Gazeta Sporturilor, iunie 1936 (nr. 2065-2094)

1936-06-11 / nr. 2075

Pe marginea nenorocirii de la Cotroceni Tragica nenorocire petrecută Duminecă dimineața pe platoul Cotroceni, a provocat în opinia publică un curent de ostilitate împotriva sportului și a iidieii de sport Pentru unicul argument că nenorocirea s-a întâmplat cu prilejul unei manifestațiuni tinerești, vina (sau parte de vină) este a sportului. — Asta nu e treabă de copii, să se țină toată ziua de sport, în loc să-și vadă de carte!... Am auzit această exclamație de zeci de ori, in ultimele 48 de ceasuri. Foarte ușor ar putea răspunde copiii: — Dar noi, slavă Domnului, n’am pățit nimic, nu ne-am înghesuit ca berbecii, 6000 de oameni într’o tribună de 1500 locuri. Și foarte ușor am putea noi adăuga. — Și ca să-și vadă copiii mai bine de carte, tocmai prin educație fizică și viață în aer liber o vor putea face. Am mai putea reaminti apoi întreg arsenalul de irefutabile argumente cu cari este înarmată astăzi ideea de sport — argumente pe cari le-a învârtoșit experiența rodnică a atâtor decenii. Ar fi însă inutil. Nu ne vom putea însă reține un sentiment de indignare și nu vom putea rămâne impasibili, atunci când unele ziare, pretind revizuirea tribunelor de pe toate arenele de sport (ceea ce nu ar fi deloc grav) și reclamă, până atunci, interzicerea manifestărilor sportive. Este cert că pretențiunea aceasta absurdă nu va prinde la nimeni. Dar e probabil că se va ajunge la dezorientarea unei părți din public. Ceea ce e foarte grav. Căci e nedrept. Și pentru ce? Pentru că s’a dărâmat o tribună la Cotroceni? Pentru că s’au cheltuit 8 milioane ca să se construiască în pripă tribune mai șubrede decât un castel de cărți de joc? Pentru că o seamă de criminali au escrocat, necontrolați, banul municipiului? Cei cari au lansat acele pretențiuni trebuiau — ca noi — să facă o plimbare sub tribunele arenei Venus, să privească pilonii de beton masiv și grinzile de fier sănătos pe care sunt așezate tribunele de lemn ale arenei. Să fi cercetat toate tribunele de sport și să fi văzut că acolo nu e lucru de mântuială. Că acolo, pentru banul strâns greu, din pantabuze și din contribuțiile membrilor unui club, s’a făcut lucru trainic, serios. Trebuiau să știe grijuliu prieteni ai sportivilor că în clubul sportiv se face câteodată și politică, se practică favororitismul, dar e și mult entuziasm, multă pasiune SINCERA pentru sport. In sport nu se construește nimic de mântuială. Totul e cinstit, la lumina zilei. Iată de ce respingem insinuările acelor ziare cari au amestecat gospodăriile unor cluburi sportive cu Sahara funestă a unei gospodării comunale. Iar publicul sportiv, desigur, va ști să desprindă grâul din neghină. St. Radu Toma Aurel Decico la ordinea zilei Se duc tratative pentru angajarea campionatului european la București Angajarea matchului Aurel Toma — Poppi Decico, pentru titlul european la categoria cocoș pe care acesta din urmă îl deține, pasionează întreaga opinie sportivă de la noi. S’a făcut atâta vâlvă în jurul acestui match și el prezintă pentru România atât de mult interes, încât este normal ca spiritele să fie agitate și nerăbdarea să troneze în rândurile acelora cari doresc să facă cunoștința limitelor posibilităților actuale ale celui mai proeminent reprezentant al boxului românesc. Singur Aurel Toma este calm și nu așteptarea evenimentului a luat antrenamentul de păstrare recondiției. Deocamdată nu lucrează a decât ușor, evitând antrenamentul la mănuși și la sac. TRATATIVELE Deși situația nu este deloc clară, suntem în măsură să aducem la cunoștința cetitorilor că tratativele pentru angajarea mathului au început. Și, ceia ce este mai interesant, constă în aceia că, mai mulți promotori români fac curte managerului lui Poppi Decico. In plus, la Paris, d. Loubin Schoenfeld, tratează pe cont propriu cu reprezentantul campionului Europei, pe care speră că va reuși să-l angajeze pentru România. MAI MULTI SOLICITATORI Se pare însă că, nu toți cei oari anc tratative sunt dispuși să organizeze matchul. Unii tratează spre a se afla în treabă. Alții întrețin corespondența cu campionul Europei în speranța unui procentaj convenabil și, în fine, unul singur dintre acești promotori este dispus să