Glasul Bucovinei, februarie 1921 (Anul 4, nr. 622-643)

1921-02-01 / nr. 622

Hr. 622 increstărî Trei columne avarescane. Șandramaua bucovineană a taichii de la București, troznind dip topic încheieturile, a primi trei proptele nouă, ca șt poată rezista „intempersinitor"— cuvântul aparține noului dicționar al Socității pentru cultura averescană — măcar până la primăvară. Una din aceste proptele a fost Înfiptă de badea N. Griesen, a dons de gsspa din Kuda-Albp. iar a treia de kir Gara Fluid!*. Cititorilor cari nu m’au înțeles li trade« marele secret al numirii recente în administrația Bucovinei a celor trei „înalți« sancționari căci „înalți“, adecă lungi, sânt toți trei, fiecare dintre ei având cel puțin 180 m înălțime. Așa proptele mai înțelegem și nu . Și-acum să le privim pe rând. Instrucția publică se sprijină pe mălțimea Sa Dom țoremo Tomoy Zaga Minor, fratele savantului profesor de la universitatea lui Oori, Don Pedro Tomay Yaga di Longana. Meritele sale sunt incontestabile, mai ales în calitatea sa de secretar al partidului averescan de la noi. A debutat și ca pacificator politic, dar nu a avut noroc niciodată. Numirea sa în postul vacant de secretar general la instrucția publică se impunea de mult și ne mirăm numai de ce a urmat așa de târziu, cind «tinteste că titularul de astăzi se numia și în Mai 1920, când postul deveni vacant, 'tot Don Lorenzo Tomoy Jaga Minor !! Cunoscători mai adânci decât noi ai secretelor adinei ministeriale sosțin ca toate aparențele de verosiminitate și cu mrcca putere de convingere că la București nu se cunnoștea lungimea adevărată a înălțimii Sale Don Lorenzo Tomoy Yaga Minor. Direcția bucurilor fondului bisericesc, hărțuită din toate părțile de-I merg petecele, a fost încredințată sub titulul politician și mare om de stat Don Aullerio Ciortano cabalero di Zurca. »Butacai* de profesie, în cercurile înțimități coriste trece drept mare diplomat, terenul său de activitate fiind intriga de după culise. Școala diplomației înalte a făcut-o în tăcerea codrilor, din care cauză e tacitunii ca dinții, deprinzând dela lame, cstr-i înconjura, virtuțile ce-1 disting: inflexbilitatea râmei, omenia vulpei și a lupului veselii lipsă de lăcomie. Explorator de renume în dostridiologia politică, era predestinat pentru postul ce-i ocupă la Direcția bunurilor, din nevordre însă numai in mod provizoriu. One*ti-a mai rămas? Titularul cel nou dela secretaratâl de domenii și zgrîcultură, Vâsocorodnâi gospadiu Orei Voronkoff, înalt și el, dar mult mai masiv și mai cluturos decât coegii săi, așa cum trebuie »I fie viitorul înfăptuitor al reformei agrare. Foarte iubit de țarani, cu cari va avea mult dea face, el și-a câștigat simpatiile și afecțiunea lor prin delicateța cu care înțelege a-i trata. Generațiile tinere crecute de sa în școala agronomică din Radăuți, ii păstrează o amintire tot atât de neștearsă, ca și mulțimea acelor nenorociți din timpul războiului, cari au stat sub ordinile sale in oarecare tabără de concentrare din vestea acestei monarhii austroungare. Upli și alții nu așteaptă decât să-l vadă in mijlocul lor, pentru a-l răsplăti, în modul cel mai palp«!)M, solicitudinea ce-a avut-o cu ei pe vremuri. Superioritatea manierelor sale și urbanitatea formelor în care se complace, ii asigură pentru totdeauna un loc de cinste in societatea In care se găsește. Acestea fiind cele trei noul columne averea cane pe rare se gr*zim8 ’Șandramaua bucovineană a taihii «Ha Baccrețti, noi am ținut să le încrestăm pe rabotul cronicei noastre, pentru ca pomenire despre ele să râmânc în secolul secolilor, punct. Dan Bodega. INFORMAȚiUNI EXTERNE Bolșevicii despre contrarevoluție. — Asupra revoltelor din Ucraina, oficiosul sovietelor, „Izvestia" publică următoarele : „Armata roșie a izgonit pe răsculați din jurul și Interiorul orașului Kiev. Cavaleria noastră a reocupat Vasilevca la sud de Rin și se gătește în luptă ce detașamentele răzvrătite la Motovilovschi. Pe Nipru, mai jos de Kiev, contrarevoluționarii au ocupat orășelul Kanev. In ț natal Tarașavschi și Sevircov răsculații se reorganizează formând regimente comandate de foști ofițeri ruși și ucraineni. In regiunea Novomoscovca, gubernia Ecaterinossav, s’au ivit din nou bandele hatmanului Mahno«.  