Glasul Bucovinei, iulie 1926 (Anul 9, nr. 2140-2165)

1926-07-01 / nr. 2140

Nr. 2140 „GLASUL BUCOVIEI* Corpurile Legiuitoare Adunarea Deputaţilor Şedinţa din 27 iunie D. C. Meissner, preşedintele de vârstă alAdunării, deschide şedinţa la orele 9 juni. dimineaţa în prezenţa d-lor Oct. Goga, Th. Cudalbu şi I. Petrovich D. Prşedinte anunţă că în conformitate cu dispoziţiunile articolului 5 din regulament trebue luate în discuţia publică contestaţiile făcute asupra validărilor. Declaraţiile partidului naţional liberal D. I. G. Duca, în numele partidului naţionalliberal face următoarea declaraţie: Partidul Naţional Liberal nu va interveni la fiecare validare în parte, fiindcă protestarea lui se îndreaptă în potriva întregei acţiuni desfăşurate de guvern în aceste alegeri. Cele petrecute în fiecare judeţ nu sunt decât manifestaţiunile, sub forme deosebite şi cu intensităţi variate, ale unuia şi aceluiaş sistem. In potriva acestui sistem cu adevărat fără precedent în analele electorale ale parlamentarismului român partidul Naţional-Liberal se ridică cu toată tăria. Dreptul de propagandă, chiar al propagandei legale şi de ordine, a fost desfiinţat şi controlul operaţiunilor electorale, zădăricii, candidaţii şi delegaţii fiind, ceea ce nu s’a mai văzut până acum, arestaţi sau opriţi cu forţa de a pătrunde în localurile de vot. Vorbitorul arată în general ilegalităţile comise de guvern, stăruind asupra responsabilităţii celor vinovaţi, încheind: De aceia partidul Național Liberal se simte dator, nu numai să aducă la această tribună protestarea sa hotărâtă în potriva alegerilor, a căror validare vi se cere, dar să arate cu îngrijorare, răsunetul nenorocit pe care ele îl vor avea în sufletul unui popor, azi mai mult decât oricând însetat de muncă prin dreptate, de democraţie prin legalitate şi de progres prin ordine. Partidul Naţional Liberal va lupta ca cele întâmplate acum să nu se mai repete în viitor, fiindcă altminteri, însăşi viaţa constituţională a ţărei ar fi pusă în primejdie. Declaraţia d-lui A. C. Cuza D. A. C. Cuza, vorbind în numele partidului apărării naţionale arată că acest partid, care s’a prezentat pentru prima oară in faţa corpului electoral a constatat violenţe şi abuzuri administrative, cari l-au împedicat să poată veni în contact direct cu massele cetăţeneşti. D-sa declară că se va ridica pe judeţe la fiecare contestaţie făcută biroului şi va ridica protestul obiectiv acolo unde a dovedit abuzurile administraţiei şi în special va avea să releve cele petrecute în judeţul Bălţi. Terminând d-sa arată forţa morală pe care crede să se sprijină în masele populare. Declaraţia d-lui Mihai Popovici D-l Mihai Popovici în numele partidului naţional după ce face un aspru rechizitoriu guvernului, încheie spunând: Înfierând toate aceste abuzuri şi proceduri antinaţionale, partidul naţional conştient de chemarea sa de a înlocui un sistem politic putred cu unul, întemeiat pe morală, pe cinste şi pe respectarea legii şi sigur de încrederea desăvârşită pe care i-o acordă Naţiunea, consideră mandatele majorităţii parlamentare iniţial viciate şi însăşi majoritatea lipsită. Acest succes electoral este cu atât mai trist cu cât pentru a-l obţine guvernul a uzat, pe lângă umilirea alegătorilor români şi de mijloacele cele mai extreme de teroare a acestora, mergând până la uciderea alegătorilor români, cari resistau la această politică dezastroasă. Gloanţele