Gazeta Transilvaniei, august 1920 (Anul 83, nr. 164-164)

1920-08-06 / nr. 164

George a refuzat să primească pe Ksmenev şi pe Krassin cari se află la Londra, cât timp nu se va încheia armistiţiul. Cronica politică Regulamentul Camerei va fi din nou modificat, de rândul acesta cu formele legale. Modificarea făcută de o majoritate mamelucă n’a fost respectată nici de către ea. Opoziţia n’a mai lucrat în secţiuni la cercetarea legilor şi n’a ţinut seamă de această modificare care restrângea libertatea cuvântului în Parlament. Guvernul a înţeles că nu poate continua astfel lucrările în Parlament. Şi aduce din nou, pe caie de legalitate, modificarea regulamentului. Deşi în număr însemnat, majoritatea trebuie să se supună cererilor opoziţiei de a reintra în legalitate. E un semn îmbucurător şi un nou succes al opoziţiei, fiindcă votarea se va face cu două treimi pe cari nu le are guvernul şi astfel punctul democratic al opoziţiei federaliste se va impune de la sine. In răspunsul la adresa Camerei, MS. Regele a accentuat că trebuie să se facă un echilibru în reprezentarea la conducerea ţării a claselor sociale. Punctul de vedere real democratic capătă astfel o consacrare din cel mai înalt loc de conducere — ceea ce îndeamnă opoziţia federalistă să continue luptă energică pentru împlinirea acestui echilibru just, după mărimea, însemnătatea şi forţa de viaţă a claselor sociale de la noi. Ge zio însă d-nii cu teoria „armoniei de clase?11 Echilibru în reprezentare la conducere da, cerem noi şi întreg poporul — nu însă o încătuşare a masselor pentru a se putea realiza „armonia" visată de partidele oligarhice, dari nu înțeleg că le-a trecut vremea! Probleme culturale Sibiiu, 4 August-Secţiunile literare şi ştienţifice ale Asociaţiei s’au întrunit în 1 şi 2 August, în Sibiiu, în şedinţele lor anuale, de cari nu s’au mai ţinut din 1914. A presidat d-l A. Bârstănu*. Chemarea de acum a secţiunilor era : să-şi stabilească un nou plan de acţiune potrivit cu necesităţile de acum şi cu situaţia creată de război. Dl secretar literar Georgescu a prezentat, în legătură cu raportul său, un r docamentst studiu asupra problemelor noi ale Asociaţiei indicând noi căi şi mijloace pentru îndeplinire. S’a arătat necesitatea înmlţirii secţiunilor, cu una a artelor, a etnografiei, a comerciului şi a propagandei (ziariştii) şi sporirea membrilor activi datei la 15 patrooi, se îmbrăţişa toata problemice de viaţă a poporului românesc şi întrani toate terţele lui intelectuale. Pentru acest scop se va modifica Regulamentul, în baza căruia se va face organizarea nouă, largă. S’au complectat secţiile. In secţia literară, rămasă numai ca 2 membri, s’au ales membrii activi : Sextil Puşcăria, I. Agârbiceanu şi Dr. N. Drăgan şi în secţia medicine! d-l Dr. Preda. B a. In cercuri informate se afirmă că logodna principesei Elisabeta cu prințul George al Geciei, fost diastoc al Greciei, este lucru hotărît. ULTIME inFORMAŢII Telegrama d-lui Cosma din Arad, după ce-a făcut ocolul presei şi a deschis în zadar apetitul de scandal politic al partidului liberal în Ardeal — a căzut cu o frunză veştedă într’un lac cu broaşte. După lecţia pe care fruntaşii partidului naţional din Totontal şi Timiş au opucat-o pretenţiosului domn care hotăra de la Arad soarta partidului — amănuntele şedinţei plictisesc mult pe agenţii liberali trimişi în propagandă în Ardeal. Prima operaţiune a partidului liberal in Ardeal a căzut deci cu succes şi un ridicol, acelaş ridicol în care averescanii din Braşov, acum câteva luni, puneau bazele partidului tor. Liberalii pot lua pilde dela ei. Pe semne Carpaţii nu lasă, să treacă la noi decât ridicolul din partidele