Glasul Bucovinei, aprilie 1920 (Anul 3, nr. 391-412)

1920-04-01 / nr. 391

No. 391 GLASUL BUCOVINEI INFORMAȚIUNI D. ministruL Nistor membru de onoare al Societății scriitorilor români. — Adunarea generală a Societății scriitorilor români a proclamat membru onorar între alte persoane și pe ministrul Bucovinei, d. Dr. Iancu Nistor, profesor universitar și membru al Academiei Române. EXTERNE In favorul României. — „Narodn Listy“, foaia lui Cramarcz publica o știre din Cluj, prin care «natță că Consiliul Suprem a acordat României gurile Mareșalul și orașele Vârșeț și Biserica Albă din Banat. Cât costă bolșevismul unguresc. — Presa cehă anunță că Korány ministrul de finanțe augur a declarat că sub guvernarea bolșevicilor în frunte cu Bela Khun i s-au făcut statului maghiar o pagubă numai de 80 de miliarde. Cum au scăpat Statele Unite de bolșevism. — Ziarele cehe aduc știrea din Washington că Jacob Munson, președintele birouilui de repatriare a destănuit modul cum Statele unite au scăpat de bolșevici, i-au expulzat fără nici o considerare numai cu geamantanul în mână. Aceasta este o dovadă că bolșevismul se lățește la alte state afară de Rusia prin bolșevici importați. Așa a procedat țara libertății. Ce face România ? Politica Franței față de Germania și Rusia — Joi, au început desbaterile in Camiera franceză privitoare la politica externă a Franței. A luat cuvântul d. Louis Barthou, președintele comisianei de afaceri externe, care a declarat, că Germania nu vrea să execute tratatul de pace de la Versailles punând astfel Franța într’o situație dificilă mai ales acum când nici Statele Unite n'au ratificat acest tratat și nici n’au intrat in alianța franco-engleză. D. Barthou a făcut apel la poporul american cerându i să sprijine Franța la ce privește problema rusească d. Barthou a spus, că politica în Rusia e o altă formă a politicei germane și Franța trebue să fie hotărîtă atât față de una ca și de cealaltă. SOCIALE Stabilirea prețurilor pentru cauterula orelurilor. — O ordonanță, a d-lui ministru delegat hotărește prețurile pentru camerele tuturor oțelurilor din Cernăuți. Otelierii sânt obligați să afșeze în fiecare cameră prețul hotărît. Orice abatere de la aceste prețuri maxilare se va pedepsi cu o amendă până la 20.000 cor. și ca închisoare până la 6 luni. In cazuri recidive atelierii respectivi vor perde livrets de profesie. DE LA AUTORITĂȚI Timbrarea scrisorilor externe. — Conform ordinului Direcțiunei Generale a poștelor, Telegrafelor și Telefoanelor în București se va amâna cu începere de la 1 Aprilie a. c. decretata francare a corespondenței externe prin timbre samsariate (Centimes) până la noi dispozițiuni. CERCETAȘEȘTI Cercetași bucovineni la Cernăuți. — In săptămâna patimilor vor pleca spre Cernăuți 30 de cercetași din București. Șeful organizației cercetășești din Bucovina dr. Morariu a fost înștiințat pentru a lua măsurile necesare pentru primirea și găzduirea oaspeților. DE LA ȚARA Judica nouă nu e în România Mare ?— Din judea nouă primim plângerea că primăria de acolo nu respectă limba românească. Astfel biletele de legitimare pentru alegerile comunale sunt încă scrise în limba germană și ruteana. Credem că astfel de sfidări ar trebui să înceteze, că de altfel vom cere să se ieie măsuri de rigoare contra unor funcționari abuzivi. Dela C. F. R. Circulație zilnică. Se aduce la cunoștință publicului călător că de la 1 Aprile a. c. se va relua circulația zilnică a trenurilor mixte pe toate liniile laterale din Bucovina după vechiul mers al trenurilor sociale Dela Cercul profesorilor secundari români din Bucovina. Ședința lunară ținută in 20 Martie se va continua în 24 Aprilie 1920 la orele 3 d. a. exact, in liceul „Aron Pumnul“ din Cernăuți. Ordinea de zi : 1) Comunicări, 2) Continuarea discuției asupra unificării invățământului. DIVERSE Accident Poliția anunță că lângă grădina publică s’ a întâmplat la 23 Martie următorul accident: Șoferul Vasile Priscoreanu trecând