jandarmilor români la porunca guvernului român au stins vieţi româneşti în Ardealul atât de mult maltratat. D. dr. Lupu spune că se va ocupa de toate abuzurile şi ilegalităţile comise de guvern cu ocazia alegerilor, iar la discuţia Mesajului va citi o declaraţie în numele partidului ţărănesc. Discuţia validărilor intrându-se în ordinea de zi se începe discuţia asupra validărilor. Se validează alegerea din judeţul Tulcea şi Braşov. Pentru aceasta din urmă rămânând ca să se facă contestaţie contra d-lui Bella Szele. In legătură cu aceasta se dă citire procesului verbal din secţia a treia în care d. Mihai Popovici a expus activitatea anti-românească a d-lui Bella Széllő, ales pe lista guvernului, atât înainte cât şi după unire. Pentru jud. Constanţa s-a depus la dosar o contestaţie. Se validează alegerile din judeţele Trei Scaune Câmpulung, Iaşi, Sălaj, Ciuc, Bălţi, Maramureş, Someş. Se depun contestaţii contra alegerilor, din Argeş, Storojineţ, Olt, Ismail, Muscel Brăila şi Cetatea Albă. Contestaţia contra alegerilor din judeţul Vlaşca este susţinută de d. Citta Davila care arată o serie de ilegalităţi comise de organele administrative. Tot asupra acestei contestaţii vorbeşte şi d. Radulescu-Putna susţinând în ilaritatea generală că numeroasele contestaţiuni nu fac decât să confirme impopularitatea opoziţiei. După aprinse discuţii asupra ilegalităţilor din judeţul Satul-Mare, în care intervin şi d-niiGoga şi Cudalbu, şedinţa se ridică la orele 12 jum., cea viitoare anunţându-se pe a doua zi d. m. Senatul Şedinţa de la Iunie 1926 Şedinţa de deschidere la ora 9'30 dimineaţa* sub preşedinţia d-lui general Crăiniceanu. Pe banca ministerială d-nul general Coanda. D-l Dr. Enaşescu, referindu-se la modul cum d-nul preşedinte a anunţat ori şedinţa pentru azi, spune că aceasta s’a făcut fără a fi consultat Senatul. D-sa roagă ca pe viitor, înainte de a se lua vre-o hotărîre în acest sens să fie consultat in prealabil Senatul, cont. regulamantului. D-l preşedinte răspunde că va ţinea seamă de regulament. D-sa spune că în secţiunile Senatului se continuă cu verificarea titlurilor nouilor aleşi şi ridică şedinţa, anunţând cea viitoare pentru Luni ora 3 d. p. --------------------••••-------------------- Cu mâţa’n sac. Hotărât lucru că fraţii Dori şi Euseb Popovici, oameni fură scrupule în timpul răsboiului, când în presa lor înjurau in mod trivial pe toţi bunii Români în frunte cu eroul loan Grămadă numai pentru a se pune în evidenţă în faţa robitorilor noştri, nu mai au nimic sfânt. In timpul din urmă pentru a-şi plasa ciracii lor în comisiunile de bacalaureat nu s’au sfiit de a recurge la trucuri nedemne, cum ne arată cazul dela Suceava. In comisiunea din Suceava fusese numit de minister Dr. prof. F. Doboş. In demineaţa zilei când era să înceapă bacalaureatul preşedintele comisiunii a fost înştiinţat prin o telegramă că Dl. Doboş este înlocuit cu DL prof. Zub. Dar d. Zub n’a fost înştiinţat despre numire şi nici nu s’a prezentat. Iată însă că a doua zi soseşte dela ministerită telegramă că şi d. Zub este înlocuit cu d. Niazon Turturean profesor din Suceava și de ani de ile agent electoral al d-lui Euseb Popovici. Aceasta numai pentru ca să se știe că oricât de gros ar fi sacul d-lui Popovici ghiarele mâtei străbat prin el. •••«-.... SPORT Campionatul Naţional Fulgerul (Chişinău) — Macabî (Cernăuţi) 4:1 (3:0) Duminică s’a disputat al doilea „round“ pentru campionatul naţional intre Fulgerul, campionul Chişinăului şi Macabi, campionul provizoriu al Cernăuţilor. Oaspeţii s’au impus din primul moment printr’un joc superior, cu „passuri“ scurte şi shooturi puternice. Cea mai puternică parte a lor este înaintarea, în special fostul internaţional Stroeck şi flancul stâng, amândoi dispunând de shooturi formidabile. Acum la repriză jocul era 3:0 pentru „Fulgerul“, oaspeţii marcând din situaţii frumoase prin centrul mijlocaş şi interul drept şi stâng. Macabi a stat, în special in repriza I a, aproape exclusiv, în defensivă apărându-se cu greu de împresurarea contrarilor. La mijlocul reprizei a doua localnicii marchează prin flancul stâng punctul de onoare. Arbitrul d. Alexandri (Bucureşti) a fost la înălţime, 4000 spectatori. Prin acest match, „Macabi“ iasă la prima întâlnire din concursul campionatului naţional. -----------------------«•••---------------------- Pag. 3 INFORMŢENNI POLITICE Şefia partidului averescan din Iaşi.— D. General Averescu a ratficat hotărârea organizaţiei ieşene a partidului poporului care a ales preşedinte pe d. ministru Petrovici în locul d-lui Pogonat. Chestiunea demisiunilor aleşi la Camera din Soroca. — Se afirmă că guvernul nu va lăsa majorităţile să primească demisiunea tuturor aleşilor ţărănişti din Soroca, ce voesc să facă loc In Parlament d-lui Pan Halippa, ultimul pe acea listă. EXTERNE Convenţia italo-iugoslavă. — Scupcina a votat Luni, 18 iunie crt. după intervenţia d-lui Nincici ratificarea convenţiunilor între Italia şi Iugoslavia. Cutremur de pământ în Grecia. — Un cutremur de pământ a distrus ieri 2000 case la Rhodos şi micile insule din Arhipelag, Caillaux şi acordul cu America. — Ziarele din Paris scriu că Caillaux intenţionează să trimită o misiune la Washington pentru modificarea acordului între Mellon şi Beranger asupra datoriilor, în sensul ca America se renunţe la dreptul de a comercializa datoriile Franţei şi să acorde credite financiare importante pentru stabilizarea francului. Aceste cereri ar fi o condiţie esenţială pentru ratificarea acordului. Misiunea franceză va fi condusă de Bokanowski. FINANCIARE împrumut român la Londra. — Ziarul „Lupta“ află că cercurile financiare confirmă ştirea că guvernul Averescu ar fi autorizat pe d. Barbu Ştirbey să trateze la Londra un împrumut pentru refacerea căilor ferate, încercând să obţină cel puţin 10 miliardeei. In cercurile guvernamentale s’ar fi primit site optimiste în chestia încheierii eventuale a împrumutului, care s’ar putea obţine mai ales având în vedere faptul că o parte din sumă ar remâne in Anglia pentru plata materialului de refacere ce s’ar comanda acolo. ECONOMICE Exportul de cărnuri şi produse de animale la Austria. — Camera da Comerţ şi de industrie ne comunică că produsele de animale şi cărnurile ce se exportează în Austria trebue să fie însoţite de un certificat eliberat de către medicul veterinar oficial. Amănunte la biroul de informaţiuni al Camerei. ŞCOLARE Liceul No. III al Statului, Cernăuţi. — La liceul Nr. III de Stat se va deschide un curs pregătitor pentru examenul de admitere în clasa I-a , începând cu 16 Iulie. Taxa de curs pentru elevii germani se va plăti de către Comitetul Şcolar al liceului susnumit. Înscrierile se vor face zilnic între orele 10—12 a. m. în cancelaria direcţiunii. ADMINISTRATIVE In atenţia autorităţilor P. T. T. — Mai mulţi gospodari colonişti din