organizeze matchul și să pună la dispoziție tema necesară. REGIE MARXI 1 Efortarea în picioare a matchului Aurel Toma — Poppi Decico, pentru titlul Europei la categoria cocoș cere debursarea unei sume importante Deținătorul campionatului european nu va admite să-și pună titlul în joc pentru o bursă modestă. El știe că riscă pierderea trofeului și înțelege ca din acest match să extragă maximum de profit. Și, la drept vorbind, raționamentul lui Poppi Decico este dictat de împrejurări. Campionul Europei a făcut dificultăți când s’a pus chestiunea organizării, la Paris, a matchului, tocmai pentru că era convins că, numai în România ar putea încasa o bursă cât mai mare. Este deci probabil că tratativele nu au fost încă Perfectate din cauză că Decio, pentru a avea de unde s cade, a cerut o sumă peste așteptări Admițând chiar că pretențiile campionului vor fi acceptate, chestiunea tot nu este rezolvată deoarece abia după aceia, promotorul va (Continuare în pag. 2-a) Echipa României pentru „Turul Franței“ nu a fost inca fixată Cursa de selectonare Pentru «Turul Franței» s’a consumat de două zile și la Paris, d. Desgrange așteaptă nerăbdător contractele celor patru alergători cari urmează să reprezinte România în marea competițiune-Eri, corespondentul din București al ziarului L’Auto a primit chiar o telegramă în care «papa» Desgrange îi face cunoscut că ar admite și un concurent minor dacă responsabiltatea cade în sarcina Federației române. Rezultă din numeroasele apeluri pornite din Franța, nerăbdarea care stăpânește pe organizatorii «Turului». Și această nerăbdare este justificată prin faptul că, până la darea Semnalului de plecare în «Tur», zilele sunt numărate. Toate națiunile Participante și-au anunțat reprezentanții. România este singură în întârziere și aceasta pentru motivul că, criteriul de selecționare s’a sfârșit abia acum două zile. Totuș, cu Puțină bună voință s’ar fi nutut accelera desemnarea echipei noastre naționale, mai ales că: Se hotărâse înainte de cursă ca selecționarea să se facă imediat după consumarea întrecerii ivu = a facut acest lucru nici num, nici eri. Comisia sportivă a Federației n’a întrunit aseară și a desbătut îndelung chesiunea, pentru ca, Până la urmă să ajungă la concluzia supunerii plenului comitetului un lot de șase concurenți, din rândul cărora, comitetul ca ultimă nstanță, să desemneze pe cei patru. Și anume, comisiunea sportivă va propune astă seara comitetului pe: Virgil Mormocea, Dumtru Hrenciuc, Nicolae Ion Țanu, Gheorghe Hapciuc, Constantin Tudose și Zamfir Munteanu. După părerea noastră toți cei șase alergători sunt oameni merituoși. Poate chiar Cei mai buni dela noț i. Nu găsim însă rostul Pentru care comisiunea sportivă a F R. C. complică lucrurile. Căci, Zamfir Munteanu accidentat destul de grav la Sibiu nu are de ce să mai fie propus. In Primul rând este problematic dacă el se va restabili la timp și, în al doilea, nu este pentru a meni un secret că excelentul alergător nu se găsește la Punct cu antrenamentul. Ori, poate vor domnii din comisiunea sportivă a FRC -ului ca Zamfir Munteanu să-și desăvârșească antrenamentul în «Turul Franței». Este cert că, se face o discuție inutilă în jurul unui alergător care dacă ar fi pus singur să se selecționeze, nu ar face-o. Ceilalți cinci oameni Propuși au destule drepturi să intre în stima comisiunei sportive. Totuș rămânând la punctul nostru de vedere, găsim inutil. „ motivele le expunem in altă parte a ziarului — să se pună în cumpănă meritele lui Gheorghe Haiciuc, alături de cele ale lui Constantin Tudose și Dumitru Hrenciuc Căci, în timp ce ultimii doi au la activul lor performanțe concludente, ceferistul nu se poate mândri decât cu rezultate onorabile Pentru noi, situația este limpede. Nu pot face parte din echipa națională decât alergătorii: Virgil Mormocea, Nicolae Ion Tanu, Dumitru Hrenciuc și Constantin Tudose. Orice altă formație nu ar reprezenta chintesența pedalei românești și ar conduce la concluzia că — în aprecierile lui, — comitetul de conducere al Federației române de ciclism s-a lăsat influențat. Jenny Dismitrescu vi Bomba“ de la Paris Iugoslavia a eliminat Franța din Cupa Davis Despre drama tennisM tramei, desara sarai si despre... ai națtri După