Gazeta Sporturilor, ianuarie 1935 (nr. 1557-1586)

1935-01-14 / nr. 1570

ANUL XIII No. 1570 ABONAMENTE Pe un an.............................................................. LEI 1000 Pe șase luni....................................500 Insmuțiuni, Cluburi și Proprietari. . . . . 2000 MARE COTIDIAN SPORTIV Birourile: STRADA INGINER ANGHEL SALIGMY NO BUCUREȘTI. Fondatorii E. EMILIAN «1 E. MUNTEANU Director: AL. MUNTEANU Prim redactor: N. PAPAGHEORGHE . PUBLICITATEA DUPĂ TARIF : Direcție 3.26.60 Telefon : 1 Administrație 3.26.60 ( Redacție și Provincie 3.26.69 SANCȚIUNILE.. In sfârșit, e’a ținut. După conciliabule secrete pe caii le vom divulga odată aici, după resemnate vizite de ploconeli la d. Tilea acasă și după epopeice razii prin closetul Federației, pentru ca nu cumva să fi rămas cineva ajuns pe-acolo, ședința Biroului federal s’a tinut. Sportivi din România mare (cu mici și timorate, nădejdi de sancționare a eroilor dela Atena), notați data această istorică: București, 10 Ianuarie 1935, după Christos. Este data când s’a întrunit din nou Biroul federal. ■ Așadar, Romboiul și-a terminat misiunea de control (de control cinstit) de elucidări (de reale elucidări) și de sancțiuni severe și pilduitoare impuse de mascarada din care prestigiul footballului românesc și competența câtorva oficiali (căci n’a fost unul singur) au eșit serios terfelite. Nu vom relua, ca data trecută, toate detaliile acestei noui și memorabile ședințe. Ar fi să descriem noi aspecte de roman foileton, să consemnăm din nou grija oficialilor de a nu rămâne în Federație o ureche indiscretă și să narăm aici în hexametri noua și epopeica razie din closetul Federației. Fiindcă, din nou au fost poftiți afară gazetarii, și fiindcă din nou au fost controlate toate colțurile Federației până în pod și în closet, de teamă să nu se fi ascuns după vre-o ușe sau în closet, cineva cu pretenția de a fi martor neacceptat al acestei ședințe de o discreție masonică. Vom consemna însă câteva generale și indispensabile însemnări pe marginea sancțiunilor cari s’au luat. Mai întâi o notă bună, a fost suspendat pentru două luni, Bindea. Motivul: «a sabotat» (expresia este a unui oficial) matchurile de la Atena, îngăduindu-și pe teren isteria celei mai enervante figurații cu pretenții de football. Iar în cursul matchului cu Bulgaria, depășind granița unei discipline obligatorie pentru toți cei cari reprezintă stindardul sportiv al unei țări, a pălmuit (un gest de atâtea ori repetat de aripa dreaptă a Ripensiei) un adversar, impunând inevitabila sa eliminare din joc. Am scris textual în articolul care a prefațat cronica matchului România-Bulgaria: «Bindea execrabil, și de o lipsă de disciplină care ar trebui neapărat sancționată». Este indiscutabil, deci, că nu putem decât să aprobăm suspendarea lui Bindea, necesar antidot pentru exploziile de bădarănism sportiv ale unui jucător de-atâtea ori recidivist, și menținut în echipa națională mulțumită deplorabilului sistem «de până acum» de a selecționa, «nume» în loc de jucători... Au mai fost suspendați însă și alți jucători: Iuhasz (admirabil în toate matchurile), Ciolac, Covaci, Dobay și Chiroiu. Motivul: au băut în serile premergătoare matchurilor. Culpa este indiscutabil gravă. Ne îngăduim totuși să credem că se divide egal între jucători și oficialul însărcinat (și pentru asta plimbat gratis la Atena) să tuteleze echipa, inspectându-i felul cum își petrece vremea, cenzurându-i