Gazeta Transilvaniei, 1924 (Anul 87, nr. 1-149)

1924-06-25 / nr. 64

Stancu* şi Administraţi* PIAŢA LIBERTATEI BRAŞOV Toufon 226 Abonament anual 360 lei Pentru streinătate 800 lei Anunţuri, reclame, după tarif, fondată la 1838 (rekerge lanţul Apare de trei ori pe săptămână Fără o presă naţională cinstită şi democratică, un popor nu va da niciodată măsura însuşirilor lui culturale şi politice. E ca şi cum ar grăi prin gura streinului. » CONGRESELE partidelor naţional roman şi ţărănesc congresul Partidului Naţional Ioin Duminecă la ora 10 dim. sa deschis în faţa a peste 2500 delegaţi, congresul Partidului naţional român, sub presidenţia d-lui Iuliu Maniu, înconjurat de biroul comitetului central. D-l Iuliu Maniu arată importanţa primului congres al Partidului naţional în Capitala ţărei şi face un expozeu al situaţiei politice, interne şi externe. Face apoi istoricul tratativelor cu ţărăniştii şi atrage atenţiunea congresiştilor ca să hotărască fiecare conduşi de spiritul larg al înaintaşilor, în spiritul democratismului adevărat şi al naţionalismului curat. D-l Sever Dan, secretarul general face raportul Comitetului executiv şi ceteşte hotărîrile adunărei dela 12 iunie. D-l Alex. Vaida, într un magistral discurs — care nu se poate rezuma — arată credinţele şi uizuinţele partidului naţional român şi dorinţa de a ajunge la frontul unic democratic care să răstoarne pentru totdeauna domnia funestă a oligarhiei şi să dea României viaţa politicei visată de noi toţi Românii. Trece apoi la incidentul provocat de congresul ţărăniştilor basarabeni, care pune condiţiuni noi, pe care nu le putem primi. Consideră tendinţa de a subordona un mare act politic naţional voinţei şi ambiţiunei unei persoane sau grupe de oameni — ca un act necugetat. Respinge atitudinea aceasta şi încheie printr’un apel călduros la unirea tuturor sufletelor cinstite conduse de ideia democratică şi naţională, sperând că în cele din urmă se va produce înfrăţirea celor două partide. Citeşte moţiunea pe care congresul o primeşte în aclamaţiuni, prin care se hotăreşte primirea celor 10 puncte ale moţiunei din 12 Iunie şi se dă comitetului de conducere al partidului naţional puterea de a desăvârşi fuziunea. Partidul naţional rămâne intransigent şi nu poate primi decât înţelegerea făcută la 10 iunie a. c. D-l dr. Voicu Niţescu, în numele congresiştilor şi a acelora cari au luptat hotărât pentru fuziune, arată că nu un om poate împiedica fuziunea, crearea unui front democratic dorit şi urmărit de atâta vreme. Nu putem primi lecţiuni de democraţie de la nimeni, noi aceia cari prin jertfeşi lupte conduse de ideia naţională urmăm ideilor curat democratice. Trecutul nostru de luptă este o garanţie. (Vii şi îndelugi ovaţiuni aprobă moţiunea, la propunerea oratorului). In aclamaţiuni şi entusiasm de nedescris d-l Iuliu Maniu încheie congresul făcând apel la solidaritate şi la muncă comună pentru idealurile urmărite. Congresul ţărănesc La ora 9 dim. s’a deschis congresul ţărănesc sub presidenţia d-lui I. Mihalache, care îndeamnă la primirea celor 10 puncte din hotărârea dela 12 iunie. Vorbeşte d-l C. Stere, care încearcă să explice hotărârile congresului dela Chişineu. Spune că dacă persoana sa este o piedică, se retrage, deşi reprezintă voinţa populaţiunei unei provincii întregi. D-l C. Stere părăseşte congresul. Dr. N. Lupu vorbeşte pentru respingerea demisiei d-lui Stere dar pentru fuziune. După vii discuţiuni, prin vot nominal se hotăreşte : se primesc cele 10 puncte din hotărârea dela 12 iunie şi se respinge demisiunea d-lui C. Stere. Fuziunea a fost ratificată. (In momentul în care vă trimit acestea, congresul sa închis).| # * * In hotărârea Partidului Naţional este convocarea unui congres general al noului Partid naţionalţărănesc, în care să se voteze programul partidului. * * * După proclamarea fuziunei, fruntaşii partidelor fuzionate, dimpreună cu un însemnat număr de delegaţi, sau întâlnit la o agapă la grădina Suzana. Au fost momente atât de emoţionate şi o atmosferă de frăţie cum dela Alba-Iulia încoace nu s’a pomenit în viaţa noastră publică. Omul de inimă care este bătrânul Paulică Brătăşianu, cu lacrimile în ochi, a spus : „Acum slobozeşte Doamne__“ Cor. (Cuvântările căror Iuliu Maniu şi Al. Vaida-Voevod, precum şi moţiunea votată de Congresul Partidului Naţional Român le publicăm pe pagina a doua).