Glasul Bucovinei, noiembrie 1923 (Anul 6, nr. 1396-1419)

1923-11-01 / nr. 1396

Nr. 1396 INFORnflTWKn ARCTICE Repertoriul Companiei lirico dramatice Leonard Miercuri 31 Octombrie: Mica Ciocolatieră. Joi 1 Noembrie: Mica Ciocolatieră. . Vineri 2 Noembrie : Jelache. Sâmbătă 3 Noembrie: Mândrie şi Amor. Duminică 4 Noembrie, ziua: Hero şi Leandru. Duminică 4 Noembrie, seara: Mândrie şi Amor. • Luni 5 Noembrie : relache. STUDENŢEŞTI De la Societatea acad. rom. «Dacia» — Suntem rugaţi să publicăm următoarele : Societatea acad. rom. «Dacia» din Cernăuţi va ţine Duminecă, 11 Noembrie j c. orele 9 din adunarea generală ordinară pentru semestrul administrativ de iarnă 1923/24, cu următoa- rea ordine de zi: 1. Verificarea procesului verbal de la ultima şedinţă plenară ; 2. Incurse ; 3. Propunerile Comitetului; 4. Raportul Comitetului asupra activităţii din semestrul de vară 1923 ; 5 Raportul Comisiei revizuitoare ; 6. Darea absolutorului vechiului Comitet; 7. Alegerea noului Comitet, şi 8. Eventuale. Toţi membrii onorari, emeritaţi, fondatori şi sprijinitori ai Societăţii sunt invitaţi şi pe calea aceasta să participe. Membrii activi şi activi provizori sunt obligaţi să participe în număr complect. Se mai aduce la cunoştinţa membrilor activi provizori din provincie, că Sâmbătă, 10 Noembrie a. c., orele 8 seara, se va ţine examenul regulamen- tar de membru activ definitiv. De la Societatea acad. rom. „Dacia“ . Toate acele persoane, cărora li s’au încredinţat liste de subscripţie de ale societăţii «Dacia», sunt rugate cu insistenţă de a ie înapoia de urgenţă, având în vedere că societatea trebue să se înainteze Ministerului Muncii şi Ocrotirii Sociale. Adresa: Societatea «Dacia», Cernăuţi, str. Regele Ferdinand No 2, Hotel Paris. MEDICALE Posturi vacante.— In Direcţiunea Generală a Serviciului sanitar se află vacante următoarele locuri: 1) Postul de medic primar al jud. Turda-Arieş şi 2) postul de medic secundar, secţia chirurgicală de la spitalul judeţean Oradia-Mare. Unii medici cari întrunesc condiţiunile art. 25 din legea sanitară şi doresc să se transfere în aceste locuri, vor adresa cererile Direcţiunei Generale a Serviciului Sanitar, în termen de 20 de zile dela data apariţiunii acestei publicaţiuni în «Monitorul Oficial» Nr. 158 din 16 Oct. 1923. DIVERSE Dela administraţia „Junimii literare“. — Cele mai călduroase mulţumiri Ghui Grigore Dornean (magistrat Cernăuţi), pentru suprasolvirea abonamentului pe 1923 cu 10 lei. Biroul Central de Pensii din Cernăuţi caută un bun dactilograf care să cunoască bine limba română. Salar 1700 lei lunar şi alte avantaje materiale. De la „Asociaţia Femeilor germane“. Duminică, 18 Noembrie crt. „Asociaţia Femeilor germane“ din Cernăuţi va aranja în „Casa Germană“ din localitate, ca şi în anul trecut, un fiver cloco tea cu reprezentaţii artistice şi dans Venitul curat de la această aranjare se va întrebuinţa numai pentru darurile de Crăciun mai cu seamă îmbrăcăminte pentru şcolarii sărmani. In legătură cu această acţiune se va deschide şi o expoziţie de obiecte de artă şi jucării, lucruri de mână etc, lucrate de diletanţi şi amatori. Se vor expune numai obiecte lucrate cu gust adevărat artistic. Toate lucrurile expuse se vor putea cumpăra. Expoziţia aceasta va fi aranjată în după amiaza festivă în camerile de lângă sala festivă şi va fi accesibilă tuturor vizitatorilor în mod gratuit. Se atrage de pe acuma atenţiunea asupra acestei expoziţii, deoarece ea va oferi publicului multe şi frumoase cadouri de Crăciun, ce se vor putea cumpăra cu preţuri foarte convenabile. Şi venitul curat de la expoziţie se va întrebuinţa în scopul arătat mai sus. Suntem încredinţaţi că această aranjare, care deschide şirul petrecerilor din sezonul acesta, va avea un succes remarcabil din toate punctele de vedere; aceasta cu atât mai mult cu cât societatea din Cernăuţi arată un viu interes pentru această acţiune a societăţii amintite. Dununie — Duminică 28 octombrie orele 4 după prânz a avut loc în