Gazeta de Transilvania, 1839 (Anul 2, nr. 1-52)

1839-06-25 / nr. 26

21. 4 cr. fară poștă af. acstii foi din preună cu foca pentru minte inimă și literatură este pre un jumătate de an cu poșta acr. arg. Pentru înștiințări să plătesc pănă la 6 rânduri 8 cr. de aci însue cr. argint de un rând Fa FARMELĂ AMCIA. Argasnouv, 25. Lișșii. Trașilulul Mi. Vasarheli). Biserica evangelico - reformată ungurească din Ardeal 'ș'au ținut sinodul său religios din anul acesta') în castelul familiei grofilor Telechi din Gherneseg. Adunarea își începu ale sale lucrări mai întâi de la slujba dumnezeiască, după care urmară predicațiile unor bărbați aleși, care au și aflat plăcere în urichile tuturor. Cu acest prilej să sfințiră 14 predicatori noi. Săborul țânu dela 3, pănă la 17. Iunie, la a cărui capet Preonoratul Domn Arhipăstoriu Superintendinta pomenitei biserici s'au dat așa binecubântare peste turmașie încredințată. Egol. Nigado. în Ardeal nu de mult începură mai vârtos magnații noștri a prăsi oile așa numite de mătasă, când lâna de liciu și reșuptat luarea amintea fabricanților din țările de sus. Scăderea cea mai mare în ochii patrioților să vede a fi docamdată, cum că nu este în patrie partunde un tărg de lână, unde să'și ducă fieștecare marfa sa la vânzare, și cei mai mulți așteaptă pe orbreul o să'i vie la ușă ca să so cumpere., Un proiect însă pentru un târg de lănă s'au făcut și o vremea poate că'l va aduce la coacere. Într'aceea și pănă la alte împrejurări D. Chelemen Veniamin face de știre, cum că o casă mare neguțetorească, care totdodată are și un institut de alegerea e lu sortirea lănii (Sottiganț) iși trimite în 20. și 25. Vunie pe ai săi comisari la Cluj spre a priimi o sumă de saci de lână arvunită. Acela care va întra la învoială cu acei oameni ai pomenitei case neguțătorești, ca și de acinainte să-și tragă cutățimea sa de lână pe vremea hotărâtă la Cluj, poate să fie încredințat și în viitoriu de răsplată cu nă lui prin viena. Maiestățile Sale împăratul și împărăteasa, au ajuns la 24 Iunie în cea mai dorită sănătate de la Pojon în împărătescul Castel Libonus nui - După ce Maiestatea Sa împăratul ar fi priimit dela Maiestatea Sa Riga Beagiului încredințarea, cum că Riga despre relația personale a generalului Scruvinețci cătră gubernul austriac n'au fost știut nimic, și că le ar fi prevăzut M. Sa cum că priimirea acelui ofițer în armia belgică ar putea pricinui o tulburare a bunei înțelegeri între cele fi contenit de la sine, așa SI. La împărătească socotind, cum că pomenitul general în C Belgia n'au priimit decât un grad milităresc fără aplicație și cum că hotărâta consolidație de neutralitatea acestui Rigat nimicesc împrejurările pricinuitoare de recalmație din partea Austriei , socotind mai pe urmă, cumcă această declarație a gubernului celghicesc dă dezășuire destulă pentru viitoriu, hotără a restatornici iarăș diplomaticile sale comunicății cu curtea de la Prisel. În urma două stăpăniri, an chema iar  compatrioții noștri protestanți au obiceiul a să aduna peste an în săbor gentral, în care din vreme în vreme să fac sfătuiri folositoare pentru sporirea și fericita stare a poporului protestant. Vi greșit că astfenții de afinări Folosesc nemărginit de mult.