Glasul Bucovinei, ianuarie 1923 (Anul 6, nr. 1161-1179)

1923-01-04 / nr. 1161

No. 1161 A apărut Calendarul „Glasul Bucovinei** pe anul 1923. Calendarul conţine pe lângă materialul calendaristic cu pashalia anului, ştirie astronomice, mersul trenurilor etc. şi un bogat material literar şi articole privitoare la istoria Bucovinei. Numeroase clişee de la nunta prinţesei Marioara, dela încoronarea dela Alba lulia, dela împroprietăriri, clişeele cu privire la întâia ocupaţie rusească a Cernăuţului, clişeele dela vizita prinţului Carol în Cernăuţi, dela vizita mareşalului Pilsudski ş. a. fac din acest Calendar unul dintre cele mai frumoase şi mai interesante din întreaga ţară. Cetitorii, dornici de a avea un calendar folositor şi frumos, precum şi comercianţii îl pot comanda la Institutul de Arte Grafice «Glasul Bucovinei» GLASUL BUCOVINEI TELEGRAME Camera Bucureşti, 2 (Radar) — Prezidează d. Orleanu. D. Iuca arată consecinţele circularei ministerului agriculturei şi finanţelor în chestia plăţii pământurilor, interpretată abuziv din partea unui perceptor. D. Vintilă Brâtianu arată că măsura este benevolă, ţăranii nefiind obligaţi la plată. D. Madgearu cere iarăşi dosarele necesare pentru o interpelare în chestia sustragerii capitalurilor străine din sechestrul Statului, cerând totodată să i se fixeze o zi pentru interpelare. Apoi d. Madgearu întrebând care este situaţia profesorului Mrazec în urma scrisoarei deschis publicate de inginerul Hoisescu, răspunde d. Vintilă Brătianu propunând amâ- narea chestiunii până la interpelarea d-lui Madgearu. D. Simionescu întreabă ministerul de interne asupra măsurilor ce s’au luat contra agitaţiilor antisemiste. D. Văitoianu răspunde, anunţând arestarea celor vi- novaţi pentru agitaţiile de la Bârlad. Apoi începe discuţia legii financiare. Comisiunea constituţională Bucureşti, 2 (Rador) — Comisiunea constituţională a discutat azi dimineaţă responsabilitatea ministerială. D. Alexandru Constantinescu a propus ca miniştrii să fie răspunzători de infracţiunile comise în funcţiune, deasemeni de violările legii, de abuzuri cari, deşi sunt neprevăzute în codul penal, au cauzat pagube statului. Cererea merge direct la Curtea de Casaţie , în celelalte cazuri necesită aprobarea a două treimi din Parlament. Arestul preventiv este interzis. Totdeauna acuzaţia va fi susţinută de parchetul Casaţiei, iar judecata de secţiunile unite. Ţărăniştii provoacă tulburări Bucureşti, 2 (Rador) — D. Olaraşul, inspector general al siguranţei, a fost trimis în anchetă la Bârlad. Poliţaiul local, Dumitriu a fost suspendat din cauza neglijenţei. „Viitorul“ comentând excesele, stabileşte că vina este a fruntaşilor ţărănişti, care au instigat elevii liceului. Tratativele cu industriaşii români Bucureşti, 2 (Rador) — Azi dimineaţa d-nii Vintilă Brâtianu, Mardarescu şi Sassu au continuat tratativele cu industriaşii români privitoare la aprovizionarea armatei. S’a încheiat o înţelegere cu fabricanţii de postav, predându-le o mare comandă de furnituri, platibila din budgetul anului viitor Deputatul dr. Stern la d. prim-ministru Bucureşti, 2 (Rador). — Deputatul dr. Stern a fost primit ori la d. prim-ministru, căruia i-a expus primejdiile propagandei antisemite. Invenţia unui inginer român Bucureşti, 1 (Rador). — Guvernul francez, examinând maşina de votare a inginerului român Stelian Rusu, a decis cumpărarea invenţiei cu 750 mii franci Inginerul Rusu a fost însărcinat să supravegheze personal executarea a 30 mii maşini în fabricele franceze. Lemne de foc prohibite la export ( (Rador) — Ministerul industriei a lemne pentru foc. Conferinţa de la Paris Paris, 1 (Rador). — Bonar Law, Curzon şi delegaţii italieni au sosit la Paris. Prima şedinţă va avea loc Marţi la orele 2. Generali greci deportaţi Atena, 1 (Rador). — Generalii Guda, Stratigos şi Degnadazivsi au fost deportaţi pe insula Creta. Supuşii englezi părăsesc Constantinopolul Constantinopole, 1 (Rador). — Supuşii englezi au primit avizul să părăsească oraşul Se crede că faptul stă în legătură cu atitudinea Turcilor la Lausanne. Conferinţa de la Lausanne Lausanne, 1 (Rador). — Subcomisiunea minorităţilor a discutat animat