţirii. Cuvântările rostite. Banchetul. După biruinţa înregistrată de românismul mureşan în anul trecut, când, cu mari sforţări şi mari jertfe s-a putut sfinţi şi pune la dispoziţia credincioşilor, mândrul locaş de închinare care este catedrala ortodoxă din centrul oraşului, cetăţenii români ai acestui oraş au putut înregistra zilele acestea o nouă biruinţă prin sfinţirea, în sfârşit, şi a frumoasei biserici greco-romane, aşezată de asemenea la loc de cinste.Prin terminarea acestui nou lăcaş de închinare, Românii uniţi îşi capătă şi ei biserică de proporţii mai demne decât vechea bisericuţă din marginea oraşului, amintitoare a vremurilor de obidă şi de restrişte de ieri. Zilele de libertate şi de slavă de astăzi cereau o dovadă concretă, şi înălţarea şi terminarea nouei biserici este semnul vizibil al nouilor vremuri, dovadă a vredniciei şi posibilităţilor de creeare a sufletului românesc din acest oraş Un lăcaş de închinare greco catolic, dar în acelaş timp un cuib de întărire a sufletului românesc, care rămâne UNUL indiferent de confesiune Iată de ce, înălţarea şi sfinţirea acestei biserici a fost prilej de mândrie şi de sărbătoare pentru toate sufletele româneşti, atât din oraş cât şi din judeţînregistratori fideli ai tuturor manifestărilor româneşti, de pe aceste plaiuri, noi cei de la această modestă tribună românească, încrestăm cu bucurie şi acest mare moment de sărbătoare, rugând cerul ca pe drumul deschis al înfăptuirilor româneşti, să putem încresta încă multe altele. Festivitălile din 8 Septembrie. Sfinţirea bisericii. Cuvântările rostite. In ziua de 8 Septemvrie, în cadrul unor impresionante solemnităţi s'a făcut apoi sfinţirea bisericei. începând dela ora 8 dimineaţa s'a oficiat în vechea biserică o scurtă slujbă religioasă după care credincioşii lu număr de câteva mii formând o coloană nesfârşită, au pornit în procesiune către noua catedrală. Sfinţirea catedralei a fost oficiată de către noul mitropolit Alexandru Niculescu al Blajului în fruntea unui sobor de 12 preoţi şi în prezenţa d-lor Vaier Pop, ministrul comerţului şi industriei, Francisc Porubschi, prefectul judeţului dr. Emil Dandea, preşedintele comisiei interimare, protopop Rusu, col. Boerescu, comandantul garnizoanei, col. Ştefănescu comandantul regimentului 40 artilerie, inspector administrativ, dr. Petru Roşea, deputat Ionescu, parohul abate Jaross Bela, medicul şef al oraşului dr. Circa, vicepreşedintele comisiei interimare dr. Ion Bozdoc, prof. Popa Traian, dr. A. Baciu decanul Baroului. Cu toată mărimea ei, biserica a fost neîncăpătoare pentru imensa mulţime care voia să ia parte la această impresionantă ceremonie. Pentru cei rămaşi afară care umpleau întrega piaţa în faţa bisericii slujba a fost difuzată. Răspunsurile au fost date de Reuniunea corală S-ta Maria din Cluj sub conducerea d-lui prof. Ioan Caramea şi cu următorii solişti de la Opera din Cluj: d-nele Anie Ducu, Margareta Labisi, Maria Mihai şi d-nii George Znamirovski, Alexandru Parotztschi şi Alexandru Babtac. După terminarea sfinţirii catedralei, I. Sale mitropolitul Niculescu îşi manifestă bucuria ce o simte când vede că s'a putut înălţa un al doilea templu măreţ greco-catolic pe pământul ţării. Dupăce îşi exprimă admiraţia nemărginită faţă de acest monument de artă cu care s’a împodobit Târgu- Mureş, înaltul prelat aduce omagii şi recunoştinţă acelora cari prin muncă neînfrântă şi danie generoasă au dus la izbândă acest frumos ideal: catedrala. Printre donatorii cari au contribuit la aceasta sunt: statul cu 700 mii de lei judeţul cu 3.452.000 lei municipiul cu 3.940.000 lei, ordinariatul cu 1.355.000 lei dna Luiza Banfy cu 53.000 lei, dr. I. Pante a fost primar cu 26,000 lei şi alţii cu sume mai mici. Construcţia a costat 12.500,000 lei şi a fost făcută după planurile d-lui ing. Victor Vlad, contructor fiind d. Erwin Metz. Picturile bisericei au fost minunat executate de către pictorul Simonescu din Lugoş. Pregătirile. Sosirea oaspeţilor: I. P. S. S. Mitropolitul Niculescu şi Valeriu Pop, ministrul Industriei şi Comerţului Sfinţirea nouei biserici fusese luată pentru ziua de 8 Septembrie. încă din ajun însă, oaspeţi numeroşi au început să sosească în oraş, pentru a lua parte la ceremoniile pregătitoare sfinţirii. Printre oaspeţii de marcă