Glasul Bucovinei, noiembrie 1927 (Anul 10, nr. 2518-2541)

1927-11-01 / nr. 2518

No. 2518 OLASUL BUCOVINEI MUZICALE Concert Rubinstein. Marele pianist cu celebritate consacrată mondială Artur Rubinstein va dă la Cernăuţi un singur concert la 9 Noembrie c. în sala filarmonică, având un program extrem de interesant. Biletele la Direcţiunea „Carmen Sylva“, str. I. Flondor. Concertul de Pian Stella Grauer. — Con certul de pian al d-şoarei Stella Grauer, fiica d-lui Dr. Grauer, director administrativ de la Primăria Cernăuţi, va avea loc Miercuri In 2 Noembrie a. c. in sala filarmonică Cernăuţi. D-ţoara Stella Grauer este o elevă distinsă a renumitului profesor Eduard Steuermann din Viena şi concertul sale promite să devine un eveniment artistic. FINANCIARE Recenzănântul iraobilar. — La Ministerul finanţelor se studiază modalitatea recenzâmântului imobiliar In vederea strictei aplicări a nouei legiuiri. EXTERNE Bugetul Uniunii sovietice pe anul 1927 | 28.—Bugetul statului sovietic pe anul economic 1927 | 28 este proectat la 5.466 milioane ruble. Față de bugetul anului 1926 | 27, se Înregistrează o creștere cu 9,2 la sută. Calculat In ruble antebelice bugetul e de 3.200 milioane. (Ceps). Veniturile anuale ale Iugoslaviei.—Totalul veniturilor iugoslave se ridică la 80 miliarde dinari anual. Principalele ramuri producătoare de venituri sunt: agricultura 18,6 miliarde dinari, creşterea vitelor 13 miliarde, comerţul 8,05 miliarde, industria 5,8 miliarde gospodăria forestieră 4 miliarde dinari hârtie. De fiecare locuitor revin 562 dinari aur. In Serbia antebalică reveneau 417 dinari aur de locuitor. (Caps). Alegerea d-lui Millerand ca senator la Alenson — D. Millerand a fost ales senator al circumscripției Alenson, strunind chiar la primul scrutin cu 536 voturi contra d-lui Labil, republican moderat, care a întrunit 303 voturi. Noul preşedinte al partidului radical-socialist din Franţa — D. Veladier a fost ales preşedinte al partidului radical socialist. D-sa a votat în mai multe rânduri împotriva lui Poincaré. Totuşi rezoluţia congresului partidului a ţinut să sublinieze că alegerea d-lui Deladier nu înseamnă nicidecum o manifestaţie împotriva guvernului d-lui Poincaré. SANITARE Descreşterea epidemiei de poliomelită. — Epidemia de poliomelitâ este în descreştere. La ministerul Sănătăţii publice se crede că pericolul a trecut. SOCIALE Primul Congres antialcoolic din România — Sănătatea Socială ele pe lângă Centrala Caselor Naţionale din Bucureşti, in unire cu Asociaţiunea Antialcoolică «Trezvia» organizează la Cernăuţi, în zilele de 6, 7, şi 8 Noembrie 1927 un Congres antialcoolic cu următorul program: Ziua I (Duminică, 6 Noembrie 1927) dimineaţa la orele 10: Primirea congresiştilor la gara Cernăuţi; serviciu divin la Catedrală; predică festivă; formarea unui cortegiu şi plecarea spre Reşedinţa Mitropolitană; Cuvântul de deschidere a Congresului. Salutul delegaţilor organizaţiunilor antialcoolice din ţară. Răspunsul reprezentanţilor Sănătăţii Sociale şi Trezviei. După masă la orele 14 şi jum, la Teatrul Naţional. Festival antialcoolic cu program special. Comunicări asupra mişcării antialcoolice din ţară şi străinătate (Prof. univ. Ţiţeica, Dr. A. Comoroşan, Dr. O. Scalei şi alţii). Muzica militară. Seara la orele 19—20: Masa comună a delegaţilor (Hotel Central). Cinematografele din oraş vor rula filme antialcoolice, educative şi culturale. Ziua II. (Luni 7 Noembrie 1927). Dimineaţa la orele 9 la Cercul Militar. Comunicări despre: a) alcoolism şi boale, b) alcoolsm şi tineret, c) alcoolism şi moralitate, d) alcoolism şi muncă- Conferinţă (Alcoolismul