pornirile alcoolice și controlându-i orele de odihnă Cine a fost la Atena oficialul delegat cu controlul echipei și cari sunt sancțiunile, juste și necesare, cari au fost luate împotrivă-i?... Comunicatul Rombolului, după memorabila ședință de Joi seara a Biroului federal, nu precizează nimic în acest sens, reducând răspunderile pentru vitejia footballistică de la Atena, la o suspendare justă a lui Bindea și câteva platonice suspendări ale unor jucători insuficient controlați. Mai are cineva vreo pretenție?... George Fulga Despre glorie și popularitate Vedetele sportive au început să ia locul marilor ttaru wi cinematografice, în erarhia popularității universale. Mai mul, autoritatea superioară a Statului — nu numai aiurea, ci și la noi — a început să fie captivată de rolul mișcării sportive, atât din punct de vedere social cât și mai ales, din punctul de vedere național. Nu vom merge mai departe decât vom reaminti episoadele emoționante ale deplasării jucătorilor Zomborg și Sepci in preziua matchului România—Jugoslavia. Câțiva miniștri, un prefect, un chestor, un șef de gară, un comandor, cu toții au contribuit ca împinși de un resort la înlesnirea acestor deplasări. Un întreg aparat de stat a fost pus în mișcare pentru ca sportul românesc să nu aibe de suferit — că el a suferit totuși, e altceva. In orice caz, trebuie reținut entuziasmul acesta pentru interesele superioare ale sportului românesc din partea autorităților de Stat, ca un simptom al popularității de care se bucură astăzi sportul. * Recordul în această materie, deține însă Franța. Jean Nicolas, popularul înaintaș centru francez, jucător la F. C. Rouen și în echipa națională a Franței, a primit o scrisoare din Canada. O admiratoare din Montreal îl felicită. Nu interesează conținutul acestei mi. D-lui Jean Nicolas Înaintaș centru în echipa Franței. Franța—Europa Și vcrisoarea l-a ajuns pe Jean Nicolas exact în timpul necesar unei corespondențe din America. Unde? La regimentul al Idea de geniu, din Arras, la care Nicolas își face serviciul militar... Minunea a desăvârșit-o un factor poștal sportiv, și sunt atâția în Franța, Live. Vom insista indicate pe plic, doar asupra celor Zborul aviatoarei Erhart NEW YORK 12 (Radar). Din Honolulu se anunță că aviatoarea americană Amelie Erhart și-a luat zborul de la Wheeler Field la ora 3 și 15 minute cu direcția California. Pe bordul avionului nu se afla decât conducătoarea, care încearcă să sboare 5875 km., cu destinația Oakland La ora 5 și 15 s-a primit un mesagiu care aduce la cunoștință că pe bord totul merge bine. * OAKLAND (California) 12 (Rador). După 1 ore 30 minute de sbor aviatoarea Amelie Erhart a lansat un mesaj înștiințând că sboară prin ceață la înălțimea de 1000 m. Camera își va face reintrarea la Londra întâlnind pe Larry Gains LONDRA 12. — Anularea matchului Camera — Paulino, care trebuia să se dispute la Buenos Aires a facilitat angajarea lui Camera pentru un match la Londra. Fostul campion mondial la toate categoriile își face reintrarea pe ringul londonez întâlnind pe canadianul Larry Gains. Matchul se va disputa în cursulunei Martie, la «Albert Hall». Cei două adversari s-au mai întâlnit o dată, la 30 Mai 1932, tot la Londra. Cariera a fost învins atunci la puncte. PAGINI 3 LEI Reprezentativa orașului Cernăuți iilni isIM mill id tóti g Mi Bucureștenii sunt favoriți Federația română de hockey pe ghiață va regisa astă seară, un match al cărui