Glasul Bucovinei, februarie 1929 (Anul 12, nr. 2868-2890)

1929-02-01 / nr. 2868

ABONAMENTUL: ** VB BOC kri, j** V» *n 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru xsnl nfeta, pe un an 300 lei, pe Vi an 160 lei, pe trei luni lei Numai mum.Irul de Duminică, pe un an 120 lei, pe Vi an 70 M, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă pala carter, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe V* an 700 lei. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 8« primesc numai articole iscălite. Manucrisela sa se înapoiază. ANUNŢURI Şl RECLAME se colectează după tarif fi se primesc I« nUtrsţic: Strada lancu Flondor No. 33 Pcprita**ratele interiorul ziarului se urcă taxa cu 99% fiind de Judecată in Cernăuți. W4|Ha se fac la sediul ziarului. Opoziţie şi la guvern (E) In numărul 2858 al „Glasului Bucovinei“ din 18 Ianuarie se spunea tot la acest loc că partidul naţional-ţărănist s’a deprins în cei zece ani de opoziţie atât de mult cu demagogia, încât nici când a ajuns să aibă răspunderea guvernării, nu se poate desbăra de condamnabile apucături demagogice. Şi într’adevăr! Ce sânt, dacă nu o demagogie deşănţată, practicată şi la guvern, ca şi în opoziţie, vecinicile declaraţiuni ale diferiţilor miniştri naţional-ţărănişti, că de când au ajuns ei la putere, traiul se va iefteni şi se va uşura, ba chiar că s’a ieftenit şi s’a uşurat deja (gândiţi-vă, vă rog, numai la povestea ieftenirii zahărului!), că funcţionarilor li se vor plăti sporuri de leafă, însă abia după două trei luni, că împrumutul se face de pe o zi pe alta în condiţii mai avantajoase decât cele obţinute de guvernul precedent, ba că sânt atâtea oferte bune, încât naţional-ţărăniştii noştri nici n’ar mai şti măcar pe care s-o aleagă şi se vede că de aceea împrumutul nu se mai încheie. Curat povestea măgarului lui Buridan care stătea nedumerit între găleata cu ovăs şi legătura de fân şi era cât pe ce să moară de foame. Dar naţional-ţărăniştii noştri s’au deprins nu numai cu demagogia atât de mult, încât nu se mai pot despărţi de ea nici la guvern fiind, ci chiar însăşi starea de suflet din opoziţie a intrat aşa de mult în ei, încât, şi pe banca ministerială şi în incinta parlamentului şi în sânul partidului, celor mai mulţi din ei nu le vine a crede că sânt la putere şi se comportă curat ca în opoziţie. A ştiut foarte bine d. Iuliu Maniu de ce are nevoie de demisiile în alb ale parlamentarilor şi miniştrilor săi, dar ele nu-i ţin de loc de cald. D. Stere cu deputaţii basarabeni fac guvernului Maniu opoziţie pe faţă şi din principiu. Din cauza acestei opoziţii guvernul a trebuit să renunţe la proectul de lege privitor la disolvarea consiliilor comunale şi judeţene, şi multe alte încurcături şi zile amare îi face guvernului Maniu această opoziţie. Poate că această opoziţie va înceta, când d. Stere îşi va face intrarea în guvern, şi atunci România întregită, graţie principiilor politice naţional-ţăraniste şi graţie „suficienţei“ politice a d-lui Iuliu Maniu, va avea să suporte şi ruşinea aceea de a avea un ministru fost conspirator şi trădător în contra neamului şi a ţării şi a dinastiei. Dar opoziţia înfloreşte şi pe banca ministerială. Când ministrul de interne, când cel de industrie şi comerţ, când altul dau câte un iureş şi un asalt desperat contra adversarului, mai straşnic decum se năpustia săracul Don Quijote contra morilor de vânt şi a turmelor de oi. Căci nimeni nu-i atacă, adversarii politici şi ţara întreagă îi aşteaptă la muncă şi ispravă. Banca ministerială trebue să facă muncă constructivă şi să-şi apere opera înfăptuită, când este