Gazeta Sibiului, 1943 (Anul 10, nr. 1-52)

1943-06-11 / nr. 24

fiii postni( pletttA in ncmercr eon), «prob îl». Q»«le P. T. T. ord. N». 3101—179—1S40. Redacția și administrația: Sibiu, strada Șaguna Nr. 9 — Telefon 572 Locuința: Telefon 907 Anni X. Nr. 24 - Sibiu, - 11 Iunie 1943 -ADirector-proprietar: Abonamente pe un ans VASILE ISACP_______ Înscris la Tribunalul Sibiu Nr. 2/1940 pare săptămânal Funcţionari, meseriaşi, muncitori şi ţărani . . kel 300"— Industriaşi şi comercianţi.............................................. . 500’— Autorităţi, Instituţii, bănci şi societăţi .... / 2000"— De sprijin................................................................ . . „ 5000 — fit //// coborîrea Duhului Sfânt Duh necuprins de mintea îngâmfata a omului, coborât din Tatăl, creiatorul celor văzute şi nevăzute; duh desprins prin negrăită taină din nenumărate crâste ale vremii, pentru a umplea lumea cu blânda lumină a mângâierii, cu tăria convingerii şi cu binefacerile înţelegerii pe tine care îmbraci firea cu cele mai alese podoabe, te aşteaptă inimile curate, înfiorate de dragoste şi de credinţă în biruinţa binelui, frumosului şi adevărului . Te aşteaptă, duh mângăitor duhul luminii înviorătoare, cum te-au aşteptat îndureraţii apostoli, învăluiţi de bezna răutăţii, care mugea ca apele înviforate asupra cărora te-ai pogorît în chip de flăcări şi ţi-ai aprins inimile cu îndârjită pornire pentru a birui întunerecul, a ucide minciuna şi a răpune răul din lume. Tu duh preaînalt le-ai luminat minţile şi ia-i înarmat cu puterea dragostii şi a răbdării, care învinge şi cucereşte, curăţă şi mântuie. O, vino şi între noi, duh de mângâiere divină, duh de lumină înţelegătoare, duh hrănitor de credinţi tari ca stânca mărilor! Vino, că noi Românii, te aşteptăm în negrăită suferinţă ! Vino şi ne luminează mintea umbrită de invidie, de ură şi cearta dintre frați, de dorurile măririlor deşarte şi de ispitele mamonei. Vino şi ne vindecă sufletele rănite de păcatele morfii; vino, ucide fără milă toate pornirile rele cari s’au încuibat în inimile noastre înveninându-ne viața. Coboară flacăra ta curățitoare şi tămăduitoare în sufletele celor puternici ai zilei, cari îşi zic conducători, şi-i Umple cu milă şi iubire de frate față de cei dosiţi de soartă, față de cei lipsiţi şi purtători de grele chinuri ! Vino şi omoară-le în suflet grijile mărunte şi deşertăciunile lumeşti şi încinge-i cu adevărată dragoste de neam şi de tată. Vino şi ne înfrăţeşte pe toţi prin înţelegere binevoitoare ca să mărturisim un gând şi să ne întărim într’o singură voință de a munci cu toţii la refacerea şi fundamentarea de granit a moştenirii sfinte, România Mare, hărăzită nouă de Dumnezeu prin jertfa de sânge a celor mai buni, mai voinici şi mai frumoşi ai noştri, cari au trecut în împărăţia veşnicilor lumini. Duhul dragostei, duhul mângâierii, duhul înţelegerii, duhul muncii creiatoare, coboară şi te sălăşluieşte în noi. Z. Sandu / Duh Sfânt, Duh Mângăetor După răstignirea şi Învierea Domnului, ucenicii cuprinşi de frică, se adunau la un loc şi stăruiau în post şi rugăciune, în aşteptarea Duhului, care să-i întărească şi să-i lumineze pentru a vorbi tuturor despre Cel răstignit şi înviat. Şi iată după 50 de zile de la înviere, într-o zi când era mare târg la Ierusalim şi ucenicii erau toţi împreună, un cutremur şi viet mare cuprinde casa. Copleşiţi de spaimă, ucenicii stau încremeniţi, căci Duhul Sfânt în chip de limbi de foc se aşeză „peste fiecare dintre ei“. Din clipa aceasta ucenicii sunt alţii. Pleacă pe străzile Ierusalimului şi vorbesc în diferite limbi, despre Acela care prin sângele şi jertfa Sa, ne-a izbăvit din robia păcatului. Vorbesc cu atâta