cu automobilul pe șosea a rupt piciorul unui cal, proprietatea lui Enrich Karlets. Paguba se urcă la igopo coroane. Observăm că șoferii dau prea mare viteză mașinei chiar și pe stradă când e plină de lume. Cerem să li se impună cu cea mai mare severitate considerare față de public. Perfecționarea telefoniei fără fir.In Londra s’au făcut experiențe pentru controlul aeroplanelor prin telefonie fără fir. Un aparat Handfly Page prevăzut cu aparat de telefonie ,fără fir a fost înălțat având ca echipaj câțiva gazetari. Dânșii au schimbat comunicări cu editorii lor, iar vocile vorbitorilor ae auzeau lămurit. Ca întrebuințare pentru stabilirea direcțiunei ei erau informați prin grai de către trei stațiuni terestre asupra pozițiunei lor exacte. Valoarea acestui aparat este nemărginită. Aviatorul poate fi înștiințat asupra porițiunei sale și asupra cosduțianilor din aproprierea pământului atunci când el este prea dus pentru a le putea vede. Victime ale cinematografului. La Insbrek, cu ocazia înscenărei unui film de cinematograf de către o companie germană, pe când se aranja o scenă deasupra povârnișului muntelui Wildgratz, la 9700 picioare înălțime, trebuia să se figureze o cădere de avalanșe. In timpul pregătirilor pentru această avalanșe, o adevărată avalanșe porni din munți îngropând 11 actori și actrițe, rănind alte câteva. Printre acestea sunt d-ra Ermine Koller din Dresda care a murit. Călăuzele din Tiroîentrează zăpada pentru găsirea corpurilor. Fordul Bacevschi. Pentru fondul comemorării pictorului academic Epaminonda Bacevschi au mai contribuit următorii : Eduard Dobrowolschi 200 cor , Direesor Dr. Eus. Isopescul, Dr. Panait Bacar, Dr. Anhauch câte 100 cor.; Dr. A. Guttmann 60 cor.; Dr. Alex. Popovici, Dr. Neumann Wender, Dr. Mahdler, Dr. Goldschlag, Dr. Spânul, Dr. Wassermann, Salomon Adler, W. Kesehmann, Dr. Schaiovici, Prof. A. Roșea câte 50 cor. ; Dr. P. Goldhagen și Dr. Drarcr câte 40 cor. ; Norbert Kipper 30 cor. ; Prof. Victor Olinescu și Prof. Dr. Kritner câte 20 cor. ; Dr. Carpeva Eugenia, Dr. Horviț Amalia, Prof. Cornel Tarnavschi câte 10 cor. ; Dr. Matchievici 50 lei ; Dr. Ioan Moga 40 lei ; Cons. Numitor Stteanu și Prof. Iosif Sttoico câte 20 lei; Prof. Artemie Maru 10 lei; Oona Fuite. — latrurile academice române Bucovina și Moldova au donat din vțitor curat, care l’au obținut la serata din 21 Februarie 1920 aranjată sub patronajul Domnului Ministru delegat Dr. Janen Nistor, 2000 cor. pentru orfelinatul local din strada apelor. Un succes al d-rei Elena Văcărescu. — D-ra Văcărescu a repurtat un deosebit succes cu ocazia ciclului d-sase de conferințe intitulate „Fresques roumaines“, ținute la „Les Annales“ din Pari și unde au venit cei mai distinși reprezentanți ai artei și literaturii franceze. Presa franceză e unanimă în laudele aduse d rei Elena Văcărescu pentru darul d-sale oratoric, cu care a scos în relief, în fața unui public entusiasmat, figurile distinse ale voivozilor români Mircea cel Mare, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul. D-ra Văcărescu a fost aclamată iar cei cari au luat parte la conferințele d-sale strigau călduros „Trăiasca România !“ Spectacole.— La începutul lunei Aprilie va sosi la Cernăuți Circul România. Amănunte vor aduce afișurile. Cei ce doresc statului putere să ne apere și să se întărească spre binele tuturora să subscrie la împrumutul intern. SPECTACOM Caia Goloseum-ul din Cernăuți, concurență de attetică.