ca duşman al apărării naţionale) de general Manolescu. DIVERSE Se va da o largă amnestie. — Contrar svonurilor, amnistia proiectată cu ocazia suitei pe tron a M. S. Regelui Mihaiu va fi foarte largă, îmbrăţişând şi unele delicte politice, în afară de cele militare, închiriere de imobil. — Se aduce la cunoştinţa generală că in ziua de 10 Noembrie 1927 ora 10 a. m. se va ţine licitaţie publică orală la Administraţia Financiară Cernăuţi camera 80, pentru închirierea imobilului din str. Patriei No. 4 proprietatea d-lui Locotenent Alexandru Maerean. Doritorii a concura pentru Incheierea acestui imobil care în prezent este liber, vor trebui să prezinte şi o garanţie în numerar in suma de lei 10.000. Informaţiunile asupra condiţiunilor de închiriere se vor putea lua în zilele de lucru intre orele 9—12 a. m. la dl Şef de Secţie Ladislaus Frischmann, camera No. 78. Pentru revista „Făt-frumos“. — Revista „Fătfrumos“ (Suceava) s'a mai învrednicit a primi următoarele daruri: 150 lei dela d. Grigori Halip, director î. r. Cernăuţi; 100 Iei dela d. Gh. Gh. Burghele, avocat Dorohoi; 50 lei dela P. C. Sa Păr. Lazar Bolohan Liteni, jud Suceava. Chestiunea Manoilescu — Ancheta d-lui Manoliescu s’a terminat. Azi se pun în ordine piesele găsite şi se alcătueşte ordonanţa de dare în judecată In cercurile guvernamentale se confirmă că documentele găsite sunt de o gravitate deosebită, ele dovedind încercarea răsturnării ordinai de Stat prin mijloace nelegale. De altfel d. Manoliescu este bine tratat în închisoare. Are toată posibilitatea să ia garanţii în vederea apărării; se crede că Marţi va avea prima întrevedere cu apărătorii.  •••• Ultima oră Atentatul asupra d-lui Conduriotis, preşedintele republicei greceşti Atena, 31 (Rador). — In momentul când Conduriotis, preşedintele republiei greceşti, părăsia Primăria din Atena, unde inaugurase congresul primarilor, un tânăr a tras cu revolverul contra automobilului preşedinţial. Olanteie spărgând geamul a pierdut puterea şi a atins numai epiderma în regiunea frontală. D. Conduriotis a fost transportat la clinica vecină, unde a primit prmele îngrijiri, păstrând toată luciditatea de spirit. Atentatorul a fost arestat imediat şi a scăpat numai cu mare greutate de indignarea mulţimii, care voia să-l linşeze. El se numeşte Qussios Zafiris, şi e orginar din Larissa şi a venit la Atena acum 15 zile. Valiza sa conţinea cărţi comuniste. Un comunicat oficial dat aseară, anunţă că glontele a provocat numai o uşoară rană. Starea preşedintelui, care a suportat o mică operaţie, este excelentă, primind chiar după operaţie pe membrii guvernului, care l-au felicitat că a scăpat de atentat. -------------------------••••—----------------— DÍN PUBLICI Pierzânf livretul militar eliberat de Regimentul 24 IntibluUnul fantsrie îl declar de nul şi nevalabil în mâna oricui s’ar afla. Soroceani Vasile, config. 1924 Comuna Rarancea, jud. Cernăuţ Pn pqnjit un pianist (pianistă) pentru dansuri modere. UC bUiliU informaţiuni la Administraţie. pnorunl I unic director alINSTITUTULUI AUTOUl UtlalibU UP, TEHNIC“, Cernăuţi, str. Alba lulia Nr. 2, se reîntoarce către finea lunei Octomvrie din o călătorie de studii de două luni (vizitarea fabricelor de automobile, şcolilor pentru şoferi şi expoziţiilor de automobile în Austria, Franţa şi Italia) şi înfiinţează Luni, la 7 Noembrie a. c. un nou curs pentru conducători de automobile, informaţiuni şi înscrieri zilnic între orele 12—1 şi 5—6 în Secretariatul Institutului menţionat. Telefon Nr. 60. Dl Mimra Imminil constând din 3 camere şi bucă- UG luUufllC lULuill lu tărie lângă halta tramvaiului (Schützmgasst) cu