Gazeta Mureşului, 1936 (Anul 6, nr. 1-19)

1936-09-15 / nr. 14

GAZETA MUREŞULUI Festivităţi în cadrul Lunii „Târgului-Mureş“ Inaugurarea monumentului lui Constantin Romanul şi a expoziţiei zootechnice. Punerea pietrei fundamentale a noului palat administrativ. In cadrul „LuniiTârgului-Mureş“ au avut loc în ziua de 14 Septembrie trei mari festivităţi: 1) inaugurarea monumentului ridicat spre pomenirea eroilor martiri de la 1848, Constantin Romanul şi Ştefan Moldovanu; 2) inaugurarea expoziţiei zootechnice şi 3) punerea pietrei fundamentale a noului palat al Prefecturii. Inaugurarea monumentului. Monumentul, a cărui inaugurare s-a făcut cu mare solemnitate, este aşezat nu departe de oraş, pe şoseaua spre Sft. Gheorghe şi reprezintă o frumoasă cruce simbolică operă a arhitectului Traian Şildan. Festivitatea a fost onorată de prezenţa D-lor V. C. Bârcă şi M Berceanu, subsecretari de stat.“ In faţa oaspeţilor, a autorităţilor civile şi militare, in frunte cu prefectul judeţului Mureş d. dr. Francisc Porubsky, primarul oraşului Tg.-Mureş, d. dr. Emil Dandea, reprezentantul armatei d. col. Loghin, comand, reg, 82 vni, a parlamentarilor din judeţ, etc., s’a oficiat un serviciu divin de către clerul ortodox român în frunte cu protopopul Ştefan Rusu, serviciu divin la care răspunsurile au fost date de corul conservatorului municipal din Tg.-Mureş sub conducerea maestrului Alexandrescu. După acest ceremonial, monumentul învelit într'un mare drapel tricolor a fost desvelit de cei doi subsecretari de stat, după care a urmat seria cuvântărilor. D. col. Loghin, în numele armatei, a făcut istoricul martirilor naţionali dând ca exemplu vitejia şi eroismul românesc din trecut care să servească de exemplu armatei şi soldaţilor ei actuali şi viitori. In numele „Astrei" a vorbit Dl. prof. Traian Popa, care Într'o vibrantă cuvântare a glorificat memoria celor doi martiri de la 1848, exemple nemuritoare de dragoste de patrie şi neam. In numele societăţii „Tinerimea Română", din judeţul Mureş, a vorbit d. dr. Bad, care a depus pe soclul monumentului o frumoasă coronă împodobită cu panglici tricolore. Studentul Bucşa a vorbit în numele studenţimii mureşene. Delegatul comunei Pintic, satul natal al martirului celebrat, preotul Morariu a subliniat cuvântarea sa cu acest dicton: „Să nu dăm uitării pe cei ce au căzut pentru naţie“ şi a înclinat drapelul comunii Pintic, care datează de la 1848, cu lozinca scrisă pe el : „Acum ori niciodată“. D. Netea învăţător a vorbit în numele şoimilor. Dl. primar Dandea a arătat că monumentul pe care care-l predă judeţului este opera sculptorului Traian Sildan. D. subsecretar de stat Bârcă, a încheiat seria cuvântărilor arătând că vorbeşte ca fiu al Basarabiei provincie care a avut ca şi Ardealul, martirii săi. Aduce elogii şi mulţumiri celor ce au contribuit la ridicarea acestui monument. A urmat defilarea trupei, a primarilor şi consilierilor comunelor şi delegaţiilor comunale din judeţul Mureş, în munte cu comuna Pintic, şoimii din Deda etc., în sunetele muzicii reg. de infanterie. Inaugurare expoziţiei zootechnice După defilare, s’a trecut la târgul de vite dela bariera Sf. Gheorghe Mureş, unde la ora 11 şi jum. s'au inaugurat pavilioanele şi expoziţia zootechnică. Aci au ţinut cuvântări prefectul judeţului d. dr. avocat Francisc Porubski, d. Christea, inspector general zootehnic şi d. secretar de stat dela domenii Berceanu, care a distribuit şi premiile în valoare de 30.000 lei, aranjate de o comisie compusă dintr-un veterinar, un agronom şi un agricultor (circa 70 de premii). Punerea pietrei fundamentale a noului palat administrativ La ora 12 30, a fost ceremonia punerii pietrei fundamentale a palatului ad-tiv al prefecturii judeţului Mureş în piaţa Unirii, în faţa asistenţii de mai sus care a venit în corpore dela cele două serbări, a d-lor miniştri şi şefilor de autorităţi civile şi militare. Ceremonia s'a început printr'un serviciu divin, oficiat de acelaş cler. Prefectul judeţului a arătat munca depusă de ani de zile pentru realizarea, edificarea şi înălţarea palatului administrativ, operă care a fost iniţiată şi susţinută de foştii prefecţi de judeţe-nii Vescan şi Răileanu. D. subsecretar de stat Bârcău a mulţumit tuturor pentru munca depusă, promiţând tot sprijinul şi concursul pentru edificarea palatului şi terminarea lui, în limitele posibilităţilor bugetare. La ora 14, a urmat, în sala de oglinzi a palatului cultural, banchetul oferit de prefectura judeţului oaspeţilor şi primarilor oraşelor, veniţi din diverse unghiuri ale ţărei cari au asistat la această serbare în aşteptarea adunărei generale a primarilor oraşelor, care a trebuit să fie amânată pe a doua zi Marţi, 15. La banchet s'a ţinut cuvântări şi toaste de către dnu subsecretar de stat Bârcă pentru M. S Regele Carol, primarul Dandea, pentru guvern ; prefectul judeţului pentru oaspeţi şi toată asistenţa. D. subsecretar de stat Berceanu punând în legătură cele trei serbări de astăzi, arată că deşi diferite în genul lor, au o legătură strânsă : unitatea neamului românesc. Termină ridicând paharul pentru prefectul judeţului Mureş.* * * La ora 16, asistenţa a trecut la vizitarea expoziţiei edilitare, industriale, etc., din palatul cultural. La ora 17, s-a trecut la vizitarea expoziţiei „Ligei antirevizioniste“, unde d. profesor Emanoil Th. Simtion, delegat al preşedintelui „Ligei antirevizioniste", d. Stelian Popescu, a ţinut o conferinţă explicativă a documentelor şi datelor din această expoziţie, din care rees în mod evident drepturile noastre etnice asupra hotarelor actuale ale României şi zădărnicia halucinantă a teoriei revizioniste. Conferenţiarul a fost frenetic şi viu aplaudat. Seara între orele 10 şi 20 a fost joc de artificii în faţa catedralei ortodoxe de pe piaţa Regele Ferdinand, iar la orele 21 şi 30 reprezentaţie de jocuri etnografice mureşene în sala de concert a palatului cultural. Congresul Uniunii oraşelor După cum am anunţat, oraşul nostru a fost ales ca sediu al marelui congres al Uniunei oraşelor din România din acest an. Congresul trebuia să se deschidă luni 14 Septemvrie, dar din cauza audienţei pe care Dl. Al. G. Donescu, primarul Capitalei, a avut-o fixată la Suveran chiar în această zi congresul s'a deschis de-abia Marţi 15 Septembrie. El a fost onorat şi de prezenţa Dlui V. Bârcă, subsecretar de stat la Interne care a reprezentat guvernul în absenţa D-lui D. Iuca, ministrul de Interne care reţinut la Bucureşti de importante chestiuni, nu a putut participa. Congresul s-a deschis în sala festivă a Primăriei, la orele 11 participând reprezentaţii a 46 oraşe din ţară. Cel dintâiu a luat cuvântul Dl Al. G. Donescu, primarul Capitalei şi preşedintele Uniunii, care a propus mai întâiu trimiterea unei telegrame omagiale M. S. Regelui, D-lor G. Tătărescu, primministru, Ion Inculeţ şi D. Iuca Ministru de Interne. După cuvântul de deschiere rostit de D-sa, a luat cuvântul rând pe D nii: V. Bârcă, subsecretar de stat; Dr. E. Dandea, pimarul Municipiului nostru, care, în calde cuvinte a salutat pe oaspeţi în numele municipiului; Păr. Protopop