Glasul Bucovinei, aprilie 1929 (Anul 12, nr. 2916-2936)

1929-04-04 / nr. 2916

ABONfIIENTUL : pe u1 an 500 lei, pe v2 an 300 lei, pe trei luni 150 lei, pentru ţărani zilnic: pe un an 300 lei, pe an 160 lei, pe trei luni 90 lei. Numai numărul de Duminică: pe un an 120 lei, pe V2 an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe ua an 700 lei. PiSHe se las la sediul ziarului. ORGAN NAŢIONAL ROftÂNES Ziarul: Telefon Nr. 61 fiPHRE ZILNIC Tipografia: Telefon Nr 286 ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administraţie : Strada lancu Flondor No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50%. ---aaM—— ForuS de Jutcasals in eerrîitsfS. Redacţia si aidministratia * $ * ■ti Cernăuți, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite. Manucrisele nu se înapoiază. un guvern duşman al bisericii dominante Sărbătoarea sfintelor Paşti din anul acesta ne-a descoperit o lăture deosebit de tristă şi îngrijorătoare din viaţa noastră publică. Gazetele au înregistrat cazuri din cele mai triste în legătură cu sărbătorirea învierii Domnului. O parte din credincioşi, de obiceiu o mică minoritate, au încercat în unele localităţi să împiedice pe preoţi de a face sfintele slujbe obicinuite la Paşti. Ba, în unele locuri n’a lipsit nici violenţa. Cu puterea şi cu mare zurbală s’au zmuls cheile bisericii, preotul a fost scos cu iea Sila din biserică şi biserica încuiată, majoritatea satului neputându-se folosi de sfăntul locaş dumnezeesc, fiind sub teroarea demagogiei aţiţatoare Sfântul Sinod al bisericii dominante în statul românesc a hotărît în unanimitate ca Paştile să fie serbate la 31 Martie. Zice-se, că o parte din populaţie — ceea ce noi nu credem, ci punem totul în vina agitatorilor şi demagogilor interesaţi — ar dori să serbeze la 5 Maiu. Guvernul actual în loc să dea sprijinul său nelimitat bisericii dominante şi să-i apere şi să-i întărească autoritatea, declară că respectă libertatea de credinţă şi că fiecare poate să-şi serbeze învierea Domnului, când vrea. Cred că datoria guvernului era alta decât această declaraţie. Dar cu toată această declaraţie, guvernul nu a avut voie să uite să ia măsurile cuvenite ca populaţia, în majoritatea ei covârşitoare care a dorit să serbeze Sf. Paşti la data hotărîtă de Sf. Sinod, să-şi poată ţinea sărbătoarea neîmpiedecată şi nesiluită de nimeni. Căci dacă guvernul a comis greşala şi a declarat că fiecare e liber să-şi serbeze Sf. Paşti, când vrea, apoi această libertate credem că nu însemnează că acei ce sunt pentru 5 Maiu, au toată libertatea să împiedice chiar cu sila pe preoţi de a face slujba Sf. Paşti pentru cei ce doreau să serbeze la 31 Martie. Ce-ar fi dacă aceştia la 5 Maiu vor lua cu parul de la biserică pe ceilalţi. Se vor bucura şi ei de aceeaş libertate ? După principiul proclamat şi aplicat de dl Maniu ar trebui să fie liber s’o facă, deoarece autorităţile statului n’au luat măsuri nici în contra celorlalţi tulburători. Nu pot crede că d-nii Maniu şi Vaida sunt atât de naivi şi concep principiul libertăţii în aşa fel cum l-au aplicat de astă dată. Şi altă explicaţie nu poate fi decât că totul s’a făcut din duşmănie faţă de biserica dominantă ortodoxă, spre a-i slăbi autoritatea, d-lor fiind catolici papistaşi şi căutând în mod