Glasul Bucovinei, august 1929 (Anul 12, nr. 3008-3031)

1929-08-01 / nr. 3008

Pag. 2 11 Cereţi pretutindeni pe Ci ari ran alii trail „Moralişti“ naţional-ţărănişti In şedinţa Camerii din 27 iulie a. c. s’a petrecut un foarte caracteristic incident. La discuţia unui proect de lege pentru împroprietărirea a 4 generali, între cari şi ministrul de războiu dl g-ral Cihoschi, deputatul naţional-ţărănist dl g-ral Helban s’a ridicat și a vorbit contra acestui proect. Dl ministru de războiu, foarte enervat, s’a ridicat depe banca ministerială și a spus următoarele: dl general Heiban n’are autoritatea să vorbiască despre aceste împroprietăriri, când d-sa s’a împroprietărit cu teren din curtea Comandamentului II de armată. Aferim renaștere morală! ■ — • • • •--------------- Deschiderea tripourilor O telegramă Rador din 30 iulie a. c. ne aduce următoarea ştire: „Azi au fost publicate licitaţiile pentru concesionarea jocurilor de cărţi în casinourile staţiunilor balneare. Oferta cea mai avantajoasă a făcut-o Sindicatul Presei din Transilvania, care probabil va fi luată în considerare. Comisari pentru aceste casinouri au fost numiţi d-nii Ciudin pentru Sinaia, Iuliu Pop pentru Constanţa şi Alentineanu pentru Slănicul Moldovei“. Abia s-a votat legea pentru organizarea tripourilor şi guvernul neputând pune în aplicare celelalte legi votate cu toptanul, se şi grăbeşte să o pună în aplicare măcar pe aceasta, şi încă în vara asta. Ştie toată lumea, şi îndeosebi familiile acelora, car atraşi de mirajul unui câştig nemuncit şi-au pierdut avere şi onoare, ce fel de cuiburi de nenorocire sunt tripourile. Guvernul naţional-liberal a desfiinţat la timpul său casinourile-tripouri şi a trebuit să vină guvernul democraţiei integrale şi al tuturor fericirilor democratice, pentru ca să se redeschidă. Mai trist însă este că un sindicat al presei, cel „europenesc“ din Transilvania vrea să profite de uşurinţa şi de patima jucătorilor de cărţi. Un sindicat „balcanic“ ca cel din Bucureşti n’a făcut acest gest. ------------------• • • •------------------- O zgomotoasă adunare a invalizilor Duminică, în 28 iulie a. c. s’a ţinut la Cernăuţi o foarte zgomotoasă adunare a societăţii invalizilor din Cernăuţi, la care s’a discutat soarta invalizilor sub noua guvernare. S’a vorbit în special de măsura luată de guvern de a nu plăti până la revocare nici un ajutor invalizilor. Apoi s’a trecut la ordinea de zi. Dl Manoli, preşedintele comitetului provizoriu a dat o dare de seamă asupra gestiunii materiale. El e mereu întrerupt de strigăte: „Cât ai luat d-ta?, înşelătorule, afară cu escrocii, etc“. Se naşte un enorm scandal. Apoi dl Neamţu ia cuvântul încercând să scuze gestiunea d-lui Manoli. Dl colonel Zăvoianu face un expozeu asupra situaţiei triste a invalizilor. Apoi vorbeşte un domn Feder, pretins invalid, căruia adunarea îi contestă că ar fi fost cândva în războiu. Se naşte un enorm tumult. Când iau cuvântul alţi oratori se naşte un aşa scandal, încât dl Manoli şi socii se văd nevoiţi să fugă. Adunarea se disolvă într’un enorm scandal, dl Manoli retrăgându-se cu tovarăşii la prefectură, unde aceştia îi votează cea mai nelimitata încredere. Prăpădul de funcţionari. — Două miliarde cheltueli In plus Prin presa lor — prin cuvântări şi chiar prin discursul primului ministru, — naţionalţărăniştii au îndrăzneala să afirme că legea administrativă realizează economii. Este continuarea aceleaşi politici de înşelăciune a opiniei publice şi de demagogie. Prin suprimarea a trei miniştri se realizează o economie infim de mică — căci tot cadrul acelor ministere rămâne. Legea nu urmăreşte aşa zisa descentralizare — aceasta e praf în ochii lumei. Legea urmăreşte căpătuirea clientelei politice. Cele şeapte directorate, cele şapte regiuni vor constitui fiecare departamente complexe în care vor roi sutele de funcţionari. Atunci când se asvârle ţarei înşelate asemenea minciuni revoltătoare, când satele roesc de sute de agenţi secreţi care organizează războiul civil şi când se pun dări zilnic pe popor, e bine să se ştie, să se cunoască adevărul. Dăm mai jos un tablou edificator: 1. Adunarea sătească. 2. Primarul sătesc. 3. Ajutorul de primar sătesc. 4. Delegaţia consiliului sătesc. 5. Consiliu comunal. 6. Primarul comunal. 7. Ajutori de primari comunali. 8. Delegaţia consiliului comunal. 9. Consiliile judeţene. 10. Delegaţia judeţeană 11. Preşedintele delegaţiei judeţene. 12. Parlamentele regionale (consiliile asociaţiunilor generale judeţene) compuse în total de 600 noi deputaţi repartizaţi în şapte Parlamente (art. 298—311). 13. Administraţia acestor parlamente regionale. 14. Delegaţia permanentă regională. 15. Preşedintele delegaţiei regionale. 16. Vicepreşedinţii delegaţiei regionale. 17. Secretarul sătesc. 18. încasatorul sătesc. 19. Strejeri. 