Glasul Bucovinei, iunie 1929 (Anul 12, nr. 2959-2982)

1929-06-01 / nr. 2959

No. 2959 Un deputat naţional-ţărănist înşelător Furătura şi înşelăciunea sânt fapte foarte urîte şi pedepsite de lege. Omul vinovat de furătură sau înşelăciune îşi pierde cinstea şi drepturile politice, adecă nu mai are drept să fie slujbaş al ţării şi n’are drept de vot şi să fie ales nici atâta. La naţional-ţărănişti însă cari mereu au strigat că ei vor apăra legile şi dreptatea, un om care înşeală, este nu numai ales, dar şi ţinut deputat. Despre preotul Spânu din Coşna se ştie că a încercat să înşele satul la cumpărătura unui munte şi că din pricina aceasta are cercercetare la parchetul şi tribunalul din Câmpulung. In loc să aştepte ce va spune judecata, naţional-ţărăniştii în frunte cu ministrul Sauciuc- Săveanu şi cu Alvirescu şi-au spus: Aista-i de noi, aista-i bun de deputat naţional-ţărănist! Şi l-au ales deputat. Dar lupul nu-şi schimbă uşor năravul. Popa, căci e păcat să-i spunem aşa unui om preot, popa Spânu din Coşna, cum s’a văzut deputat naţional-ţărănist şi cum a văzut că în partidul d-lui Iuliu Maniu, deputaţii şi miniştrii naţional-ţărănişti pot să facă orice blăstămăţie fără nici o frică de lege, s’a gândit la altă potlogărie şi înşelătură. A scos mituind pe un plutonier, o hârtie dela o divizie şi cu hârtia aceasta a cerut şasezeci de mii de metri cubi de lemn, dragă doamne, precum arăta hârtia furată, pentru divizie, care nici cu spatele nu ştia că are nevoie de atâtea lemne. Consiliul Eparhial a şi aprobat zece mii de metri. Hârtia trecând din mână în mână, Divizia a dat de urma înşelăciunii. Aferim că deputat naţional-ţărănist şi-au ales Câmpulungenii! Să le fie de bine! Pe un biet om care de nevoie ia o bucată de lemn din pădure, îl poartă pe la judecăţi, un deputat naţional-ţărănist care înşală cu zecile de mii de metri, acela se plimbă deputat, căci aşa-s boerii naţional-ţărănişti. OLASUL BUCOVINEI Pag. 3 Vânzare totală!!| Din cauza transformării generale se desface toată marfa din magazin« I Cumpăraţi numai cu jumătate din preţ! I Mărcile noastre: Herz, Carmen, We-Ego, Triumpf şi alte fabricate. • — Vitrinele noastre vi arată marfa! — I Preţul fiecărei perechi de ghete este indicat! I începutul vânzării: Vineri 31 Mai, orele 3 d. m. numai contra numerar Piaţa Unirii 8 (colţ str. Română) CM Oco IO Ştiri din lume Belgia In ziua de 28 Mai, a. c. au avut loc în Belgia alegerile parlamentare. Rezultatele au fost destul de surprinzătoare, fiindcă se credea într’o izbândă a socialiştilor, cari de fapt au pierdut mai multe locuri de deputaţi. Noua cameră belgiană se compune astfel: 76 deputaţi catolici (în parlamentul trecut au fost 78), 70 socialişti (faţă de 78 din trecut), 28 liberali (33), 2 foşti luptători (6), 1 comunist (2) şi 1 independent. Ştirea despre izbânda partidului catolic a stârnit mulţumire în străinătate, fiindcă acest partid e cunoscut că iubeşte ordinea şi pacea. Anglia Joi, în 30 Mai c. s’au desfăşurat în toată Anglia alegerile parlamentare. Ştirile ce ne vin în clipa când scriem aceste, încă nu ne arată rezultatul, dar telegramele sosite descriu felul cum au decurs alegerile. Este pentru întâia oară de când femeile votează cu aceleaşi drepturi ca şi bărbaţii, şi dimpotrivă interesul alegătoarelor s-a dovedit a fi mult mai mare decât al bărbaţilor. La alegerile de faţă au dreptul să voteze nu mai puţin de 29 milioane alegători, cărora Ie cer voturile 1722 candidaţi din 3 partide. Participarea la alegeri e foarte mare. Chiar bolnavii sunt aduşi ca să-şi dea votul. Pretutindeni domneşte cea mai deplină linişte. La localurile de vot se văd peste tot mai multe femei decât bărbaţi. Cei mai mulţi alegători au votat abia după amiază. Votarea s-a închis la orele 9 seara, iar numărătoarea voturilor a început la miezul nopţii. Cheltuielile de propagandă electorală se ridică la sute de milioane. Rezultatul definitiv se va cunoaşte abia Sâmbătă, Spania Fireşte, dacă scriem de această ţară, nu putem anunţa decât răscoale, comploturi sau condamnări. ’ Pe urma celei din urmă revoluţii, pusă la cale de câteva regimente de artilerie, s’a pronunţat zilele trecute sentinţa pentru cei vinovaţi. 