Glasul Bucovinei, mai 1929 (Anul 12, nr. 2937-2958)

1929-05-01 / nr. 2937

RBONfiMENTUL : pe r._ ,m 500 lei, pe l/a an 300 iei, pe trei luni 150 lei, pentru făraîiî xSnic: pe un an 300 Iei, pe y2 an 160 lei, pe trei luni 40 lei. Numai numărul de Duminică:pe un an 120 lei, pe V* an 60 lei, pe trei luni 35 lei. Pentru Cernăuţi ziarul trimis acasă prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei, pe unan 700 lei. Prăjite se las la sediul startului. Ziarul: Telefon Nr. 61 ORGAN NAŢIONAL ROMAN SC ZILNIC Tipografia: Telefon Nr. 286 Redacţia şi Administraţia în * 'f Cernăuţi, Strada lancu Flondor Nr. 33 Se primesc numai articole iscălite, se snapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la administrat!?: . Strada lancu Fiondor No. 33 Pentru inserare în interiorul ziarului se urcă taxa cu 50s/l. foraj ct© Judecată lu cersiafi. Manucrisele nu Anarhie! De jumătate de an, de când s’a instalat la cârma Statului partidul naţional-ţârănesc, asistăm zilnic la acte de continuă coborîre a autorităţii publice, care degenerează în anarhie, începând cu „libertatea“ alegerilor generale, în decursul cărora bande de derbedei, organizate sub numele de gărzi naţionalţărăniste, au terorizat populaţia satelor să voteze nenorocitul semn al partidului naţional-ţărănesc şi terminând cu cumplita anarhie din ajunul sărbătorilor Sf. Paşti, descrisă de S. Sa părintele protopop T. Petruc în şedinţa din 29 Aprilie a Adunării Eparhiale, zi de zi şi clas de cias autoritatea publică a cedat terenul faţă de spiritul de anarhie al unor agitatori de profesie sau uneltirilor interesate ale duşmanilor interni şi externi ai unităţii noastre naţionale. Ceea ce s-a petrecut în preajma sărbătorilor Sf. Paşti în unele comune ucrainene din judeţul Storojineţ este dovada cea mai puternică că actualul regim nu mai poate stăpâni situaţia nici măcar în cazuri izolate. Ne îngrozim la gândul ce s-ar întâmpla sub guvernul încurajării tuturor actelor de desordine în cazul generalizării unei stări de anarhie, cum s’a petrecut în 15 comune din protopopiatul Storojineţului. Un caz din cele povestite cu groază, şi cu durere de către S. Sa părintele T. Petruc! In comuna Vilaucea, pe care S. Sa o păstoreşte de aproape 30 de ani, s’a adunat în Dumineca Floriilor multă lume la biserică. In timpul liturghiei câţiva derbedei au luat cheia bisericii, încredinţându-i ţăranului Kolotelo. La întrebarea protopopului, de ce a primit şi ţine cheia la sine, Kolotelo i-a răspuns că aşa a hotărît „hromada“. La predică S. Sa părintele Petruc a încercat să dumirească lumea asupra serbării Floriilor şi Paştilor după ordinea stabilită de supremul for bisericesc, care este Sf. Sinod, dar văzând atitudinea duşmănoasă a populaţiei, a încheiat cuvântarea, a plecat acasă şi a înştiinţat printr’un raport autorităţile din Storojineţ despre anarhia ce s’a produs în comuna Vilaucea. De notat e că S. Sa părintele Petruc a avertizat cu mai multe zile înainte aceleaşi autorităţi despre atmosfera ce se pregăteşte în preajma sărbătorilor Sf. Paşti în unele comune din protopopiatul S. Sale. Raportul protopopului a fost trimis de către prefectul jud. Storojineţ pretorului plăşii Ceremuşului, ca să ancheteze şi să ia măsurile necesare. Când acesta s-a prezentat în comună, la primărie se adunase întreaga „hromadă“, care şi-a ales apoi 6 reprezentanţi cu menirea să conducă tratativele cu di pretor. Pertractările d-lui pretor, asistat de comandantul jandarmeriei, au eşuat. Aceeaşi soartă a avut-o şi încercarea prefectului judeţului, de a convinge pe răsvrătiţi să predea cheile preoţilor comunei. Numărul