Glasul Bucovinei, august 1925 (Anul 8, nr. 1888-1910)

1925-08-01 / nr. 1888

.To. 1888 Franţa Zilele trecute s-au sfârşit în Franţa alegerile aşanumite departamentale (pe regiuni). Rezultatele sunt foarte prielnice guvernului de faţă din Paris, care a câştigat multe locuri. Comuniştii au suferit cu prilejul acestor alegeri mari înfrângeri, pierzând în cea mai mare parte mandatele (locurile) ce le aveau. La Paris au fost arestaţi câţiva comunişti care lucraucontra intereselor Franţei din Maroc, îndemnând trupele franceze să arunce armele. Mai mulţi ofiţeri din marina rusă au fost goniţi din Franţa, pentru că făceau agitaţii bolşevice în rândurile populaţiei. Italia Boala primului ministru italian Musolini s’a înrăutăţit foarte mult; se crede că va trebui operat. Partidele de opoziţie din Italia au hotărît să pornească lupta împotriva stăpânirii fasciste, a cărei vază, se zice, că a scăzut mai ales în Sudul Italiei. In mai multe oraşe s’au ivit dezordini fasciste, devastându-se (stricându-se) casele mai multora conducători iin opoziţie. Deasemenea au fost devastate şi redacţiile câtorva ziare. Se crede într’o schimbare a stării politice din Italia, mai ales din cauza boalei grele a primului ministru. Anglia In Anglia peste 50 mii de lucrători s’au pus in grevă, opunându-se să continue cu lucrul. Ei au pătruns cu forţa in fabrici şi au silit şi pe ceilalţi lucrători să înceteze lucrul. Primul ministru englez a intervenit în persoană ca să înlăture neînţelegerea dintre lucrători şi proprietarii de fabrici. — Intre Anglia şi Franţa au început tratativele pentru plata datoriilor de războiu. Ministrul treburilor străine ale Angliei a ţinut o cuvântare în care a spus că nu e deloc mulţumit cu răspunsul Germaniei la nota Franţei ce această ţară a trimis-o germanilor pentru încheierea unei înţelegeri în privinţa tratatelor in fiinţă " -------------------- se#------------------- INFOR nfiJIUNI A apărut „Junimea Literară" Număr închinat vizitei A. S R. Principele Carol în Bucovina, în zilele de 14 şi 15 Iunie 1925. Liceul de fete ortodox □ispoziţiuni pentru începutul anului şcolar 1925 126 1. înscrierile şi reînscrierile se vor face prin cerere scrisă între 1 şi 8 Septembrie. Cereri de înscriere la examenul de primire în cl. II se vor anexa actul de naștere, de vaccin și certificatul clasei a IV-a primară. 2. Examenul particularelor, corigentelor, de admitere (primire) începe la 10 Septembrie. 3. Taxele de înscriere cl. I—IV 30 lei; cl. V—Vili 50 lei; repetenţii cu 50 la sută mai mult. Taxele de frecventare cl. I—IV 450 lei, cl. V—VIII 600 Iei anual. Cotizaţiile pentru comitetul şcolar se fixează de către comitet a măsurat situaţiei materiale a părinţilor, minimule de 200 lei. La înscrieri, respective reînscrieri se plăteşte neapărat taxa de înscriere, taxa de frecventare pentru trimestrul I şi taxa de 20 lei pentru biblioteca elevelor sărmane şi jumătate din cotizaţie pentru comitetul şcolar. 4. Toate elevele vor purta şorţul negru de uniformă (fiecare câte două şorţuri negre), un şorţ alb pentru orele de gospodărie şi lucrul de mână, 2 guleraşe albe, toate după modelul şcoalei, până în octombrie pălăria albă, apoi o pălărie de fetru care va fi comandată de către direcţiunea liceului. BETI BEREA LUTHER!!! GLASUL BUCOVINEI SÂNGELE STRICAT este cauza multor boli precum : scrofulosa, rachetismul, sifilisul, arteriopolerosa, anemia, boli de piele, reumatismul, guta etc. Sângele este lichidul care hrăneşte trupul omului. Imediat ce sângele este stricat şi nu mai poate hrăni trupul, organele încep să slăbească, iesă la iveală un lanţ de boli şi suferinţă care slăbesc pe bietul om şi-i fac viaţa grea şi chinuită. Pentru a şti cum puteţi curăţi sângele şi să puneţi capăt acestor boli, scrieţi imediat o cartă poştală