Gazeta Transilvaniei, iunie 1910 (Anul 73, nr. 119-140)

1910-06-11 / nr. 126

Nr. 125-1910. G A Z E T A T R A R 8 I L V A N I R I ditatea în conduita de orator al D-lui Dr. Suciu, faţă de seninătatea D-rului Bunea. La mormânt preotul Aurel Marcu rosteşte, în numele preoţimei tractului o cuvântare emoţionantă, din care reproduc următorul pasagiu: «... N-am venit să plângem la groapa ta iubitul nostru şef, ci să-ţi mulţămim. Am venit pentru cârmuirea înţeleaptă, cu care ne-ai cârmuit peste 20 ani. Ne-ai dovedit în vremea asta cu câtă sârguinţă şi hărnicie stăruitoare, ai ştiut să munceşti pentru binele bisericei şi neamului. Nu este şcoală în aceste 22 de sate, care să nu-ţi muţămiască ţie în primul rând fiinţa ei şi al cărui fundament să nu-l fi pus tu. Nu este biserică mai de curând zidită, care să nu mărturisască de hărnicia ta şi de povăţuirea ta cumpănită. Nu este om în acete 22 de sate, care să nu fi auzit vreodată glasul tău blând povăţuindu-1, mângăîndu-1 sau îmbărbătându-1. Tu ai ştiut sărăcia noastră românească, ai cunoscut năcazul nostru, dar prudenţa ta părintească a ştiut afla totdeauna calea, pe care mergând, să biruim greul. Tu ne-ai ştiut strânge laolaltă, ca umăr la umăr să purtăm sarcina, ce ne apasă. . . » Apoi lin sicriul e coborât în mormânt şi pământul acopere trupul răcit şi debilitat al protopopului Dobrescu, lăsându-ne numai amintirea truditei sale vieţi şi faptelor sale nobile! In veci pomenirea lui. ......................................................................................... uimii ■iiitintiiiiiimuiiimi lunii 0 Turneul artistic  Bănuţ—Mărcuş—Crişan. Publicăm azi programul definitiv al turneului Bănuţ—Mărcuş—Crişan, aşa cum s’a fixat în cea din urmă şedinţă a Societăţii pentru teatru românesc şi atragem din nou atenţiunea publicului nostru asupra acestui rar prilej de desfătare artistică. Turneul va începe în Arad şi sperăm că lumea românească din Arad şi împrejurime ştie să aprecieze marea însemnătate culturală ce comportă un concert dat de cea dintâi trupă de artişti ai Societăţii noastre pentru fond de teatru. Concertul se va ţine în 3 iulie n. în sala otelului Crucea-Albă. Taxele de intrare s-au fixat în modul următor: Locul I. 5 cor., pentru familii 10 coroane; loc II. 3 coroane, pentru familii 6 coroane; loc III. 2 coroane. Pentru tinerime 1 coroană 50 de bani. Terminul concertelor e următorul: Arad (3 Iul. n ); Oraviţa (5 Iul. n.); Caransebeş (7); Lugoj (10); Orăştie (12); Sibiiu (17); Braşov (21); Blaj (24; Abrud (26) şi Bistriţa (31). Programul concertelor. Partea 1: 1. Conferinţa — d. A. P. Bănuţ. 2. D. Ionel Crişan: a) „Solomoane căpitane“, doină de H. Kirchner; b) „Bădişor de părtişor“ doină de T. Brediceanu; c) Ştii tu mândră ce ţi-am spus“ de Gh. Dima. 3. Un punct de pian (In Arad d-ra Onora Luca). 4. D. Ştefan Mărcuş: a) „După ochi ca murele“; b) „Năcăjit ca mine nu-i“, doine de T. Brediceanu; c) „Ciobanul“ de Gh. Dima. Partea II: 1. D. Ionel Crişan: a) „Groza“ baladă de V. Alexandri; b) „Somnoroase păsărele“ de M. Eminescu, muzică de Gh. Dima; c) „Hop, ţurcă, furcă“ de Gh. Dima. 2. D. A. P. Bănuţ: Declamaţiimi. 