Glasul Bucovinei, octombrie 1919 (Anul 2, nr. 252-277)

1919-10-01 / nr. 252

Cl p»*. 2. Dovezi! Delicatul ziar „Bucovina" mă atacă în două articole lungi, publicate sub titlul, întrebuințat pro domo, „Să nu minți!" în numerele 151 și 152. Menirea acestor articole, care sânt, vezi Doamne, un fel de răspuns la articolul meu „Ce trebuie să se știe", publicat în Nr. 247 al „Glasului Bucovinei“, era să dovedească cel puțin cetitorilor „Bucovinei“ cu fapte că partidul democrat al unirii are legături cu partidul liberal. Pentru orice om, înzestrat cu cât de puțină logică, cu care e cam certat autorul numitelor articole, nu se vede în nici una din aceste compoziții de stil, cu caracter curat personal, nici cea mai mică dovadă pentru aserțiunea adversarilor noștri, care și în aceste două articole se întâlnește de altfel în repetite rânduri. Afirmația mea clar că „tot ce se scrie despre vr'o legătură dintre noi și partidul liberal sânt curate minciuni și meschinării politice", a rămas în picioare, nealterată prin nici un rând al amintitelor articole din „Bucovina". Cele două aserțiuni ce mi se pun în gură nu va pretinde doar nici autorul articolelor că sânt dovezi pentru afirmația, care trebuia dovedidă, ca să nu rămână o simplă calomnie. Ceea ce privește aceste două aserțiuni, pe care reporterul „Bucovinei“ asigură că i le-aș fi făcut aidoma cum se scrie d-sa cu literă cursivă, va admite și d-sa că m'o fi înzestrat natura și pe mine cu cel puțin atâta pricepere, câtă inteligență i-a dăruit d sale, să nu pot fi sincer niciodată față de reporterul unui ziar potrivnic, care s'a apropiat doar de mine cu alt gând, decât pentru a mă iscodi și a făuri apoi, din propriile mele cuvinte, arme împotriva mea și a grupării politice, din care fac parte. Și cel puțin în conștiința d-sale va mărturisi că și-a greșit adresa. Dl. reporter al „ Bucovinei“ n’are decât să mai scrie câte articole vrea în aceeași chestiune și să-mi adreseze câte epitete îi place. Căci doară acesta-i este „apostolatul", pentru aceasta e plătită- șihârtia pe care se tipărește „Bucovina" e foarte răbduire. D. Marmeliuc. Soarta teatrului unguresc din Cluj. In ziarul „Patria“ citim următoarele: „ Joi s’a prezentat dl. prefect al orașului Dr. Valentin Poruță la directorul teatrului unguresc din Cluj invitându-l la depunerea jurământului, căci astfel va putea rămâne și pe mai departe în fruntea actualei companii teatrale condusă de el. Totodată i-a adus la cunoștință că cu data de 1 Octomvrie va prelua teatrul național din Cluj“. Va să zică teatrul național unguresc din Cluj va deveni cu ziua de 1 Octomvrie românesc. Ziarele și aduc știrea că conducerea va primi-o dl. Zariara Bârsan. După cât știm, în Cluj numărul Românilor e mai mic ca în Cernăuți. Cu atât mai mult deci vor trebui cei în drept să stăruie ca și teatrul din Cernăuți să devie românesc. Satisfacție meritată. Faptele bune sânt recunoscute și răsplătite, iară frazele și promisiunile deșerte sânt spulberate ca cenușa în vânt.• Duminecă, 28 Septemvrie a fost invitat dl. secretar general Iorga Toma să țină o adunare în Vreme. Deja pe la orele două oamenii, cu mie și mare, tineri și bătrâni,în frunte cu preoții și primarul, erau adunați în curtea primăriei pentru a-l primi pe acela pe care cu 8 ani în urmă, grație ^ I perfidiei guvernului austriac și uneltirilor dușmanilor neamului nostru, nu l-au ales deputat. Acuma s’au adunat cu toții, ca , să repare greșala comisă față de dânsul și să-l roage să primească a fi alesul lor în parlamentul din București. Părintele proza Lumicovschi deschide adunarea, îl salută cu cuvinte pline de căldură pe dl. Toma și-și exprimă bucuria și fericirea de a-l vedea pe