Glasul Bucovinei, iulie 1923 (Anul 6, nr. 1299-1322)

1923-07-22 / nr. 1315

Pag. este numele d-lui maior i. r. Ollivier Röhmer de Anelli- Monti, care dacă n’a ştiut să facă obicinuita reclamă in jurul personei sale, a ştiut cu atât mai mult că n’a fost ales ca să figureze în Comitet, ci a înţeles pe deplin rostul său şi, încrezător în admirabila-i energie şi perseverată, a folosit atât de mult sportului nostru, cât n’au putut face toţi înaintaşii săi. Ca vice-preşedinte al subcomisiunei sportive a organizat acele două frumoase manifestări, cari au reuşit atât de admirabil şi despre cari voiu vorbi mai departe. Campionatele atletice ale clubului sportiv «Jahn» de aci şi concurenţele de înot de la Prut, aranjate in luna trecută cu ocazia serbării pentru «Monumentul Unirii». Incredinţându-se apoi d-lui Röhmer preşedinţia subcomisiunii de football, a reuşit să introducă într’un timp foarte scurt disciplină în sânul ei şi astfel în întregul sport de foot-ball, disciplină, care n’a existat până acuma la această subcomisiune; aceasta se observă atât la toate manifestările asociaţiei de foot-ball cât şi in întreg aparatul administrativ, care conduce şi reglementează sportul de foot-ball. Mulţumită intervenţiunilor d-lui Röhmer, Primăria oraşului Cernăuţi a donat un splendid pocăi de argint acelui club, care va şti să-l câştige potrivit dispoziţiunilor regulamentului făcut anume pentru acest scop, iar întreaga Bucovină sportivă nu poate fi decât mulţumitoare neobositului nostru Primar, d-lui Nicu Flondor, care apreciind sforţările Comitetului Regional, al cărui membru de onoare este, i-a adus prin acest gest un folos moral de nepreţuit; acest pocal va fi pentru tinerimea noastră sportivă un îndemn de concurenţă nobilă. Astfel a ştiut şi Primăria oraşului Cernăuţi să aprecieze foloasele sportului şi nu mă îndoiesc că şi celelalte autorităţi vor uşura, după posibilitate, lucrările Comitetului Regional. La toamnă, când A. S. R. Principele Moştenitor Carol va vizita iarăşi Cernăuţii, pentru a asista la marile serbări sportive ce se vor aranja aci, se vor da primele lupte pentru posesiunea splendidului local al Primăriei oraşului Cernăuţi. Aceste sărbări, la cari va participa întreg tineretul nostru, vor fi certificatul de activitate al Comitetului Regional Bucovinean; dorim ca acest certificat să fie cât se poate de frumos. Iar publicul nostru românesc, care a ştiut întotdeauna să încurajeze adevăratele întreprinderi şi opere folositoare, este invitat de pe acuma să nu lipsească de la ele, contribuind astfel mult la moralul sportsmenilor români, cari desigur va fi cât se poate de înălţător. (Va urma) Aurel Avram Banca Viticolă a României, str. I. Flondor No. 8. Roagă posesorii de titluri provizorii să se depună pentru preschimbare. «GLASUL BUCOVINE!» Medicii-congresişti la Vatra-Dornei Joi, în 12 iulie crt. a sosit în staţiunea noastră un număr de 300 medici-congresişti din toate colţurile Ţării. In sunetele muzicei militare distinşii oaspeţi au fost primiţi de delegaţii autorităţilor locale în frunte cu prefectul d-l Michiiovici. După o bineventare căldăroasă, oaspeţii au fost încartiruiţi pe la diferite oteluri. In decursul zilei de 12 iulie crt. mediciicongresişti au vizitat stabilimente balneare, parcul, izvoarele de ape minerale, băile, institutele Röntgen, Zander, Herz, de hidroterapie, secţia nămolului etc. Mulţi medici au avut prilejul să cunoască pentru prima dată această staţiune şi să se convingă, că acidul carbonic nu este un produs artificial, precum presupuneau unii medici basarabeni, ci formează conţinutul apelor minerale conduse de la izvor direct în căzile de scaldă. Toată lumea a rămas uimită de existenţa unui atare giuvaer naţional. Seara Administraţia băilor împreună cu comisiunea balneară a dat în onoarea oaspeţilor o agapă în pavilionul oţelului „Traian“. Aranjamentul nu a lăsat nimic de dorit. Au vorbit d-nii General Mircescu, General Constantinescu, Primarul