Glasul Bucovinei, iunie 1927 (Anul 10, nr. 2397-2418)

1927-06-01 / nr. 2397

ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie. Strada Iancu Prondor No. 33 Pentru Inserare In interiorul ilarului ne urcă taxa cu 10%. ABONAMENTUL: pe un an 500 lei, pe un an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic, pe un an 300 lei, pe 1/2 an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe un an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 Iei, pe 1 3 an 700 lei. Plăţile se fac la sediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele ea se înapoiază. Porul de judecati in Cernăuţi. Către cetitori Vestim pe onoraţii noştri cetitori că din cauza unei absolut nemotivate greve a lucrătorilor zeţari, ziarul nostru nu va apare decât abia după încetarea grevei. Vina acestei întreruperi a apariţiei ziarului nostru, ca de altfel şi a celorlalte ziare din Cernăuţi, cade în sarcina speculatorilor socialişti internaţionali de la ziarul evreo-german „Vorwärts“, care trăiesc şi profită de pe urma muncii, inexperienţei şi naivităţii muncitorilor. După reapariţia ziarului nostru vom da amănunte complecte şi vom ilustra şi atitudinea unor anume factori obligaţi să intervină cu toată autoritatea şi cu obiectivitate în asemenea cazuri. „Glasul Bucovinei“ Moartea unui vrednic Român Miercuri, s’a stins din viaţă P. C. Sa Părintele arhipresviter mitrofor Dimitrie Dan, după o boală îndelungată, înmormântarea s’a făcut Vineri, fiind oficiată de I. P. S. Sa Mitropolitul Nectarie asistat de P. C. Lor părinţii arhipresviteri mitrofori Gh. Şandru, Ipolit Tarnavschi şi loan Tomoiagă, de P. C. Sapăr, arhipresviter stavrofor Em. Vasilescu şi G. Teleaga, de P. C. Lor arhipresviterii Tihon, Dr. I. Puiu şi I. Avram, de P. C. S. protodiaconul M. Boca şi diaconul Lazariuc. O numeroasă şi selectă asistenţă a ţinut să dea ultimul onor celui ce a fost P. C. Sa păr. arhipresviter mitrofor D. Dan. In biserică, a vorbit P. V. Sa Părintele Dr. I. Puiu, relevând meritele defunctului. La mormânt au vorbit P. C. S. Părintele consilier Em. Vasilescu, ca duhovnic, d-1 senator și fost ministru, prof. univ. Dr. Ion I. Nistor în numele „Academiei Române“ al cărei membru valoros a fost cel dispărut, apoi d-l prof. universitar M. Hacman în numele Partidului Naţional-Liberal al cărui membru devotat a fost părintele Dan. In numele parohienilor din Roşa a vorbit P. C. S. părintele paroh Constantin Popovici. In numele „Asociaţiei preoţilor ortodocşi a rostit o frumoasă cuvântare P. C. S. Părintele arhipresviter Petre Popescu, după care au mai vorbit P. C. S. Părintele Banilevici în numele Corpului electoral preoţesc al cercului Vicovelor, în numele societăţii teologice studenţeşti „Academia Ortodoxă“ preşedintele ei d. Mercheş şi în numele societăţii studenţeşti „Junimea“ d. Dragoş Vitencu, defunctul fiind membru emeritat şi onorar al acestei Societăţi. -------------------------••••------------------------- Plecarea M. S. Regelui la Scrobiştea M. S. Rigele gâs 'ndu-si in deplinâ reconvolescenţâ a plecat Joi, 26 Main a. c. cu un tren special h castelul Scrobiştec, unde va Dt trece câteva săptămâni. M S. Regele însoţit de M. S. Regina Maria. -------.--------------««««............. Sesiunea ordinară a Adunării eparhiale bucovinene In ziua de 24 Maiu a. c s’a deschis, ca de obiceiu, sesiunea ordinară a Adunării eparhiale bucovinene, care a ţinut până In ziua de 26 Maiu a. c. Această sesiune a decurs in chipul cel mai demn, adunarea aprobând cu unanimitate gestiunea şi actele de conducere ale secţiunilor Consiliului eparhial, din discuţiunile luminoase ce au avut loc, animate de dorinţa de a folosi Bisericii şi Neamului, s’a constatat marea utilitate a noilor organe demoratice de conducere bisericească în unul din numele viitoare ce vor apare după încetarea grevei, vom da un raport de traina asupra acestei sesiuni. ....