Jurcăuţi, jud. Cernăuţi au reclamat în diferite rânduri că nu primesc ziarul nostru. Noi ştim că-l expediem foarte regulat tuturor abonaţilor. De aceea rugăm autorităţile poştale superioare să controleze organele lor inferioare spre a curma această neregulă, care nu poate proveni decât numai din vina poştei. DIVERSE Camera inginerilor civili autorizaţi din Bucovina aduce la cunoştinţă că Duminică, 4 iulie 1926, la ora 10. a. m. va avea loc continuarea adunării generale ordinare din 23 Aprilie c. In localul Camerei din Muzeul Industrial, strada Mickiewicz No. 2. Oficiul P. T. T. de reşedinţa Cernăuţi. — Aduce la cunoştinţa generală ca la oficiul p. t. t. Cernăuţi central s’au înfiinţat încă 70 căsuţe poştale, care se pun la dispoziţie onor. public începând dela 1 Iulie c. contra plăţii taxelor cuvenite. In această privinţă reflectanţii se pot adresa oficiului p. t. t. Cernăuţi central camera Nr. 64. Oficiul P. T. T. de reşedinţă Cernăuţi. Licitaţie. — Se aduce la cunoştinţă că în ziua de 27 Iulie 1926 ora 11 se va ţine la oficiul p. t. t. de reşedinţă Cernăuţi o licitaţie publică orala pentru vânzarea stâlpilor uzaţi cari se află la oficiile: Jucica Veche, Mamaieşti, Lujeni, Grigore Ghica Vodă, Boian şi Seliştea Bucovina, informaţiuni detailate se dau in fiecare zi de lucru de la orele 8—14 la oficiul susmenţionat. Societatea „Azilul“ face următoarea invitaţie pentru adunarea generală ordinară a Societăţii Asilului, care va avea Ioc la 11 Iulie c. la orele 9 am. în clădirea Asilului, str. Cuciurul-Mare No. 65 cu următoarea ordine de zi: 1. Verificarea procesului verbal al ultimei adunări generale, 2. Darea de seamă a Comitetului asupra gestiunii sale, 3. Darea de seamă asupra situaţiei cassei, 4. Alegerea a 18 membri şi a 4 membri supleanţi în Comitetul Diriguitor conform Art. 12 şi 22 ale statutelor modificate, 5. Fixarea cotizaţiilor membrilor. 6. Eventualia. Dacă la ora indicată numărul necesar de membri, ca adunarea să fie în număr, nu vor fi prezenţi, adunarea generală va avea loc şi lua hotărâri valabile, conform art. 11 al statutelor, o oră mai târziu oricâţi membri ar fi prezenţi. Nu se trimit invitaţiuni speciale. C. dr. N. Lupu condamnat pentru calomnie prin presă. „ Curtea cu juraţi din Iaşi ,a judecat procesul de calomnie intentat de d. Ionescu, d-lui dr. N. Lupu, pentru că printr’un articol apărut în ziarul „Aurora“, a fost calomniat. Doctorul Lupu nu s’a prezentat la proces. In baza verdictului juraţilor Curtea l-a condamnat pe doctorul N. Lupu la o lună închisoare, 10 mii lei amendă şi 50 mii despăgubiri civile. Sentinţa e dată cu drept de opoziţie. Bisericeşti. — Eun, Marţi 29 iunie, cu trenul de seară a sosit în oraşul nostru d. profesor Ioan Mitariu, parohul Românilor din Viena. Sf. Sa vine în chestiuni oficioase, având misiunea să mijlocească pe lângă I. P. S. Sa Mitropolitul Nectarie precum şi pe lângă consiliul eparhial arhidiecezan din Cernăuţi cea mai firească legătură care trebue să existe între Românii noştri din Austria şi autoritatea supremă bisericească de aici, de care depinde parohia română din Viena, înfiinţată la 1923. Parastas. έmplinindu-se un an de la trecerea la cele eterne a părintelui protopresviter şi profesor Gheorghe Ciupârca se va oficia Joi, 1 iulie a. c. orele 10 a. m. în biserica catedrală din loc, un parastas, la care sunt invitate rudele şi toţi cunoscuţii decedatului. — Continuare pe pagina IV-a -