Glasul Bucovinei, noiembrie 1919 (Anul 2, nr. 278-301)

1919-11-01 / nr. 278

¥ V Nr. 278 O SCRISOARE D. Dr. D. Marmeiiuc a trimes domnului director al ziarului Dacia“ următoarea scrisoare : Mult Stimate Domnule Director, Ocupat peste măsură, nu v am mai Putut scrie nimic din Iunie a. c., când v-am trimes ultima corespondență pentru prețuitul Dr. ziar. De aceea vă rog să binevoiți a constata în numărul viitor al «Daciei» că nu eu sunt autorul informației «Compensații teritoriale românepoloneze», trimisă din Cernăuți și publicată în No. 302 din 29 Octombrie col. Primiți, vă rog, Domnule Director, expresiunea deosebitei mele considerațiuni. Cernăuți, 30 Octombrie 1919. D. Marmesiuc. • INFORMAȚIUNI POLITICE Candidații bucovineni Candidații pentru Cameră ai partidului democrat al unirii se repartizează după profesie astfel : 5 avocați, 5 profesori, 2 magistrați 2 funționari de administrație, 1 preot, 1 notar, 2 învățători și 2 țărani. Candidaturile în vechiul Regat Ziarele din București ne aduc știrea că pentru cele 240 locuri din Cameră, rezervate vechiului regat s’au anunțat 1107 candidați. Aceste cifre dovedesc destul de clar ce însemnătate se atribue acolo opoziției, care propovăduește abținerea de la alegeri. DE LA AUTORITĂȚI Combaterea speculei și contrabandei cu vitele Secretariatul de serviciu pentru agricultură a luat următoarele dispozițiuni : Negoțul cu vitele prin sate este oprit. Cumpărăturile sau schimburile făcute între gospodarii aceluiaș sat nu se consideră ca negoț. Vitele aduse la târg vor fi mânate de proprietarii însuși sau de împuterniciților. In odoare vor intra numai persoane autorizate de secretariatul pentru agricultură sau de prefectura orașului Cernăuți. Speculanții, vor fi pedepsiți conform regulamentelor pentru piețe de vite. Furnisorii pentru armată se vor însărcina din partea comandamentelor numai pe baza recomandației prefecturei Cernăuți și a primăriei serviciului sanitar veterinar. Toate permisele eliberate înainte de comandamente pentru cumpărări de vite s’au declarat nule în ziua de 1 Oct. Vitele cumpărate in condițiuni nepermise se vor confisca și se vor vinde la licitație. Contravenienții se vor pedepsi conform legilor și regulamentelor în vigoare." EXTERNE Clemenceanu se retrage din viața politică răspunzând ofertei de a lua succesiunea lui Gambetta în Rhinul inferior, Clemenceanu a anunțat că se va retrage din viața politică din pricina vârstei. La 4 Noembrie Clemenceanu va rosti la Strasburg un discurs în care va expune programul partidului republican în alegeri. In cercul Vinga, dieceza Aradului, a fost ales un advocat absolut necunoscut obștei românești în locul marelui mecenate Emanuil Ungureanu, cunoscut de toți Românii. Alesul nici nu se știa dacă aparține și cărei comune bisericești aparține. A fost un caz atât de cras de falsificare a opiniei alegătorilor, încât până și congresul astfel alcătuit s’a putut ridica până la oareșicare grad de indignare ; în urma acestora ilustrul necunoscut a renunțat la mandat. Așa s’a procedat in anul dela Hristos 1916 într’un stat ce se chema liber. Și cu atâta încăpățânare s’a urmat această urâtă luptă de distrugere a bisericii noastre, încât nu s’a temut Tisza nici de complicații externe. Se spune chiar că ezitând împăratul de a-l confirma pe Mangra, Tisza ar fi amenințat cu demisia ! După ce izbuti Tisza de a-și alege Mitropolitul său ad-personam, care nici o clipă macar n'a fost al Românilor, avu cinismul de a-i spune acestui afes al său printr'o depeșă, că se afle toată valahiunea, că el Tisza împreună cu el, Mangra, vor ferici neamul românesc, vor dovedi prin fapte cât îi iubesc. Mangra, acum un bătrân slab, urmărit veșnic de glasul mustrător al conștiinței jignite, însoțit pretutindenea de blăstămurile mute ale Românilor, evitat totdeauna de Românii cinstiți, însoțit doar în plimbările sale stinghere de un singur asesor consistorial, înrudit pe semne sufletește cu el, după doi ani de zadarnică viețuire se aține în Budapesta tuturor ticăloșiilor. Acesta a fost