Glasul Bucovinei, iunie 1926 (Anul 9, nr. 2117-2139)

1926-06-10 / nr. 2124

ABONAMENTUL: pe un an 360 lei, pe Va an 200 lei, pe trei luni 100 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 200 lei, pe Va an 120 lei, pe trei luni 30 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 80 lei, pe Vi an 50 lei, pe trei luni 30 lei. Pentru străinătate pe un an 800 lei, pe Va an 400 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie. Strada lancu Flondor No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. Porul de judecată la Cernăuți. In slujba cui?... (V.) Luni, în 7 iunie a. c. asociaţia preoţilor ortodocşi ai Bucovinei a ţinut la Cernăuţi o şedinţă plenară. Comitetul central al acestei asociaţii, prezidat de părintele protopop T. Petruc, a convocat această şedinţă plenară a asociaţiei clerului, fixând în ordinea de zi mai multe chestiuni, între cari ca cea mai importantă problema apărării şi menţinerii autonomiei bisericeşti, aşa cum a fost stabilită prin legea şi statutul pentru organizarea bisericii ortodoxe române. În treacăt relevăm aci un fapt de altfel prea bine cunoscut şi anume, că această nouă lege pentru organizarea bisericii ortodoxe române, care garantează viaţa autonomă a bisericii noastre, este opera partidului naţional-liberal şi a guvernului ce acest partid l-a dat ţării în anii din urmă. Şi relevăm acest lucru mai ales pentru consideraţiunea, că in special, încât priveşte Bucovina, articolii 39—43 din legea citată au creat baza solidă a unei vieţi bisericeşti autonome, legal garantate şi excluzând orice amestec nechemat în administrarea averilor arhidiecezei bucovinene. Nu mai puţin adevărat este, că la pregătirea lucrărilor pentru această importantă operă legislativă organele bisericeşti superioare, adecă sf. Sinod, Sanctitatea Sa Patriarhul şi, încât priveşte interesele specifice ale Bucovinei. P. S. S. Arhiepiscopul şi Mitropolitul Nectarie, au contribuit cu toată autoritatea şi cu cel mai desăvârşit devotament. Şi, potrivit principiilor constituţionale fixate în art. 22 din noua Constituţie făurită aşişderea de partidul naţional-liberal, parlamentul şi guvernul liberal n’a pregetat să dea bisericii noastre ocrotirea sigură a independenţii sale bazată pe legalitate. Aceste constatări nu cuprind în sine chiar lucruri absolut noui, întrucât ele au mai fost discutate. Credem însă că, dată fiind atmosfera în care s-a desfăşurat ultima adunare plenară a asociaţiei clerului bucovinean, e nemerit să ne reamintim şi reîmprospătăm mai ales pentru memoria unei anumite părţi a venerabilului nostru cler. S’a discutat adică In adunarea din 7 iunie crt. chestiunea autonomiei bisericeşti. Comitetul central al asociaţiunii a adus In faţa plenului o moţiune, în care se spunea că preoţimea bucovineană e hotărită să apere cu toată energia autonomia inistituţiei bisericeşti. Din adunare s’au ridicat însă glasuri autorizate cari au cerut ca formulă moţiunii ce se propunea spre votare să nu fie atât de vagă, ci să arate că preoţimea bucovineană e alături de chiriarhui ei, Arhiepiscopul şi Mitropolitul Nectarie, în lupta de apărare a I. P. S Sale împotriva sceleratelor încercări de îngenunchere a autonomiei bisericii bucovinene Chestiunea se punea dar nu atât împotriva unui oarecare laic, ajuns întâmplător ministru, ci desigur mai mult pentru apărarea unui principiu legal şi constituţional, ca şi pentru apărarea prestigiului capului bisericii bucovinene şi a dreptului la viaţă independentă a însăşi instituţiei bisericeşti. Dar ce să vezi ? Cererea de modificare a moţiunii în sensul amendamentului propus în adunarea plenară nu numai că n’a fost considerată de majoritatea celor prezenţi ca ceva de sine înţeles; dimpotrivă, ea a fost combătută şi respinsă. S’a argumentat de cătră preoţi ortodocşi, slujitori ai altarului creştin ortodox, încredinţat lor prin harul şi binecuvântarea I. P. S. S. Arhiepiscopului şi Mitropolitului Nectarie, că nu trebue amintită persoana Mitropolitului in această ordine de idei, căci se supără guvernul, făcându-se astfel o evident tendenţioasă confuziune între un năbădăios ministru izolat şi guvernul, care prin rostul atâtor membri ai săi şi a însuși primului ministru, a desavuat categoric campania «ministerială» îndreptată împotriva capului bisericii bucovinene. Caracterizarea unei asemenea atitudini e lămurită. Adunarea din 7 iunie a. c. a fost o adunare cu caracter politic. La nu are nici măcar meritul de a fi fost adunare politică averescană, întrucât s’a solidarizat cu acţiunea izolată de defăimare şi de degradare a bisericii bucovinene pusă în scenă personal de cătră