FINANCIARE Depreciarea valutei poloneze. — Telegrame sosite astăzi arată că dolarul american a fost cotat la bursa din Paris cu 860, iar francul cu 60 mărci poloneze. Leul nostru In străinătate. Leul nostru a fost cotat la bursa din Paris 20 și un sfert centime. CLASSE, BUCOVINEI3 Citiți „Glasul Bucovinei" Turneul C. Tănase.— Compania C- Tănase va da în orașul nostru trei reprezentări. La n! 31 ian. sa va reprezenta „Gri-Gri“ vodevil in trei acte ; Marți 1 Februarie „Poș-Poș“ ; Miercuri 2 Februarie a.c. »Bravo Judecător“Inceputat la orele 9 seara. Prețuri populare. Biletele se vând la agenția de bilete, str. Domnească 18. SOCIALE Numiri. — D. director general Parteniie Siretean a fost numit secretar general la finanțe, iar d. Laurențiu Tomoiagă secretar general la Instrucție. STUDENȚEȘTI Dels societ. acad. „Jusțimea“ — In 6 Februarie va avea loc marea serată a Junimii la care onoratul public românesc va avea cea mai bună ocazie de a se petrece câteva clipe plăcute. De frumoasa decorare a sălii grijește d. prof. Arhip Roșea, care și de data aceasta a binevoit să nu ofere ajutorul său pentru buna reușită a seratei. Atât aranjamentul cât și conducerea dansurilor o are d. prof. Amalia Liteanu. Se atrage atenția onor. public, că în vederea îmbulzelii ce va fi la casă, biletele pentru serată se vor vinde la societ. acad. „Junimea“ intre orele 11—1 a. m. și 5—7 p. m. începând cu ziua de Mercuri 2 Februarie a. c. , iar biletele pentru lojete prenotate se vor lua In primire Începând cu ziua de Micronii! între circle sus indicate. 1 SANITARE Cazurile de variolă — Ia ultima timp s’au constatat mai multe cazuri de variolă printre copii. Cauza este că foarte mulți din ei nu au fost incă vaccinați deși au aproape vârsta de 3 ani. Faptul acesta e o neglijență mai ales astăzi când bântuie atâtea boale in urma războiului. Popskilsnea este invitată să-și vaccineze copii fără întârziere.* Vaccinarea se face la timpul orelor de oficiu fără plată la primărie ușa 27. Corpul sanitar (medial, farmaciști, moașe și agenți sanitari) domiciliat in Cernăuți va obține legititimațiile recerute prin ordonanța Direcției de Poliție No. 349121 prez. din 25 ianuarie a. c. la Inspectoratul General pentru Sănătatea Publică. Informații în privința aceasta în fiecare zi intre orele 12—1. PREOȚEȘTI Adunarea generală ordinară a „Asociaț uiui preoților ort. rom. din județul Cernăuți“ se va ținea Luni in 7 Faur e. c. In orele 10 a. m. in cabinetul Societății pentru cultură și literatură în Cernăuți, cu următoarea ordine de zi : 1. Verificarea procesului verbal dela adunarea constitutivă. 2. Alegerea comitetului. 3. Eventuale. Se invită pe această casa toți preoții județului Cerniii. Bandaje, instrumente chirurgice, complete dulapuri de salvare pentru Întreprinderi industriale. Articole de deparazitare de tot felul, articole de gumă, uleiuri eterice și esențe pentru fabricarea lichenorilor. Parfumuri de la cele mai renumite firme franceze și germane. De vânzare în drogheria „Sanltas“, strada Domnească 18. Telefon 224. ZIARISTICE Ziariștii unguri arestați — înainte de două săptămâni a apărut la București primul număr din ziarul maghiar „Bukaresti Hírlap“. Cura îns ă în jurul «celui dar se grupase un însemnat număr de propagandiști și agitatori magari din țara lui Horthy, guvernul a dispus imediata arestare a tuturor redactorilor, cari nu posed nici cu fel de documente.“ DIVERSE Curs de pictură, desemn și sculptură se ține cu începere dela 1 Februarie, Maria, Miercurea și Joia între orele 2—4 d. a. în Muzeul de industriei str. Mickiewicz. Un monument al Unirii. D-l Vasile Goldiș adresează întregei suflări românești un socl prin care o roagă să dea pentru „Monumentul Unirii“ ce se va ridica în Arad pe locul statuei lui Kossuth, monument ce va simboliza solidaritatea noastră națională, la orașul din care s’a condus lupta rezistenței naționale românești, împotriva opresorilor milenari, și de unde a pornit chemarea la unire. " Din Coțmani Cetim în „Morgenblatt“, ziar cunoscut prin atitudinea lui ostilă față de Statul român, că la 26 ianuarie, o adunare condusă de primarul din Coțmani i-a dat vot de încredere prefectului Lucescu, despre care am scris noi la unul din numerele trecute că are o deosebită plăcere să petreacă până târziu noaptea în societăți unde se agită contra statului nostru. Știrea aceasta nu putea s’o aduci alt ziar decât tocmai