dl. Toma astăzi în mijlocul lor. Luând dl. f . Toma cuvântul, mulțimea își descopere capetele cu evlavie și isbucnește în nesfârșite strigăte de : „să trăească dl. Toma, copilul și sângele nostru“. Intr’un discurs mieros și plin de imagini descrie d-sa toate peripețiile prin care au trecut bieții CL ABÜL BÜ00VH5EL N ° «51 Români înainte și în cursul războiului și vorbește cu atâta foc și atât de convingător despre durerile și suferințele noastre, că ochii tuturor se umplu cu lacrimi și de pe fețele lor se cetesc regretele că la timpul său nu l-au ales deputat. Vorbiră apoi doi gospodari din Vama, cari relevară meritele d lui Toma pentru Români, în special pentru țărani și-l rugară, în numele tuturor locuitorilor români din această mare comună, să primească a fi alesul lor și să lucreze și mai departe pentru dânșii cum a lucrat până astăzi, căci ei sânt convinși că d sa nu umblă cu făgădueli ca alții, ei face și a făcut fapte care se văd. „Să mulțămim lui Dumnezeu“, a sfârșit unul, „că te-a păzit neatins până acuma și te a adus in mijlocul nostru“. Au mai vorbit domnii: Piunariu, primarul Câmpulungului și profesorul univ. Cotlaroiu ■, îndemnându i pe toți la unire și înțlegere și spunându le să se ferească de proroci minŭciuioși, cari sânt dușmanii noștri. După ce s’a mai reținut dl. Toma câteva vreme cu oamenii săi ascultându-le păsurile și nevoile, a fost ridicat pe brațe și dus pe sus până la automobil. Astfel știe Românul să răsplătească faptele cele bune. Dela Vama a plecat dl. Toma la Câmpulung, unde a luat parte la o petrecere poporală, aranjată în folosul orfanilor de războiu. Deși sosise pe neașteptate, totuși Câmpulungenii aflând de venirea sa s-au adunat în grabă și și-au exprimat bucuria și mulțumirea că a venit și la dânșii. Nu trecu decât o oră și dl. Toma e invitat la o nuntă, care se serba în localitățile clubului „Rarău“. Ajuns acolo, poporenii improvizaseră o imensă adunare în grădina publică, la care a luară parte și nuntașii. In fața acestei imense mulțimi se ridică primarul Pitica,riu și relevând meritele d lui Toma îl recomandă cu toată căldura și convingerea poporului. La fel vorbește și primarul Forfotă din D rna, care spune că ușa și inima d-lui Toma e deschisă pentru toți șî că nici un Român n’a ieșit delà d sa nesfătuit și nemângăiat. Se ridică apoi exprimatul Hutu, care nutrește sentimente ostile față de Administrația Bucovinei, și încearcă să îndrume câteva cuvinte, cu frazele-i cunoscute: „iubiților“ și „frații mei“, și să lovească, în Administrație. Lumea însă nu-i prea dădea atenție ci striga „să trăească dl. Toma“. Când luă dl. Toma cuvântul și, într’un discurs pe cât de frumos pe atât de limpede, replică că Administrația Bucovinei lucrează cu dreptate și apără în prima linie interesele celor ce au fost neîndreptățiți sub stapânirea austriacă, dl. Hutu trebuie să înghită gălușca și să retracteze cuvintele adresate Administrației- Când dl. Toma părăsi orașul, lumea nu mai contenta să strige, să trăească Toma, deputatul nostru“. D. ________________________________________- Societatea română pentru ajutorul copiilor de sub înaltul patronaj al M. S. Reginei — secția Cernăuți. Această societate și-a luat începutul ei la noi în Cernăuți în ziua de 17 Iulie 1919 din inițiativa misiunei americane pentru ajutorul copiilor din România Mare, care își are sediul în București. La 10 iunie col. au sosit doi ofițeri americani în Cernăuți și s-au prezintat forurilor competente, primar, prefect, și D-lui Ministru-Delegat, punându-le la dispoziție alimentele necesare pentru hrănirea copiilor în vârsta până la 14 ani din toate păturile socetății. S’a format un comitet central din cinci în frunte