către FARMACIA VOREL din Piatra N., şi veţi primi gratuit interesanta şi instructiva broşurică. Cum vă întăriţi trupul, şi vă curăţiţi sângele. Numărul broşurelor ce se trimit gratuit fiind mic, vă rugăm în interesul Dv. a nu întârzia. Vă veţi adresa direct: FARMACIA VOREL - PIATRA-N. Pag. 3 Consumentul unei calităţi bune de bere bea numai ” BEREA JUPITER“! ” Din Mănăstirea Horecei Cu privire la cele publicate de noi despre starea de lucruri din comuna Mănăstirea Horecei, în numărul 1877 din 18 iulie crt. al ziarului nostru, primim din partea gerentului comunal d. N. Humaila o scrisoare, în care arată că în comună se munceşte şi este ordine. Dacă sunt adevărate cele ce ni se spun în această scrisoare, atunci avem prilej să ne bucurăm, deoarece noi dorim ca în comună să fie numai pace şi rânduială. Din Ocna In ziua de 24 iunie a avut loc la Ocna o frumoasă serbare a şcoalei primare din această comună. Cu acest prilej corul elevilor a executat cu succes rrai mult. cântece, dirijat fiind cu maestrie de d. director şcolar I. Omelschi. D-sa s’a dovedit a fi un pioner foarte preţios pentru răspândirea cântului şi a culturii româneşti in această parte a ţării. La frumoasa serbare, precum şi la şedinţa „Cercului cultural“ Eud. Hormuzachi a fost de faţă şi d. inspector de muzică Al. Voevicîca, care a scris în cronica şcoalei cuvinte de laudă la adresa d-lui Omelschi. Foc pe un vapor de petrol in portul Constanţa a luat foc un vapor de petrol. Opt marinari au fost arşi. Mecanicul se găseşte pe patul de moarte. După ce a fost stins focul, vaporul a fost scunfundat în mare ca nu cumva focul să se aprindă iarăşi. Petrecere poporală In ziua de 19 iulie a. c., a avut foc în curtea d-lui Keller o mare petrecere în comuna Mănăstioara, judeţul Siret. Sătenii au petrecut până la orele 5 şi jum., cănd apoi a început serbarea cu un cuvânt de deschidere, rostit de C. S. parohul N. Horga, care a arătatscopul petrecerilor poporale. A urmat piesa «Drumul de fer» de V. Alecsandri. E demn de toată lauda rolul «Balaşei», interpretat de d-ra Calina Breabăn, elivă la liceul din Siret, care prin jocul său a uimit întreg publicul. Apoi s’au recitat 2 poezii de cătră elevul Popescu V, cl. VI. Şi în fine a urmat piesa «Doi ţărani şi cinci cârlani». Meritul cel mai mare la aranjare a serbării l-a avut C. S. parohul N. Horga. La sfârşit d-sa a mulţumit publicului pentru participare, lăsând o neştearsâ amintire întregului public. La orele 10 a urmat dansul pentru intelectuali şi poporeni în clasele şcolii primare, până la orele 7 dimineaţa. S’a petrecut foarte bine. Participantul Nelu Groaznică nenorocire la Timişoara La fabrica de conserve Prohasca din Timişoara s’a întâmplat o groaznică nenorocire care a pus în primejdie viaţa a peste 50 de oameni. Anume din greşală s’a pus în mai multe cutii de conserve în loc de zahăr otravă, din care cauză peste 50 lucrători s’au îmbolnăvit greu. Se crede că mulţi din ei nu vor scăpa cu viaţă. Mulţumire Cu ocazia petrecerei poporale, aranjată în zilele de 19 şi 20 iulie d, de cătră comitetul comunei Pâtrăuţi pe Suceava, şi al cărei venit curat este menit pentru scopul clădirea unei biserici noul ort. rom. în această comună, au binevoit a suprasolvi următorii: D 1 Inspector Silvic N. Velehovschi 500 Lei, d-nul Prefect D. Cojocariu 200 Lei, d-nii Sf. Sa Părintele E. Şerban, Şef de gară Filipescu N., inginer I. Muş, Primarul comunei I. Dohotar, Gheorghe 3. Pinul câte 100 Lei; d-nii Sf. Sa Pâr. A. Andronic, Sf. Sa Pâr. N. Voevitca, învăţător Gheorghe Salonar, ajutorul de primar Mihai Havrişciuc, Perceptor L. Candrea, Comerciant I. Subert câte 50 Lei; d-nul Ludvig Haidu proprietar 80 Lei; d-1 forestier A. Mistici 60 Lei; d-nul I. Havrişciuc 60 Lei; d-nul Octav Fogaraş 45 Lei; d-nii N. Burac forestier, Vasile