teatru de acțiune va fi patinoarul artificial Otetelișeannu. Este vorba de o întâlnire între reprezentativele orașelor București și Cernăuți. Disputa se organizează în scopul selecționării echipei care urmează să apere culorile românești, în campionatele mondiale ce se vor desfășura anul acesta la Davos. Privită prin prizma scopului ei, întâlnirea de astă seară prezintă un interes deosebit și are menirea să arate dacă vreunul din jucătorii din Cernăuți se poate ridica până la înălțimea clasei — nu prea strălucită e adevărat — a jucătorilor bucureșteni. ECHIPA CAPITALEI A FOST FORMATA Alcătuirea echipei reprezentative a orașului București a format subiectul ședinței de Vineri seara a comitetului Federației române de hockey, care s’a întrunit imediat după consumarea matchului Telefon club-Tennis club. Și se pare că selecționarea s’a făcut în condițiuni admirabile nimeni neputând să pretindă că vreunul din cei aleși nu este la locul lui. Echipa Capitalei este: Mircea Rațiu (Artur Vogel), George Buia, Petru Grant, Paul Anastasia, Constantin Cantacuzino, Jules Rabinovici, Vackar, Alexandru Botez și Constantin Țicu. CEA MAI BUNA ECHIPA BUCUREȘTEANA Este în afară de orice îndoială că Federația a selecționat cea mai bună echipă pe care o poate mobiliza Capitala. Introducerea în echipă a lui Bracks ar fi văduvit una din cele două linii de atac, de jucătorul care în actualul sezon, a vădit cea mai bună formă. Oricât de bun ar fi Paul Anastasiu în apărare, tot mai util este la înaintare, unde operează totdeauna cu tact, precizie și abilitate. JUCĂTORII In poartă,Rațiu și Vogel sunt egali de buni, astfel că, oricine din ei va juca, nu se poate spune ca bucureștenii nu vor avea un bun apărător. Este probabil,de altfel, că își vor împărți sarcina și vor juca cu schimbul. Linia de fundași Baia-Grant, nu putea fi înlocuită. Foarte buni în apărare, cei doi componenți ai ei știu să contra-atace de minune și, la nevoe ambii sunt în stare să pătrundă până la poarta adversă. In prima linie de atac a Bucureștenilor vor activa: Paul Anastasiu, Constantin Cantacuzino și Jules Rabinovici. Dacă secundul ar mai deține forma de anul trecut, am putea spune că aceasta ar fi cea mai bună linie de atac românească. Dar Cantacuzino nu a arătat nimic în matchiul de Sâmbătă seara. A lăsat impresia că este sfârșit Din fericire, cele două aripi ale liniei se găsesc în plină formă și vor putea juca și pentru Cantacuzino. Cea de a doua linie de atac, deși nu pare a fi de talia celeilalte, are avantajul că este mai omogenă. Vackar, Botez și Ticu sunt oameni cam de aceiaș valoare. O aică excepție face primul, dar acesta are avantagiul că în companii bune se pricepe să arate lucruri frumoase. In special, este destul de abil spre a materializa situațiile favorabile. ECHIPA CERNĂUȚILOR Comisiunea de hockey pe ghiață a orașului Cernăuți, a organizat mai multe întâlniri pentru selecționarea reprezentanților ei și la București se va deplasa următoarea formație: Maesciuk, Buchbinder, Dietrich, Ercinsky, Sadovsky, Passid, Neumann, Panelea și Suc. Deci, exact echipa care a jucat acum două săptămâni cu Tennis clubul care, în trecere spre Tatra a susținut două matchuri la Cernăuți, dintre care, ultimul cu reprezentativa orașului. In acest match Tennis clubul a cedat de justețe, scorul final fiind de 1—6, în favoarea cernăuțenilor. Aceștia au marcat punctul victorios, în repriza doua, prin Ercinsky. De fapt, Tennis-ul nu a