cu I. P. S. S. Arhiepiscopul și Mitropolitul Dr Vladimir de Repta, Dna Ministru Nistor, dl. primar al orașului Cernăuți, dl. consilier de finanțe și oraș Dr. Picher și dna Dr. Grigorovici. La stăruința comitetului acestuia s’au instituit subcomitete, cari au însărcinarea de a supraveghea pregătirea bucatelor și împărțirea lor copiilor. La 17 Iulie col. s’au înființat în orașul Cernăuți și suburbii 12 cantine, crescând succesive până în prezent la 14 cu un număr total de 18.500 de copii. Copiilor li se împarte Alimentele din diferitele centre s’au calculat precum urmează : Cantitățile din rubrica Cernăuți oraș pentru 18.500, din județul Cernăuți pentru 8000 de copii, din județul Suceava și sudul Bucovinei, pentru 20.000 de copii, din Cernăuți, pe luna Septemvrie pentru 21.000 de copii, Suceava pe aceiaș lună pentru 20.000 de copii, zilnic dimineața, Cacao fiert cu lapte condensat și o pane albă în cantitate de 100 grame, afară de aceea fasole cu carne de porc sau carne de vițel. Cel mai mare merit pentru bunul mers al cantinelor îl ara dl. consilier orășănesc Dl. Picher, care e inima întregei întreprinderi, el fiind totodată și referentul. Nu se pot contesta nici deosebitele jertfe și abnegațiunea de sine a d-nei Dr. Grigorovici, care întrebuințează în serviciul cauzei acesteia tot timpul ei de repaos, gata fiind obșicând de a sta în ajutor atât cu fapta cât și cu sfitul ei atât de prețios. Pentru a putea lucra cu siguranță și pentru a ști câtă vreme vor dura încă cantinele a fost trimis în luna August cor. din partea secretariatului de comerț dl. Părinte E. Rezuș la București la centrala societății. Dl. General Basarabescu l-a asigurat pe delegatul nostru că toată acțiunea va avea o durată de 7-8 luni, ceea ce ar face până în luna Martie sau Aprilie 1920. Dl. General Basarabescu, în amabilitatea sa, a luat la cunoștință referatul delegatului nostru și i-a stat mână de ajutor întru toate. Pe luna Sept. s-a fâcut următoarea distribuire a alimentelor . Cu începutul anului școlar 1919/20 se vor distribui alimentele în școli pentru copii de școală și pentru cei sub 7 ani li se va distribui în măsura de mai înainte. Conducătorilor de cantine și damelor, cari iau parte la supraveghierea și împărțirea alimentelor li se mulțumește și pe această cale pentru sprijinul, care îi depun pentru bunul mers al acestei întreprinderi atât de umane. R. lE Peliana, Septemvrie Felul alimentelor 1 Cernăuți oraș și suburbii 2 Cernăuți județ și Nordul Bovinei 3 Suceava județ și sudul Bucovinei 4 Cernăuți 5 Suceava Făină de grău 63504 kg 15876 kg 68418 kg 75600 kg 72000 kg Fasole 27720 „ 6930 „ 28455 _7> 15750 „ 15000 „ Carne de porc 5280 „ 1320 „ 5720 „ Slănină 6248 „ 5984 „ Lapte evaporat 13536 „ 3384 „ 14256 „ 15752 „ 14982 „ Zahăr 2730 „ 68250 „ 3821 „ 6300 „ 6000 „ Cacao 3240 „ 810 „ 3780 „ 5202 „ 4998 „ Carne de vițel 13500 „ 3375 „ 14245 „ Carne d.pore15750 „ 15000 „ Orez 15750 kg 15000 „ Ungarii cer sä rămânem la Budapesta. Ziarul „Temișoara“ anunță că cetățenii și fruntașii de toate categoriile, din Budapesta, au trimis Conferenței de pace peste 3000 de telegrame rugând să-i permită armatei române să rămână mai departe în Budapesta până ce se va organiza din nou viața politică atât de zdruncinată a Ungariei. S’a mai trimis la Paris și o delegație de vre-o sută de persoane în acest scop. Amânarea alegerilor. Ni se comunică oficial că alegerile s’au amânat în principiu. Data lor se va comunica mai târziu. De la Liceul „Aron Pumnul“. Joi, în 2 Octomvrie la orele 10 dimineața va avea loc inaugurarea cursurilor la liceul „Aron Pumnul“. Prietenii liceului, precum și părinții elevilor sânt invitați să ia parte la această sărbare. *