eliminarea Statelor Unite din finala zonei americane a cupei Davis, lumea tennisului este revoluționată de o nouă surpriză: eliminarea Fraței din semi-finalele zonei europene. De data aceasta însă, surpriza pe care o înregistrează itinerariul Cupei Davis, este de a dreptul senzațională: Franta a plecat steagul la Paris, în fața Iugoslaviei . In prima zi a întâlnirii, Destremeau dispus în patru seturi de Puncec și Palladă a învins, spre stupefacția francezilor, pe Cristian Boussus. Egaitate, prin urmare și surprindedere pentru acest prim succes al sârbilor. Telegramele „Rador”-ului ne-au transmis aprecierile presei pariziene apra jucătorilor iugoslavi, arătându-nise că francezii, departe de a fi afectați sunt încurajați de progresul temnisului iugoslav. Sigură de victorie, Franța iși îngăduia luxul de a complimenta, cu mărinimie, succesul din prima zi a oaspeților. DIN SURPRIZA IN SURPRIZA A doua zi, siguranța francezilor căpătă o primă confirmare prin victoria duo-ului Boioha-Bernard asupra cuplului iugoslav Alitic-Kukuljevici. Și de data aceasta însă, reprezentanții Iugoslaviei reușeau să surprindă pe francezi, pierzând matchul după o luptă îndârjită de cinci seturi. In orice caz, 2-1 pentru Franța. Cine s-ar mai fi încumetat, la situația aceasta, să susțină ipoteza unei victorii iugoslave? Boussus trebuia să înfrângă pe Puncte iar Pallada, învingătorul lui Boussus, trebuia totuși să se încline în fața lui Destremeau. In cazul cel mai rău — și surpriza încă ar fi fost mare, — Franța ar fi putut pierde unul din cele două ultime machuri de simplu asigurându-și deci, victoria finală. Cea de a treia zi a matchurilor s’a soldat însă cu o lovitură de teatru: francezii au pierdut amândouă simplurile. Puncec a dispus de Boussus în cinci seturi — de subliniat însă că ultimul set a fost câștigat la 6—1 — iar Pallada a spulberat nădejdiile francezilor, încheind socotelile cu Destremeau în patru seturi. Cu 3-2, Iugoslavia evacua Franța din etapele finale ale Cupei Davis «ÎNFRĂȚIREA» FRANCO-AMERICANA Drama de la Paris — căci victoria Iugoslaviei, reprezintă, de partea cealaltă o cumplită dramă a tennisului francez, — va stârni fără îndoială, valuri de comentarii După americani, iată-i și pe francezi eliminați din socotelile finale ale Cupei Davis. Cele două națiuni care au dominat, până mai eri, istoricul cupei Davis, se văd astăzi reduse la rolul de simple spectatoare. America a făcut loc Australiei și Franța a lăsat să triumfe perseverența și talentul iugoslavilor. MELANCOLIE ROMANEASCA Până una alta, se cuvine să semnalăm cu admirație extraordinarul progres al iugoslavilor. Inferiori nouă acum 6—7 ani, temismenii iugoslavi ne-au trecut repede, — și cu pe brici — înainte. In 1933, Pallada și Puncec jucau, la București, finala campionatului internațional al României, iar astăzi, valoroșii reprezentanți ai Iugoslaviei elimină Franța din Cupa Davis! Asta în vreme ce noi nu mai suntem siguri de victorie nici In compania grecilor și a bulgarilor... JACK BERARIU Echipa României a fost invitată pentru două locuri de Crăciun, la nrina După cum se comunică din Atena, echipa României a fost invitată să susțină două jocuri în Capitala Greciei. Matchurile acestea ale echipei României vor avea loc de Crăciun. Propunerea aceasta este rezultatul unor tratative cari s’au dus la București în timpul Balcaniadei. Ședința de constituire a comitetuiui D. F. S. fi. Comitetul U. F. S. R. format din președinții de federații numiți de către C. E T. R. s’a întrunit aseară sub președinția d-lui George Plagino. Au luat parte la ședință d-nii: Rosetti Bălănescu, Grigore Caracostea, colonel Săvulescu, Neagu Boerescu, Vasile Canarache, Al. Cantuniari, Mihail Savu, col. Roman, col. Lupașcu, Zahirnic, Rudy Sehmetian, prof. Duțescu precum și d-nii Emanoil Encuța din Partea Ministerului Instrucțiunii și C. Manuilă din partea Ministerului Sănătății. D. Viorel Tilea, reținut de interese personale, nu a putut participa. Ședința, care a avut un caracter pur procedural, anume formalitatea constituirii comitetului în noua lniformațiune, s’a desfășurat într’o atmosferă foarte amicală. Președinții federaților au cerut relațiuni în legătură cu noul mod de organizare al federațiilor iar în concluzie