ministrul Dori Popovici... După părerea majorităţii celor întruniţi la Cernăuţi în ziua de 7 iunie a. c. era mult mai importantă reabilitarea unui tânăr şi îndrăzneţ diacon, răzvrătit împotriva chiriarhului său, decât apărarea principiului de autonomie bisericească, reprezentat şi susţinut cu atâta vrednicie de cătră capul instituţiei bisericeşti. Reţinem dlar: s’a acţionat politiceşte, în slujba d-lui Dori Popovici, care a terfelit biserica şi a încercat să o îngenunche; şi s’a dat — dragă Doamne — o lovitură liberalilor, acelor liberali cari au creat, au stabilit şi garantat prin texte formale de legi libertatea şi autonomia vieţei noastre bisericeşti. Ne-am lămurit!... Totuşi — buget echilibrat! După venirea sa la putere, guvernul Averescu dădea proclamaţii cătră popor, făgăduind „asanarea financiară“ a ţării, parcă liberalii ar fi lăsat bugetul statului în halul în care îl lăsaseră la 1922 sveresegnii. Acum după alegeri, iată că deodată bugetul, acţiuit de d. Vintilă I. Brâtianu şi votat de parlamentul liberal, este echilibrat. Intr’adevăr oficiosul guvernului, vorbind în numărul său din 6 iunie cor. despre sporul acordat funcţionarilor, spune următoarele: „Bugetul ţării care este echilibrat şi care prezintă excedente bugetare apreciabile, permite statului să plătească în mod sigur, lunar sporul acordat de guvern funcţionarilor publici“. Şi bugetul au echilibrat liberalii, şi sporul l-au acordat liberalii; guvernul actual are numai datoria ce a nu risipi ce a strâns mâna patioticâ şi cruţătoare a d-lui Vintă I. Brătanu. Angora ( Rador). — Adunarea naţională turcă a ratificat tratatul turco-englez referitor la Mosîu'. Paris 8 (Rador). — Ziare e din Rio de Janeira anunţă că Brazilia va notifica oficial peste câteva săptămâni retragerea din Liga Națiurilor. Enni isi «*sl! ilMiliw Monitorul oficial No. 120 din 2 Iunie 1926 publică următoarea deciziune: Noi, ministru subsecretar de Stat la departamentul de interne, luând în examinare apelul făcut prin petiţiunea înregistrată la No. 14.611 din 1926, în contra deciziunii No. 6.361 din 1926, pronunţată de d. prefect al judeţului Câmpulung, relativă la dizolvarea consiliului comunei Dorna-Candrenilor. Avândîn vedere că prin deciziunea atacată cu apel, prefectura a dizolvat consiliul numitei comune pe motiv că compromite cu rea credinţă interesele administraţiunii ce i s’a încredinţat; Având în vedere că In dosar nu există nici un act din care să se constate că s’a făcut vre-o cercetare prealabilă pentru stabilirea faptelor din care să rezulte reaua credinţă a consiliului în administrarea afacerilor comunei, Considerând că nu s’au îndeplinit formalităţile prescrise de art. 274, 275 şi 276 din legea pentru unificarea administrativă. Că astfel fiind, rău prefectura a disolvat consiliul comunei Dorna Candrenilor, aşa că apelul cată a se admite. Pentru aceste motive, văzând şi avizul consiliului superior administrativ No. 1.287 din 22 Mai 1926, în virtutea art. 274 din legea pentru unificarea administrativă. Decidem: Art. I. Admitem apelul introdus prin petiţiunea înregistrată la No. 1. 611 din 1926 şi anulăm deciziunea prefecturii judeţului Câmpulung No. 6. 361 din 4 Mai 1926. Art. II. Direcțiunea comunală este însărcinată cu executarea prezentei deciziuni. Dată la 26 Mai 1926, Subsecretar de Stat, M. Berlescu. No. 16.942 C. N. R. Dăunăzi, într’unul din numerele din urmă a ziarului „Dreptatea“ dl. prefect averescan de Câmpulung Procopie Jitariu răspunzând constatărilor făcute de dr. Iorgu G. Toma asupra ilegalităţilor şi teroare! averescane publica sub titlul «Spre ştiinţă“, că alegerile in jud. Câmpulung s’au făcut in deplină libertate şi fără vreun act de ilegalitate sau teroare din partea Prefecturii Câmpulung, iată că vine dovada chiar din partea Ministerului de Interne averescan despre ilegalitățe comise de Prefectura Câmpulung. Aceasta ca să se știe. -----------------------••••---------------------- De la Liga Naţiunilor Geneval (Rador) Consiliul Ligei Naţunilor a început lucrările sub preşedinţia lui Guani, delegatul Uruguaiului. Au asistat Briand şi Chamberlain, care a expus acordul de la Mossul, primind felicitări. A produs mare sensaţie că Spania, care totdeauna era reprezentată prin ambasadorul Auviones de Leon, a trimis la actuala sesiune a consiliului pe un modest secretar delegaţiei din Berna, iar Brazilia lipseşte complect, scuzând absenţa prin indispoziţia delegatului. ' ••••-------------------Conferinţa franco sovietică. — Paris 8 (Rador). Şedinţa plenară a examinat lucrările diferitelor secţiuni şi a ajuns la convingerea că tratativele pot continua normal.