fost cu nimic inferior adversarilor și verzii ar fi egalat chiar, dacă Buia nu rata un goal sigur. A tras alături de la un metru de poartă. Rezultă din cele expuse mai sus că reprezentativa orașului Cernăuți este cam de talia Tennis clubului. BUCUREȘTENII SUNT FAVORIȚI în matchul de astă seară, formația bucureșteană este favorită. Probabil însă că nu va câștiga decât cu 2—3 puncte. Vom arăta calculul care ne-a condus la această concluzie. La Cernăuți, Tennis clubul, pe teren străin și după o călătorie obositoare, nu a cedat cernăuțenilor decât cu 1—0. Acelaș, Tennis club a fost învins acum două zile de către Telefon Club, cu 2—0. Deci, între Telefon Club și reprezentativa Cernăuților, există pe hârtie o diferență de un punct. Ca atare, dacă am considera reprezentativa Bucureștilor egală cu echipa telefonișitilor, ajungem la concluzia că bucureștenii vor trebui să câștige, tot la diferență de un punct. Dar, după toate calculele, reprezentativa Capitalei este superioară oricărei formații de club. Probabil că oricând ar putea să dispună de cea mai bună echipă de club cu 1—0 sau 2—0. Prin această linie, cernăuțenii nu pot să nu piardă la diferența pe care am prevăzut-o noi mai sus. Luând în considerare însă numai calculul rigid al hârtiei, vom indica victoria bucureștenilor la o diferență de 2—3 puncte, nu însă fără a ne manifesta credința că și cernăuțenii vor marca. PACK. Echipa Telefon Clubului, care după victoria împotriva T. C. R.-ului, a devenit campioană prezumtivă a României. Luni 14 Ianuarie 193§ Un nou match al echipei naționale de rugby de matchuri mai au de jucat Din corespondența primită de la conducerea turneului echipei naționale de rugby, ni se confirmă angajarea matchului de la Roma pentru 27 Ianuarie și o partidă la Neapoli la 30 Ianuarie. Astfel fiind echipa mai are de susținut: 13 Ianuarie la Paris cu U. S. Metro. ................ 20 Ianuarie la Lyon cu comitetul Lyonez. 27 Ianuarie la Roma cu Rugby Roma. 30 Ianuarie la Neapoli cu G.U.F. Tot odată aflăm pe cale particulară că după matchul de la Creuzot, echipa noastră s-a deplasat la Villefranche unde a susținut un nou match. Se pare că acest match a avut loc Joi 10 ianuarie. Azi echipa joacă la Paris cu S. Metro. V* FOTOGRAFIA» Pierre plonjează spre stânga și oprește în ultimul moment, bastonul. Publicul, entuziasmat, aplaudă. Dar Williams, arbitrul, înaintează și dictează repetarea loviturii. La privirea întrebătoare a lui Pierre, el spune: « Ai mișcat picioarele înainte de a se fi executat lovitura». Scena se repetă pentru a doua oară. Pierre plonjează, reține mingea, dar arbitrul arată din nou spre punctul de «limetri». Din nou dictează repetarea loviturii, pentru că din nou Pierre n'a fost imobil înainte de executarea shotuilui. De data aceasta însă, mulțimea delirează, fluerăturile unora aplauzele celorlalți, fac un zgomot asurzitor. Coechiperiii lui Pierre își manifestă prin gesturi enervate disperarea lor și furia împotriva arbitrului. Căpitanul lui «U.S. Parisienine,» Lefranie, se apropie de Williams și, cu mâinile ridicate, îl apostrofează, când, reținut, când amenințător. Williams respinge cu un singur gest toate apostrofele, ridică mâna pentru a reclama tăcere și flueră pentru a treia oară c penalty-ul. Pierre, descurajat, plonjează la noroc în stânga, în timp ce mingea, trece pe deasupra lui. O scoate din plasă și, înfuriat o trage afară, peste tribună Jocul reîncepe apoi, cu mai multă