capela castelului Miroslava (Iaşi) cununia religioasa a dlui Ilie Ungan, declaranta F. R. la Vama Cernăuţi cu d-na Louise Meinhold născ. Pluhar. Felicitările noastre ! Direcţia Generală a Serviciui Sanitar face cunoscut că spitalul de boli mintale «Mărcuţa» s’a mutat în noul ei local, unde se pot trimite iarăşi bolnavi la acest ospiciu. Memoriu. Invăţatorimea din judeţul Storojineţ a înaintat autorităţii in drept un memoriu, în care cere ameliorarea situaţiei materiale a învăţătorilor, pretinde ca legea pentru unificarea învăţământului primar şi normal, înainte de a fi trecută prin Parlament, să fie adusă în discuţia corpului didactic, şi în sfârşit memoriul se mai ocupă de pensionările din oficiu şi de transferările în interes de serviciu. Nu ne îndoim ci Ministerul de instrucţie va satisface, în marginile posibilității, aceste cereri. CĂRŢI ŞI_REVISTE A apărut: Albina, revistă pentru popor, anul XXII Nr. 33—34, 1—15 Octombrie 1923. Apare la 1 şi 15 ale fiecărei luni. Redacţia şi Administraţia, Bucureşti, str. Dr Kalinderu No. 10. Abonamentul pe un an 60 lei. Numărul Iei 250. A apărut în Editura „Cartea Românească", Bucureşti; Cunoştinţe Folositoare Seria C, N..25. Colul de G Udrischi, prof. la Facult. de medic. veterinară. Preţul lei 3. A apărut : Cele Trei Crişuri, revistă de cultură, anul IV, Nr., 9. Septembrie 1923, cu articole semnate de d-nii prof. univ. D-l Const. Bacaioglu, prof. univ. Găvănescul, George A. Petre, G. Talaz şi alţii. Redacţia şi adiţia Oradea Mare, str. Prinţul Carol, 5. Abonamentul pe un an 100 lei, pe un an pentru studenţi 70 lei. Un exemplar 5 lei. A apărut: Cosinzeana, revistă ilustrată, anul VII, Nr. 19, 10 Octombre 1923. Apare la 10 şi 25 ale fiecărei luni. Redacţia şi administraţia : Cluj, Piaţa Cuza Vodă, 16. Abonamentul în ţară pe jum. an lei 60 Un exemplar la droşcuri şi librării 8 lei. A apărut: Democraţia, revistă lunară, anul XI, Nr. 10, Octombrie 1923, cu următorul sumar: Consideraţiuni asupra unei noui organizări a Administraţiei Căilor ferate de Tancred Constantinescu, Nevoia veniturilor extraordinare pentru noul stat român (Monopolul petrolului) de Nicolae Constantinescu, Nivelul parlamentar de D. Galasescu-Pyk, Europa ca factor economic de Mannici, Cronica financiară de I. D. Barzan, Cărți și reviste de Zanelli. văza. Insă unde au opintit Ector cu Suliţa au trecut prin pavăza lui Ahilău şi au răzămat lui în platoşe şi sărguind Ahilău asupra lui Ector. iară Ector începu a fugi împregiul cetăţii şi Ahilău a-l goni. Acolo era jeli mari că Ahilău gonie pre Viteazul Ector să-l omoară. 11 I Iară Tată-său şi mumă-sa prăvind din cetate plânge cu amar şi nu-l vre agiunge. Ahilău pre Ec- tor, de nu ar fi stătut Ector, că Ahilău Era om greu. Iară Ector era uşor şi cum să apropie Ahilău să slobozi Ector cu mâna goală la ahilău şi vru să-i între pre supt suliţă şi împiedecăndu-să au căzut gios şi-l lovi Ahilău cu Suliţa şi-l o- l înotă şi-i pătrunsă călcâile şi-l legă cu un ştreang di coada unui cal purtăndu-l prin toatăTa- |băra. şi Ase să mai potoli scărba şi jele lui Ahilău pen- tru moarte nepotu-său ,i lui Patroclu (Va urma) Leca Morariu I 13 , a rămas „răzimată“, înfiptă , G 542 : „Der Speer drang , jedoch durch alle 7 Häute durch und blieb im Panzer stecken“’. II 14 conjunctivul arhaic (cf. : să-i oboare Dosofteiu, Psalt. in versuri ed. Bianu, 244 și să omoară Isop. Voran, 47, 48), încă neanalogizat la să omoare după paralela : zboară p. 3 sg. — zboară p. 3 pl. să zboare p. 3 sg. — să zboare p. 3 pl. '11 = genetiv ! cf.: „la călcâiul văru-meu“ Creangă, Amintiri | II. și. ..se temea de asprimea tată-său« idem, Povestea porcului. | N GLASUL BUCOVINEI* ---------------------------* e » R-------------------------- ■v* 1 9------- TELEGRAme Consiliu de miniştri Bucureşti, 30 (Radar) — Azi la orele 12 a avut loc un consiliu de miniştri prezidat de prim-ministru I. I. C. Brătianu, la care au asistat şi nouii miniştri, cari au depus jurământul. D. prim-ministru a reamintit