20. Notarul comunal. 21. Secretarul general al consiliului judeţean. 22. Prim pretor. 23. Pretori. 24. Secretarii pretoratelor. 25. Inspectorii judeţeni. 26. Inspectorii generali administrativi. 27. Comitetul central de revizuire (11 membri). 28. Toate comitetele locale de reuniune, fiecare compuse din câte şapte membrii (în total 49). 29. Prefecţi de judeţ. 30. Directorii ministeriali (guvernatori) egali în rang cu miniştri subsecretari de stat. 31. Secretari generali ai directoratelor egali în rang cu secretarii generali de ministere. 32. Şefii serviviciilor ministeriali câte unul de fiecare minister şi fiecare cele 7 directorate. 33. Serviciile şi pentru birourile comunale. 34. Serviciile şi birourile judeţene. 35. Serviciile şi birourile directoratelor ministeriale. 36. Serviciile regionale ale asociaţiilor generale judeţene. 37. Secretarii comitetelor de revizuire central şi local. 38. Serviciile acestor comitete pe fiecare regiune. Adică în total circa 40 categorii de funcţiuni administrative, în afară de cele de specialitate — fiecare categorie însumând un număr mare de funcţionari — aşa cum va rezulta prin aplicarea legei care se votează acum cu iuţeala fulgerului. Aplicarea complectă a legei va cere o cheltuială împrejurul cifrei de două miliarde, mai mult chiar decât se arată în socotelile d-lui profesor Taşcă. Pregătiţi-vă cetăţeni să plătiţi noile biruri pentru căpătuirea dezertorilor şi trădătorilor! Citiţi „Glasul Bucovinei“ OLASUL BUCOVINEI LimitSt Dr. KARL SEHR având practică îndelungată la secţia chirurgicală a Med. primar Dr. Philipovîci şi sanatoriul „Hera“, specializat la Viena (clinică prof. Weiser, prof. Pichler) consultă bolnavi de dinţi şi chirurgie dentistică în str. Regina Maria No. 25 — între orele 9—12, 3—7. --- 5492 No. 3008 Anglia şi Sovietele Convorbire între ministrul de externe Henderson şi ambasadorul rus Dowgalewski Londra, 30 (Rador).— Ministrul de externe Henderson a avut o conferinţă mai lungă cu ambasadorul rus de la Paris Dowgalewski, care a venit la Londra pentru a face toate pregătirile în vederea tratativelor economice şi diplomatice dintre Anglia şi Soviete. Convorbirea a durat mai bine de două ore, discutându-se asupra chestiunilor ce vor fi puse la ordinea zilei. E vorba ca tratativele să înceapă în mod oficial imediat după conferinţa reparaţiunilor. ----------------------• • e •---------------------- Alt exemplar de morală naţional-ţărănistă Contra Prefectului naţional-ţărănist de Iaşi s-a făcut plângere la parchet pentru falsificare. Intr’adevăr, iată plângerea publicată de ziarul „Ordinea“, cu data de 31 iulie a. c. Cei mai jos semnaţi au adresat procurorului general de Iaşi următoarea reclamaţie: Domnule Procuror General, Subsemnaţii meseriaşi din Roman vă rugăm să binevoiţi să vă sezizaţi de fapta d-lui Dr. Ioan Popescu, medicul corporaţiei din Roman, care şi-a făcut acte de plată (stat) false după cum reese şi din reclamaţia adresată Ministrului Muncii şi reprodusă în facsimil în ziarul „Ordinea“ No. 175 din 13 Iulie 1929 ce avem onoare să vi-l alăturăm aici. Ne adresăm D-Voastră, întrucât d. Dr. Ioan Popescu astăzi este prefect. Primiţi vă rugăm stima noastră: Leon Vlahcu, loan Szabados, loan Borbel D. prefect de Iaşi nu desminte întreg sistemul naţional-ţărănist. Dânsul când era în opoziţie striga împotriva imoralităţii şi cerea sancţiuni. Or, în acelaş timp când o făcea pe moralistul falsifica şi state de plată, după cum rezultă din plângerea de faţă. Ce bine ar fi să vre’acum sancţiunile după cam în opoziție d. Dr. Ioan Popescu era atât de însetat. ■ ■ ■ ...........• • e 9--------------- Fariseism gazetăresc La adunarea invalizilor din Cernăuţi, ţinută Duminică în 28 iulie a. c., s-au petrecut mari scandaluri; a fost atacat îndeosebi inginerul Manole învinuit fiind de înşelăciuni. Se ştie că „inginerul“ Manole a ajuns în fruntea societăţii invalizilor prin prefectul Neamţu. Şi ce credeţi că scrie ziarul cripto-ţărănist „Allgemeine Zeitung“ în numărul său din 31 iulie a. c. ? „Dl Prefect Neamţu este persoana potrivită de a face aici rânduială“! Prefectul naţional-ţărănist, care-l protejează pe Manole , va face rânduială împotriva lui Manole! Fariseimul lui „Allgemeine“ se explică prin faptul că acelaşi Neamţu i-a ameninţat odată pe redactorii acestui ziar că dacă vor scrie contra guvernului, „furia poporului“ le va strica maşinele din tipografie! Iată deci logica entuziasmului prefectural... ----------------------• • • •---------------------- Licitaţie publică. Se aduce la cunoştinţă generală că în ziua de 2 August ora 10 dimineaţa, se va ţine licitaţie publică la Serviciul special de siguranţă în localul Prefecturei de Poliţie, camera No. 5 pentru vânzarea a 20 basmale de bumbac. Pentru lămuriri detailate amatorii se pot adresa zilnic acestui serviciu.