neiscusit să-şi ascundă intenţiile sub mantia libertăţii, pe care ei nici într’un caz nu pot s’o înţeleagă atât de pe dos. Un preot îndurerat Mmile Mun biel 4 i - ■ ' * *■ De Duminica Tomei, organizaţiunile Partidului Naţional-Liberal din Bucovina vor ţine la Cernăuţi Tradiţionala lor Adunare. Sunt convocaţi la această adunare şefii organizaţiunilor comunale şi judeţene, însoţiţi de unul sau mai mulţi membri ai delegaţiunilor permanente. Adunarea are loc la orele 11 dim. în încăperile clubului naţ.-liberal din str. I. Flondor 16. MU te in al. Far Telegramele aduc ştiri că prin numeroase comune din Moldova sătenii au încercat să interzică preoţilor să facă slujbă în ziua învierii, în alte locuri sătenii au luat cheile bisericilor şi s’au dedat la acte de teroare faţă de cei ce voiau să prăznuiască Sf. Paşti în ziua de 31 Martie. Cu toată intervenţia autorităţilor ordinea n’a putut fi restabilită. In satele din Nordul Bucovinei s’a deslănţuit cu prilejul Paştilor o anarhie nemaipomenită. Agitatorii naţional-ţârănişti au îndemnat cu diabolică stăruinţă pe ucraineni să nu serbeze acuma Paştile. Ţinând socoteală de aceste sfaturi, haimanalele au pus mâna pe ciomag şi au lovit pe cine le-a ieşit în cale. In comuna Stăneşti de jos p . C. a fost bătut crunt şi un jandarm, pe care bătăuşii ucraineni l-au lăsat în mijlocul drumului, în nesimţire. La puşcărie cu ei! Aflăm din izvor vrednic de crezământ că guvernul a ordonat o anchetă foarte severă contra preoţilor, cărora agenţii bolşevismului li-au stors cu forţa cheile de la biserici împiedecând pe credincioşii cari doreau să sărbătorească Sf. Paşti la data fixată de Sf. Sinod, de a lua parte la înviere. După concepţia guvernului preoţii sunt cei vinovaţi că au îndrăznit să aducă la îndeplinire hotărârile forurilor lor superioare bisericeşti, şi nu câţiva tulburători, cari,cumpăraţi cu banii lui Iuda, au încercat să tulbure înălţătoarele serbări ale învierii. Deci la puşcărie cu păzitorii ordinei publice şi trecerea pe lista de decoraţii cu noul ordin al Unirii a tuturor răsvrătitorilor împotriva bisericii ! Sesiunea ordinară a Consiliului comunal din Cernăuţi Miercuri, 10 Aprilie a. c., orele 18, se va deschide în sala mare de şedinţă a Primăriei Municipiului Cernăuţi sesiunea ordinară a Consiliului comunal, cu următoarea ordine de zi: 1) Verificarea procesului-verbal de la şedinţa precedentă. 2) Modificarea taxelor comunale conform avizului Consiliului Superior administrativ din 8 Ianuarie 1929. 3) Regulamentul referitor la perceperea taxelor de manipulare cu biletele de adeverire a proprietăţii, vânzării şi sănătăţii animalelor. 4) Bugetul pe exerciţiul anului 1929. 5) Recursul d-lui Mihai Iacoban şi Christea Hadgi în contra deciziunei Primăriei privitoare la impunerea taxei pentru repararea respective reconstruirea trotuarului înaintea caselor lor. 6) Proiectul de aliniere privitor la strada Nouă. 7) Lărgirea uzinei de apă în Mahala. 8) Stingerea procesului cu d. Dr. O. Haas pentru 39.000 lei. 9) Alinierea str. Caliceanca, transacțiunea cu d. Pivtorian. 10) Eventuale. Bătăuşii din Toporăuţi daţi pe mâna Parchetului D-nul Dobrea, cantor în Toporăuţi, a dat pe mâna Parchetului pe bătăuşii ucraineni cari l-au maltratat în faţa d-lui prefect Neamţu.