Ştefan Russu, în nu mele bisericii; Colonel Gr. Boerescu, în numele armatei şi Fr. Porubski, în numele judeţului nostru. La ora a avut loc un banchet la care au toastat D-nii: Dandea, Colbazi (Alba Iulia), Tomescu (Focşani), Marmeliuc (Cernăuţi), Pascu (Iaşi), N. Baizaria şi Al. O Donescu După masă a început congresul propriu zis, întrându-se în ordinea de zi. Congresul a durat şi în ziua de Mercuri, când a luat sfârşit. La cinstea oaspeţilor, s-a dat Marţi seara un concert festiv în sala Palatului Cultural, cu concursul profesorilor Conservatorului. 18-21 Sept. Vineri, Sâmbătă, Duminecă şi Luni Alessandro Ziliani dela opera Scala din Milano va cânta în filmul Aventura dela Balul dela operă Duminecă 20 Sept. orele 11 şi 15 matineu cu preţuri reduse va rula filmul premieră Te-am iubit întotdeauna cu Joan Crawford Pagina 4. Camera de Comerţ şi Industrie din Târgu-Mureş. No. 2087936. Publicaţiune. Se aduce la cunoştinţa interesaţilor că, în vederea alegerii Consiliului de Administraţie al Camerei de comerţ şi industrie din Târgu-Mureş, ce va avea loc în ziua de 1 Octomvrie a. c. în localul Camerei, cărţile de alegător a comercianţilor şi industriaşilor înscrişi in listele electorale din judeţul Mureş vor fi distribuite în biroul Camerei (Tg.-Mureş, str. Primăriei No.1.) în prezenţa judecătorului delegat de Tribunalul Tg.-Mureş, cu începere de la 14 până la 25 Septemvrie a. c. în fiecare zi de lucru intre orele 5—7 d. m., iar în ziua de 20 Septemvrie a. c. în localul Primăriei din Reghin cu începere de la orele 9 a. m. In ce priveşte alegătorii din judeţul Ciuc, aceştia îşi vor putea ridica cărţile de alegător şî în Mercure-Ciuc şi Gheorgheni la o dată ce se va fixa ulterior. Tg.-Mureș, la 11 Sept. 1936. Văzut, Secretar: Veress. Referent: Dr. Ieremia. Primăria municipiului Tg.-Mureş. No. 15954—936. Publicaţiune. Conducerea municipiului Tg.-Mureş, potrivit decisiunei Comisiei Interimare Nr. 15954—936, ţinând seamă de interesul obştesc şi acela de bună gospodărie a municipiului, aduce la cunoştinţa generală, că s'a infiinţat o carieră de pietriş de râu deasupra zăgazului Mureşului, unde cei interesaţi îşi pot procura oricând şi in orice cantitate pietriş scos la mal, pe lângă preţurile arătate mai jos : 1. Pietriş neciuruit pt. beton in fundaţie 10 Lei mc, scos la mal; 2. Pietriş ciuruit pt. beton armat 15 Lei mc. scos la mal; 3. Pietriş ciuruit pt. prisme 20 Lei mc. scos la mal; 4 Bolovani pt. pardosire 25 Lei mc. scos la mal; 5. Pietriş mărgăritar (coule) pt. corp de drum 35 Lei mc. scos la mal; 6. Pietriş mărgăritar (coule) pt. trotuar 40 Lei mc. scos la mal; Cei interesaţi vor lua informaţiuni, privind achitarea costului şi obţinerea bonurilor pentru pietriş dela serviciul tehnic al primăriei camera 86. Tg.-Mureş, 19 August 1936. Preş. Com. Int.: Secretar general: ss. Dr. Stoina, ss. Dr. S. Pântea. No. 286—1936. Publicaţie de licitaţie. Subsemnatul Şef Portărel de pe lângă Tribunalul Tg.-Mureş, publică în baza deciziunii No. G. 3968 1 936 a Judecătoriei de Mixta Tg.-Mureş, în favoarea reclamantului Ugrón Vilma repr, prin adv. Dr. Telegdy şi Dr. István pentru încasarea creanţei de 14059 Lei şi acc. se fixează termen de licitaţie de licitaţie pe ziua 29 Sept. 1936, orele 10 a. m, la faţa locului în Tg.-Mureş, Str Ştefan cel Mare No. 2 unde se vor vinde prin licitaţiune publică diferite mobile în valoare de 3850 Lei. In lipsă de concurenţi şi în caz de nevoe şi subpreţul de estilitare, Tg. Mureş la 11 Sept. 1936. Şef portărel: Ioan Bariţiu. Tipografia „PAX " Tg. Mureş