oligarhicei ••• * Citim în „Dacia": Unificarea valutei, prin retragerea rubieior şi coroanelor a fost amânată. Se ştie, la 8 August, urma să înceapă retragerea vaietelor streine şi înlocuirea lor ca lei.. Din pricina vacanţei Senatului însă, proectul de lege respectiv nu va putea fi votat înainte de 15 August, când vacanța Senatului se sfârşeşte şi deci, înainte de această dată, nu se va putea proceda la preschimbarea rublelor, coroanelor şi bancnotelor Bancii Generale. « Eri s’a împlinit un an dela intrarea trupelor româneşti la Budapesta. Comandanţii de regimente din Capitală printr’un ordin de zi au serbatorit această zi de glorie a armatelor române.* In localul de vânzare orășenesc se vând pătlăgele roșii, până mai sunt in depozit. Din cauza chintuelilor prea atari de transport nu se poate procura cantitatea necesară pentru aprovizionarea întregului oraș. Oficiul de aprovizionare orășenesc. * Corespondentul parizian al ziarului ,Tribana“ din Roma scria ca piesa Reginei Maria, reprezentata la Opera din Paris, a fost o viziune de frumuseţe de neuitat. Tot Parisul a aclamat pe Augsta Autoare. Din şedinţa de ori a Camerei s’a expediat o călduroasă telegramă de felicitare Maj. Sale Reginei Maria la Paris, care şi a sărbătorit acolo ziua onomastică. * Direcţiunea generală a serviciului santar a * fost încunoştiinţatâ că la Sebîstopol s’a ivit cazuli de holeră. S’au luat toate măsurile sanitare, reclamate da situaţie, faţă de călătorii şi mărfurile venite din acea parte. Clama bântue în Orient, luând proporțiuni tot mai mari. Cazuri de clemă s’a ivit la Constantinopol, Prea, Smirna, Noua Focee şi Beyîuf. Pentru călători şi mărfurile sosite din aceie localităţi bântuite de ciumă, direcţiunea generală a serviciului unitar a luat următoarele măsuri :. Vapoarelecu mărfuri nu pot acosta decât la Salina (pori). Ia ce priveşte vapoarele de călători, pot acosta şi la Salina şi le Constanţa. La Constanţa nu vor putea acosta decât vapoarele care au un medic pe bord şi aparate de desinfectare şi deratizare (uciderea şoarecilor). * Poliţia de stat Zalău va remuner cu 2000 (doua mii) coroane, pe acela, care va da pe mâna celei mai apropiate poliţii, jandarmerie Siguranţă, pe individa Barnutz Floarea nasc. în comuna Bogdana (Kassa Patak) jud. Salagiu, etatea 27 ani, statură înaltă subţire, la faţă brunetă şi pe bărbatul cu nume necunoscut ce este în societatea acestei individe, de 40 ani, statură mijlocie, bine făcut, cu mustaţă mare. Cel ce va conduce la poliţia de stat Zilău pe aceşti doi indivizi va primi remuneraţia de 1000 (una mie) coroane. — Poliţia de stat Zalău. In oraşul Caransebeş este vacant postul de conducătoare la grădina de copii Nr. 1. de Stat. Cele ce doresc să ocupe acest post să-şi înainteze cererile lor , prin revizoratul şcolar din Lugoş, avizând despre aceasta totodată şi sfatulşcolar local din Caransebeş, ca acesta să poată interveni la forurile competente, ca denumirea să se întâmple în ea înainte de începerea anului şcolar. — Direcţiunea şcolii primare de Stat din Caransebeş 3—3 Un copil frumos, fetiţa, criastă de tată, nu vândă da 4 săptămâni, foarte bine desvoltată — se dă de suflet la o familie creştină care vrea să facă an bine neasemuit unei mame nefericite şi lipsite de ajutor. Să se adreseze femeei Luiza Forsrimer, Fabrica de sticlărie (Honterus) No. 4. Adânc îndureraţi Isabella şi maior George Borda anunţă pierderea îngeraşului lor iubit Hdific Marioara în etate de 3 ani grea care a încetat din viaţă după o scurtă dar suferinţă în 4 August 1920, la ora 11 p. m. înmormântarea se va face în ziua de 6 August, ora 4 p. m. Cortegiul porneşte din Str. Porții Nr. 16 la