Lai 120.000 numerar şi restul în 40 rata mici lunare sau de închiriat. A se adresa str. Orfanilor (Stillegasse), 8 et jul I. Dentist Amlii Rosenfeld Iss dni şi consultă cu aparatele cele mai moderne dentistice între orele 9—12 și 3—6. T. I 74 I 26 Pag. 3 la cererea lui Mihu alui Andrei Szarek lucrător în Boian procedura pentru declaraţiunea morţii celei dispărute. Dispăruta este somată să se prezinte înaintea acestui tribunal sau să înştiinţeze tribunalul pe altă cale despre viaţa ei. Toţi, câţi au ştire despre cea dispărută sunt somaţi să deie tribunalului sau curatorului informaţiunile potrivite până la 4 Oct. 1928. După acest termen tribunalul va hotărî asupra declaraţiunei morţii dacă cererea se va repeta. Tribunalul Cernăuţi secţia VII, la 4 Oct. 1927.________________________ Edict Dispoziţianea procedurii pentre declaraţiunea morţii a Mariei lui Mhai Szarek născ. Gredecka din Boian. Maria a lui Mihai Szarek născ. Gredecka, născută în Boian la 12 Oct. 1860, a păsit cam înainte de 40 ani domiciliul ei, plecând în Ţechini Regat cu scopul prestării unm serviciu. De atunci şi până îa prezent nu s’a reîntors şi n’a dat un semn de viaţă. Fiind deci probabil, că tpresumpţiunea legală a morii conform art. 1 din legea din 31 Martie 1918 f. i. i. va fi dată să dispună Prefectura judeţului Câmpulung No. 13.958 Câmpulung, la 15 Oct. 1917 Publicaţiune Se aduce la cunoştinţă generală că cu începere dela 15 Noembrie 1927, se va ţine la Prefectura judeţului Câmpulung un examen de capacitate pentru ocuparea primului grad al funcţiunilor administrative exterioare ale Ministerului de Interne, funcţiunei de secretar comunal şi a funcţiunei de notar şi secretar de plasă. Pentru a fi admişi la examen pentru ocuparea primului grad al funcţiunilor administrative exterioare, funcţiunei de secretar comunal, candidaţii (bărbaţi sau femei) trebue să aibă vârsta de 18 ani împliniţi şi să fie absolvenţi a cel puţin 4 clase gimnaziale. Se vor putea prezenta la acest examen şi absolvenţii numai ai cursului primar care vor putea fi numiţi în lipsa de candidaţi cu studii mai superioare, agenţi, în condiţiunile prevăzute de art. 122 din regulamentul pentru aplicarea statutului funcţionarilor publici. Cererile de înscriere se vor adresa Prefecturei până în seara zilei de 14 Noembrie 1927 şi vor fi însoţite de actul de naştere şi certificat al stadiilor ce posedă. Examenul pentru aceste două funcţiuni va consta din două probe, una scrisă şi alta orală. Materiile ce vor forma obiectul probei scrise şi orale sunt: a) Cunoştinţe generale asupra istoriei românilor. b) Cunoştinţe generale asupra geografiei României din punct de vedere al împărţirei administrative . c) Cunoştinţe elementare de contabilitate. c) Noţiuni de aritmetică: Pentru ocuparea funcţiunei de notar şi secretar de plasă, candidaţii vor trebui să întrunească condiţiunile de studii cerute de art. 369 din legea pentru unificarea administrativă adică : a) Licenţiaţii în drept şi ştiinţe de stat. b) Absolvenţii ai şcoalelor de notari, Curtea de Argeş, Turnu-Severin, Făgăraş, Lugoş şi Arad. Pe lângă cunoştinţele ce se cer candidaţilor pentu inacţiunea de secretar comunal şi aceia a primului grad al funcţiunilor administrative exterioare li se vor mai cere următoarele materii: a) Legea pentru unificarea administrativă. b) Legea şi regulamentul contabilităţii publice a statului cât şi cea a comunelor rurale. c) îndeplinirea procedurilor civile. c) Legea recrutarei armatei şi rechiziţiilor. e) Regulamentul actelor de stare civilă. Prefectul iudetalui: C Leondes Citiţi şi răspândiţi revista „Junimea Literară**