sosiţi, au fost I. P. S. S. Mitropolitul Niculescu al Blajului şi Dl. Valeriu Pop, noul ministru al Industriei şi Comerţului şi preşedinte al Agrului. Domniile lor au sosit în localitate cu trenul de 7. Pe peronul gării aşteptau cercetaşii, muzica reg 82 inf, şefii autorităţilor civile şi militare, în frunte cu d. colonel Boerescu, locţiitorul comandantului diviziei şi al garnizoanei, d. dr. Francisc Porubsky, prefectul jud. Mureş şi dr. Emil Dandea, preşedintele comisiei interimare municipale. Coborând din vagoane I.P. S. S. a fost întâmpinat printr'o urare de bun venit de către protopopul Elie Câmpeanu, iar d. ministru Vaier Pop coborând din alt vagon, a fost întâmpinat de prefectul județului d. Francisc Porubsky care înaintând spre grupul prim unde protopopul Câmpeanu elogia pe P. S S. Mitrropolitul Niculescu, toată asistenţa a făcut un singur grup. După terminarea cuvântării protopopului Câmpeanu, d. prof. Simion, conducătorul expoziţiei Antirevizioniste Române, delegat de d. Stelian Popescu, a salutat pe P. S. S. Mitropolitul în numele Ligii Antirevizioniste şi al preşedintelui ei, arătând că acest salut este semnificativ pe acest pământ şi loc, unde Românii au fost subjugaţi sute de ani prin vitregia soartei şi a asupritorilor, dar unde aceeaşi soartă a făcut ca să fim repuşi în drepturile noastre etnice şi în hotarele de drept, graţie unirii ce a domnit între Români. D-sa a încheiat făcând apel la continuitatea muncii, a unirii şi a dragostei între fraţi pentru întărirea naţiei, patrei şi a tronului. D. Prefect Porubsky a salutat pe înalţii oaspeţi, în numele locuitorilor din judeţ şi a autorităţilor respective. D. primar Dandea a salutat la numele cetăţenilor din Târgul-Mureş. P. S. S. Mitropolitul Niculescu a mulţumit mai întâi protopopului Câmpeanu care, deşi bătrân este plin de vitalitate şi energie, pentru munca depusă la realizarea visului de a avea azi noua catedrală care să fie şcoală de naţionalism, şi de patriotism. Apoi a mulţumit d-lui prefect pentru concursul dat şi d lui Stelian Popescu, pentru salutul adus în numele Ligii Antirevizioniste, asigurându-l că este totdeauna alături de opera d-sale şi va fi cu toată preoţimea şi credincioşii, când nevoia o va cere. In fine, a mulţumit dlui primar Dandea pentru munca depusă pentru realizarea operelor înfăptuite. D. ministru Valeriu Pop, a spus că a răspuns cu bucurie invitaţiilor primite pentru a asista la sfinţirea catedralei văzând întărirea românismului pe aceasta meleaguri, unde Românii erau ţinuţi la periferie, iar azi sunt în mijlocul oraşului. Ia noul locaş de rugăciune slujind lui Dumnezeu vom servi tronul şi patria, locaşul fiind un factor de cultură, patriotism şi românism. In uraşele mulţimii, înalţii oaspeţi au mers în oraş, P. S. S. Mitropolitul fiind găzduitt de protopopul Ilie Câmpeanu, iar d. ministru Vaier Pop, la d. Dr. Muscă. La ora 18 a început un serviciu religios premergător sfinţirei nouei catedrale. O recepţie festiva. Cuvântările D-lui Ministru Valeriu Pop şi I. P. S. S. Mitropolitului Niculescu. Alte cuvântări. Banchetul. Concertul. După terminarea serviciului religios a urmat o recepţie în sala festivă a Primăriei, în onoarea I. P. S. S. Mitropolitului Niculescu, de faţă fiind toate autorităţile civile şi militare. După cuvântul de salut rostit de Păr. Protopop Russu, al reprezentanţilor confesiunilor şi a Dlui colonel Ştefănescu, a luat cuvântul D-l Valeriu Pop, ministru, care salutând pe noul Mitropolit al Blajului, a arătat în vibrante cuvinte foloasele şi puterea credinţii. Comandamentele religiei creştine a spus D-sa recomandă iubire, înţelegere reciprocă, concordie. Să urmăm aceste percepte pentru preamărirea lui D-zeu şi înălţarea Neamului. I. P. S. S. Mitropolitul Niculescu a răspuns în cuvinte emoţionate şi pline de modestie, făgăduind că va fi veşnic în slujba Tronului şi a Neamului. Au mai luat apoi cuvântul D-nii: Fr. Porubski, în numele populaţiei judeţului; Dr. Emil Dandea, în numele populaţiei româneşti din Municipiu ; Dr. Aurel Baciu, în numele avocaţilor; prof. A. Pop, Dr. Circa, Vlasa, Radu şi alţii, tuturor răspundu-le înaltul ierarch. După recepţie a avut loc un banchet, iar seara un mare concert de gală dat de reuniunea corală „Sfânta Maria“ din Cluj, dirijat de Dl. I. Caranica.