Glasul Bucovinei, ianuarie 1924 (Anul 7, nr. 1444-1463)

1924-01-03 / nr. 1444

No. 1 444 INFORnflŢIUNI ARTISTICE Repertoriul Companiei lirico-dramatice Leonard Miercuri 2 Ianuarie: Omincard de toamnă. Joi 3 „ : Ripetto Vineri 4 „ : Văduva veselă Marţi, Miercuri, Joi şi Vineri reducere pentru ofiţeri şi funcţionari. STUDENŢEŞTI De la Societ. Acad. „Avram Iancu“ Iaşi. — Societ acad. „Avram Ianu“ de la Universitatea din Iaşi şi-a constituit pentru anul administratv 1923(24 urmâtorul comlet: Preşedinte: Nicu N. Petraşcu, stud. ing. electr.; Vicepreşedinte: Eusebie Iescu, student îi drept; Secretar I.: Melexina Pohoaţă, sluj. în lit. SHI; Secretar II: Nicolai Dimofte, stud în ştiinţe; Bibliotecar I: Felicia Cârsteanu, stud în lit. şi fii ; Bibliotecar II: Emilia Stânesu, stud in lt. şi fii; Casier: Aurel Cosmiuc, stud. în med.vnt ; Controlor : Octiv Abageriu, stud. în medicină; Questor: Mihai Vlad, stud. în medicină. SPORTIVE Deschiderea Piaţii de patinaj.— Miercuri 2 iani, orele 11 şi juni a avut loc inaugurarea solemnă a Pieţii de patinaj din spatele chioşcurilor din Piaţa Vasile Alecsandri. In ziua inaugurării intrarea liberă. Acest eveniment sportiv a fost aşteptat cu mare nerăbdare de amatorii de sport din Cernăuţi. DIVERSE Mulţumită publică. — Direcţiunea internatului de băeţi români din Rădăuţi mulţumeşte pe această cale d-lui Dr. Minodor Benevschi pentru suma de 300 lei,ată internatului drept cunună eternă pentru regretatul său frate E. Isopescu, d-lui locotenent Boncheş pentru suma de 300 lei, Sf. S. părintelui paroh Vasile Mironovici pentru 2 saci cu colaci, Sf. S. pârintelui paroh E. Prelipcean pentru 1 sac cu colaci, Sf S. părintelui paroh I. Zugrav pentru 1 sac cu colaci, Primăriei şi corpului do’Ctic din Frătăuţii verzi pentru 230 kg. porumb şi 20 kg. secară donate internatului drept cunună eternă pentru neuitatul prefect liie Macieiovschi. Comunicat. — Comitetul Central al Federaţiei Societăţilor de Sport dn România luând cunoştinţă de compania întreprinsa de zarul .E.ou! Sportivi pentru crearea unei «Uniuni a Cluburilor de football Asociaţie» vestejeşte această companie dăunătoare insuşi aşezământului F. S. S. R şi retrage patronajul său numitului ziar. Ce priveşte afi maţiunile ziarului cum că regiunile sportive ale ţârii s’ar fi fostt In favoarea înfiinţării unei organzaţiuni autonome a footballului Asociaţie, Comitetul Central aduce la cunoştinţă generala că ele nu corespund adevărului. Din Storojineţ. — Primim următoarele: Se aduce la cunoştinţa tuturor membrilor „Clubului Român“ din Storineţ, că în ziua de 3 ianuaie 1924 ora 4 d n se va ţinea in localul clupului adunarea generală ordinară cu următoarea ordine de zi: 1) Redactarea definitivă a statutelor. 2) Darea de seamă a comitetulu vechi. 3) Darea absolutorului și alegerea comitetulu nou. 4) Eventuale. In caz că numărul cerut de statuie nu se va întruni la data şi ora sus aratata, adunarea generală se va ţinea o oră mai târziu fără a se lua in considerare numărul celor prezenţi. „Breasla Cojocarilor Români“ din Siret aranjează cu conursul societaea 1. „Junimea“ în ziua de 9 ianuarie 1924 (A treia zi de Crăciun) în sala Annahnf , petrecere poporala îmbinată cu o conferinţă, teatru şi dans. Sărbare. „Centrala pentru ocrotirea copiilor şi îngrjirea tinerimii de Bucovina“ va aranja Vineri 4 luuiec. la orele 3 d m. o