ziarul Morgenblatt, care arată aceiași simpatie față de Românism ca și dl Lucescu. Oricât de trist ar fi, este insă adevărat. Ce se poate însă aștepta dela acest d. prefect averescan ? Societatea Româna de asigurări generale „Generala“. Atragem atențiunea Domnilor Proprietari de case și mobile și a Domnilor industriași asupra Art. 450 din codul de Comerț Român (care corespunde cu Art. 52 din Legea Austriacă asupra contractului de Asigurare) prin care se stabilește că in caz de daună despăgubirea se plătește în proporție între valoarea asigurată și valoarea actuală a obiectului asigurat. Pentru a fi bine acoperiți Domnii Proprietari trebuie deci să augmenteze gumele asigurate până la concurența valoarei de azi a obiectului asigurat. Societatea de Asigurări „Generala“ prin Banca Marmorosch Blank & Co. Piața Uibei No. 9 și prin „AsS Curazioci Generali“ Str. Dr. Rott No. 7 primește asigurări suplimentare chiar dacă asigurarea inițială a fost încheiată la alte Societăți. ss» Un acord diplomatic , București, 30 Ianuarie. — (Damian). Se confirmă că Benesch intenționează convocarea miniștrilor sutelor succesionste ale fostei monarhii la Portorese (?) in vederea încheierii unui nou acord diplomatic. Vehementă campanie electorală București, 30 ian. — (Dam’ac) Toate partidele politice duc aprinse lupte in vederea reușirii candidaților lor la alegerile parțiale pentru Senat și Cameră în județul llfov. Agenția română Împotriva intereselor României București 30 (Damian), „liberotatea“ declară că agenția teegraficâ română Înființată la Paris de ziarist român lucreasă contra intereselor statului român, împotriva consordatului București 30 (Damian). Universitarii, parlamentarii, preoții se vor întruni Luni în public și vor protesta contra concordatului. Socialiștii arestați vor fi tratați bine București 30 (Damiac). În urma intervenției ministrului Râșcanu, primul ministru și ministrul Argetoianu au hotărit îmbunătățirea situației deputaților socialiști arestați „Diribtorii luebișoarei în Jilava și Văcărești au primit ordine să-l trateze foarte bine. Reînființarea ministrelor Bucovinei și Ardantului București 30 (Damian). Guvernul convingându sa că este chiar în interesat va fi arin manținerea posturilor ministerelor Bacoviei și Ardeticlui va reînființa aceste posturi. O misiune comercială aliată în România București 30 (Damiac), Va sosi în curând o commercială ango francezi italiană pentru studierea schimbului in natură a primelor articole industriale și comerciale. Faptul acesta va contribui mult la urcarea leului in străinătate. Da la Consiliul de miniștri București 30 (Damian) Consliul miniștrilor a facultat expunerea proectelor financiare elaborate la străinătate de Titulescu aprobă roiale pe toate și redactând apoi jurnalul prohibirii stricte a eșiru Lului din țară. Consiliul a exminat mojiuile congresului Industriașilor cărora se va da spaj cuiul statului. S’au luat drastice măsuri pentru îmbunătățirea situației comunicației pe uscat și apă. Ședința Camerei, București, 30 (Damian). — Se lucrează în secții diferite chestiuni la ordinea zilei. Se fac mai multe comunicări guvernului. Cocea aduce iar chestinea importului hârtiei, care a păgubt statal cu zeci de milioane. Citește două acte oficiale, prin care fostul ministru Tszlavana a împuternicit pe Varias să facă la Viena orice tranzacțiuni in camele guvernaler, care-I va pune la dispoziție permise pentru importul hârtiei, pentru care statul român îi va da permise de export pentru cereale și vite. Arată cum Banca Națională a dat pe contar Statalul 1st! Varias suma de 19 milioane. Cocea cere actele acestea, dar dosarul ou nu-l există- Arată meritul presei în afacerea aceasta scandaloasa. Primul ministru recunoaște că condițiunile sunt desavantagioase pentru stat, dar va ka mâcurî și asigură că statul nu va pierde nimic. Popovici M'.hai, vorbind în chestiunea declarației lui Take Ione sa de ori, îl întreabă ce crede despre pacca de la Bofea, fiindcă astăzi stă pe banca ministerială cu Gerofld, care a semnat această pace cu Nemru. Take Ionescu răspunde că n’a avut altă iutrețe decât să arate în prmul Parlament al României Mari în loc să fie sărbătorit Brătianu, care a declarat războiul, a fost ooivocat Margilloman, care cere ințlegerea cu dușmanii seculari ai Românilor. Ședințe se suspendă.