9 ofiţeri au fost osândiţi la moarte, printre cari şi 2 generali, 17 au fost condamnaţi la muncă silnică pe viaţă, şi alţii au scăpat cu pedepse mai uşoare. Primo de Rivera a respins cererea de graţiere (iertare) a celor osândiţi. La Madrid se fac pregătiri pentru deschiderea apropiată a sesiunii Ligii Naţiunilor, ce se va ţine anul acesta în Capitală Spaniei. Iugoslavia Zilele trecute a început la Belgrad procesul împotriva lui Punisia Racici, ucigaşul celor 2 deputaţi croaţi din Skupcina iugoslavă. Lumea aşteaptă cu înfrigurare sentinţa împotriva făptuitorului acelei nelegiuite isprăvi. La proces au fost ascultaţi până acum foarte mulţi martori, printre cari şi toţi miniştrii cari au fost de faţă la omor. Ei însă au măr- turisit în favorul vinovatului, spinând că sunt de părere că Racici era nebun în clipa când a săvârşit omorul. S’a găsit însă un fost colonel, care a mărturisit că Racici de mult îi spusese că va omorî pe fruntaşii croaţi. Nevestele celor, omorâţi, precum şi cei cari au fost răniţi dej Racici au renunţat la plata de despăgubiri. Joi, în 30 Mai, a început apărarea să vorbească. Sentinţa se va pronunţa, cât se pare, Sâmbătă noaptea,tregul depozit al magazinului Kurz et Co. încât publicului i se oferă posibilitatea să cumpere ghete moderne şi de prima calitate pe preţuri într-adevăr minimale şi este de sine înţeles că numărul cumpărătorilor va fi foarte mare, magazinul de ghete Kurz având de mulţi ani pe piaţa noastră reputaţia unei întreprinderi solide. Este a se mulţumi numai menţionatelor împrejurări că publicului i se oferă aceasta excesiv de favorabilă ocaziune de cumpărare. In interesul său i se dă publicului sfatul să se încredinţeze cât mai curând de această extrem de favorabilă ocaziune şi să-şi facă cumpărăturile. 5304 Citiţi informaţiunile pe pagina IV-a Magazinul de ghete Kurz et Co. desface toată marfa! Astăzi, Vineri, orele 3 d. m., începe în magazinul de ghete Kurz şi Co., Piaţa Unirii 8, desfacerea mărfei întregi din depozit. Aceasta nu este o vânzare de inventară a articolelor de de sezon rămase, ci o desfacere totală cauzată de felurite împrejurări. Firma de până acuma se desface şi numai asociatul principal d-l Kurz va lua pe numele său noul magazin de ghete. Fiind forţat de a încheia conturile cu asociatul său, întreg depozitul de marfă trebuie vândut. Folosul din această împrejurare îl trage publicul cumpărător. Magazinul de ghete Kurz et Co. vinde ghete din fabricele cele mai renumite şi cu mărci renumite precum Herz, Carmen, We- Ego, Triumpf, după cum se ştie cu preţul redus la jumătate. După cum am amintit nu este o desfacere a măriei din vitrină ci se vinde în DIN PUBLIC iea®tpli??E?şi vietă de piele maron închis, conţinând diverse acte, un paşaport şi mai multe poliţe în alb, semnate de Dr. Adrian Doroftei şi Mia Doroftei. Documentul şi poliţele pierdute le declar nule şi nevalabile în mâna oricui s’ar găsi. Persoana care a aflat geanta este rugată a-mi preda conţinutul care are valoare numai pentru mine, la domiciliul meu din str. Iancu Zota Nr. 17 (Josefsgasse). Drept recompensă va primi de la mine 1000 lei. Dr. Adrian Doroftei 5305 Sin BMIili lacobeni Se deschide la 1 iunie, pregătindu-se în stabilimentul nou construit Băi de apă sulfuroasă radioactivă şi băi de arnică cu adaosuri de sare şi cetină. Indicate la reumatism, gută, boli de piele, scrofuloză, fenomenale la ischias (sciatică), băile de arnică cu adaosuri sunt excelente pentru întremarea copiilor debili, rachitici, scrofuloşi, anemici şi pentru femei slăbite după naşteri grele şi avorturi Sezon: I Iunie - 30 Septembrie Restaurante şi locuinţe eftine, autocamioane, muzică, variate distracţii şi excurzii. 5242 Comisiunea Balneară