Glasul Bucovinei, iunie 1923 (Anul 6, nr. 1274-1298)

1923-06-01 / nr. 1274

No. 1274 Noul mers al trenurilor (Continuare). Trenul mixt 879 pleacă Dorneşti 1*50 sos. Rădăuţi 2 40; trenul mixt 883 pl. Dorneşti 5*35, sos. Rădăuţi 622, sos. Gura-Putnei 807, sos. Seletin 12 05; trenul mixt 881 pl. Dorneşti 19*15, sos. Rădăuţi 20 02, sos. Gura- Putnei 21*43, sos. Seletin 2*02, sos. Şipotele-Sucevii 3*20. Trenurile mixte 883 și 885 au legătură cu trenurile mixte de pe linia Gura-Putnei—Putna. Trenul mixt 880 pl- Rădăuţi 3*15, sos. Dorneşti 4; trenul mixt 882 pl. Rădăuţi 8.55, sos. Dorneşti 9*30; trenul mixt 886 pl. Şipotele-Sucevii 3*30, sos. Seretin 4.36, sos. Gura-Putnei 8*10, sos. Rădăuţi 9*56, sos. Dorneşti 11*10 ; trenul mixt 884 pl. Seletin 12*40, sos Gura-Putnei 16*15, sos. Rădăuţi 17*53, sos. Dorneşti 18*55. Trenurile mixte 886 şi 884 au legătură cu trenurile mixte de pe linia Putna—Gura-Putnei. (Va urma). Prin condiţia pusă în această formulă însă se relevă dificultatea de a împăca capra cu varza, şi deci unicul expedient rămâne totuşi secţionarea în două a studiilor în cursul superior, o cale care o urmează şi proiectul actual francez. La noi, unde învăţământul clasic e atât de departe de a-şi fi împlinit rolul în educaţia naţională, nu e bine să fim contrarii lui, dar nici nu trebue sa acceptăm ca formă excluzivâ a învăţământului secundar, Introducând liceul unitar. Am expus pe scurt ideile principale exprimate la congresul din Luxemburg, precum şi principiile franceze cu privire la reforma şcoalei secundare, şi voiu să adaug numai încă o moţiune propusă de prof. Henertz, preşedintele Asociaţiei naţionale a profesorilor din Luxemburg şi votată de congres : «Congresul se adresează guvernului francez cu rugămintea ca el, în baza influenţei politice şi preponderanţei intelectuale a Franţei, în acord cu guvernele din Belgia şi Luxemburg şi eventual şi cu guvernele tuturor ţărilor ai căror reprezentanţi doresc echivalenţa, să prepare cât de curând o acţiune cu scopul, dacă nu al identificării, cel puţin al similitudinii organizaţiei studiilor secundare, condiţie indispensabilă pentru realizarea dorinţei, exprimată înainte de un an în congresul din Paris (1921 ), cu privire la echivalenţa diplomelor». (Va urma) Vasile Vitencu GLASUL BUCOVINEI Pag 3 . CĂRŢI 51 REVISTE In institutul nostru de editură a apărut broşura : Episcopul Cetăţii Albe: Nectarie N. Cotlarciuc (extras din revista «Candela», anul XXXIV Nr. 3—4) de d. Dr. R. Gândea, profesor universitar. A apărut în editura librăriei »Ostaşul Român« din Cernăuţi: Răscoala ţăranilor din ocolul Câmpulungul moldovenesc din anul 1805, de d-nul profesor Teodor Balan. Dr. Filimon Grigori prof. din Cernăuţi păr. prof. Mihaiu Sărbu din Suceava, păr. exarh Dimitrie Cărbune şi păr. Dr. Ioan Puiu din Rădăuţi, însărcinată a prezenta Maiestăţii Sale Regelui şi tuturor locurilor în drept memoriul preoţimei asupra doleanţelor şi trebuinţelor celor mai urgente şi capitale ale bisericei, clerului şi credincioşilor ortodocşi din Bucovina, discutate şi votate în meetingul preoţimei din 12 Aprilie a. c. La Maiestatea Sa Regele s’a prezentat în audienţă pr. Dr. Vasilie Tarnovschi, în calitate de preşedinte al delegaţiunii. Ascultându-l cu deosebită bunăvoinţă, Maiestatea Sa a asigurat preoţimea de înalta atenţiune şi de tot sprijinul