programul guvernului şi a recomandat nouilor miniştri să lupte pentru realizarea acestui program cu acelaş devotament ca şi miniştrii remaniaţi. A fixat apoi punctele principale ale declaraţiunei care va fi cetită azi în Cameră. Scindarea ministerului muncii Bucureşti 30 Rador). — Azi se va depune în Cameră proectul pentru scindarea ministerului muncii, care mâne va trece prin Senat, iar joi va apare lege în „Monitorul Oficial“! Circulara ministrului de justiţie Bucureşti 30 (Rador). Ministrul de justiţie a trimis o circulară parchetelor, din toată ţara, arătând că articolele nouii Constituțiuni relativ la delictele de presă nu pot fi aplicate, până când nu se va alcătui legea specială. De aceea deocamdată trebue continuată aplicarea art. 24 din vechea Constituţiune. ----------—•------- m ti 41 -----------— — Pag. 3 Boris al Bulgariei îşi caută soţie Londra 29 (Rador).— „Exchange Telegraph“ anunţă că regele Boris al Bulgariei va vizita în curând toate capitalele Europei. Scopul călătoriei este căutarea unei soţii. Situaţia la Berlin Berlin 29 (Rador).— Situaţia e acutăîn urma conflictului saxon şi e primejdie că socialiştii vor părăsi coaliţia, totuşi deocamdată ştirile cari anunţă aceasta ca fapt îndeplinit, sunt false. Fracţiunea socialdemocrată din Reichstag se va întruni miercuri ca să discute situaţia. Sonar Law a murit Londra, 29 (Rador). — Bonar Law a murit astă noapte. Situaţia în Saxonia Bern», 29 (Rador). — Comisarul guvernului Reichului, Hinze, a sosit la Dresda, unde a diselvat guvernul saxon şi a anunţat că va convoca dieta în numele Reichului. Guvernul saxon a părăsit ministerele fără opunere, temându-se de forţa armată a Reichului. Grevă demonstrativă în Saxonia Berlin, 29 (Rador). — Socialiştii din Saxonia au decis să facă o grevă demonstrativă timp de 3 zile. Foştii miniştri comunişti au participat la întrunirea care a ordonat greva. Mustafa Kemal, preşedinte de republică din Angola Londra, 29 (Rador). — Din Angola se anunţă că partidele majorităţii au proclamat republica şi au ales pa Mustafa Kemal preşedinte. Guvernul englez şi răspunsul Franţei Londra, 29 (Rador). — Guvernul englez s’a întrunit Luni şi a discutat răspunsul Franţei la invitaţia engleză pentru convocarea conferinţei de experţi. Cercurile politice afirmă că majoritatea miniştrilor socotesc ca inutile alte discuţii, dacă Poincaré menţine rezervele. Cabinetul a decis să ceară guvernului francez lămuriri, când vor putea începe discuţiile experţilor şi dacă aceştia vor fi desemnaţi de guvernele respective sau de comisia reparaţiilor, de asemenea dacă sunt admişi experţi neutri. Ultima oară D. I. G Toma a fost ales vicepreşedinte al Camerii cu 115 voturi, d. Popa-Liseanu cu 106 voturi din 126. Miniştrii noui au fost primiţi foarte bine de Cameră. SURSA DIN PARIS. Lafayette, 30/X. — România 8.20.—, Londra 76 01.— Germania----—, Belgia 86‘— Serbia — —, Italia 76.30, Praga 94‘70, Elveţia 302.—, Viena 00.24, Varşovia — —, New-York 76 94 02. DIN PUBLIC Pierzând certificatul de indigenat (duplicat) No 3109 din 11 Februarie 1920, eliberat de Prefectura judeţului Cernăuţi pe numele Dr. Alexander Fränkel îl declar nul şi nevabil la oricine s’ar afla. Profesoară la Stat din Bucureşti predă lecţiuni din limba franceză şi română. Caut ocupaţiune ca dactilografă, lucruri de birou eventual dau lecţiuni particulare dela orele 2 — 4 şi dela 6 — 8 d. m. Adresa la ziar. gr. Champagne „Mott“ 1914 Regimentul 10 Jandarmi Se aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 15 Noembrie 1923, ora 10 dimineaţa se va ţinea licitaţie publică pentru furnizare de aproximativ 300 kgr. carne de vită zilnic, necesară hranei trupei Batalionului de instrucţie Roşa. Licitaţia se va ţinea în conformitate cu art. 72—83 din legea Contabilităţei publice care va avea loc în localul Regimentului 10 Jandarmi, strada Ştefan cel Mare No. 9. Condiţiunile de aprovizionare se pot vedea zilnic între orele 11—12 dimineaţa în localul Regimentului. Lt-Colonel: (ss.) Ignat