Glasul Bucovinei, iulie 1921 (Anul 4, nr. 739-762)

1921-07-02 / nr. 739

AROXAMEXTUX . Pe un an 120 lei, pe an 30 lei, pe trei luni 30 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 60 lei, pe un an 30 lei, pe trei luni 15 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 15 lei, pe un an 7 50 lei, pe trei luni 4 lei.. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Cernăuţi, Strada Domnească No. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. AXtlXTlIRI ŞI RECLAME î se calculează după tarif şi se primesc la administraţie Strada Domnească No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50?/l. Generalul Averescu dimpreună cu tovarăşii pilată de mal bine de ua aa la fruntea ţării mal mult din norocul ce-l are decât din mintea ce-i trebueşte şi mal mult din prostia alegătorilor ce s’au lacrezut la vorbele oamenilor lul. Acuma poporul după ce s’a fript cu increderea ce-a dat-o averea banilor, mal mult Înşelaţi şl silniţi decât de bună voie şi cu ştilaţâ, «Ta luminat şl abia aşteaptă să scape de conducerea averescană. Averescanii au avut noroc că partidele din Vechiul-Regat şl din Ardeal nu s’au putut Înţelege cine să vie In locul lor şl aşa au putut să stea mal multă vreme la cârmă. Dar acuma Înţelegerea aceasta pare să fie lucru îndeplinit, aşa că şi pentru verişcani s’a apropiat foaia de par. Ruşinondu-se Insă şi el, cu toată mintea ce le lipseşte, că aproape na an de zile n’au făcut alta nimica decât negustorie ca cel mai răi’ negustori, îmbogăţindu-se cu mic cu mare pe nedrept şi fără lege, şi ne mai având încotro să tot mal amâie, au adus şi el laliarea Parlamentului două legi fosrte Însemnate. Acestea sunt legea financiară şi reforma agrara pentru Vechiul Regat, căci cea pentru Bucovina, d. ministru averescan Dori Popovici, având se vede că tot de lucru cu negustoriile dela „Federala Moldovei-de-Sus“, al cărei preşedinte este—ceea ce se potriveşte tot aşa ca şi când vornicul satului ar sluji pe un ţigan numai de hapsân ce e, pentru că plăteşte bine, — tot a’a avut când s’o aducă Înaintea Parlamentului şi acuma au ştim zău de va mal apuca s’o facă. Legea financiară e foarte Însemnată, pentru că prin ea sa hotăresc biruri noi şl mal mari. Şi acesta e lucra cu dreptate, căci din cauza războiului banii s’au făcut mal mulţi şl mai ieftini. Ceeace au e Insă cu dreptate la legea aceasta făcută de deputaţii averescan! e că se loveşte mal greu In cel săraci şl mai ales Ia ţărani, Iar pe bogătaşii şi boierii cel mari li cruţă mal mult ca pe cei nevoiaşi. Şi nu ni ciudă de averescan!! din alte părţi, căci acela-s cam tot de pănară boerească, da ni-i năcaz pe deputaţii averescani dela noi, cari cei mai mulţi sunt şi el aşa cum l-a dat Dumnezeu, şi totuşi a’au voit aici să deschidă gura, ci-au tăcut pitic. Numai d. deputat Ungureanu din partidul democrat aî Unirii a arătat scăderile şi nedreptăţile legii, care de altfel ar fi bună, dacă s’ar schimba locurile din ea cari asupresc prea tare pe ţărani şi ar mal mări birurile ce trebue să Ie plătească cel bogaţi. Nici un deputat averescan In frunte cu Dori şi Sebi Popovici n’au voit să mişte nici degetul cel mic, ca legea să se schimbe In folosul ţăranilor, şi atunci d. Ungureanu le-a spus în faţă : „Nu vreţi s’o schimbaţi voi ? Vom schimba-o noi când vom veni la rând !“ Şi legea pentru reforma agrară care se desbate acuma la Parlament, e foarte Însemnată şi pentru noi, măcar că ea este numai pentru Vechiul Regat. Căci cum vor izbuti averescaaii să hotărască pentru ţăranii din Vechiul Regat, tot aşa vor căuta ei să facă şi pentru ţăranii din Bucovina. Din felul cum se face legea aceasta de cătră deputaţii averescani, se vede cât colo că numai de binele şi folosul ţăranilor nu-i doare capul. Unde pot, trag şi lup pentru boieri şi pentru străini, aşa încât d. profesor şi deputat Iorga In şedinţa de Marţi a spus că parlamentar averescan la loc să facă o lege de Împroprietărire a ţărănimii, face o lege cum să se dea înapoi boierilor pământul ce li s’a luat. Pe ţăranii cari au venit la parlament ca să asculte pe cei ce vorbesc în folosul lor, când au aplaudat, d-l Averescu, preşedintele partidului poporului, i-a scos afară din parlament. Pe deputaţii cari s’au împotrivit ca averescuail să schimba legea, aşa ca boierii şi nu măcar cei români, ci cei străini de peste graniţă, să capete înapoi o parte dla pământ, averescanii i-au scos dla parlament pe câte 5 până la 15 zile, fărâ aici no drept şi cu înşelăciune, aşa că dl Iorga