Maiestăţii Sale pentru biserica noastră ce sta sub înalta ocrotire a Maiestăţii Sale. . Delegaţiunea s’a prezentat apoi la I. P. S. S. Mitropolitul Primat Miron, la d. Ministru preşedinte, la d-nii Miniştri de Culte, de Agricultură şi Domenii, pentru Instrucţiunea Publică, la d. Ministru al Bucovinei şi la d-nii preşedinţi ai Camerei Deputaţilor şi ai Camerei Senatorilor, cărora le-a înaintat memoriul. D. Ministru Preşedinte, I. P. S. S. Mitropolitul Primat precum şi toţi d-nii numiţi au primit cu toată amabilitatea pe reprezentanţii preoţimei, promiţând toată bunăvoinţa şi tot sprijinul domniilor lor pentru realizarea cererilor juste ale bisericei şi credincioşilor din eparhia Bucovinei. In deosebi d. Ministru I. Nistor a dat în plus şi tot sprijinul domniei sale delegaţiunii în tot timpul reţinerii ei în Bucureşti. După întoarceredela Bucureşti, d. prof. Vasile Tarnovschi s’a prezentat în numele delegaţiunii la I. P. S. S. Mitropolitul Dr. Vladimir de Repta şi la domnul Director general al Cultelor Dr. Valerian Şesan, care aşişderea au promis tot concursul lor pentru realizarea dorinţelor clerului ortodocs din Bucovina. MUZICALE Concert în Putna. — Cu ocazia unei excursii şcolare a Liceului de stat No. IV la Putna se va celebra Sâmbătă 2 Iunie cu o liturgie în sobor în Sf. Mănăstire şi se va face o panahidă la mormântul lui Ştefan cel Mare; responzoriile vor fi date de către corul susnumitului liceu. Seara la orele 7 se va da in grădina sf. Mănăstiri un concert sub conducerea d-lui cons. cont. A. Sadagorschi cu concursul Liceului de fete part. aer. din Cernăuţi. In caz de timp nefavorabil concertul va avea loc în sala de cinema a d-lui Vasile Bubea. Venitul net este menit pentru «Lădiţa şcolii»; mai cu seamă se urmăreşte scopul de a se da posibilitate şi elevilor sărmani să participe la excursiile prescrise. Corul d-lui Sadagorschi a obţinut succese frumoase cu prilejul celor două concerte, pe cari le-a dat în Cernăuţi. Suntem siguri că tot aceeaş prestaţie va avea foc şi în Putna. C. F. R. DIVERSE Ractificare. — în coloana a doua a editorialului din numărul nostru de eri, s’a strecurat o regretabilă greşală, care alterează sensul. In Ioc de: „Lăsăm la o parte chestiunea cu autorul“ să se cetească „Lăsăm la o parte chestiunea cu actorul 1. Despărţământul jud. Rădăuţi U. f. v. Duminică, 3 iunie ch., de Constantin şi Elena, se va ţinea la orele 11 dimineaţa în sala Primăriei din Rădăuţi o adunare generală extraordinară, la care toţi voluntarii români în războiul pentru întregirea neamului, înscrişi şi încă neînscrişi, sunt rugaţi a lua parte! Ei vor aduce cu sine acte doveditoare a calităţii lor de voluntari. Vor veni numai voluntarii din judeţul Rădăuţi. Din Rădăuţi— Adunarea generală ordinară a „Societăţii meseriaşilor, comercianţilor şi industriaşilor români din Rădăuţi“ va avea loc Duminică 3 iunie crt. la orele 2 d. m. în sala Primăriei din Rădăuţi cu următoarea ordine de zi: 1. Verificarea ultimului proces verbal de la adunarea generală extraordinară; 2. Raportul comitetului asupra activităţii sale; 3. Raportul casatului şi al celorlalte resorturi; 4. Raportul consiliului de control; 5. Absolutorul şi înscrierea de membrii noi; 6. Alegerea noului comitet pe anul viitor; şi 7. Eventuale. Toţi membrii sunt rugaţi să participe în număr complet la această adunare. Neintrunindu-se