Forfotă, precum şi medicii Dr. Ţurcanovici, Dr. Const. Tănăsescu, Dr. Bulău, prof. univ. Dr Bianu, Dr. Teodorescu, Dr. Niculescu, Dr. Şeptilici (Chişinău) şi Dr. Rădulescu. Banchetul a decurs într’o animaţie şi însufleţire rară în sunetele armonioase ale orchestrei muzicei militare a Regi. 37 infanterie. Vineri, la ora 9 dimineaţa congresişti au părăsit staţiunea noastră cu plutele în uralele unui public numeros, ducând cu sine pe valurile Bistriţei amintiri neşterse din Vatra Dornei. Coresp. Societatea „Dacia“ din Cernăuţi la Vijniţa şi Măzănăieşti Societ. acad. „Dacia“ din Cernăuţi — deşi e în toiul vacanţelor, când fiecare voieşte să se recreeze puţin, după o muncă intensă de un an de zile — a început propaganda naţional-culturală prin comunele din Bucovina. Lucrul acesta e îmbucurător, căci numai în felul acesta — înregistrăm cu plăcere că şi alte societăţi culturale fac la fel — se poate lumina massele poporului spre a-şi da seama de ceea ce însemnează Neamul Românesc în concertul popoarelor din Europa. Dator e fiecare Român să contribue cu câte ceva la înfăptuirea acestei opere măreţe, abia începută. Oricum, «Dacia» îşi face datoria. Joi, 12 iulie c., (de Sf. Petru şi Pavel) „Dacia“ din Cernăuţi a aranjat o petrecere cu teatru recitări şi dans, în „Narodni Dym“ din Vijniţa. La orele 5 şi jum. d. m. a avut loc o reprezentaţie teatrală. D. St. Pavelescu, preşedintele Societ. «Dacia», a ţinut un cuvânt de deschidere, demonstrând în liniamente generale, rolul «Daciei», apoi rolul fiecărui Român pentru consolidarea României Mari. Au urmat câteva monologuri şi un cuplet, interpretate cu multă vervă de d. St Pavelescu. Comedia într'un act „Milităreşte“ de Sirianul a fost interpretată cu mult succes de d-şoarele Iulia Dascal (Elena) şi M. Mândrescu (Olga) apoi de d-nii Pavelescu (Colonelul), T. Câmpan (ordonanţa), Nicu Straton (Căpitan în rez.) şi I. Niţan (Ilarie ziaristul). Seara la orele 10 a început dansul care a continuat până dim. Lumea ce-a participat a rămas frumos impresionată. * intelectualii din Măzănăieşti au invitat «Dacia» din Cernăuţi, să redea concursul cu teatru la petrecerea aranjată în ziua de 15 iulie. La orele 1 d. m. a început hora pentru tineret în curtea şcolii şi «Dacienii» vreo 20 la număr, au dansat încontinuu laun loc cu poporul. Cam pe la orele 3 au sosit Arcaşii din Dragoieşti, în frunte cu steagul tricolor. Preşed «Daciei», i-a bineventat, reamintindu-le să fie urmaşi vrednici ai arcaşilor lui Ştefan cel Mare. La orele 6 începe reprezintaţia teatrală. Păr. Eliseiu salută oaspeţii foarte numeroşi şi arată în cuvinte bine simţite rolul «Daciei» şi scopul venirii ei la Măzânâieşti. E cuvântul preşedintele societăţii, care arată pericolele ce ne ameninţă neamul nostru, ravagiile alcoolismului, şi lipsa de luminare la poporul nostru. De aceia — spune d-sa — am venit la Măzănăieşti să stăm de vorbă, să ne spunem năcazurile şi să vedem unde zace răul. D. preşedinte desface apoi un pachet de cărţi populare — 120 de volume — şi spune, că aceste cărţi sunt baza cabinetului de lectură ce ia fiinţă cu acest moment, dându-i-se numele mult regretatului prof. univ. şi bunului Român ce a fost, Vasile Găina, de loc din Măzănăieşti. Urmează reprezintarea lui «Herşcu Boccegiu», interpretat de d. Mihai Babor, şi «Cinel-Cinel», cari au produs mult haza. Pavelescu a mai recitat un monolog comic încheind reprezintaţia artistică. Apoi a continuat hora până ce a înserat deabinelea. La orele 10 a început în şcoala din loc dansul pentru intelectuali. Oaspeţii au petrecut de minune până dimineaţă. Din asistenţă am remarcat pe d-na Găina şi pe d-nii: prefect al judeţului Gura Humorului, Dr. C. Leontieşcu d-na, primar al oraşului Humor Ardeleanu cu d-na ş. a. Deja această petrecere a rezultat un venit net de 2500 lei care a fost dat în întregime cabinetului de lectura «Vasile Găina» din Măzănăieşti. Participantul socialiştii şi comuniştii, şi o parte însemnată dintre