Holcă învăţător, Ion Coştiug, Toader Doroftei, comerciant Ion Goreac, Societ. „Dacia“ câte 40 Lei. Comitetul comunei Pătrăuţi pe Suceavă mulţumeşte pe această cale tuturor donatorilor pentru suprasolvirile ce au binevoit a da. Preţul banilor La Paris în ziua de 30 Iulie pentru un franc francez s’au plătit 9 lei şi 50. La Zürich în aceeaşi zi leul nostru a avut an preţ de 2 centime şi 62. Dolarul s’a plătit la Bucureşti cu 198 Iei. Din Udeşti Comitetul cabinetului de lectură «Unirea sub Cadeci» din Udeşti în şedinţa din 19 Iulie c- a hotărît convocarea adunării generale extraordinară pe ziua de Duminică 9 August 1925 în localul propriu. Adunarea va avea loc la orele 2 d. a. cu următoarea ordine de zi: 1) Verificarea procesului verbal dela ultima adunare generală ordinară ţinută în 24/2 1925. 2. Darea de seamă a comitetului asupra activităţii administrative de la ultima adunare generală din 24 Februarie până în timpul de faţă. 3. Cetirea şi aprobarea statutelor după tipul nou al Fundaţiei Culturale «Principele Carol» sau modificarea statutelor vechi după un tip mai nou. 4. Complectarea comitetului prin alegerea S3U realegerea preşedintelui demisionat. 5. Propuneri eventuale. Toţi membrii sus numitului cabinet de lectură sunt invitaţi a lua parte această adunare. Neîntrunindu-se la oara hotărîtă numărul de membri cerut, adunarea se va ţinea cu o oară mai târziu cu aceeaş ordine de zi fără privire la numărul membrilor prezenţi. Din Muşeniţa In şedinţa comitetului comunal din 28 iunie crt. consiliul comunal din comuna râzăşească Muşeniţa, jud. Siret, a numit cu unanimitate de voturi membri de onoare pe d-nii: Traian Băduluţa, prefectul judeţului, şi Ilie Ciobanu, pretorul judecătoriei şi preşedintele comisiunei agrare de ocol din Siret, drept recunoştinţă şi răsplata pentru munca ce au depus şi interesul deosebit ce au arătat spre binele acestei comune. Excursie Toţi cercetaşii şi cercetaşele din cuprinsul Moldova de sus, cari vor să participe la escursia proectată, să anunţa participarea lor la adresa comandantului d. I. Gramatovîci, str. Banatului 3, până cel mai târziu la 5 August a. c. Spesele călătoriei sunt cel puţin de cei 1000. Afară de aceasta fiecare parti-* cipant va lua Va dk2- ceai, 10 k2- zahăr, conserve şi o pătură uşoara. Plecarea la 10 August era 4 dimineaţă din gara Cernăuţi. Din Ropcea Adunarea generală extraordinară a Societăţii «Arcaşul» din comuna Ropcea va avea loc Duminică îi 2 August 1925 în localul Primăriei la orele 2 d. m. cu următoarea ordine de zi: 1) Darea de seamă asupra activităţii Societăţii din anul 1914 pânâ în prezent. 2) Alegerea Comitetului. 3. Eventuale. Dela institutul de orbi şi surdo-muţi La Institutul de orbi şi surdo-muţi din Cernăuţi sunt vacante (libere) 12 locuri în clasa I-a de orbi şi alte 12 locuri în clasa 1 a de surdo-muţi. Părinţii copiilor să adreseze cât mai curând direcţiunii institutului din Cernăuţi cereri de primire, cunoscând că vârsta de admitere e de 7—11 ani. Omorât de albine în oraşul francez Provins a murit un bătrân de vreo 70 ani în urma miilor de împunsături ce Ie-a primit de la un roiu de albine. Bătrânul pe când se afla în gradina unui vecin, a fost atacat pe neaşteptate de roiul de albini, care i-a acoperit tot trupul. Sărmanul om a murit câteva zile mai târziu în spiţal din cauza nenumăratelor înţepături ce le-a primit din partea albinelor. .jţj 0 statue de peste 2 mii ani ‘IîîC lntr’un lac din Grecia nişte pescari au găsit o statue (figură) de bronz a unui flăcău. Se presupune că această rară statue ar fi făcută de un meşter, care a trăit vreo 400 ani înainte de Christos Această scumpă urmă a fost trimisă la muzeul naţional din Atena. -------------.---------••••---------------------- Subscrieţi părtăşii la banca „Meseriaşul Român**