sărbare pentru deviie elevele inst tutului sau de educaţie din str. Apei Numărul 492. Moartea şefului statului major francez. — Genealul Buaih, şeful statului major francez, a încetat din viaţa. Inginerul Eiffel a încetat din viaţă. — Inginerul Effel, cunoscut constructor al Turnului Effel, a murit la Paris în tute de 91 ani. Incendiu — Marţi dimineaţă a fost înştiinţată Pompieria din localitate că un incendiu puternic a ispucnit la o magazie de sfecle a fabricei de zahăr din Iuda. Pompierii au plecat imediat la faţa locului cu 2 pompe şi echipajul de salvare. Focul a prefăcut în cenuşă întreaga magazie şi continuă încă cu destulă putere. După mari sforţări pompierii au reuşit să facă să mai scadă îngrozitoarele limbi de foc, caneri la orele 6 seara isbucnită cu toată furia. Pagubele produse nu sunt încă evaluate, sunt însă destul de mari. Noua împărţire a teritoriului ţarei în regiuni zootechnice. — Direcţiunea generală zootehnica a făcut o nooua împărţire a ţarii în regiuni zootehnice şi Sanitare Vetinare. Noua împărţire va conta dela 1 Ianuarie 1924. Numărul regiunilor a fost fixat la 10. Regiunea la Timişoara va cuprinde judeţele: Miheamu, Gorj, Hunedoara, Caraş-Severin, Timiş-Torontal şi Arad Regiunea ll a Cluj, va cuprinde: Alba de Jos, Turcii, Arieş, Cojocia, Solnoc-Dobâca, Maramureş, Satul Mic, Schi şi Bihor. Regiunea ill a Trg. Mureş, va cuprinde: Bistriţa, Nâsăud, Mureş-Turda, Ciuc, Odorheiu, Târnava Mică, Târnava Mare şi Trei Soiune. Regiunea IV-a Craiova, va cuprinde: Siu Făgăraş, Muscel, Argeş Vâlcea, Olt, Teleorman, Romanaţi şi Dej Regiunea V-a Bucureşti, va cuprinde: Vlaşca, Ilfov, Dâmbova, Prahova, Buzău, R.Sărat, Patra şi Braşov. Regiunea VI a Constanţa, va cuprinde : Durostor, Caliacra Costanţa, Ialomiţa, Brăila şi Tulcea. Regiunea Vlla Galaţi, va cuprinde: Tecuci, Tutova, Covurlui, Cahul, Cetatea Albă şi Ismail. Regiunea Villa Iaşi, va cuprinde: Bacău, Neamţu F Itueni Botşti, Iaşi, Roman, Vaslui şi Fălciu- Regiunea IX a Chişinău, va cuprinde: Tghina, Orheiu, Bălţi şi Sorota. Rniunea X a Cernăuţi, va cuprinde pe lângă judeţele Bucovinei şi Dorohoi şi Hotin, Institutul de orbi şi surdo-muţi. Cu ocazia serbări de lr. Nicolae au făcut daruri însemnate la 70 elevi orbi respectve surdomuţi: 1. Societatea pentru ocrotirea copiilor «Principele Mircea» prin preşedinta d na Ministru Virginia Nistor; 2. Societatea Doamnelor Rămâne din Bucovina prin vicepreşedinta d-na Alma de Volomshi şi d-na consilier comsisto ial Coca; 3. Asociaţia corpului didactic primar român de Cernăuţi prin preşedintele ei d-1 director Vicol şi prin cornetul ei: d-na directorare Scalat, d-na institutoare E. Stefaniuc, d 1 Gh. Ucraineţ, etc.; 4. Societatea Doamnelor germane prin preşedinta d na Disterberg şi vicepreşedinta d na Arz; 5 Socetatea de ajutor a doamnelor isaelite prin preşedinta d-na Gusti Wekch şi d-na Tichter şi 6. Societatea Doamneor ucrainene prin preşedinta d-na Lucasievici Cu ocazia onomasticei sale d-na Maria Kiuţ Barcovsch, a darut la 9 elevi haine şi la 61 elevi prăjituri. D-l nare proprietar Alexandru de Gigorcea a dărut 1000 lei, iar d-l Constantin Mitrofanovici 100 lei Direcţiunea Instutului se simte plăcut indatorita de a aduce donatorilor mai sus numiţi cele mai călduroase mulţumite. Obiecte găsite. — In oficiul obiectelor găsite de la Prefectura Poliţiei au fost depuse în cursul