cimitirul rom. catolic din Blumâna. ',*1' România Ministerul Internelor Secretariatul senal din Glsj. Nr. 2687/7417. Publicatiunea In conformitate cu jurnalul Consiliului de Miniştri Nr. 106/920 să binevoiţi a dispune să sa ia măsuri ca lâna să nu fie înstrăinată, fiind mobilizată la dispoziţia Ministerului de Industrie Care prin agenţi speciali autorizaţi va strânge lâna pentru a o distribui fabricilor de postav şi a da tot sprijinul persoanelor automate de Ministerul Industriei de a strânge apa şi a împiedica orice acoperire sau contrabandă de lână. Cluj, la 18 Iulie 1920. p. secretar general , Dr. Miclea m. p. cons. ministerial. onstiinţa.ro Regimentul 105 Infanterie Braşov are nevoie de o furnitură de 40 vagoane fân à 10.000 cgr. 30 „ ovăs à 10 000 cgr. 25 „ paie à 10 000 cgr. Se primesc oferte pentru furnitura întregii cantităţi sau în parte, predabilă odată sau treptat. Doritorii pot lua înţelegere la comand. Reg. 105 Inf. Serviciul Aprovizionări Brașov. (Cazarma neagră) între orele 9.30 11.30. Comand. Reg. 105 Infr. Colonel (as) Timco. Ofițer cu aprovizionarea Sub Locol N. Iacobescu. Patlui Funcţionar nou mai tânăr pen tru biroul fabricei de zahăr care să fie absolvent al unei şcoale de comerţ. Se cere cunoştinţă perfectă a limbei române şi germane. Fabrica de zahăr, Bod 22 lângă Braşov. de vânzare două aranjamente pentru dormitor, unul din lemn de nuc, iar celălalt din lemn de Mahagoni poled. Ambele sunt produs propriu.Ioan Feijerling Atelier artist de mobile. Braşov, Str. Porţii No. 33 4-6 Farmacia Jajeu Brăila are locuri permanente pentru Asistent și liicepțiat. A se adresa direct. Publicaţiile Se aduce la cunoştinţă celor interesaţi că cu considerare la salatele lucrătorilor urcate dela 1 Martie dela de mai multe ori şi la urcarea preţurilor tuturor materaielor, dela 1 August a. c. preţul unui metru cubic de gaz s’a ridicat, conform hotărâm consiliului orăşenesc Nr. 12832(1920, dela 650 cor. la 7 cor. Braşov, la 28 Iulie 1920. Uzina de gaz orăşenească Ad. Nr 137/C. F. R. Ordin circular Către toate subprefecturile judeţene Braşov. Cu aceasta vă rugăm ca să binevoiţi a lua măsuri pentru publicarea urgenta în fiecare plasă respective comuna care este în apropierea cutărei cale ferată că este periculos şi totodată şi oprit ca recolta să fie aglomerată în apropierea liniei ferate, deoarece locomotivele din lipsa da cărbuni se focăresc cu lemne făcând schintei periculoase şi iară prevederea aceasta pot obveni incendii şi păgubi grave.— secretar general dr. V. Pop. Aviz şcolar pe anul şcolar 1920/21 Reuniunea femeilor române din Braşov aduce la cunoştiinţă că şcoala sa profesională cu Internat se redeschide subvenţionată de resortul Ministerului de culte şi instrucţiune publică, fiind autorizată a e- Lbera certificare. In această şcoală sa predă practic şi teoretic programul sttului, instruindu-sa diferiele pofesiuni: croitoria, rufărie, ţesătorie, difidele lucruri de mână, pantofărie, precum şi menibul cu toată gospodăria asnică. Localul Internatului este proprietatea Reuniunei Find situat în cea mai frumoasă şi sănătoasă parte a oraşului; 38 compune din două corpuri de casă împreună cu curte şi grădină mare. înscrierile se fac dela 1 Septemvrie la direcţiunea Internatului Taxa lunară pentru interne este 600 Cor., plus o taxa de înscriere de 200 Cor. Taxele se plătesc anticipativ pe 3 luni. Elvele vor trebui să aibă vârsta de 12 ani, să prezinte certificatul şcolar de 4 clase primare, act de revaccinare şi atestat medical ca eleva este sănătoasă. Fiecare elevă va aduce cu sine: 4 căşi de zi, 4 cămăşi , noapte sau camisoane, 4 perechi pantaloni, 12 batiste, 6 perechi ciorapi, 4 