Mitropolitul contelui Tisza, răposat cu câteva zile înainte de fostul ministru-președinte însuși, cărui glonțul unul soldat maghiar nerăbdător i-a curmat zilele, înainte de a-și fi luat pedeapsa. R. Gândea ’) Asesorul Nicolae Ivan, a tusei «oe președințe »a partidului național.. GLASUL BUCOVINEI „Austria muribundă“ Ziarul „Dacia“ e informat din Viena că cabinetul actual austriac va demisiona în curând. Față de greutățile in care se sbuciumă Austria, un politician austriac a declarat că „pentru a muri nu există altă soluție decât anexarea Austriei la Ceho-Slovacia“— dacă aceasta din urmă ar consimți. SOCIALE Plătirea rentelor dela institutul pentru asigurarea muncitorilor contra accidentelor pentru Bucovina. Institutul provizoriu pentru asigurarea muncitorilor contra accidentelor dă publicului următoarele lămuriri : Fiind întreruptă comunicația cu Lembergul încă din luna Noembrie anul 1918,3. ministru delegat a dispus la intervenția rentierilor să se înființeze un institut pentru asigurarea muncitorilor contra accidentelor pentru Bucovina, care a luat însărcinarea și serviciul celui din Lemberg, plătind totodată rentele celor îndreptățiți. Toate cererile încurse s’au rezolvat și rentele au fost achitate. ‘întrucât nu s’au plătit rentele unor persoane, se aduce la cunoștință că plata nu s’a putut face din lipsa mijloacelor de evidență până la reluarea traficului de comunicație cu Galția. ECONOMICE Bâlciu în Temișoara. In 16 Noembrie a. c., se va ține în București un congres agricol. Imediat după ținerea acestuia va avea loc în Temișoara" un bâlciu de mărfuri alese, aranjat de Camera de comerț și industrie, de acolo. Producenții, cari doresc să-și vândă mărfurile acolo, se vor anunța la Camera de comerț și industrie a Bucovinei spre a primi informațiunile necesare. Cumpărare de cox. D. inspector Nuțu de la secretariatul de agricultură va pleca zilele acestea în Polonia ca să cumpere pentru trebuințele țării 70 de vagoane de cox. • CULTURALE De la joc. „Armonia“. Societatea de cântare „Armonia“ adresează un călduros și stăruitor apei către toți cântăreții și cântărețele, ca să se înscrie ca membri dând astfel societății posibilitatea de a-și relua activitatea. înscrierile se pot face Sâmbătă, 1 Noemvrie, orele 7 seara în localul Societăței. DECESE Moartea directorului Dr. Eudoxie Procopovici. Vineri în 31 Oct. a. c. la orele 5 dim. a decedat subit directorul spitalului central din Cernăuți, d. dr. Eudoxie Procopovici. Prin dispariția defunctului, neamul românesc din Bucovina, perde un medic distins și un valoros luptător pe terenul național, înmormântarea va avea loc Luni, în 3 Noembrie la moșioara defunctului din Maminești. Transmitem îndureratei familii condolențele noastre. PERSONALE Sosirea d-lui secretar șef Dr. Octavian Ghiorghian. Luni în 3 Noembrie va sosi dela București d. dr. Gheorghian, secretarul șef dela salubritatea publică, unde a luat parte la ședințele“ consiliului superior sanitar. BISERICEȘTI Numire de Mitropolit al bisericii unite din Ardeal. Pentru scaunul de mitropolit al bisericii unite din Ardeal a fost numit d-l dr. Vaslie Suciu. După depunerea jurământului de credință suveranului se va face cu pompă Instalarea sa in catedrala din Blaj. DIVERSE Accident de aeroplan. Aviatorii cursei poștale Paris— Constantinople căzuți pe teritoriul românesc. O femee din Nehoi, a descoperit întâmplător, în valea Gherghelău, cadavrele locotenenților aviatori francezi, Jean Rucquon și Ilene Siege, inginer pilot, zdrobiți lângă aeroplanul lor complet sfrâmat. Din actele găsite asupra lor se dovedește că aeroplanul făcea cursa poștală Constantinopol — București—Paris. Cadavrele au fost transportate la Buzău. O plângere de la munte DE LA SATE Din „Dacia“ Din Câmpulung primim plângerea că d-l Iohann „von“ Braha — așa îl găsim iscălit pe actul ce ni se trimite — însărcinatul secretariatului pentru lucrările publice, nici atunci când trebue să pună o rezoluție pe un dosar, nu vrea să-și aducă aminte că se găsește în România și într’un oraș așa de