numărul de membri, adunarea se va ţine cu o oră mai târziu în acelaşi loc cu aceiaşi ordine de zi. „Cercul Cultural“ din Cuciurul Mare aranjează în ziua de 3 iunie a. c- o mare serbare cu următorul program: 1. Serviciu religios între orele 8 şi 10 a. m. la biserica din Sâlişte, 2. Lecţia practică: „Lectură din limba română“ cu elevii din clasa IV ai şcoalei primare din Sălişte ţinută de d. I. Damian, înv. şi secretarul „Cercului“, 3. Conferenţă publică : „Gimnaziul din Cuciurul Mare". Vor vorbi d-nii E. Tocariu, prezidentul „Cercului“, Mihai Procopovici, înv. Al. Hughîur, înv. şi d-na Florica Tocariu, înv 4. Constituirea eforiei şcolare în vederea gimnaziului din Cuciurul Mare, 5. Masa comună, 6 Critica intimă asupra lecţiei predate la care vor participa colegii de aceeaş chemare. 7. Petrecere poporală in aer liber începând cu orele 3 după masă până la orele 7 şi jumătate seara şi 8. Serata dansantă în localităţile şcoalei primare din Sălişte începând cu orele 9 seara. Preţul intrării la petrecerea poporală e 5 lei şi seara 15 lei. Venitul curat e destinat fondului pentru gimnaziul din Cuciurul Mare. Orchestra «Cercului cultural“ va delecta publicul cu cele mai frumoase arii. Toată lumea este invitată să participe la această manifestaţie a „Cercului cultural“ sprijinind acţiunea culturală a acestuia. De la Cercul profesorilor secundari. Se aduce la cunoştinţa membrilor Cercului că Duminică 3 Iunie, orele 5 şi luni, se va ţinea o şedinţă plenară în încăperile liceului «Aron Pumnul» cu următoarea ordine de zi: 1. Verificarea proceselor verbale de la ultimele şedinţe. 2. Chestia salarizării. 3. Reforma şcolară. 4. Comitetele şcolare. 5. Eventuale. Onora membri sunt sunt invitaţi să participe în număr complet, având a se lua hotârîri importante, a căror valoare va fi determinată mai ales de numărul profesorilor prezenţi la şedinţă. Din Grăniceşti. Intelectualii din comuna Grâniceşti, judeţul Siret aranjează Duminică în 3 iunie. cu concursul Cercului studenţesc «Arboroasa» din Cernăuţi o petrecere poporală cu teatru, concert, recitări şi dans sub preşedinţia de onoare a P. S. S. Părintelui Mihail Percec archipresbiter şi autofor, începutul la orele 3 d. m. Venitul este destinat pentru ajutorarea Internatului de băeţi români din Siret. Invităm şi pe aceasta cale pe toţi cunoscuţii şi binevoitorii. Petrecere poporală.— „Conducerea şcolară împreună cu fruntaşii satului Igeşti-Pârlitura aranjează o petrecere poporală împreunată cu teatru, cântece, recitării şi dans în încăperile şcoalei de acolo, în ziua de 3 iunie a. c. (Constantin şi Elena). Venitul curat este menit pentru sprijinirea şcoalei din localitate, începutul la orele 2 p. m. Petrecere poporală. — Cabinetul de lectură „Lumina“ din Ciocucica aranjează Duminică în 3 iunie a. c. o petrecere poporală in încăperile școalei primare, întreg publicul românesc este rugat să ia parte. Începutul la orele 3 d. m. Intrarea după plac. Venitul curat e destinat pentru sprijinirea elevilor sărmani din Ciocucica şi pentru clădirea casei naţionale. Avându-se din vedere scopul frumos al acestei petreceri, suprasolviri se primesc cu mulţumită şi se vor publica. Serbarea poporală în pădurea „Ţeţina*1. — Serbarea poporală în pădurea „Ţeţina“ anunţată pe ziua de 27 Mai, crt. s-a amânat din cauza ploii pe ziua de 3 Iunie crt cu