ştergare, 2 şorţuri alba de bucătărie, 2 şorţuri negre cu mâneci, 2 cearceafuri de pat, 1 plapomă cu nasturi, 2 cearceafuri de plapomă , perină cu 3 feţe, 1 cuvertură de pânză albă pe pat, 1 saltea. In foc de uniformă o rochie vânătă închisă, 1 palton de iarnă, 1 covorel la pat, 4 şervete de masă, 2 cârpe de praf, 2 cârpe de bucătărie, 2 perechi de ghete, 1 păreche pantofi de casă, piept n rar şi des, peri de haine de dinţi şi ghete, pahar pentru apă de dinţi, 2 farfurii, ceaşcă de cafea, cuţit, furculiţă, lingură, linguriţă, pahar pentru apă. In acest Internat se primesc şi eleve cari cercetează vre-o scoală mîdîe din loc. Direcţiunea L—3 Nr. 1264/920. I. CONCURS La secretariatul general a Ministerului de Agricultură și Domenii, serviciul Contabilității din Cluj, sunt de ocupat mai multe posturi : a) 1 şef de birou principal cl. I. cu 755 Lei lunar leafa budg. b) 1 șef de birou cl. I. cu 615 Lei lunar leafă budg. c) 2 șefi de birou cl. I. cu 540 Lei lunar leafă budg. d) 3 subşefi de birou cu 465 Lei lunar leefă budg. e) 7 impiegaţi dela Lei 285—390 lunar leafă budg. f) 1 dactilografă sau copistă cu 340 Lei lunar leafă budg. Pe lângă aceasta, indemnizaţia de chirie 20, 20 % sau 30 şi sporul de scumpete statorit după Normele de salarizare din vechiul regat lunar 400 Lei. Cei ce doresc a ocupa vreun post din aceste, sunt invitaţi a înainta ofertele până la 31 August 1920. Cu documente legalizate despre pregătirea teoretică şcolară, şi prada de până acum, la Secretariatul numit. Cei ce au şcoală comercială superioară sau alt curs de Contabilitate precum şi cei ce au lucrat în contabilitatea de stat vor fi preferiţi. Intrarea în serviciu să face îndată după angajare. Cluj, la 30, Iulie 1920. Secretariatul General al Ministerul de Agricultură 1—3 şi Domenii. TEPQURAFIA A, MUREȘIANU, BRANISCE & Comp. Federala Cooperativelor Braşov, Strada Porţii 47, caută un contabil absolvent de şcoală superioară de comerţ. Doritori de a ocupa acest post, se vor adresa la sediul Federalii, aratând în ofertă şi pretenţiunile de salar. 1 3 Direcţiunea: MODOCttMKXaecXX IlibillIiM ~AVIZ Banca Marmorosch Blank & Co., Societate Anonimă din Bucureşti, Str. Paris Nr 4, aduce la cunoştinţa publicului că poate efectua orice plăţi din Statele Unite ale Americei pentru Transilvania, Bănat şi Bucovina prin reprezentanţa sa din New-York, 38 Western, 73 d Street, 1—3 Brra HBBmBn ■„FEMINA" Grădina Teatrului k Vailet euL " iSUCUUJKES'îJ, Strada Câmpineanu Sir. 5. în feca e seară dela orele 8,30 până la 11 ’ iüa^e spectacol d© ¥ai*iètè Delà orele 11 în sus Cabaret» Pans, Canto, şi alte distracţii. 2 Orchestre, Restaurant de Ului rang Băuturi streine şi indigene „întâlnirea Elitei Pucureștene cu 15 m. „CETATEA" Bancă economică comercială, societate anonimă. Sediile: Bucureşti, Braşov. Filiale: Cohalm, Odorhei, Toplsta Română. / 3 I P PROSPECT pentru emisiunea a IV-a de acţiuni a institutului „Cetatea" bancă economică comercială ş. a. Adunarea generală extraordinară a institutului „Cetatea" ţinută în 18 Iulie a. c. 1920, având în vedere multitudinea operaţiunilor financiare, economice-comerciale şi industriale îmbrăţişate şi conduse, la cel mai frumos succes, mai departe pătrunsă fiind de importanţa continuării acestor romi de activitate economică naţională în proporţii şi mai mari ca până acum şi bazâindu-se pe diversele acorduri făcute în interesul unor expoataţiuni de o rentabilitate deja înainte asigurată a decis cu unanimitate urcarea capitalului social deocamdată la suma de Lei 10.000.000, zece milioane Lei ăsând latitudinea consiliului de administraţie de a o fixa la o sumă şi mai mare în proporţia subscripţiunilor anunţate. Condiţiunile de subscripţie sunt următoarele: 1. Capitalul societă de 10.000.000 Lei se împarte în 20.000 acţiuni a 500 Lei valoare nominală. 