3. D-nul Ştefan Mărcuş: a) „De ce nu-mi vii“ şi b) „Peste vârfuri“ de M. Eminescu, muzică de Gh. Dima; „Romanţă“ din Aida, actul L, muzică de G. Verdi. Textul tuturor cântărilor se vinde ■ seara la cassă. Publicul este rugat a se prezintă ..precis la ora fixată, — momentan , după începere închizându-se toate uşile localului pentru a nu se mai deranja auditorul. Bilete se află de vânzare la „Librăria Tribunii“, — pentru concertul ,rdin 3, Tulie, din Arad, ~ şi seara la cassă.In afară de aceasta cântare fii vor m -di avea în rezervă următoarele composiţii: „Foais verde foi de mac“, „Cine n’are dor pe vale“, Trageţi voi boi“, „Cântă puiul cucului“, „Spune-mi mândru adevărat“ de T. Brediceanu; „Foaie verde de bujor“ de H. Kirchner; „Spune-mi codrule vecine“, „Doină“ de S. Scărlătescu; „Departe clopotul răsună“, „Ciobanul“ de I. Mureşanu; „Sub fereastra mândrii mele“, „Mândruliţa de demult“, „Ştefan Vodă şi codrul“, „Biată inimă ’nşelată“, „Dorinţa“, „Curcile“ de G. Dima, „Vis îngânător“ de G. Şorban etc. Acompaniamentele vor fi susţinute — după cum aflăm — de următorii artişti şi dilentanţi de valoare: Profesor Lassel, Dr. G. Şorban Dr. C. Muntean, Doamna Maria V. Branişte, doara Voileanu, d-şoara Onora Luca etc. De preste Săptămâna. Mâne, Vineri, min 24. 1. c. să întruneşte în Budapesta coteţul electoral naţional a! nostru, subt prezidenţia d-lui George Pop de Buseşti. Să va discuta starea politică şi ţinuta, ce au să o ia deputaţii noştrii, apoi să vor lua în samă volniciile şi nedreptăţile săvârşite la alegeri faţă de candidaţii noştri. Dieta a ţinut azi joi o şedinţă formală, iar Sâmbătă dieta va fi deschisă în castelul din Buda, prin mesagiu regal, cetit de Maiestatea Sa. Luni deputaţii îşi vor prezenta mandatele, iar în 1. Iulie ca să va ţinea şedinţa de constituire, In vederea deschiderii dietei, partidele opoziţionale să pregătesc de luptă. Vor fi desigur şedinţe sgomotoase. Săptămâna trecută s-a făcut alegerea întregitoare în cercul Chişineului. (Ungaria). In urma volniciilor nespuse, candidatul nostru naţional d-l Getuoga a căzut faţă de baronul Wenkheim. — 11 Iunie v. Teatru românesc în Braşov. Aducem la cunoştinţa tuturor iubitorilor de teatru românesc artistic, că Sâmbătă seara în 25 Iunie nu se va da în Braşov a doua reprezentaţiune teatrală cu concursul iubiţilor noştri artişti d-na şi d-nul Z. Bârsan în sala Redutei oraşului. Se vor juca următoarele piese: Jurământul, dramă într’un act de Z. Bârsan, 2. Liniştea caseii comedie într’un act de Courtelin şi 3. Cartea III. cap. I. comedie de Novelli. — Bilete se află de vânzare zilnic la Firma Eremias Nepoţii. La această reprezentaţiune invităm cu toată dragostea pe Românii din Braşov şi împrejurime. Tombola bisericei române din Teaca. Toţi aceia P. T. domni şi doamne, cari doresc a oferi obiecte de câştig pentru tombola bisericei române din Teaca, care se va ţinea în 31 iulie n. a. c. să binevoiască a trimite obiectele până în 10 iulie a c. la adresa doamnei Amalia Dr Bran soţie de advocat în Teaca şi totodată sunt rugaţi şi acei P. T. domni şi doamne, cari au primit lozuri spre plasare să binevoiască a trimite preţul acelora tot până la terminul de 10 iulie a. c. la adresa oficiului parochial român din Teaca (Teke). D-l Dr. Emil Bebeş, advocat în Budapesta ne roagă să avizăm pe cei interesaţi cari i se adresează în diferitele lor afaceri, ca înainte de a face drumul până în capitală, împreunat cu speze de multe ori zadarnice, — să i se adreseze prin o scrisoare precis adresată (IV. Grof Károlyi utca 14), la care D-nia Sa răspunde imediat. Scrisorile totdeauna să i se trimită recomandate, deoarece în timpul din urmă multe scrisori francate (nerecomande) se perd. Biblioteca reposatului medic I. T. Mera, testată de reposatul »Asociaţiunei pentru literatura şi cultura poporului român« a fost încorporată în biblioteca centrală a »Asociaţiunei“. Inteliginţa română