atacată. Banca ministerială naţional-ţărănistă neputând înfăptui „încă“ nimică, atacă şi se frământă curat ca şi atunci când erau în opoziţie. Starea aceasta sufletească de opoziţie a trecut însă şi asupra parlamentarilor majoritari. Şi aceştia sânt ofensivi ca în opoziţie şi nu numai fără nici o pricină contra adversarilor, dar şi contra miniştrilor lor proprii. Astfel într’o şedinţă ministrul comunicaţiilor, d. general Alevra, era cât pe ce să fie sfârticat complet şi dat gata de mai mulţi parlamentari naţional-ţărănişti. înseşi gazetele guvernamentale s’au sezizat şi unele s’au indignat de acest scandal. Dar nu trece şedinţă în parlament, ca un ales naţional-ţărănist să nu apuce într’o comunicare sau chiar interpelare pe vreun ministru. Fiind la putere parlamentarul naţional-ţărănist, firesc ar fi să meargă în biroul ministrului, care e tot doară naţional-ţărănist, şi să ceară şi să obţină îndreptarea răului sezizat, dar nu să zbiere şi să-l scarmene de pe tribuna parlamentului. Aşa ar fi firesc, dar aceasta n’ar mai fi opoziţie; şi naţional-ţărănistul, fie deputat, fie ministru vrea să facă opoziţie cu orice preţ, căci aceasta îl atrage ; şi e şi firesc prin urmare ca să şi ajungă acolo mai repede de cum ar dori-o cineva. America expulzează pe străini Washington, 31 (Rador). — Guvernul Statelor Unite a hotărât să aplice cu cea mai mare rigurozitate legea pentru străini. Toţi străinii inutili şi aflători fără permisie pe teritoriul american vor fi expulzaţi fără excepţie. Acte de vandalism! Bandele naţional-ţărăniste pe lucru... In noaptea de Marţi 29 spre Miercuri 30 Ianuarie a. c. între orele 10—11 nişte bandiţi au spart toate geamurile casei d-lui primar şi senator Dr. R. Cândea. Bolovanii aduşi anume din altă parte au fost aruncaţi cu atâta violenţă încât, deşi storurile erau trase pietroaiele au distrus o mulţime de obiecte din casă şi ţăndărite de geamuri au fost aruncate până la depărtare de opt metri, din camerele de la frontul stradei până intr’o cameră dinspre curte. Agenţii guvernului naţional ţărănist sunt deci la lucru! Faptul acesta atât de odios şi ticălos se înşirue cu vrednicie pe lângă celelalte isprăvi naţional-ţărăniste, ca de pildă spargerea geamurilor la Rădăuţi şi maltratarea femeilor şi copiilor adversarilor politici. Trăim doar sub regimul ordinei, a libertăţilor şi drepturilor cetăţeneşti garantate de bătăuşii şi bandiţii organizaţi ai naţional-ţărănismului guvernant! Avem ministru naţional-ţărănist la Cernăuţi, care in expunerile sale de la clubul partidului asmuţă lumea împotriva primarului, afirmând lucruri pe cari cu nici un amănunt nu ştie şi nu poate să le dovedească! Avem cogemite prefect Neamţ, ce să mai spunem de el, uitaţi-vă la mutra lui!... Dar oricum, cerem autorităţilor chemate să dea scut cetăţenilor împotriva bandiţilor, chiar şi a celor în solda unor îmtâmplători guvernanţi, să-şi facă datoria ! Vom reveni. Guvernanţi loquacil... La clubul naţional-ţărănist din Cernăuţi a vorbit Sâmbăta trecută însuşi dl ministru Săveanu, afirmând că parlamentarii guvernamentali şi-ar fi făcut datoria prin cele câteva comunicări aruncate la întâmplare în parlament. Ca şi când a avea răspunderea guvernării înseamnă a îndeplini formalitatea unei comunicări scrise şi citite în cameră sau senat! Se vede chiar de aci, din felul cum crede dl Săveanu că se guvernează, că oamenii aceştia n’au nici cea mai elementară pregătire pentru guvernare! Ei cred că numai cu vorbării şi fanfaronade se satisfac exigenţele unei ţări! Fericit popor, care ai miniştri atât de deştepţi şi guvernanţi atât de lognaci!...