Glasul Bucovinei, august 1922 (Anul 5, nr. 1045-1068)

1922-08-01 / nr. 1045

Hag. 2. în rolul lui Duțu Petcu, d-rele B. Kreisel din cl. VII în rolul doamnei Gorcea și Cocorean Melita din cl. V în rolul Anei) prin interpretarea reușită a rolurilor au înțeles să ridice și mai mult valoarea piesei. Și ceilalți elevi, Bucur Vasile din cl. VII în rolul lui Iamandi, Blându R. din cl. VI. in rolul lui Barbu Petcu, Iurchevici Emilian din cl. VI în rolul lui Vidrașcu, Dașchevici Eugen din cl. V ca grefier, Diaconovici Radu din cl. V ca chelner și Duceac Victor din cl. V ca servitor s-au achitat în mod satisfâcător de însărcinarea primită. Publicul câmpulungean a dat acestei reprezentații o atenție deosebită, iar sala Palatului comuna n’a putut primi de data asta pe toți doritorii de teatru astfel că mulți din ei au trebuit să se întoarcă de la ușă, deoarece n’au mai aflat bilete. Cronicar — — ii I »■■»■■■♦ • • • ■ . ................ DIN PUBLIC Domnul Nicu Doniță, președintele comisiei interimare din Suceava ne roagă să publicăm următoarea rectificare, pe care a trimis-o ziarul „Dreptatea“. Cătră Onor, redacție a gazetei „Dreptatea" în Cernăuți In baza § 19 al legii de presă, rog să primiț următoarea rectificare referitoare la notița »D’ale d-lui »primar« Denisă publicată în No. 372, pag. 2 și a-o publica în proximul număr al gazetei D-V. în acelaș loc și cu aceleași litere. Nu e adevărat că gospodăria de la primăria din Suceava se găsește în un hal de nedescris de când eu stau în fruntea primăriei, ci adevărat este că aceasta se află în cea mai bună rânduială în orice privință, după cum a fost recunoscut de repetite or de forurile competente și de întreaga populație a orașului, cu excepția câtorva cărora nu le place, ci nu pot să-și facă mendrele lor după plac. Adevărat e că comuna a lucrat cu deficit pe timpul comisiunei interimare trecute (Averescanilor) înregistrând în Buget 615.000 lei deficit, iar comisia interimară de azi a hotărît bugetul fără deficit, scăpând orașul de impozitele comunale de 340 procente cari, erau să se introducă din cauza deficitelor (Averescanilor) comisiilor interimare trecute. Adevărat este că comisiunea interimară trecută a vândut edificiul prefecturei cu 3V2 milioane, nu este însă adevărat că din banii încredințați primăriei, nu e nici urmă și nu se știe ce s’a făcut cu această sumă căci pentru orașul Suceava nu s’a făcut nimica, e adevărat este că aceasta sumă s’a întrebuințat o parti de cătră comisiunea interimară trecută, altă parte di cătră aceea de azi pentru cumpărarea mașinelor no pentru uzina electrică și pentru apaduct. Nu e adevărat că din aceștia nu mai este nie un ban, ci adevărat e că mai avem de încasat de listat pe acest cont încă 900.000 lei. Adevărat e că comisia interimară a făcut un împrumut de 400.000 lei și nu de un milion, dar nu este adevărat că și aceasta sumă nu-i ca’n palmă, e adevărat este că cu aceasta sumă s’a plătit ultimu vagon sosit cu mașini pentru uzina electrică. Nu este adevărat că lefurile funcționarilor nu s’au plătit, ci adevărat este că aceste s’au plătit totdeauna regulat și mai mult, că acestea în timpul din urmă s’au urcat funcționarilor. Nu este adevărat că s’a arendat d-lui D. Merlault din Suceava încasarea taxelor pentru transcrierea vitelor cu prețul de 100.000 lei, și că alții ar f oferit suma de 200.000 lei, ci adevărat e că comisiunea interimară a hotărît unanim și’n senzul aceste hotărîri s’a arendat lui Merlault cu 110 000 lei pe un timp scurt și cu îndatorirea să îngrădească piața , face încă 50.000 lei. Adevărat e că ulterior au mai incurs și alte oferte mai neavantajoase decât a d-lui Merlaud, cai s’au supus toate prefecturii. Aceasta a aprobat oferta lui D. Merlaud ca ce mai avantajoasă, și nici nu e adevărat că s’au supu o ofertă de 200.000 lei sau alta mai avantajoasă. Rezultă că și’n cazul acesta s’a purces corec și că Merlaud în consecință nu se bucură de nici favoare și că prin urmare nu s’a urmărit nici un interes personal, ci mai presus al primăriei. Suceava în iulie 1922. Nicu Deniță, preș. com. interim. ■ [UNK] !—■ [UNK] [UNK] [UNK]........ . ■ ■ll.l. # • • I CLASUL BUCOVINEI Situația externă I * Criza ministerială din Italia în urma nereușitei lui Bonomi a fost redeschisă. In general partidul catolic, învinuit că se inspiră de la Vatican, e acuzat de a fi pricinuit căderea ministerului Facta. Denava a fost încredințat cu formarea cabinetului, este însă întrebarea, dacă va isbuti să împace dreapta și stânga. Conservatorii lui Giolitti ar dori o disolvare a carierei, sperând succese mari: nici fasciștii naționaliști n'ar fi contra disolvării, dat fiind că popularitatea lor crește. Nu este exclusă o revenire la formațiunea inițială Orlando, 1 * In Polonia partidele din dreapta au rămas în inferioritate cu cererea lor de a i se da vot de blam mareșalului Pilsudski. Se pare că acum se vor putea împăciui spiritele și aplana criza atât de lungă. * Rebelii irlandezi se retrag spre ultima lor fortăreață orașul Cork, dar nu dezarmează. * Ebert intervine personal între Bavaria și Prusia. Se caută o platformă de împăcare. * Un zvon vestește că Grecii s’ar gândi să ocupe Constantinopolul, exercitând astfel o presiune mai mare asupra Turcilor. * Cuvântarea lui Lloyd George în camera, comunelor n’a fost de loc măgulitoare pentru Ruși. După o versiune a cerut premierul englez garanții suficiente în schimbul ajutorului ce ar da Europa Rusiei înfometate; după alta, mai gravă, ar fi declarat că nu se poate discuta cu Rusia, câtă vreme nu sunt stări normale acolo. * In Statele Unite s'a declarat stare de asediu în regiunile unde continuă greva la căile ferate. Citit .GLASUL BUCOVINEI* INFORMAȚIUNI PERSONALE .4^1. Marți 1 August a. c. a sosit cu trenul accelerat d. ministru Nistor, din București. Conform deciziunei Tribunalului din Cernăuți ! Nr. Preș. 25095/20 Domnul Director General Inginer Teodor Vicol a fost numit ca expert permanent pentru silvicultură și agricultură inel, industria și stabilimentele industriale, cari se referă la aceste domenii, iar conform deciziunei Curții de Apel din Cernăuți Nr. 15045/20 a fost instituit ca expert permanent pentru evaluarea obiectelor mari, cari aparțin silviculturei și conform hotărîrii Judecătoriei de Ocol Cernăuți ca taxator pentru bunuri mici și lucruri mobile sau Imobiliar. CULTURALE De la cursurile de vară din Câmpulung. La telegrama ce au trimis-o participanții de la cursurile de vară din Câmpulung, d-1 Ministru al instrucțiunii publice a răspuns cu următoarea telegramă: Asociația corpului didactic Câmpulung, Bu IcOvina. Va mulțumesc cu recunoștință pentru cumintele ce-mi adresați. Speranța neamului nostru stă în D- Voastre, membri corpului didactic, chemați să înfrățiți sufletele și să răspândiți cultura până în straturile cele mai adânci ale poporului nostru. Ministru Dv. Anghelescu. ȘCOLARE Politechnica din Timișoara. Concursul pentru admitere în anul I-iu al Școlii Politechnice din Timișoara începe în ziua de 5 Oct. Condițiile de înscriere la fei cu cele pentru Școala din București, sunt publicate în monitorul oficial Nr. 81 din 15 Iulie a. c. înscrierile în anul pregătitor sunt libere. DIVERSE Inaugurarea dispensarului. Miercuri 2 August a. c. ora 10,30 se inaugurează dispensarul serviciului sanitar și al „Principelui Mircea” în strada Alb localul societății de salvare. Tot în aceiaș zi la orele 11,30 se va deschide și dispensarul serviciului sanitar și al »Principelui ,Mircea« în Roșa, localul școalei La aceste festivități este invitat publicul, care se interesează de binele obștesc și de viitorul copiilor lipsiți Din Rădăuți. — D-l Dr. Minodor Bendevschi, notar public în Rădăuți, a dăruit Societății internatului de băeți «Ștefan cel Mare», suma de 200 Lei, drept cunună eternă, în amintirea fratelui său, Dr. Teofil Bendevschi, decedat înainte de un an. Comitetul Societății exprimă pentru acest dar călduroase mulțumiri. In atențiunea direcții P. T. T. Atragem atențiunea onoratei direcții P. T. T. că în orașul Câmpulungul- Moldovenesc casetele poștale, ca de pildă chiar cea de la gara din centrul orașului, stătue încă să poarte icoana pajurei austriace. Credem că e timpul acuma să dispară. Vom avea tutun bun. Având în vedere plângerile,ari s’au publicat în ziarele din localitate, cum că tutunul și țigările cari se vând la regie, sunt mucegăite și de calitate proastă, primăria orașului s’a adresat Regiei Monopolurilor Statului, Direcțiunea Generală din București, cu rugămintea ca să ieie măsuri, ca articolele de tutun să fie de calitate bună, și să nu fie dăunătoare sănătății. Regia Monopolurilor Statului a comunicat cu adresa No. 33115 din 21 iulie 1922, că au fost luate urgente măsuri de îndreptare, pentru ca atât populațiunea orașului cât și cea care se alimentează cu fabricate de la Manufactura respectivă, să fie