Iunei Noembrie cu următoarele obiecte găsite şi nereclamate până în prezent: 1 lanţ de aur, pentru orar (necomplect), 1 portmoneu de dama cu 2 tei, 1 batstă şi 1 certificat pe numele Schuster Ettel, 1 colier de damă, din blană de vulpe, 1 geantă de piele neagră cu 60 lei, 1 batistă, 1 bilet de tren şi 1 cunună de mătănii, 2 saci cu nuci, 3 chei cu o verigă, 1 pereche cercei de double, 1622 iei bani gata, 4 chei, 1 paletat de stofa neagră cu guler de blană brună,, 1 portmoneu pe piele neagra cu 169 fci, 1 batistă, 1 oglinda şi 1 cunună de mătănii, 1 bucată de stofă, 2 chei, 1 orar de aramă pentru mână cu o brăţara duble, 1 portofel cu 7 lei şi 1 batistă, 6 chei cu o verigă, 1 şal cenuşiu albastru. Aceste obiecte pot fi ridicate de păgubaşi în timpul orelor obcinuite de la of.cul Prefecturei de Poliţie, camera No. 8. Pe lângă acestea au mai fost prinse anuale fără stăpân şi anume: 5 reţe albe care se afla în pripîrul orăşenesc, 1 porc alb,, cam de un an la Przynaka Apolomia, Manastenişte 352, 3 gâşte albe la Roi Comal, str. Dr- Igei No. 23, fie numai anuale pentru 120 lei şi pe jum. an pentru 60 lei. De curând a apărut în Galaţi, la tipografia H. Goldenberg Sri, ca cea întitulată „Reguli de Drept şi de Morală scoase din sfânta Scriptură. Traducere după marele jurisconsult şi învăţat M. Dupiu fost decan al baroului din Paris şi procuror general al Curţii de Cassaţie din Franţa, de M N. Pacu, prof. onorar, avocat, fost plepot şi senator. Cartea, de 174 pagini în 16, ediţine 604 regule în text principal şi cam tot pe atâtea rate subliniare, osebit un spendice (miscelanee) de diferite chestiuni aşezate în ordine alfabetică. Această carte este de un real folos teologilor, triştilor şi oricărui iubtor de a ceti învăţămintele de Morală şi de drept cuprinse în divina fântână de instruire, care se chiama Sf. la scriptură. Lucrarea se găseşte de vânzare la traducător, în Galaţi, str- Română 28 şi la principalele librării din ţară. Preţul unui exemplar 35 lei. A apărut: revista Transilvania, anul 54, No. 10—12 pe Otombrie şi Decembrie 1923, având următorul sumar: Dr. G. Preda: Cum se poate concepe şi întocmi o geografie medicală, G. Panetti: Cea mai frumoasa poveste (poezie), Teodor Murăşanu: Pădurea (poezie), Dr. Vaieriu Branisce: Andeiu baron de Şaguna, Ion Bâilă: Cătra lună Gheorghe Dumitrescu: Don Quichotte (poezie), Dr Oct. Russu: Discurs de deschdere rostit la adunarea generală a «Aspiaţiunei» ţinută la Timişoara, la 28 August 1923, George Dumitrescu: Sonetul resemnării (poezie), George Voevidca: Bemol (poezie), Victor Lazar: David Urs de Mărgineni, Gr. Vâja: Cântec (poezie) G. Tutoveanu: Ascultând pe Migaion (poeze), George Voevidca: Cântec (poezie), Dr. Vasile Gherasim: influenţa lui Schepppenhauer asupra lui Eminescu. Cronică, politcâ, economică şi culturală, Reviste străine, De la «Asociaţiune», Bibliografie, Cuprinsul anului 1923. Redacţia şi adria: «Asociaţiunea» Sibiu, strada Şaguna No. 6. Abonamentul anual pentru membrii «Asociaţiunii» 50 lei, pentru ne.membri 70 lei. Preţul unui exemplar 10 lei. tima-i misiune, căci îşi făcuse din slujba de inspector şi director al regiunei o nobilă misiune. Dar faptele veţei lui sunt vii în faţa noastră, au pâtimit adânc în fiinţa noatra şi nu ne lasă năpădiţi de pesimismul şi zădărnicia ce ne-ar putea inspira aceasta sfâşietoare moarte a colegului