Glasul Bucovinei, septembrie 1927 (Anul 10, nr. 2470-2493)

1927-09-01 / nr. 2470

No. 2470 Redeschidem li SOFIA După o renovare temeinică Baia Sofia Se va redeschide Dimii ii i sutimii 1.1. OLASUL BUCOVINEI INFORCVflŢIUNI PERSONALE Transferări în învăţământul secundar, pe ziua de 1 Septembrie a. c. — Ministerul Instrucţiunii cu ord. No. 102035, Dir. III Serv. A, a dispus următoarele transferări de profesori secundari pe ziua de 1 Septembrie 1927: Nicolin Nicolai dala Hotin la Comrat (matematici); Erast Hostiuc dala Storojineţ la Cernăuţi (religia); Tarnavschi Ipolit dela Rădăuţi la Cernăuţi (rom.) prin repartizare la Şcoala normală ; Veyvara Victor dela T.-Măgurele la Cernăuţi (franceza); Noischi Leon dela C.-Lung la Cernăuţi (matematici) ; Oaşul Eugen dela Bistriţa la C.Lung (germana); Ebner Veniamin dela Călăraşi la Vatra-Dornei (latina ; Braun Wilhelm dela Siret la Vatra-Dornei (istoria); D. Popescu dela Storojineţ la Braşov (geografia); Ion Covaşa dela Rădăuţi la Bârlad (româna); Ilie Bâcu dela Cozmeni la Roman sc. norm. (storia geografia); 1. Radomschi dela Sendriceni la Paşcani; Seinfeld Leopold dela Bolgrad la Dorna-Vatra (latina); Xenia Nicolau dela Botoşani la Dorohoiu la şc. norm. fete (pedagogia); Lucreţia Mitrofanovici dela Chişinău la şcoala prof. fete Rădăuţi (ţesătoria); Chiriachiţa Ionescu dela Chişinău la şc. prof. fete Brăila (rufărie); Israil Maria dela Dorohoiu la Lugoj liceu de fete; Naidinescu Constanţa dela şc. prof. fete Suceava la Craiova (croitorie); Maria Banu dela şc. prof. fete Suceava la Câmpina (şc. profesională). ŞCOLARE Şcoala superioară de ştiinţe de Stat din Bucureşti. — înscrierile la Şcoala Superioară de Ştiinţe de Stat din Bucureşti, Încep In ziua de 1 Septembrie şi vor continua până la 10 Octombrie 1927. Pentru a fi înscris şi admis ca student al şcoalei, candidatul trebue să justifice, odată cu cererea de înscriere, că posedă: a) Diploma de bacalaureat sau altă diplomă echivalentă din ţară sau străinătate, sau b) Certificatul de absolvire a ultimei clase a cursului superior de liceu Pentru anul acesta şcolar pot fi înscrişi şi acei cari au cel puţin 4 clase liceale sau studii echivalente. Studenţii care nu au bacalaureatul sau ultima clasă a liceului nu vor fi admişi la licenţă decât in urma unui examen special. Programul acestui examen este următorul: a) Limba şi literatura română, b) Cunoştinţe de limba şi literatura Franceză, c) Istoria universală şi istoria românilor, d) Geografia generală, geografia ţarei şi e) Noţiuni elementare de ştiinţe fizico-naturale. Acest examen special urmează să fie trecut in timpul celor trei ani de studiu. Actele ce trebuesc depuse la Înscriere in original şi copie sunt: 1. Actul de studiu, 2. Extractul de naştere şi 3. 2 fotografii, 5—7 fondul alb. Taxele şcolare pe anul 1927—28 sunt fixate astfel: 1. Taxa de inscriere intr’o secţiune 2.650 lei. 2. Taxa de înscriere in ambele secţiuni 4.150 Iei. 3. Taxa examenului de complectare 600 Iei. 4. Taxa examenului pentru fiecare materie 200 lei. 5. Taxa examenului pentru materiile restanţă 300 lei şi de fiecare materie. 6. Taxa examenului de licență 2000 lei. Taxele de înscriere se achită integral odată cu cererea. Înscrierile se fac din zilele de lucru la cancelaria şcoalei de la orele 17—19, in Bulevardul I. C. Brătianu No. 41. Regulamentul de organizare şi cel interior se pot procura dela secretariatul şcoalei la adresa de mai sus, tot cu Începere dela 1 Septembrie 1927. Liceul statului Nr. IV din Cernăuţi. — înscrierile in cl I-a se vor face intre 1—II Septembrie 1927. Examenul de admitere in cl. I-a va avea loc la 12 și eventual la 13 Septembrie. Începând totdeauna la orele 10 a. m. Examenele de corigenţă, cele particulare şi cele integrale incep la 10 Septembrie cor., orele 8 dim. Examenul de admitere in cl. V-a începe la 20 Sepcor., orele 8 dim. Reinscrierile in toate clasele se fac 5, 6 şi 7 Septembrie Intre orele 9—12 dim. Elevii, care nu cer să fie dispensaţi de