in aceeaşi şedinţă a spus în faţa miniştrilor averescani între cari era şi Dori: «Dumnezeu să vă ierte, dar ţara nu vă va ierta!» Lucrări mari pentru binele ţării şi al ţărănimii se dezbat şi se hotăresc în parlament, iar deputaţii averescani din Bucovina tac ca peştele la borş sau se plimbă, făcând negustoria, parcă alegătorii i-ar fi făcut negustori şi au deputaţi. Dar cea mai mare luptă are să se dea în parlament abia peste câteva zile, când va veni vorba să se hotărască preţul pământului. Căci se ştie că averescanii vreau să scoată la folosul boierilor un preţ de doauă or! mai mare decum s’a hotărît de stăpânirea de mai Inalate, când şi partidul nostru era la cârmă. Chiar şi o parte din averescani, dar să nu credeţi ca cei de la noi, ci alţii dia alte părţi, nu sunt mulţumiţi, ca ţara să fie păgubită cu 5 miliarde, numai ca boierii să capete un preţ mai mare. Cât despre deputaţii averescani din Bucovina, ştim de bună samă că vor tăcea, şi atuncia, precum tac Întotdeauna, când e vorba de binele ţării şi al ţărănimii. Vasile Oprea. -----------------sau:-------------- Comunicare După cum am anunţat, abonamentul la ziarul nostru s’a ridicat cu începere dela 1 Iulie a. c., cu 50 la sută. In consecinţă vom socoti plata pentru abonament tuturor onor. abonaţi, cariână la această dată n au achitat abonamentul integral. In următorul mod de un an 120 lei, pe jumătate de an 60 lei, pe trei luni 30 lei; pentru țărani silnic pe un an 60 lei, pe jumătate de an 30 lei, pe trei luni 15 lei; numai numărul de Duminică pe un an 13 lei, pe jumătate de an 7 50 lei, pe trei luni 4 lei; numerele singuratice se vând cu / leu / Adm. ziarului «GLASUL BUCOVINE!» -------------------------------- A murit Archip Roşea Archip Roşea a fost fiul unui gospodar din Braşca. De mic a avut dragoste pentru sculptură şi pictură. Tânărul Archip Roşea, isprăvind şcoala de arte şi meserii din Câmpulung, s-a dus la şcoli înalte prin Viena, Italia şi Paris. A fost profesor de desemn la liceul din Suceava, apoi la şcoala reală şi cea de învăţători şi învăţătoare din Cernăuţi. A fost un om de care avem puţini voi Românii. Ca om a fost de o bunătate rară şi cu toată lumea se prietenise prin purtarea lui delicată. O îndelungată suferinţă de rinichi l-a răpit însă din mijlocul nostru. După ce a zăcut mai multe luni de zile în Cernăuţi s’a dus la Bucureşti într’un spital. Nu s’a putut însă vindeca, căci boala îi era prea veche. înainte de a închide ochii a cerut să i se deie penelul ca sa picteze nişte flori. Era limpede la la minte până ’n clipa dinurmă. A căzut însă pentru ca să nu se mai scoale niciodată. Atâta a mai putut spune că doreşte să i se adune toate lucrările lui şi să fie înmormântat la Cernăuţi. Rămăşiţele pământeşti ale scumpului dispărut au sosit joi din Bucureşti la Cernăuţi şi au fost înmormântate cum a dorit. Prin moartea lui şcoala pierde un iubit profesor iar poporul nostru un bărbat de samă, care ne-a făcut multă cinste cât a trăit. îndureratei familii îi trimitem cuvintele noastre de mângâiere. --------------------------•..«---------------—----— Bravai deputat! D. Eusebie Popopovici, deputatul de Suceava, care i-a ajutat neguţitorului Ţurcan prăjina sa vândă ţăranilor de la Udeşti pământ expropriabil cu preţuri de speculă, nu poate scăpa de urmărirea Bosâncenilor cărora le-a dat cuvântul că până la Duminica Mare, li se vor plăti vitele evacuate. Duminica Mare a trecut de mult şi oamenii neprimind banii au venit iară la curtea deputatului ciocoi şi au întrebat cum de nu şi-a ţinut cuvântul ? El le-a îndrugat verzi şi uscate, dar fiind luat din scurt a trebuit să spue că se duce iară la Bucureşti şi nu se întoarce fără bani, iar dacă a veni fără bani oamenii sâ-i spargă fereştile cu bolovani. „Asta n’om face-o“ au răspuns gospodarii, „dar vom şti cât plăteşte cuvântul unui deputat averescan“. Acuma auzim Gud. Popoviei, după ce şi-a încasat leafa de deputat pe o lună, s’a întors iară la Suceava, dar banii pentru vite tot nu-s. D Sebi, de frică să nu afle Bosâncenii câi în Suceava stă toată ziua ascuns în curtea sa şi numai după ce întuneca ese la primblare cu evreul Hilsenrand şi cu cârşmarul Ursachi, cel care îmbăta lumea la alegeri ca să voteze cu averescanii. Bravai deputat! -------------------------------------- Expoziţia d-rei Dara Constantinovici Toţi iubitorii de artă să nu piardă ocazia de a vizita expoziţia talentatei noastre pietore, a d-şoarei Dora Constantinovici, care se va închide în 3 iulie.