românesc carne Câmpulungul, unde limba românească a fost decretată limbă oficială încă pe timpul Austriei. Am dori ca plângerea aceasta să fie cea din urmă." STUDENȚEȘTI încăperea cursurilor la Universitatea din Iași. " Se aduce la cunoștința studenților înscriși la Universitatea din Iași, că începerea cursurilor a fost fixată pentru toate facultățile pe ziua de 10 Noembrie a. c. Pag. 3 Ordonanța Având în vedere mențineri miișiei și ordinei publice în decursul operațiunilor electorale pentru alegerile de Cameră și Senat, se dispun pe baza ordonanței No. 94 din 6 Octombrie 1918 a domnitui ministru delegat al Guvernului Român la Cernăuț următoarele : 1. In zilele de 1, 2, 3, 6, 7 și 8 Noembrie 1919 vânzarea de băuturi spirtuoase este cu desăvârșire oprită în tot cuprinsul orașului Cernăuți. 2. Toate cârciumile, localurile de rachiu, vin, bere și de orice băuturiispirtuoase vor fi închise în zilele menționate. 3. Restaurantele și Cafenelele vor fi deschise numai de la orele 7—9 dimineața, 12—2 după ameazi și 7—8 și 30 seara, servitul și vânzarea de rachiu, vin, bere precum și orice băuturi spirtuoase rămâne oprit și în intervalul acestor ore. Contravenirile la acesta dispozițiuni vor fi pedepsite cu cea mai mare asprime. Cernăuți în 30 Octombrie 1919 Directorul Poliției (ss) TARANGUL --------------------« «-------------------- TELEGRAME Desmințire Sibiiu,a 29 —X —919. — !n unele ziare din vechiul regat au apărut știri alarmante privitoare la Banat, colportând zvonul că în Banat s’ar fi ivit mișcări de sepercuzm, față de Cosisiliui dirigent. In baza informațiilor luate din Banat și din looturi competente suntem în situație de a desminți în modul cel mai categoric al,rotațiile mai sus arătate. Campania electorală decurge in Banat ca și în Transivania și părțile ungurene în mod absolut liniștit. Toți candidații din Banat, afară de 1 singur aparțin partidului națonal român. Aceasta dovedește sentimentul de absolută solidaritate a poporului din Banat și a reprezentanților ei. Biroul Presei Sibii. Evacuarea Traciei Constantinopole, 30 Octombrie.Generalul Franchet d’Esperey s’a reîntors din Tracia, unde a aranjat plecarea trupelor bulgare și ocuparea provinciei de către trupele aliate. Muntenii din partea meridională a masivului Rhodope au adresat protestări contra hotărîrii de a-i menține sub jugul bulgar. Tratatul din Versailles Paris, 30 Octombrie. — Uruguay a ratificat tratatul din Versailles. Tratatul anglo japonez Lyon, 30 Octombrie. — Guvernul japonez anunță că va reîncepe negocierile cu Anglia pentru reînoirea tratatului de alianță anglo-japonez. O desmințire Lyon, 30 Octombrie. — Guvernul leton desminte știrea căderii cabinetului Ulmanis. D. Vaida-Voievod în drum spre București Paris, 30 Octombrie.— D. Vaida Voevod a părăsit ieri Parisul pentru a se reîntoarce la Sibiiu și București, unde e chemat de guvern pentru a conferi asupra mai multor chestiuni. Relațiunile româno-sârbe Belgrad, 30 Octombrie. — Cabinetul sârb arată multă bună-voință în relațiunile cu România. Dificultățile produse în Banat sunt pe cale de a se aranja. Guvernul iugoslav a recunoscut ca întemeiate cererile prezintate de ministrul României. Școalele din Macedonia Belgrad, 30 Octombrie. — D. președinte de consiliu Davidovitch a dat ordin ca autoritățile iugoslave să respecte libertatea școlară în Macedonia. O propunere a lui Clemenceau Lyon, 30 octombrie. — Consiliul suprem a examinat propunerea lui Clemenceau care tinde să atribuie consiliului suprem de războiu din Versailles, sub președinția generalului Foch, înaltul comandament al teritoriilor ocupate în țările inamice, pe tot timpul ocupației. ’ Propunerea va fi supusă spre aprobare diferitelor guverne aliate. ---------------------*-------------------- ULTIMA ORA Sosirea M. S. Regelui în Bucovina In urma unei telegrame sosite din București se amână sosirea M. S. Regelui în Bucovina pe ziua de 16 Noembrie a. c., adică în ziua împliniri unui an de la intrarea trupelor române în Bucovina —------------------• | ——--------——