şi şefului iubit- D-ru Dracea e mare şi prin moartea lui; el moare stoicani pentru binele aproape ui şi al ţărei lui ultima-i vlagă din trupul slăbit. El are o moarte vie şi fecundă; moartea stinge numai candela veţei lui pământeşti pentru a aprinde torţa vie a faptelor şi pildei lui măreţe. Şi dator noastră sfântă este să postăm vie şi curată a east flacără în care a ars ca să o întreţie, mistindu-şi fiinţa lui. Şi acum, doamnă, mult respectată văduvă, unde să găsim cuvintele de mâigăere pentru pierderea acestui nepreţuit soţ? Unde să găsţi Dv. consolarea? în cuvintele noastre? în lacrâmile noaste pe care le unim cu ale Voastre ? în durerea noastră a acelor cari i-au iubit şi preţuit ? Nu doamnă, mângăierea direrei voastre nu o veţi găsi într’o altă durere, o veţi găsi într’o nâdejde: în nadejtea fiului ce vă rămâne, el singur vă poate consola de pierderea scumpului şi nepreţuitului parirete, căutând sâ-i semene întru toate. Şi ultimul nostru cuvânt, scumpe şef şi coleg, este o făgăduinţă. Pilda pe care tu ne-ai dat-o cât puterile ne vor îngădui, ne vom strădui să o urmăm Pe mormântul tau să crească flori şi ţărina să fie uşoara ! s-hop — «GLASUL BUCOVINEI» ...i.i i» I' ' ■ii.—»—— a* 6----- CĂRŢI ŞI REVISTE A apărut: Grafica Română revistă pentru desvoltarea artelor graf ce mnte, anul I, Nr. 10 şi 11 pe Octombrie şi Noembrie 1923. Apare lunar în editura «Scrisul Românesc» Caiova. Redaţia şi adria: Craiova, Bulevardul Mihai Bravul 4. Abonamente se -■ — — —— A * * ♦ — Pag. 3 TELEGRAFE M. S. Regele asistă la serviciul divin în biserica Pitar Moşu Bucureşti, / (Rador). ~ Suveranul asistat astăzi la serviciul relinks ofit în bis Pitar Moşu. Partidul naţional antidinastic Bucureşti, 1 (Rador). — «Viitorul» scrie câ partidul naţional este monarhic în timpul alegerilor, când reclamă Suveranului teroarea guvernamentală, devine republican când are prilejul, iar ultimul atac al gazetei «Transilvania» dovedeşte că avem înainte o campanie antidinstică organizată de comitetul de conducere al partidului naţional, care poartă deci întreaga răspundere. Opinia publică primeşte cu depreţ gesturile acestor antidinastici contrabandişti de monedă maghiară- Primul film românesc Bucureşti, 31 (Rador). Duminecă seară a rulat la cinematograful »Clasic» primul film românesc »Ţigancuşa de la iatac» cu actori români. Au asistat: întreaga Familie Regală şi Princiara, numeroşi miniştri, corpul diplomatic, reprezintanţii presei; întreg publicul a fost entusiasmat de acest film editat de »Radorfilm» Situaţia în Germania Berlin, (Ridar). — Partidele poltice sunt decise să pocedeze la noul alegeri pentru Reichstag în luna Martie. Luther a comunicat guvernului intusiva opoziţie a statelor din Germania sudcă împotriva impozitelor asupra proprietăţii comunelor. Socialiştii au reînceput campania împotriva stării de asediu. Masacrul deţinuţilor din închisoarea Avezzano Roma, 1 (Rador).—Mulţimea a năvălit în închisoarea Avezzano unde a masacat pe deţinuţii cari au furat din biserică urna conţinând osemintele martirilor Plătesc cheltuelile de ocupaţie a Ruhr-uluî Berlin, 31 (Pador) Pentru înlesnirea tratativelor guvernul germ an a hotârlt sa plătească în Ianuarie cheltuelile ›x›› 'Fp .jie a Ruhr-ului. Contabil autorizat . . . ›?& încheie și verifică buk sfuri pentru orice întreprimoare A se adresa la administiaţa ziarului.