din Lechinţa şi jur învită la petrecerea de vară cu dans ce va aranja în 17 Iulie n. 1910 (prima Duminecă după Sf. Petru) în pavilonul »Coroana» din Lechinţa. Venitul curat e menit bisericii române din Lechinţa şi Herina. Comitetul aranjator: Prezidenţi: Dr. Al. German medic, Dr. G. Tripon adv. şi dir. de bancă. Dr. Iulian Pop advocat. Viceprezidenţi: Sever Groze preot. George Curtean secretar de bancă, Elie Iuga preot, Cassari şi controlori: M. Baciu preot, E. Gordon preot, Emil A. Chiffa funcţ. de bancă, D. Baican funcţ. de bancă, şi numeroşi membrii în comitet. Necrolog- Preoţimea gr. cat. din districtul Roşiei de Munte cu durere anunţă încetarea din viaţă a iubitului frate în Christos loan Isaia Tordai ieromonach basilitan, adm. paroch. gr. cat. în otenbaia urmată după un mort greu la 18 iunie 1910, în anul al 70-lea al etăţii şi al 41-lea al preoţiei. Osămintele-i pământeşti se vor depune spre odihnă, întru sperarea învierii în cimiteriul gr. cat. din Ofenbaia, la 20 Iunie 1910, la 3 oare p. m. Odihnească în pace! Ofenbaia, la 19 Iunie 1910. Teologii Sălajeni invită la petrecerea cu dans care va avea loc în Jibou (Hotelul Wesselényi) la 17 Iulie st. n. 1910 în favorul bisericei gr. cat. române din loc- Damele sunt rugate a preferi costumul naţional. Comitetul aranjator: Mihaiu Pop, protopop preşedinte, loan Budişan, Augustin Moldovan v.preşedinţi, loan Taioş Traian Trufaş controlori, Samuil Urian cassar. De la »Societatea meseriaşilor români Ilin Blaj«. Subsemnaţii ne-am permis a ne adresa domnilor directori ai băncilor noastre rugându-i să binevoiască a contribui cu o coroană două la fondul casei împreunată cu hală de vânzare a »Societăţii meseriaşilor din Blaj«. Apelul nostru până acum a întâmpinat bunăvoinţa următorilor bănci: Furnica, Făgăraş ne-a trimis cor., 101— Crişana, Brad coroane 2.— Sătmăreana, Seini 5.— însoţirea de credit Acien 2.— Mercur Năsăud 5.— Cordiana Fofeldei 2.— Economul Cluj, 2.— Noiana Noul-săsesc, 10.— Albina, Sibiiu, 20.— Bihoreana, Orade 20.— Secăşana, Ludoşul mare, 2.— Codreana, Băseşti 10.— O parte din băncile noastre nu ne-a înţeles rugarea, crezând că reflectăm la sume mari, cari le-ar deranja bugetul. Noi am cerut limpede o coroană două fără a avea pretenţii la sume mari. Cu coroana am adunat până acuma de la inimile bune aproape 4 miicoroane. JSuntem conduși de principiul: sirop cu strop fac al măriilor potop. — O coroană — două poate da oricare Român fără greutate, iar societatea noastră — cu încetul ajunge la capitalul dorit. Tot la fondul casei au mai intrat următoarele contribuiri: Dr. E. Doctor, medic. Viena 50.— Dr. George Popescu, adv. Turda 25.— Aug. Caliani prof. Blaj 10.— Mihalca George preot Aghiriş, Georghe Vlasa, capelan castr. în penziune, Inoc. câte 5 cor. Iacob Truţa, notar Pănade Alexandru Gera, administrator de domenii Beiuş. 2.— Titu Morar, preot Berghin, N. F. Negruţiu, prof. Blaj, Dr. loan Raţiu, prof. Blaj, câte 2.— Dr. Emil Pop, medic Bucureşti, O. Lugojanu, prof. Bucureşti- D. Constantinescu, director, Ştefan Pop, prof. Bucureşti câte 10 cor. Ioan Tetzu, mare comerciant, N. Mircea, mare comerciant Bucureşti câte 20 1. I. Enescu chemist Bucureşti 6 1. Albini, publicist Bucureşti 5 1. Nicolau Lugojan, stud. Bucureşti 2 1. Aurel Marcu, preot Dumitru, Dragan, P. Suciu, prof. Blaj, câte 1 cor. Băncile noastre dimpreună cu domnii directori, cari le conduc, precum şi ceilalţi domni donatori sunt rugaţi să primească cele mai călduroase mulţumiri ale comitetului. Blaj, la 15 iunie 