Gazeta de Transilvania, martie-iunie 1838 (Anul 1, nr. 1-16)

1838-06-25 / nr. 16

(suRVERMALTA TOEA ZETA fi vazută vânța. SNNSSSS CRAPOV Ngo. ). - Spania. - știre. -- romănacet -- r -- Turiia. -- 1A. 28. Iunie. 4838. - - TRAPSILVANIA. Silagi Șomlio, 19. Iunie Astăzi în adunarea marcală de aici, au pus și fiii patriei din comitatul Crasnei jurămăntul homagial cătră preaiubitul său Monarh Ferdinand D. Prin o Deputație aliasă din partea Magnaților și a întregii nobilimi povățuită de prea onoratul Domn Vicariu și Protopop românesc unit Alecsandru Șterca Șuluț nobil de cerpeniș, fu poftit prealuminatul Domn Laministrator c. al Comitatului și c. Camerariu Cristofor Callas de Callo, ca să cuprinză prezidiul în sala de adunare, după aceasta cetindusă rănduiala î. c. Guberniu asupra depunerii jurământului hemagial, anlecarea și iubirea patrioților cătră Domnicăci fiind lăcuitorii acestui Comitat și însuș nobilii mai mulți românii, și românii să învoiră lesne să pue fieștecare nație jurământul în limba sa, ca așa înțelegând și străsvălute fiind inimile tuturor de puterea cuvintelor, cu atâta mai mult să simtă lucrarea lor. Așa Nobilii unguri au rostit jurământul ungurește prin Pozariul rinariu al Comitatului D. Genei Farcas, l iar nobilii români româănește prin D. mai sus pomenitul vicariu de Șuluț. Rivaluri repețite și să trăiască bunul nostru înpăratu, pubuică în mai multe rănduri. după care urmând subscrierea instrumentului hemagial, că desfacu adunarea între bucurie respusă, căcii au putut mărturisi cu acesta prilej atâta iubire cătră stăpănitoriul său, cât și că sfaturile acestui comitat de doă nații deosibite au cunoscut atâta încredințare împrumutată unii cătră alții. SRI L. Toate gazetele și correspondenții de aici încredințează, cum că nesupunerea și împărțicerile în oastea lui Don Carlos cresc din zi în zi tot mai mult, încă și în armadia lui Cabrera, să lățește răscoala. Temnițile în provințiine unde petrece Don Carlos, sânt pline de rudeniile și rivașii acelora, care au fugit de la arme, sau carii nu sânt în otare să mai poarte o greutățile și dăjdile cele pespuse de mari, care îi sug și li apasă O mulțime de familii ei din țară, și numa din cetatea Baionne după numărarea cea mai din urmă au eșit trei mii lucrători țărani, stăpâni de moșii și neguțători. în Baionne așa scumpete este, căt e de mirare, cum își mai pot trage lăcuitorii sufletul. Mulți sunt astăzi, carii nu fără temeiu prorocesc apumirea Carlismului din Spania, în Madrid să face un plan din partea Stăpănirii, după care este să fie împăcate provințiile Caschilor cunoscândusă și întărinduli su drepturile lor. Să vede că și această împrejurare dă pricină ca Nachii să arate nesupunere cătră Don Carlog. Oștirile prostive supt Espartero fac mișcări mai mari decât pănă acuma. Saragossa, 7 Iunie. General Diego Leon trimite următoarele depeșe S înștiințări în torsul său să aceea, desbolui prea mult și prin ungurii