s’a hotărât să se ceari noui instrucțiuni de la C. E T. R. Ședința s’a ridicat la ora 12 noaptea. Câteve vedete ale lui F. C. Hungária Szabó Mandi Biro Sobe» Turay Duda$ 6 vedete Incontestabile Cine sunt jucătorii F. C. Hungariei la Sâmbătă și Duminecă va evolua Capitală «Hungária», echipa campioană a Ungariei. Prezentăm în cele ce urmează 6 dintre vedetele echipei maghiare și anume, componenții apărării imediate și mijlocașii. Szabó Portarul Szabó este azi cel mai bun din Ungaria în postul lui. Dr. Dietz, selectioneurul unic, nu are grije niciodată de portar. Szabó nu suferă concurență. Renumit prin pionjeoanele sale, el este un adevărat acrobat. Nu joacă sobru Ca un Hiden sau Zamora de altă data, pentru ca are un temperament mai aprins decât ei, dar este un autentic artist, cu posibilități nelimitate. In ultimul match al Ungariei cu Austria la Viena, când oaspeții au câștigat cu 5—3, presa austriacă a scris că Szabó a fost cel mai bun jucător de pe teren și că a arătat un joc cum nu s-a văzut altădată la Viena. A fost pur și simplu formidabil. Spre deosebire de stilul lui Plauicka sau Platzer, stilul lui Szabó este foarte spectaculos (are o elasticitate uluitoare) și tocmai din aceasta cauză, nu de puține ori a fost atacat de specialiști. Dacă Szabó ar renunța la stilul său atât de spectaculos — a scris presa sportivă — poate să ajungă mult mai mare decât Zamora. Szabó este de 34 de ori internațional. Mani di Mandi (fundaș dreapta) «bătrânul» echipei, este singurul jucător care a rămas din vechiul MTK. Are 85 de ani și continuă totuși să fie cel mai bun fundaș din Budapesta In selecționata Ungariei a fost partenerul lui Fogl II (actualul antrenor al Victoriei din Cluj). Este de 40 ori internațional Acum câțiva ani, ziarele i-au recomandat retragerea din activitate din cauza vârstei. Mandi însă, drept răspuns a început un sever antrenament, o viață sobră și în scurt timp a atins iar vechea-i formă care l-a făcut de multe ori să câștiga el singur matchul. E cunoscut ca cel mai mare taatican apărător. Și este acela care a introdus în apărare tactica de offside, care — la noi — încă nu e cunoscută. Grație rutinei lui extraordinare, Mandi știe foarte bine cine și cam unde trebue să primească cineva balonul și, în timpul atacului, se plasează astfel încât adver*sarul, la un moment dat, deși a fost atent, se găsește în off-side. Mandi va da mult de furcă arbitrilor noștri. Biro Biro (fundaș stânga) se bucura la F. C. Hungária de renumele da cel mai iute jucător din echipă. Ca o statură atletică și cu un joc foarte viguros, la noi Burger fiind acela care are asemenea manieră de joc, cu singura deosebire ca Biro este și un mare tehnician și chiar dacă a fost odată trecut prin passe de adversar, cu iuțeala lui totdeauna mai poate să ajungă adversarul și să salveze situațiile cele mai critice. Jocul lui este plin de vitalitate bărbătească. Hungária l-a cumpărat anul trecut de la Cart. III cu 459 mii lei și de atunci își are un loc rezervat în echipa națională, în care a jucat până acum de 24 ori. Este jucătorul ideal de astăzi, cu un fizic bine desvoltat și cu cele mai mari posibilități atletice dintre coechipierii săi. Sebes Sebeș (half dreapta) are trecutul cel mai modest dintre jucătorii Hungariei. Joacă sobru, fără niciun artificiu, este serios și conștiincios, nu caută popularitatea tribunei, sacrificându-se numai și numai pentru echipă. Este tipul jucătorului pe care se poate conta întotdeauna. A fost de 3 ori selecționat în echipa națonală Turay Turay (half centru, este cel mai mare nume de la Hungária. A mai jucat la București, în echipa Ferencváros care a învins pe marele Juventus cu 5—0. Atunci, Turay juca centru înaintaș. Acum doi ani însă, s-a certat cu antrenorul echipei și s-a produs cea mai mare senzație la Budapesta. Turay a trecut la eternul rival al lui Ferencváros, Hungária. Ferencváros a început atunci o campanie contra «dezertorului», afirmând că nu mai este lemn și că niciodată nu va mai fi selecționat. Aceasta afirmație era cu atât mai justificată cu cât între timp, Sarosi a devenit din half centru, înaintaș centru și fiind vorba de cel mai popular jucător ungur, Turay nu mai putea avea loc în echipa națională. (Continuare în pag. 3-a)