1910. Prof. G. Precup, prezident. V. Suciu, cassar, înainte în Braşov la vre-o ramură de negoţ. Aceste ajutoare se asigurează învăţăceilor pe tot timpul cât se vor afla în Braşov la vreo ramură de negoţ, dacă se poartă bine. Petenţii după aceste ajutoare au să substearnă aici următoarele documente: 1) Carte de botez, 2) atestat de şcoală, 3) atestat despre starea materială a părinţilor, 4) cei deja aplicaţi la un stăpân au să alăture contractul încheiat cu şeful şi aprobat de autoritatea industrială şi comercială din loc. Cererile de ajutorare sunt a se adresa D-lui loan Săbădeanu, comerciant în Braşov. Braşov, 9/22 Iunie 1910 I. Sabadeanu m. p. I Lengeni m. p preşedinte, secretariu. Ajutoare pentru învăţăcei dela comerciu- Societatea comercianţilor români din Braşov oferă pe anii 1910 — 1911 ,ajutoare de câte 50—100 cor. anual pentru învăţăceii aplicaţi deja, sau cari se vor aplica de aici Pag. 3. Ultime ştiri- Prigoniri. In comitatul Făgăraşului să continuă cu prigonirile în măsură mareDin Făgăraş suntem avizaţi, că zilele acestea au fost suspendaţi din post: notarul din Gralaţi, Tulbure, notarul din Râuşor, Grama şi vicenotarul din Tohanul vechi, Iacob Orate, toţi trei funcţionari harnici. Mai este în prospectivă suspendarea a trei notari. învăţătorii confesionali sunt rând citaţi la inspectorul! Până când tot aşa? TOPORÂŞTE. — Ha! — Mă frate Dardînuiu Moşu-to Noia dar ce mai faci? Nimica? Also. .. Mă io acu sosiiu din zburat, am fost zburat cu taina-scopul meu călare pe coada lu Hăluia şi tare m’am minunat de cele ce am zărit pân văzduh, am întinerit de strălucirea midăliilor, d’ai bai că sosîi îndărăt, pe lumea voastră și-a filisteilor şi-n’dată îmbătrâniți 50 de ani Donner-weităru lu Hodori, ori ca mama tatii dracului, danum’a stai să ’ncep auzi tu ? H-a-a-e-t’ac ! Din naltul ceriului unde mi-am lovit nasul de stele și midăliile s’or aprins de mândrie strălucitoare, îmi veni dor mare, mare cât un Vavilon de Anisia. Also ! — îmi gândii — ce folos că io întru în mijlocul Raiului dacă nu mă vede nimenea, și Anisia mea încă nu știe că io umblu ’n ruptul capului să mă îngeresc, ... ori n’auzi tu, că io m’am aruncat iar la pământ, ce? că mi-a vin’t în minte Partidul meu din 3 milioane şi iacă aşa căzui printre Filisteii iadului din ceriu precum cade fasolea în ziua de Paşti să fie cu ertare . . . Also! R-r-r-rue batalionu vost’ de renegaţi ! — Elei măiculiţă, ce văzui ? Pe când căzui din văzduh pe pământ în năduf iacă măre pământul s’o ’ntors cu susu’n jos şi Filisteii, Haraţii şi Căpcânii au dat raita jucând Halaripu pastă partidu meu pogan, când am văzut eu devastaţia sălbătăciunii acestor Goliaţi perciumaţi m’apucă mătricile şi ’ncepu să-mi albiască părul cu nădejde. — Also ! Popor ! Tu eşti tare îndărătnic, cum ai lăsat tu să între lupii în stâne, cum ai ajuns de batjocura Filisteilor strorşiţi şi cum teai făcut din fiu de Cesar slugă la «câlţar», din fii de împăraţi, servitori la perciunaţi şi Fifistei incarnaţi! Mă poate voi nu sunteţi cu toate minţile ori ce mama dracului! Păi de-a nimica v’am poruncit io pe de s’alegeţi ? Also! Mă dar ştiţi voi cine sunt eu? Voi, — cei ce v’aţi dat votul şi dreptul vostru pentru un papricaş la jidănaş — voi, pe voi . . . îndată vă bate mama soarelui cât ce-i spun luiPetru de voi, je benti slugărnicia, corpo di baba iadului să vă numere sâmbetele, asemenea vă poftesc şi ’mniavoastră tuturor trădătorilor ! Mai viu eu! Cardin. Proprietar : Dr. Aurel Mureşianu. Succesorii. Redactor respons.: Ioan Spuderca.