2. Vechii acţionari ai Băncii „Cetatea" participă la capitalul societar cu 6 000 acţiuni şi opţiuni în valoarea totală de 3 000 000 Lei. 3. Restul de 7.000 000 Lei se va acoperi prin subscripţie publică având a se vărsa de fiecare acţiune 500 Lei valoare nominală şi 100 Lei primă de emisiune corespunzătoare stărei actuale a fondurilor de rezervă. 4 Vărsămintele sa fac în modul următor : a) un prim vărsământ se va face în 20 August 1920 de Lei 300. b) al doilea vărsământ se va face în 1 Septembrie 1920 de Lei 300. c) vărsămintele parţiale sau intregrale se primesc şi înainte de aceste termene şi anume imediat după publicarea acestui prospect. 5. In cazul când retragerea coroanelor din circulaţiune până la termenile amintite la punctul 4 şi 8 nu s’ar face, efectuarea vărsămintelor se va admite şi în coroane calculându se pentru un leu 2 coroane. 6 După ce acţiunile vechi sunt de câte 100 Lei acestea se vor întregi sau se vor concentra conform modalităţii, ce o va stabili consiliul de administraţie. 7. Acţiunile se vor remite proprietarilor cel mai târziu la 1 Decembrie 1920. 8. Subscripţiunile şi vărsămintele încep cu ziua de 22 Iulie a. c. încheindu-se în 1 Septembrie a. c. şi se primesc la biroul băncii „Cetatea" Bucureşti, Pasagiul Comedia Et al ll-lea, la Filiala „Cetatea" Cohalm, Filiala „Cetatea" Odorheiu, Filiale „Cetatea" Topliţa Româna, Albina Sibiu, Albina Braşov Soc. Braşovul Braşov, Banca Centrală pentru industrie şi comerţ Cluj, Banca Centrală pentru industrie şi comerţ filiala Sibiiu, Banca Marmorosch Blanc filiala Cluj, Bihoreana Oradia Mare, Sătmăreana Satu-Mare, Timişana Timişoara, Victoria Arad, Banca Comercială şi Industrială Făgăraş Furnica Făgăraş, Murăşana Reghinul Săsesc, Albina Târgu- Mureş, Săbeş la Sebeşul Săsesc, Isvorul Alba-Iulia, Creditul Technic Sibiiu, Vărsăminteie în Bucureşti se primesc numai la Banca Românească, Banca Marmorosch Blanc, Banca Franco-Română şi la Creditul Technic. La Iaşi Banca Moldova, în Basarabia şi Bucovina se primesc la Banca Marmorosch Blanc & Comp, Banca Românească din Cernăuţi, iar în Chişinău la Banca Românească şi la Banca Moldova succ. Chişinău. 9 Consiliul de administraţie este autorizat a stabili capitate social la o sumă mai mare ca cea fixată aci precum şi a reduce subscripţiunile anunţate. Bcureşti, la 19 iulie 1920. Din încredinţarea adunărei generale extraordinare din 18 iulie a. c Consiliul de administraţie şi comisiunea cenzorilor: Dr. Alexandru Vaida-Voevod fost prim-ministru, deputat. Mihaiu Popoviciu fost ministru de finanţe, deputat. Dr. Ştefan G- Pop fost prim-ministru ad interim şi ministru de justiţie, deputat. Dr Ion Răducanu Profesor la Academia de înalte studii comerciale şi industriale, docent la universitatea din Bucureşti, deputat. Dr. Aurel Dobrescu deputat. Dr. Sorin Niţescu deputat. Ioan Iosif fost consilier economic-financiar în congresul de Pace din Paris, fost deputat, director general. Patriciu Pintea fost senator, preot. Dr. Virgil Mircea primpretor. Dr. Marie Gojocariu advocat. loan Lenea preot. Emil G. Gheaja preot. Dănilă Sasa Cenzori Dr. Virgil Madgearu Profesor la Academia de înalte studii comerciale și industriale, deputat. loan Mafteiu prim-secretar. Dr. loan Coltor fost consilier la congrsul de pace din Periş, detect. preot Dr. George Vancu Director de finanţe. George Andrias primpretor. loan Moţa deputat. Aurel Cantor Primsecretar. George Creţu Preşedintele sedinei orfanale. Dr. Sever Dan fost consilier la ministeriul de finanțe, deputat. v