- --------------------------------- ■ " , , D. Paul rules preşedinţi al reţii cehoslovace Praga 27 (Rador) — Adunarea naţională cehoslovacă s’a întrunit la orele 11.15 în şedinţă solemnă pentru alegerea preşedintelui O mulţime imensă era adunată înaintea parlamentului. Goeriile erau pline. Prezenţi miniştrii şi corpul diplomatic. Din 449 membri ai paramentului au participat 434, deci trei cincimi necesare alegerii Rezultatul alegerii a fost proclamat la orele 12 şi 10. D. Masaryk a fost reales la primul scrutiniu cu 274 voturi, întreaga adunare ovaţionându l entuziast. Au fost 104 buletine albe, 54 voturi a obținut candidatul comunist Sture, iar două voturi au fost anulate. Neînţelegeri în sânul guvernului La consiliul de Miniştri din 27 Maiu a. c. s-a luat în discuţie neînţelegerea dintre miniştrii de culte şi instrucţiune cu privire la regimul şcolilor primare din Basarabia. Se ştie că aceste şcoli sub vechiul regim stăteau sub controlul bisericei. Biserica din Basarabia revendică mai departe dreptul de proprietate asupra acestor şcoli. D. Petrovici cerând ministerului de culte să-şi precizeze punctul său de vedere, d. Goldiş a răspuns sprijinind punctul de vedere al preoţilor basarabeni. Majoritatea miniştrilor a susţinut teza d-lui Petrovici, care este împotriva revindicării preoţilor basarabeni. Neputându-se ajunge la înţelegere, a rămas ca d. Averescu să mai studieze chestiunea. Remanierea guvernului? Bucureşti 26 (Rator). — Zarele «.firmă tă încă înainta de a pleca la Geneva d Tranus ad misionat. Astfel sfârşindu-ss conferinţa, d. Cu a bu v lua Ministerul Muncii, iar d. An'b.- l Teodoresai J siţia D^asemenea guvernul intenţionează să revizuiască subsecretariatele de stat, cerând demisia subsecretarilor fără atribuțiuni precise. Cilit Slihtieni Mili Ivi La iniţiativa Domnului prof. Dr. Nicolae Cotos, Decan al Facultăţii de Teologe din Cernăuţi, în sânul Societăţii acad. teol. „Acadamia Ortodoxă“, a luat fiinţă o secţie pentru „abstinenţa integrală de alcool“, care are ca scop combaterea alcoolismului, duşman actual şi periculos pentru Ţara noastră, prin toate mijloacele permise de stat şi S. Biserică. In ziua de 14 Mai a. c. s’a făcut la societatea susnumită, deschiderea solemnă a acestei secţii, ţinând o conferinţă preşedintele secţiei stud. Iile Imbrescu cu subiectul: „Studenţimea şi alcoolsmul“, în care a tratat despre chemarea studenţimii şi rolulei în Ţara voastră despre problerme impuse studenţimei şi îndeosebi despre motivele pentru cari se cere de la studenţime combaterea alcoolismului, şi în consecinţă necesitatea de a se crea o organizare studenţească de propagandă antialcoolistă In concluzie susţine: „Tinerimea şi cu atât mai mult studenţimea care-şi iubeşte neamul, se va înrola totdeauna In armata voluntară de luptă contra acelor plăgi dezastroase, cari sapă temeliile Patriei iubite, dintre cari cel mai periculos este alcoolismul.. La discuţie au mai luat parte, după mai mulţi studenţi şi d-1 Dr. Scalat, d-1 Bidnei şi d-1 decan Dr. N. Cotos, cari toţi au rostit cuvinte de aprobare şi încurajare pentru inceperea acestei propagande din partea studenţimei. Fraţi studenţi creştini, iubindu-ne »cu adevărat“ Ţara, suntem datori ca, studiind temeinic problema alcoolismului, să ne asociem cu toţii pentru a realiza delăturarea acestei plăgi, prin m joace Înţelepte. Deci, răsgândire şi deplină hotărâre de la toţi şi vom putea contribui şi noi cu munca noastră pentru renaşterea şi progresul Neamului nostru. Toate părerile şi propunerile provizorii privitoare la această chestiune, rugăm să fie trimise la Societatea academia teologică „Academia Ortodoxă“, secţia pentru absistenţă integrală de alcool din Comâut. Comitetul Secţiei pentru abstinenţă integrală de alcool de la Societatea „Academia Ortodoxă“ din Cernăuţi. Opera Română din Cluj Sâmbătă 28 Maiu: Tannhäuser (ultima reprezentaţie cu d-l Apostolescu); Duminică 29 Maiu: orele 3 d. m. Rigoletto (50 % reducere); Duminică 29 Maiu seara: Aida (la pupitru d-l Massini, directorul general al Operii Române din Bucureşti); Luni 30 Maiu: Fidelio şi Simfonia a cincea de BeethovenMarţi 30 Maiu: Faust (reprezentaţie de adio a Operei Române din Cluj) şi Miercuri 1 Iunie: Cavaleria Rusticana şi Pagliacci (la pupitru dl Mascagni).