— Concurența atletică internațională ce va avea loc la Coloseul din Cernăuți. Începe să intereseze tot mai mult publicul. Biletele se epuizează în fiecare seară. Ziua a doua, Luni, au avut loc trei interesante lupte. Atletul rus Sigarcov, un tehnician de prima forță în atletică a concurat cu luptătorul român Stroicescu Rusul, în ofensivă continuă a încercat să-l răpună pe adversar apucindu-i de umeri, ceia ce nu a reușit din cauza puternicei rezistențe a lui Stoicescu. După multe momente periculoase pentru ambii luptători, lupta s’a declarat nehotârită. In zilele următoare acești doi atleți se vor întâlni iarăși. A doua pereche a fost „Masca roșie“ din Cernăuți și musculosul atlet român Georgescu. Imediat s’a observat precassicnea atletului român. După o luptă scurtă „Masca roșie“ a fost răpusă fiind pusă pe spate. A treia pereche au fost orașul bucovinean Critov și atletul fișau Leibl. După un nelson duplit, o specialitate a lui Critov, Leibl a fost ulmit. Publicul a însoțit cu aplauze frenet ce toae fazele luptei bucovineanului Critov. Miercuri vor concura Criiov și marele tehnician în atletică Francezul Lassarresse. Lupta aceasta va fi foarte interesantă. A doua pereche va fi atletul spaniol Paul și Românul Sîrobcescu. A treia Leibl (Iași) în contra loi „Masca Roșie“ (Cernăuț), Pag. 3 TELEGRAME Situația din Ruhr Lyon, 30 A/farte. — In Rafar lucrătorii au suferit înfrângeri la sud de Weazeî. Examinarea răspunsului pentru Unguri Lyon, 30 Martie. — Gambon a prezidat Luni dimineața la ministerul afacerilor străine conferința ambasadorilor care a continuat examinarea răspunsului destinat plenipotențiarilor unguri. Șahul Persiei la Paris Lyon, 30 Martie. — Șahul Persiei a sosit la Paris și se va reîntoarce în Aprilie în Persia. „Ex kaiserul Wilhelm“ nu va fi judecat New York, 30 Martie. — In Londra s-a stabilit azi oficial că judecarea fostului „Kaiser“ nu va mai avea loc. Misiunea engleză din Novorosisk Horsen, 30 Martie. — Ministerul de război a comunică că misiunea militară engleză din Rusia meriională a efectuat evacuarea orașului Novorosisk pe Marea neagră în noaptea de 27128 Martie. Chestiuni de politică externă în parlamentul italian Lyon, 30 Martie. Nitti crede că Aliații au interes sa cunoască situația adevărată din Rusia și deoarece socialiștii și-au manifestat dorința de a se duce încolo sI se vor elibera pașapoarte. Privitor la Constantinopole Nitti zice că a fost totdeauna partizan al menținerii suveranității turcești la Constantinopole. ---------------------*--------------------- De la Consiliul de miniștri. București, 16 Martie 1920. in consiliu de miniștri de est s’au discutat măsurile ce trebuiesc luate pentru aplicarea legii agrare. Se va forma un comitet agrar pe lângă președinția consillului de miniștri compusi din nouă membri, dintre care unul va fi bucovinean. La consiliul de miniștri de azi se va discuta legea chiriilor. Curând va apărea decretullege cu privire la unificarea legii electorale. POȘTA REDACȚIEI Preotului D. Morariu. Scrisoarea d-voastră nu se poate publica. Cn bitied Trimite**® de bani din Amerika Primele trimiteri de bani pe cale telegrafică prin Firma Scheinhorn & Scheinhorn, 178 Rivington Street New York, an și sosit. Persoanele respective vor fi înștiințate prin scris. — Ni se adresează diferite persoane cari au ceruri de luni de zile și nu se pot schimba din diferite cauze tehnice de bancă. OH» așteptare esta do ps*fsos când trimiterile se fac prin firma Scheinhorn & Scheinhorn, care plătește imediat. — Referințe la trimiteri de bani din America se dau gratis la biroul din Franzensgasse Nr. 13, intre 3—5 p. m. Cereri din provincie se răspund de prin scris- 1105 im Teodorovici Cismar român de lux, absolvent premiat al școalei superioare de cismărie ortopedică din Viena, e primul român care a absolvit această școală de specialitate. Din cauza lipsei de localuri in centrul orașului, d-sa își are Atelierul său în strada Vierilor (Winzer- Gasse) Nr. 1-a. Tuturor Românilor li se recomandă acest atelier, în care se execută promt și conștiincios orice lucrări atingâtoare de această branșă. Lucrări ordinare și speciale de ortopedie în orice forme. Cursul ‘ bursei Cernăuți din 31 Martie 1926 fim* M»m Lei Basca Naționali ... . 280 283 Basel Generală ........ 278 281 Ruble (Romasov) de 500. . . 240 245 Ruble m miram« ... 255 260 ’ Ruble (Duma) . . .................... 75 78 Dolari Union 20/100 ......................... 163 175 Canada 20/100 . .... 132 137