fără ca să ajungă la o înţelegere în chestiunea amnestiei, deoarece Turcii limitează amnestia numai pentru supuşii otomani. Alt desacord a fost în comisiunea străinilor, unde este divergenţă profundă în patru chestiuni, deasemenea este neînţelegere asupra termenului duratei convenţiei pentru protecţia străinilor, aliaţii cerând zece ani, iar Turcii acceptă numai 5 ani. Deasemenea este desacord în chestia convenţiilor economice cerute decătre aliaţi şi refuzate de Turci. Chestia despăgubirilor Paris, 1 (Rador). — Poincare a reunit ori comisiunea interministerială, declarând că ar acorda Germaniei un moratoriu de doi ani pentru vărsăminte şi prestaţii contra garanţii, iar sumele rezultând din exploatarea garanţiilor să fie reţinute în contul despăgubirilor, numai dacă Germania nu va executa obligaţiile reduse şi plata bonurilor respective reduse proporţional cu reducerea datoriilor interaliate. Intervenţia americană Paris, 1 (Rador). — După «Intransigent» guvernul francez a fost anunţat că intervenţia americană se va produce în timpul discuţiilor la Paris. Uragane mari Paris, 1 (Rador) Un uragan violent bântuie în regiunea Parisului. Furtună puternică la coastele franceze şi engleze. Uraganul bântuie şi la New-York Sunt pagube imense, întreaga comunicaţie este întreruptă. 1. Cursuri pregătitoare pentru examenul de capacitate în a) toate obiectele în limba română pentru români și neromâni , b) numai limba română ca obiect pentru neromâni ; 2. Examenul de bacalaureat pentru Școala Normală pentru toate obiectele cu limba de predare română ev. germ. sau ucraineană, îndeosebi pentru licealiste absolvate. 3. Aceleaşi cursuri cu 8 ore pe zi se activează în vacanţele Crăciunului dela 8—22 Ianuarie 1923 pentru candidaţii dela ţară. Deschiderea la 8 Ianuarie, orele 10 dimineaţa .Şcoala Normală etajul I. Mâncare, gazdă la internat, pentru dame 10 lei pe zi, iar domnii după învoială. Aşternutulîşi aduce fiecare singur! Anunţarea zilei şi orei de sosire la internat precum şi înscrierea la cursurile aceste primeşte Isidor Dolinschi Cernăuţi, Şcoala Normală. 1 BURSA DIN PARIS. Lafayette 2. România 8 10, Londra 62 86, New- York 1355, Germania 0-18,7 Belgia 91 80, Praga —•—, Serbia —Italia 69’20, Elveţia 25'625, Viena I Purtaţi numai „Ghetele Turul“ Aceste sunt TRAINICE IEFTINE Au sosit ghete de toamnă şi iarnă şoşoni şi galoşi Depoz. Cernăuţi Str. Regele Ferdinand, No. 9. Reprezentant: IONAS SCHLEIER Cea mai mare fabrică de ghete din România-Mare ELEGANTE DIN PUBLIC Fetiţă de 14 ani, îi lipsesc ambele mâini, ştie coase, scrie şi cântă la pian cu picioarele. Caută angajament eu. sprijin. Adresa la ziar: Pierzând certificatul de indigenat eliberat de Primăria Igeşti pe numele meu, îl declar nevalabil, Vasile Baranovschi. Purgativul •vioprolu este luat cu plăcere şi de către copii. Mai multe mii de scrisori de recunoştinţă arată că Franzbranntwein-ul „DIANA“ este cel mai bun mijloc casnic. Edict T IV 222/22 Dispoziţiunea procedurei pentru declararea morţii lui loan Morhan. Ioan a lui Metro Morhan din Mărăţei a participat la război şi să fi murit într’un spital din Rusia după cum afirma martorii. Fiind deci decesul probabil, se îndrumează la cererea soţiei sale Zamfira Morhan, procedura pentm stabilirea morţii celui dispărut Cerând totodată Zamfira Morhan, disolvarea căsătoriei sale încheiata cu dispărutul în 23 Maui 1904 la Marâţei, după ritul art. or. se institue ca curator şi apărâtor al căsătoriei avocatul Dr. Em. Scherzer din Suceava. Toţi cari au ştire despre dânsul sunt somaţi sa dea pânâ la 15 Ianuarie 1923 latribunalul din Suceava informaţiunle potrivite. După expirarea acestui termen şi cercetarea dovezilor Tribunalul va hotărî asupra declarării morţii daca cererea se va repeta. . Tribunalul Suceava secţia IV■* En gros Mare asortiment în ornamente de Crăciun Salomon Welt Prăvălie de culori și materiale str. Filarmonică 2 (clădire nouă) En detail Pag. 3 Citiți,Glasul Bucovinei* Puţuri speciale de Crăciun!! pentru Ghete pe dame şi copii, ghete de dans şi lux, galoşi şi şoşoni En gros En detail Magazinul de ghete Fraţii Reiner str. Regele Ferilinain 20 (vis-a-vis de 5 5 § » cö £ 5 ® â Ü r