Glasul Bucovinei, iulie 1927 (Anul 10, nr. 2419-2446)

1927-07-22 / nr. 2438

Cernăuți Vineri 22 Iulie 1927 Numărul 3 Leionul X, No. 2438 Onor. i Exempl conf legea23*** 1904 MIlL ROMÂNESC 2la portober = flPfl REZILNC ===== TI Tipografia: Telefon Nr. 286 ANUNȚURI ȘI RECLAME se calculează după tarif și se primesc la administrație: Strada Iancu Piondor No. 33 Pentru Inserata In interiorul ziarul caurci tun ce 11% Porul da Judacată In Carniup. ..oNNAMENTUL : pe Un an 500 lei, pe »/« an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru țărani zilnic, pe un an 300 lei, pe un an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică,pe un an 120 lei, pe un an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuți ziarul trimis acasă prin curier, tei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe un an 700 lei. Plifile se fac la sediul ziarului. Redacția și administrația Cernăuți, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manscrisele ea se înapoiază. A murit cel mai bun și mai mare Român Regele Ferdinand suferia de aproape un an de zile de o boală al cărei leac știința medicală atât de progresată, încă n’a fost în stare să-l descopere. Cu toate acestea știrea morții regelui Ferdinand a revărsat un vis de nespus de adâncă durere asupra întregului popor românesc care stă zdrobit în fața mormântului ce s’a deschis. Prea mult se contopise marele Rege dispărut cu suferințele și aspirațiile poporului românesc, încât acesta să se fi putut deprinde vreodată cu gândul că Regele său iubit ar putea cândva să-l părăsească, ori cât de neiertătoare ar fi fost boala ce l-a cuprins. Ajuns pe tron în timpuri hotărâtoare și din cele mai grele, Regele Ferdinand a știut să domnească astfel, încât, după o domnie de 12 ani și 10 luni, lasă în urma sa o țară de două ori mai mare și înzestrată cu una din cele mai îndrăznețe reforme. A izbutit să îndeplinească această nemuritoare operă prin înalta concepție ce o avea despre datoria sa grea de singur stăpănitor de țară și urmuitor de popoare. Datoria de o desăvârșită conștiinciozitate ce și-o luase de a veghla asupra destinelor poporului românesc, a știut să o pună mai presus de orice considerațiuni omenești. Când a crezut că trebuie să tragă sabia pentru întregirea neamului românesc, împotriva chiar acelora cătră cari și chemau atâtea legături, n’a stat o clipă pe gânduri s’o facă și în cursul grelelor încercări ale războiului să rezistă cu o vitejie și încredere de neînfrânt, dobândind astfel neamului românesc unitatea sa politică. Când pentru întărirea și asigurarea acestei unități a fost nevoie, în acele zile de grea încercare de la începutul lui ianuarie 1926, să-și Înăbușe iubirea de părinte, a făcut-o cu Ultimele clipe ale M. S. Regelui Ferdinand încă de Luni dimineața în starea Suveranului se produsese o înrăutățire alarmantă. A. S. Regală Prințul Nicolae, care plecase spre Constanța, s-a întors din drum. Luni seara însă o nouă îmbunătățire dădea speranțe. Noaptea de Luni spre Mari M. S. a petrecut-o bine dormind aproape tot timpul. Marti dimineața M. S. s-a sculat voios și — ceea ce nu se mai întâmplase de mult timp — a cerut imediat mâncare. A primit apoi în audiență pe primul ministru. Anturajul credea că criza a trecut, cortul era aranjat din nou. Dar după amiazi un nou acces de slăbiciune a arătat că nu mai este nici o speranță și că sfârșitul fatal este iminent. La ora 2 și 15 MS. Regele s’a stins fără dureri, intr’o seninătate impresionantă. La căpâtâiu veghiau M. S- Regina Maria, M. M. Lor Reginele Elisaveta și Marioara, A. S. Regală Prințul Mihaiu, A. S. Regala Principesa mamă Elena și A. S. Regală Principesa Ileana, un sublim simțământ de jertfre de sine, numai să-și știe țara la bun adăpost. Regele Ferdinand când s’a urcat pe tron a făgăduit solemn că va fi un bun român. Regele a suferit eroic, căutând tot timpul să ascundă durerea. Acum câteva zile, Regele a trimis o scrisoare d-lui prim ministru Brătianu. Probabil că scrisoarea va fi publicată. Comunicatul oficial asupra morții Regelui Ferdinand Ca urmare a afecțiunei de care M. S. Regele suferea dinainte și a bronhopneumoniei declarată în luna Martie, starea Sa generală a declinat continuu, inapetența, anemia și greutatea respiratiunei au îngreuiat din ce în ce munca inimei, provocând in noaptea de 20 Iulie 1927, o stare de colapsus în urma căreia Maiestatea Sa a sucombat la ora 2 și 15 minute în brațele M. S. Regina in prezența medicului curții Dr. I. Mamulea și a surorei de caritate Annekint. Până în ultimele momente Majestatea Sa Și-a păstrat întreaga cunoștință și a încetat din viață fără durere. Ultimele Sale cuvinte adresate Majestaiei Sale Regina, care-L susținea au fost: »Mă simt foarte obosit“. Proclamația Guvernului cifră Țari Români. Primul rege al României întregite a încetat din viață. O boală crudă L-a răpit, punând astfel capăt înainte de vreme celei mai glorioase domnii sub care s’a întruchipat visul de veacuri al neamului nostru. Urcând treptele tronului, Regele Ferdinand, a făgăduit solemn în fața reprezentanței naționale că va fi bun Român. Domnia lui a dovedit cu prisosință că Și-a împlinit făgăduința și astăzi plângem nemângâiați, moartea celui mai mare și bun dintre Români. Dealungul veacurilor, românii nu vor putea nici odată să uite, că n’a fost jertfă pe care Ferdinand I să n’o fi făcut pentru fericirea țârii sale. Neclintit în credință și hotărîre în timpul războiului, înțelegător și blând, înțelept și drept în timp de pace, Ferdinand I va rămâne pururea Regele întregirii neamului și al marilor reforme, care a adus Statului dreptate, putere și liniște. Nu putem rămâne mai statornici credincioși marelui gând căruia el i-a închinat toată viața sa, decât fiind strâns uniți pentru liniștea și propășirea patriei, cu neclintit devotamente pentru dinastie, cu respect față de constituție și de legale țârii, să înconjurăm cu dragoste și cu încredere în menirea țârii pe Regele Mihai și să ne încordăm toate puterile pentru asigurarea viitorului strălucit al României întregite, azi așa de greu încercată. CONSILIUL MINIȘTRILOR Astăzi când moare, aruncând zăbranic de neagră durere asupra unei țări întregi și stătând de durere un neam întreg, se stinge cu -I cel mai bun și cel mai mare Român. „Glasul Bucovinei“ Sosirea M. S. Regelui Alexandru al Iugoslaviei M. S. Regele Alexandru al Iugoslaviei și-a anunțat sosirea la București. Din cauza timpului scurt până la înmormântare, probabil că șefii celorlalte state vor fi reprezintați prin miniștrii lor la București.