plata taxei de frecvenţă, vor avea să plătească şi prima rată din taxa de frecvenţa de Iei 400, cotizaţia părinţilor către comitetul şcolar in suma de lei 40 şi costul unui carnet de lei 6. Amănunte sunt evidenţiate pe tabla de publicaţiuni. Dela Şcoala Inf. de Arte şi Meserii din Vicovul de Sus. — Se aduce la cunoştinţa publică următoarele : Cererile de inseriere pentru clasa I-a (anul şcolar 1927—28) la această şcoală se vor primi până la 19 Septembrie a. c., iar in ziua de 19 Septembrie, orele 8 dim. va avea loc examenul de admitere. Se vor admite numai candidaţi în vârstă de la 13—16 ani Împliniţi. La cererile de Înscriere prevăzute cu timbru de 8 lei şi semnate de părinţii sau tutorii candidaţilor, se vor anexa următoarele acte: 1. Certificatul de absolvire a cursului primar sau cel puţin 4 clase primare. 2. Certificatul de naştere şi de botez. 3. Certificatul de vaccină. Examenul de admitere va consta din câte o probă scrisă şi orală din: limba română, aritmetică şi geometrie. IV. Absolvenţii acestei şcoli au următoarele drepturi şi avantaje: 1. Devin maeştri, conducători de ateliere in specialitatea ce au urmat-o (caroserie sau ferărie). 2. Sunt primiţi in industria mare privată sau a statului in calitate de maeştri sau desemnatori. 3 Au dreptul să-şi continue studiile la şcoli technice şi politechnice, putând deveni ingineri. 4. Fac armata cu termen redus (un an) conform art. 53 din L. R. Pentru orice alte desluşiri, cei interesaţi se vor adresa Direcţiunii şcoalei. Examene de admitere în clasa l-a. — Ministerul Instrucţiunii cu ordinul No. 95.198 din 13 August a. c. in legătură cu ordinele No. 74.066 şi 95.198 din August a. c. a dispus ca elevii nemulţumiţi cu situaţia obţinută la examenul de admitere in clasa I din Iunie, vor fi admişi să dea din nou examenul in Septembrie, dacă renunţă In scris la acea situaţie, de oricare ar fi fost media obţinută iar nu numai cel reuşit cu media sub 3. Deschiderea cursurilor pentru surori de ocrotire (Infirmiere vizitatoare) la Cluj. — La 1 Octombrie 1927 va Începe la Cluj un nou curs pentru pregătirea cursurilor de ocrotire (Infirmiere vizitatoare). Informaţiuni se pot cere de la Direcţiunea institutului surorilor de ocrotire, Cluj, strada Dorobanţilor No. 23. Şcoala comercială «Progresul“ (Popovici Logotettki 12). a) Şcoala comercială (3 clase), b) curs comercial de un an pentru băieţi şi fete, c) curs comercial de 6 luni, d) curs de bancă (4 luni) e) cursuri de dactilografie şi stenografie, f) cursuri de limbă. Cursurile se ţin numai de profesori specialişti calificaţi, înscrierile vor avea loc zilnic a. m. până la 14 Septembrie. Examenele de corigenţă se ţin intre 15 şi 17 Septembrie. Cursurile incep la 19 Septembrie. ECONOMICE Târg Oriental internaţional în Lwow. — Camera de comerţ şi de industrie a fost înştiinţată de Consulatul polon din Galaţi, că vizatorii târgului (4—15 Septembrie a. c.), care-şi vor procura la acest Consulat o carte de intrare cu preţul de 10 zloţi vor beneficia de 75 la sută reducere la taxa de vize şi pe c. f. polone. Cernăuţeni, votaţi cu toţii lista cetăţenească în frunte cu dl profesor — R. GÂNDEA EXTERNE HUI Atentat împotriva Primministrului bulgar. — Ziarul «Berliner Tagblatt“ anunţă din Sofia că împotriva primministrului bulgar Liapceff s’ar fi tras gloanţe, pecând pleca cu automobilul. Liapceff a rămas neatins. DIVERSE Serată la Volcineţi (plasa Siret judeţul Rădăuţi). — Tineretul intelectual aranjează pe ziua de Joi 8 Septemvrie c. (Naşterea Maicii Domnului), hramul bisericii, o mare serată dansantă în comuna Volcineţi în sala Primăriei din localitate. Venitul curat este destinat in folosul bibliotecii elevilor din școalele secundare din loc. Toată suflarea românească este invitată să ia parte la această serată îi număr cât de mare. Începutul la orele 9 fix. In caz de vreme ploioasă serata se amână pe Duminică 11 Septemvrie c. Petrecere poporală în Cozmin.