reprezentanţilor comunei a fost sporit la 12, cam luând rolul de comisari ai poporului, conduc de atunci şi până astăzi toate treburile comunei peste autorităţile constituite de drept. Deci soviet în toată forma cu comisari aleşi, cari sunt cei 12 reprezentanţi ai „hromadei“ - toate petrecute ca în Rusia la începutul revoluţiei din 1917! Urmarea a fost că cu toată intervenţia d-lui Ministru al Cultelor şi Artelor şi al I. P S. Sale Metropolitului Pimen în calitatea sa de preşedinte al Sf. Sinod către Ministerul de interne, biserica din Vilaucea n’a fost deschisă nici până astăzi. Nu s’a făcut nici un serviciu divin în săptămâna Patimilor, nu s’a serbat Sf. înviere, nu s’a liturghisit de atunci până astăzi în nici o duminecă sau sărbătoare. Slăbiciunea autorităţilor publice, manifestată cu acest prilej a încurajat şi alte comune să facă la fel sau mai rău. Şi astfel s’a întâmplat ca în ziua de 31 Martie în mai multe comune din acelaşi judeţ, hromada adunată în faţa bisericii a interzis intrarea preoţilor în biserică, pe unii ameninţându-i chiar cu bătaia. Scrisoarea părintelui Antonie Tofan din Stăneşti de sus pe C, cetită de S. Sa părintele T. Petruc şi în care bătrânul paroh descrie groaza în care trăeşte preoţimea din cele 15 comune răsvrătite sub continua ameninţare a derbedeilor, organizaţi în soviete, este cel mai dureros document pentru spiritul de anarhie, ce s-a introdus sub actuala guvernare în unele părţi ale Ţării. Lucrurile nu s'au oprit însă numai la ameninţări. In comuna Stăneşti de sus unicul gospodar, care a îndrăsnit să serbeze Paştile la 31 Martie, a fost asasinat în timpul Paştilor, iar la Ciartoria i s’a pus foc gospodăriei unui ţăran, care a comis acelaşi păcat faţă de hotărîrea sovietului comunal! In timpul, când ardea casa nenorocitului, derbedeii satului strigau: „Săriţi că ard nouile Paşti!“ In alte comune, în care jandarmeria mai energică, a forţat uşa bisericii sau a luat cheile dela răsvrătiţi, derbedeii s’a introdus în Vinerea Patimilor în biserici şi cu mâni sacrilege au luat Sf. Aer dela locul, unde l-au aşezat preoţii conform prescriptelor sfintei noastre biserici, punându-l în altar sau atârnându-l de vr’un cui. Faţă de aceste extrem de îngrijorătoare simptome de anarhizare a vieţii noastre publice, autorităţile n’au luat nici o măsură de prevenire, dar n’au luat nici măsuri represive imediate, pentru a-şi salva prestigiul. De prezent în 15 comune din judeţul Storojineţ dictează sovietele hromezilor peste autorităţile comunale constituite şi sub privirea nevolnică a prefectului şi a ministrului Bucovinei. Dar ce poţi aştepta de la acest regim de animalică insensibilitate polilitică, când însuşi ministrul Bucovinei bruschează în localul Mitropoliei pe cei 15 preoţi din comunele răsvrătite, veniţi să-i ceară scut, strigând la ei, că ei sunt responsabili pentru starea de anarhie din respectivele comune şi când prefectul judeţului Cernăuţi sileşte pe preotul din Şerăuţii de Sus, care a fost insultat în ziua de Paşti de populaţia instigată, să ceară el iertare derbedeilor, cari l-au insultat ? Partidul averescan nu participă la serbările Unirii. — La congresul partidului averescan, ţinut zilele acestea la Turnu-Severin de general Averescu a declarat că partidul poporului nu va participa la serbările unirii proectate de guvernul Maniu. (Rador). 'KH'b'L -------------------aoa %-------- ----- ■*— Diskin Ittali Ml Bucureşti, 29 (Rador). — Ziarele anunţă apropiata remaniere a guvernului, cu care ocazie se vor desfiinţa ministerul Bucovinei şi celelalte ministere regionale. --------------•• •--------------