ferite de neplăcerile pe cari eventual le-au avut. Din Lucacești. — Corpul didactic din comuna Lucăcești aranjează în ziua de 13 August cor. o mare petrecere poporală împreunată cu teatru, recitări, cântări și jocuri naționale și dans, având concursul studențimii din împrejurime. Toți binevoitorii sunt rugați a lua parte. Invitări speciale nu se trimit. Inceputul horei pentru popor la ora 1 d. a., al teatrului etc. la ora 4 d. a. Intrarea la teatru pentru popor 3 lei de persoană, pentru intelectuali 15 lei de persoană și 25 lei de familie. Venitul curat este destinat pentru înființarea unei biblioteci poporale pentru cabinetul de lectură și pentru copiii germani de școală din localitate. Din Mahala. — Casa de citire «Prințul Carol» din Mahala aranjează Duminică, 6 August a. c. o petrecere poporală cu recitări, cântece și dans. începutul precis la ora 3 d. a. ziua va avea loc petrecerea în strada gospodarului Toader Doroș, iar seara în localul școlii primare. Intrarea de persoană pentru popor lei 5, pentru itelectuali după bunăvoință. Suprasolviri se primescu mulțumită și se vor da publicității. Venitul curat este menit parte pentru sprijinirea elevilor germani din Mahala la școlile din Cernăuți, parte pentru mărirea fondului pentru clădirea unei case naționale. La dispoziția publicului, va sta un bufet bogat și va concerta o muzică excelentă din Sulița-Neaua. Având în vedere destinația venitului curat și scopul frumos al acestei petreceri oilor, public este rugat să participe în număr cât de mare. Invitări speciale nu se trimit. Din Roșa-Țețina. Duminecă în 23 Iulie ,Societatea culturală economică Țețina» a aranjat o frumoasă serbare în pădurea de’ pe Țețina. Au luat parte mulți intelectuali și mulți poporeni din Roșa Corul «Tudor Flondor» a executat mai multe cântece iar d. Pavelescu a recitat anecdote. Tineretul s’a prins apoi în horă și a dansat până târziu noaptea. „De la Primărie“. Primăria a primit următoarele donațiuni destinate pentru ospiciul de infirmi: 5000 Lei Albert cav. de Anhauch, câte 1000 Lei Iakob Heitner și Mina Reiner, câte 500 Lei Sigmund Rodel și Hilde Brüll câte 300 Lei Regina Zucker, Marie Voloșciuc, Gheorghe Ostafi, Mathilde Babay și Sofie Braier, câte 200 Lei Iosef Ehrenreich și Iosef Edelstein, 150 Lei Simon Preminger, câte 100 Lei Anna Hass, Rosenstock și Valerie Altiller. Târgul internațional de mostre din Viena. Al treilea târg internațional de mostre din Viena se deschide la 10 Septembrie c. și va ține până la 18 Septembrie c. In legătură cu acest târg va avea loc și un târg internațional de materii prime, pentru a da o privire generală celor interesați asupra târgului de materii brute din lumea întreagă. întrevederea lui Poincaré cu Lloyd George Londra, 29 (Rador). Guvernul englez dorește amânarea întrevederii lui Poincaré cu Lloyd George, sperând că până în Septembrie se va rezolvi chestiunea datoriilor Angliei către America. Probabil că guvernul englez nu va face propuneri concrete pentru rezolvarea și compensarea datoriilor interaliate, decât după soluția datoriilor sale față de America. No. 1045 Poșta Redacției Preotului /. /. Cele trimise sânt adevărate și le vom utiliza. Vă mulțumim! V. Suda, preot. Voroneț. Asupra atitudinii d-tale publicul e deplin edificat din foiletonul d-lui prof. univ. Tafrali, apărut în ziarul «Viforul», la care se mai adaogă și aprecierile puțin măgulitoare ce le publică corespondentul nostru în numărul de azi. De altfel de pastoritul d-tale de la Voronej se va ocupa Consistorul. --------------------*•••--------------------Cărți și Reviste Am primit . »Le Monde Nouveau«, An. IV, No. 15 pe 15 Iulie cor., cu versuri de René Maran și proză științifică și literară de Robert Veyssié, René Lauret, Adrienne Lautére, Raymond, Clauzei, Paul Souchon, Camille Pitoliet, Gaston Sauvebois, J. Ernest-Charles, Edmond Séjour, F. Chaffiol-Debillemont ș. a. Redacția și Administrația Paris VII, Boulevard Raspail 42. «Revue. Biene», politică și literară, An. LX No. 13 și 14 pe 1 și 15 Iulie col., cu un bogat sumar semnat de R.-G. Levy, Perry Belmont, P. Moreau, Selma Lagerlöf, M. Claiic, Ed. Beaufils, L. Dumont- Wilden, P. Feyel, G. Rageot, G. Choisy, Emile Bourgeois, Amiral Degony, E. Bréhier, Alb. Milhand, Em. Rodocanachi, P.-E.-G. Régnier, A. J. Kouprine, Lucien Maury, apoi obișnuita »Cronique Roumaine« de E. A. și a. Redacția și Administrația Paris VII, Boulevard Saint-Germain 286.