căldură şi convingere încât unii „străpunşi prin inimă“ îi întreabă: „ce să facem bărbaţi fraţi“ ? „Pocăiţivă“ — le zice Petru — „şi fiecare din voi să fie botezat în numele lui Isus Hristos spre iertarea păcatelor voastre şi veţi primi darul Duhului Sfânt“. In aceeaşi zi ca la 3000 de oameni au primit botezul, întemeindu-se astfel cea dintâiu biserică creştină. Dar la temelia bisericii creştine stă jertfa de sânge a Domnului şi învierea Lui! Dacă apostolul Petru şi alţii, au primit şi ei botezul sângelui pentru întărirea bisericii creştine, leau primit acest botez numai datorită Duhului Sfânt, Duhului Mângăetor, care ridică şi înalţă sufletul spre Dumnezeu, spre zările de lumină ale Tatălui. Apostolii Domnului, din simpli pescari se fac propoveduitori a unei credinţi noui, a unei vieţi noui, a unei lumi noui, în care să domnească pacea, adevărul, dreptatea şi dragostea de frate. In ziua cincizecimii când milioane de creştini îşi pleacă genunchii spre rugăciune, în ziua cincizecimii anului 1943, când mii de fraţi, părinţi şi copiii înfruntă moartea pe îndepărtatele stepe ruseşti pentru apărarea crucii şi a bisericii creştine, se cade ca toată suflarea omenească să stăruie mai mult ca oricând în post şi rugăciune, pentru coborârea Duhului Sfânt, Duhului Mângăetor asupra noastră. Fără acest Duh Sfânt, Duh Mângăetor, fără acest Duh al Adevărului nu putem învinge oastea duşmană neamului şi sufletului nostru creştin! Fără acest Duh nu putem vorbi în „alte limbi“, adecă nu putem creia un nou suflet românesc, care să învingă ispitele vremii ! Acest Duh ne întăreşte în războaie, în vremuri de grea cumpănă şi încercare! In ziua cincizecimii într’un gând ne rugăm dela mic la mare: „Doamne trimite-ne Duh Sfânt, Duh Mângăetor. Luca Mersul războiului şi politica internaţională 5 Iunie Papa Pius XII, a rostit un discurs cu prilejul prezentării felicitărilor de ziua sa, spunând între altele: „In momentul când se coc fructele amare ale falselor teorii vechi şi noui, înalta noastră misiune ne impune să apărăm şi să salvăm moştenirea spirituală, a sfinţilor şi luminaţilor noştri predecesori şi să denunţăm cu hotărîre, dar şi cu iubire greşelile care stau la rădăcina atâtor nenorociri, pentru ca oamenii să se ferească de ele şi să reintre pe calea mântuirii“. Papa şi a încheiat discursul, urând venirea unei lumi noui, în care toate naţiunile, vindecate de rănile deschise prin violenţă, vor merge într’o armonie desăvârşită pe calea binelui. Un nou atentat a fost comis în satul Link, în apropiere de Plovdiv (Bulgaria). Doi terorişti au asasinat pe la spate pe un poliţist bulgar. Fostul preşedinte de consiliu francez Leon Blum, Vorba sună ca argintul, tăcerea e grea ca aurul care în prezent se află într’un lagăr din Germania, şi-a manifestat intenţia de a se căsători pentru a treia oară, cu toată vârsta sa înaintată. 6 iunie Pe frontul de răsărit al capului de pod Cuban, continuă grelele lupte defensive. Atacurile şi încercările de străpungere ale forţelor inamice blindate şi Infanterie s’au prăbuşit în focul concentric al tuturor armelor, sau au fost sdrobite chiar în faza de pregătire. Se află din Londra, că pregătirile făcute de generalul Stillwell în domeniul strategic sunt considerate în capitala britanică ca un semn că se va porni în curând ofensiva contra Japoniei, plecând din regiunea Birmaniei. 7 Iunie Preşedintele Roosevelt, a primit scrisoarea trimisă de Stalin, prin fostul ambasador nord-americai Dawies, însă a refuzat să spună care este cuprinsa scrisorii. El s’a mărginit să declare că între ele Stalin, este o completă înţelegere şi un desăvârşi acord. Bolşevicii au reluat luptele în sectorul Veli (Continuare in pagina 3)