populari. * Camera belgiană a votat un proiect de lege, prezintat de guvern, reducând serviciul militar la 12 luni * Intre guvernul englez şi Vatican are loc un viu schimb de vederi asupra chestiunii mandatului asupra Palestinei. Chestiunea va fi adusă la toamnă în discuţie la consiliul Ligii Naţiunilor. * In Germania grevele nu mai iau sfârşit. Acuma şi muncitorii metalurgişti din Silezia superioară au declarat grevă pentru a obţine sporirea salariilor. SITUAŢIA EXTERNA La Lausanne s'a incheiat în fine un acord definitiv între Turci şi Aliaţi. Cu toate că divergenţele între ambele lagăre sunt considerabile, pacea se va putea semna la 24 iulie * Guvernul britanic încă n’a răspuns la nota Germaniei Anglia caută mai întaiu contact cu departamentul afacerilor străine al Statelor Unite, pentru a găsi în comun cu America o solutium pentru chestiunea reparațiunilor. * Camera italiană a votat cu mare majoritate legea de reformă electorală adusă de Mussolini. victoria guvernului fascist a fost desăvârșită, împotriva reformei electorale au votat Nr. 1315 BAR ROUMAINE DIMINEAŢA In preajma congresului general al studenţilor români din Ţară Delegaţii tuturor centrelor studenţeşti din Ţară, întruniţi la Cluj în zileie de 9 şi 10 Iulie c., au hotârît ţinerea congresului general al studenţilor români la Cluj, în zilele de 20 August c. şi următoarele, stabilind totodată şi punctele esenţiale ce se vor discuta. Desbaterile vor avea loc în şedinţe rezervate numai studenţilor — la aceste vor fi invitaţi şi profesorii universitari, discutându-se în special chestiu- nile studenţeşti şi universitare — şi în şedinţe publice. Atât programul definitiv cât şi condiţiunile materiale pentru participare la congres se vor aduce la cunoştinţă ulterior. Studenţii cari doresc să ia parte sunt rugaţi să se anunţe de pe acuma şi până cel mai târziu la 5 August c. comisiunea de pregătire a congresului din centrul universitar respectiv spre a putea beneficia de înlesnirile ce li se pregătesc. Sediul comisiunilor este la centrele respective. Cluj, 10 Iulie 1923. Pentru Centrele Cluj . şi Oradea-Mare. (88) Ion I. Moţa (ss) Emil Pascu (88) N. Mocanu (ss) Gh. lonescu (88) D. Boiersu Pentru Centrele Iaşi şi Cernăuţi: (ss) Sava Mărginean Pentru Centrul Timişoara : (ss) C. Vlădescu Pentru Centrul Bucureşti: (ss) C. M. Râpeanu, str. Templului No. 4 deschis până la INFORAVIŢIUNI PERSONALE Astăzi, Duminică, 22 Iulie crt., d. ministru Nistor soseşte la Cernăuţi cu acceleratul de noapte venind din Constanţa. CULTURALE De la „Academia populară“, — începând cu ziua de Duminică 22 Iulie crt., membrii «Academiei populare» vor ţine prelegeri pentru ţărani în comunele : Putna, Bilca, Gălăneşti, Frătăuţii-Noui, Horodnicul-de- Jos şi Volovăţ. Toţi domnii, cari doresc sa ţină vre-o prelegere în una din comunele acestea sunt rugaţi să anunţe, raportorului societăţii, titlul prelegerii precum şi data când doresc să o ţină. Adresa raportorului : D. Şindilariu, str. Cărămidariei No. 11 Cernăuţi. STUDENŢEŞTI Deja societ. acad. „Junimea“. — Societ. acad. «Junimea» va aranja Duminică, 22 Iulie crt. în sala Casinoului balnear din Vatra-Dornei o serată dansantă. Se va reprezenta înainte de serată, la orele 8 şi jumătate seara ,,Lăcomia“ dramă poporală în 3 acte de Vasile Calmuţchi, sub direcţia artistică a d-lui dr. Grigorie Pantazi. Preţul locurilor : Rezervat 40 lei, stal I 80 lei, stal 1120 lei. Venitul curat de la această aranjare este destinat pentru clădirea unui cămin studenţesc «Junimea». Comp» Generali de Electricitate Societate anonimă Română Sucursala Cernăuţi. AEG Mare depozit de Maşini, Aparate şi Materiale electrice, Maşini de scris „A. E. Gy‘, Pile galvanice „N. E. W.“ Tot felul de instalaţiuni electrice pentru lumină şi forţe motrice. Expoziţie permanentă de lămpi şi aparate electrice de gătit şi încălzit. Telefon 81 Strada IANCU FLONDOR N-rul 41 Telefon 81 FISCHER SAMUELY & Co. Societate în comandită Sucursala Cernăuţi.