— Societatea „Arcaşul“ din comuna Ceahov aranjează pe ziua de 4 Septembrie 1927 în comuna Cozmin o mare petrecere poporală împreunată cu teatru, recitări şi dans, începutul la orele 2 d. m. Muzica din Hliniţa şi un bufet bine asortat al Cooperativei din localitate. La orele 8 seara serată dansantă pentru intelectuali. Intrarea 15 lei pentru poporeni şi 40 lei pentru intelectuali. Onor. public este rugat pe această cale să binevoiască a participa la această serbare poporală, care va avea loc in sala Casei Naţionale din Cozmin. Petrecere poporală în Părteşti de sus. Societatea culturală „Steluţa“ din Părteşti de sus aranjează in ziua de 11 Septembrie o petrecere poporală în localurile Primăriei. Cu acest prilej Cercul studenţilor bucovineni din Bucureşti va înfiinţa o bibliotecă pentru săteni. Intrarea pentru poporeni 20 lei; familiile au reducere. Intelectualii după bunăvoinţă. Seara dans pentru intelectuali la Primărie. Venitul curat e menit pentru sporirea fondurilor societăţii în vederea ridicarea unei Case Naţionale. La dispoziţia publicului va sta un bufet bine asortat. Pag. 3 GflRŢI ŞI REVISTE A apărut: Umorul lui Haşdeu, de Barbu Lăzăreanu, un volum de 166 pagini execuţie tehnică superioară, Editura „Adevărul“ S. A. Bucureşti. Preţul 80 lei. A apărut : Revue Bleue, revistă politică şi literară, No. 16, anul 63, 1927 cu următorul sumar: Hugo v. Hoffmansthal : Pour la Centenaire de Beethoven. Oreste Ferraza: Un héros de Independence Cubaine. José Marti, Leon de Saint-Valéry: Hors la vie . De Montmurillon : Portraits d’Ecrivains . Maurice Buillant, A. Dumont-Wilden: La politique etrangére. Abonam.: 1 an 60 franci.—1 Num. 3 fr. Red. și Administraţia: Boulevard Saint Gemain VII.•••• Bursa Cursul devizelor la Bucureşti Bucureşti 30 (Rador). — Paris 636,— New- York 161.75, Londra 787,— Zürich 3130, Milano 881, Viena 22.80, Praga 4.79, Belgia 2250, Budapesta 2850, Varşovia 1845, Berlin 38.60 La Zürich 321,La Paris 15.75. DIN PUBLIC Pn uniim gospodărie în Frătâuţii vechi 4 fălci livadă, Utillic casă, şură, grajd etc. Informaţiuni la D-na Emilia Isopescu Frătăuţii vechi. E bună numai pentru eleve din casă bună la o familie fără copii. Adresa strada Pitei No. 9, gr. luni || Pentru conducerea menajului, caută teaza No. 16. A. Rășcanu Cernăuți str. Mihai Vi-Liptimia Miovici, Cp .» &A3 mai finant de desert. Piijfloflann sérieuse avec bonnes références, parlant UUluuCuub aussi Fallemane, cherche place auprés d’un ou 2 enfants dans maison distingue*. Veuillez envoyer ies offres ă la redact, du journal «Glasul Bucovinei» ious „Consclentleuse" Cgedînfuntrilologii de 8—12 ani. îngrijire conştiincioasă 0161111 PNU CmTII lecţiuni pentru şcoală cu succes garantat. Strada Mitrop. Silvestru (fostă str. Reşedinţei) No. 1 A, etaj la stânga. Nr. gest. F. XVI 88602516 Edict de licitaţie Debitorul urmărit gMăthias Leschowski. La cererea Catarinei Uhrich ca parte urmăritoare va avea loc la această judecătorie, camera No. 38. In ziua de 8 Octom. 1927 ora 9 a. m., în baza condiţiunilor aprobate, vânzarea la licitaţie a următorelor imobile: Registrul fonciar: Neînregistrat acum în registrul funciar. Plasa No. Numirea imobilelor: 1/2 a corp. tab. fostei plasa Nr. 3696 din Cernăuţi constând din parcela de clădire Nr. 2323 in suprafaţă de 4,34 m 2 şi din parcela Nr. 2378 155 grădină in suprafaţă de 1070 m2 cu 2 case (una clădită de lemn şi una zidită), 1 grajd, 1 şură şi 1 bucătărie de vară cu hotare spre est Boblewski, spre apus cu Mihailiuc, spre sud cu strada şi spre nord cu Mihailiuc. Valoarea evaluată lei 133 162 bani 50 Oferta minimală lei 66.581 bani 25 Sub oferta minimală nu va avea loc licitaţia. Judecătoria Cernăuţi ca for tabular va nota fixarea termenului de licitaţie din nou. Posesorii de drepturi reale, îndeosebi creditorii ipotecari, posesorii de ipoteci pentru credit şi cauţiune şi, relativ la dări şi impozite, organele publice se somează a urma celor indicate în următoarea publicaţiune. Judecatoria mixtă Cernăuţi secţia XVI CITIŢI „GLASUL BUCCVIM)?