următoarea schimbare de program: Serbarea în 3 Iunie începe la ora 9 a. m. cu o liturgie în sobor sub cerul liber sub conducerea I. P. C. S. păr. Archim. Constantin Popovici, după masă urmează concert, dans şi diferite spectacole. — Bufet bogat, muzica militară toată ziua în pădure. — Intrarea de persoană, domnii 15 lei, doamnele 10 lei. Venitul curat este destinat pentru scopurile filantropice ale societăţii cult. econ. „Ţetina“ din Roşa. Onoratul public este invitat pe această cale să participe în număr cât se poate de mare. Trăsurile vor pleca din faţa „Teatrului Naţional“, între orele 7—8 dim. şi orele 1—3 d. m. Un loc în trăsură dus şi întors 25 lei. Biletele pentru trăsură se vând la „Ostaşul Român“. In caz de ploaie petrecerea va avea loc în încăperile școlii primare din „Ţetina“. -------------------« • '■» c&-------------------- ... - ; -I • • • A im mi .1 ■ ■—■■■■ -I I -----------------— » ft....... ■ TELEGRAHE Prelungirea sesiunii parlamentare Bucureşti, 30 — Astăzi a avut loc un consiliu de miniştri, în care s’au discutat chestiuni curente. S’a hotărît ca Corpurile Legiuitoare să fie prelungite pentru cele cinci zile,dintăiu din Iunie. Asasinatele din Basarabia Bucureşti, 130 (Rador) — «Viitorul» anunţă că guvernul a hotărît o anchetă mixtă asupra asasinatelor din Basarabia. Vor participa procurorul curţii de apel din Chişinău şi şeful poliţiei militare din ministerul de războiu. Evacuarea Constantinopolului de către Englezi Londra, 29 (Rador). — Guvernul englez pregăteşte evacuarea Constantinopolului şi retragerea flotei aşteptând încheierea păcii. Turcii demobilizează Londra, 29 (Rador). — Turcia a ordonat demobilizarea a 10 contingente, considerând criza orientală ca aplanată. Poincare la Bruxelles Paris, 29 (Rador). — Poincare va pleca săptămâna viitoare la Bruxelles. Împrumutul României Paris, 29 (Rador). — In Camera franceză s’a discutat împrumutul României. Raportorul proiectului Louis Marin, apoi ministrul de finanţe, Lasteyrie, au susţinut împrumutul, arătând că România trebuie să-şi refacă pierderile suferite din cauza războiului. Comuniştii au protestat, arătând că avansurile acordate României sunt destinate să dărâme actuala situaţie din Rusia. Conciliu bisericesc Roma, 29 (Rador). Vaticanul prepară pentru anul 1923 reluarea conciliului bisericesc, la care sunt invitaţi 2500 episcop! SURSA DIN PARIS. Lafayette 35.— România 7*40—,Londra 7009—, New-York 1516.—, Germania 0 025—, Belgia 8590—, Fraga 4550, Serbia*—, Italia 71*70, Elveţia 273,Vz Viena 0 021. DIN PUBLIC Ape minerale proaspete, Vichy, Karlsbad, Franzensbad, Bilin, Preblau, Selters etc. precum și toate felurile de accesorii pentru băi de cură se găsesc la drogheria «Sanitas» Cernăuți str. Domnească. t Firm. 291/22. Rg. C. 11. 5. Lquidarea unei societăţi cu garanţă limitată. In registrul s’a înregistrat pe ziua de 11 Mai 1922 la firma: Sediul: Siret. Textul: Întreprindere de clădit Peter Kopp s. c. g. 1. Prin decizia societarilor din 18 Decembrie 1921 s’a disolvat societatea trecând în liquidare. Liquidatori: Isak Beral, Nachman Kraft şi Abraham Pariser, toţi posesori de imobile în Siret. Firma de liquidare: întreprindere de clădit Peter Kopp s. c. g. l. în liquidare. Semnarea firmei: doi liquidator! vor adauga semnătura lor sub textul firmei. Tribunalul Cernăuți ca trib. de comerț, secția Vii.