îndârjire. Lifrane, căpitanul, își încurajează echipa. _ Jucați până la sfârșit, un punct înainte nu e mare lucru. Mai sunt 20 *) Intr’un număr trecut, am publicat începutul acestei nuvele. Este vorba de un faimos portar Pierre Corcieux — proaspăt însurat _ și de un nu mai puțin faimos arbitru, d. Williams, nașul tinerilor însurăței. Se joacă finala campionatului național. In una din echipe — echipa albastră — joacă Pierre. Situația e 2—2 și mai sunt 30 de minute de joc. Un fundaș albastru face «ha nds» în careu. Un jucător roșu se pregătește să tragă... de minute și putem egala. Albaștrii atacă furtunos. Dar nu mult timp, căci roșii reiau ofensiva. Extrema stângă, mai ales, aleargă printre adversari fără să poată fi ajuns, iar Dumont, incapabil să-l rețină privește cum acesta centrează. Înaintașul centru primește passa și trage imediat spre poartă. Pierre abia mai are timpul să se arunce și să întindă o mână și să oprească balonul care țîntia tocmai spre colțul drept al porții. înaintașul centru se apropie și împinge, dar Pierre, cu o smucitură, a tras balonul la piept. In acest moment însă, arbitrul flueră. Toți jucătorii privesc uimiți spre arbitru, care au un gest, arată spre centrul terenului, ceia ce însemna că a acordat un goal echipei roșii. Lefrane aleargă înfuriat la culme spre Williams, care explica, foarte simplu ! — Mingea a fost oprită în spatele liniei goalului!» Jucătorii lui «U.S. Parisienne» sunt disperați, 4 ha 2 și nu mai sunt decât 10 minute de joc. S’a dus orice șanse la cucerirea primului loc al clasamentului acest prim loc pentru care s’au antrenat șase luni de zile, cu prețul atâtor eforturi și privațiuni. Pietirea nu spune nimic. Cu dinții încleștați, cu privirea în pământ, pășește dealungul porții și răspunde ridicând din umeri, lui Minot, fotograful, care își strânge aparatul și își consolează prietenul: — Ție nu ți se poate reproșa nimic. Ți-ai făcut mai mult decât datoria. După câteva schimburi în centrul terenului, arbitrul flueiră sfârșitul și pleacă spre vestiar, foarte indiferent în strigătele de dezaprobare ale unei axei din public, ca și la aplauzele celeb rite părți. Un sfert de oră mai târziu, la ieșirea din stadion, îl caută pe Pierre și îl întreabă: — Unde e Lisette? Mergem la Parisî Pierre ridică o privire încruntată și iî răspunde: „ D-ta, d-ta care ai ținut cu roșii, du-te cu ei, nu cu mine.... Williams ascultă liniștit și îi răspunde: — Bine! Dar vom vedea noi mai târziu de partea cui e dreptatea. Se urcă în limuzina lui cochetă, pornește repede pe șosea și dispare în câteva secunde, în praf. . După masă, Lisette și Pierre stau tăcuți în micuța lor sufragerie. Pierre citește ziarele de seară și le aruncă pe toate foarte furios. Sună cineva la poartă. Lisette se duce să deschidă și găsește un om în uniformă de portar, care întreabă. (Continuarea în pag. ll a) Un document iată-l în clișeul nostru pe regretatul Vasile Dimitrescu (x) înconjurat de reprezentanții presei sportive din București, cu prilejul recepției pe care le-a oferit-o vara trecută la A. S. C. A. M. Eder a rămas campion al Europei COPENHAGA, 12 (Rador). — Boxeurul german Gustav Eder, campionul eeuropean. Ba categoria semi-mijlocie și-a pus titlul în joc boxând cu Aggerhofen, campion danez. Matchul fixat la 15 reprize, s-a terminat în repriza a doua, campionul danez fiind făcut - o. Gustav Eder a rămas ionul european al catecampion european al categoriei semi-mijlocii.